LATEST NEWS
 
Τεχνολογία - Επιστήμη /ΓενικάΔημοσίευση: 15 Απριλίου 2018 13:21

Χειρόγραφο ή τάμπλετ; Τι βοηθάει στην ανάπτυξη των παιδιών;

Οι νέες τεχνολογίες "απειλούν" τη γραφή. Οι επιστήμονες εξηγούν την αξία του χειρόγραφου.

Tablet - τάμπλετ - σχολεία - χρήση

Εδώ και αιώνες, γράφουμε με το χέρι. Το smartphone και ο υπολογιστής το καθιστούν αυτό περιττό. Οι επιστήμονες προειδοποιούν ότι αυτό δεν βοηθάει στην ανάπτυξη των παιδιών, γράφει η γερμανική εφημερίδα Die Zeit επιλέγοντας μάλιστα να κάνει σήμερα την αξία του χειρόγραφου πρώτο θέμα στην ηλεκτρονική της έκδοση.

«Το χειρόγραφο είναι ένα από τα μεγαλύτερα πολιτιστικά επιτεύγματα της ανθρωπότητας: χάρη σε αυτό, οι άνθρωποι μπόρεσαν να διατηρήσουν τη γνώση τους. Η Γραφή έδωσε τη δυνατότητα να μεταβιβάζουμε σύνθετες σκέψεις και ιδέες σε άλλους ανθρώπους ανεξάρτητα από το χρόνο και το διάστημα. Και χάρη στο χειρόγραφο γνωρίζουμε μέχρι σήμερα τι δίδαξε ο Πλάτωνας και ο Σωκράτης . Αλλά παρόλο που τέτοιες σκέψεις γράφονταν πάνω σε πέτρινες πινακίδες , παπύρους και αργότερα σε χαρτί, το σημερινό γράψιμο γίνεται ολοένα και πιο ανεξάρτητο από το φυσικό του υπόβαθρο. Σήμερα, γράφουμε και αποθηκεύουμε πολλά στα smartphones και τους υπολογιστές μας και τα ανεβάζουμε στο cloud . Όλο και συχνότερα ξεχνάμε το στυλό, όλο και πιο συχνά χτυπάμε τις σκέψεις μας στις οθόνες και τα πληκτρολόγια. Συχνά το χειρόγραφο μπορεί να βρεθεί μόνο σε σημειώσεις ή ευχετήριες κάρτες» σημειώνει η γερμανική εφημερίδα.

Οι ερευνητές της Εκπαίδευσης βλέπουν αυτό έναν εξαιρετικό κίνδυνο. Και φαίνεται να είναι σωστό: Μια έρευνα 1.900 μεταξύ καθηγητών διαπίστωσε ότι το 30 % των κοριτσιών και το 50% των αγοριών έχουν πρόβλημα να μάθουν πώς να γράφουν άπταιστα. Στο γυμνάσιο, ακόμη και το 40% των μαθητών δεν μπόρεσαν να γράψουν μισή ώρα χωρίς προβλήματα. Οι δάσκαλοι ρωτήθηκαν επίσης τι πιστεύουν: Το 53 % εκτιμά ότι η αιτία βρίσκεται στην «προοδευτική ψηφιοποίηση της επικοινωνίας».

Φυσικά δεν υπάρχουν επιστημονικές αποδείξεις ότι η ψηφιοποίηση είναι η αιτία των προβλημάτων γραφής. Τα περισσότερα ευρήματα βασίζονται στις παρατηρήσεις των εκπαιδευτικών και των γονέων. Στην πραγματικότητα, δεν είναι καν σαφές αν είναι πραγματικά πιο δύσκολο για τους μαθητές να μάθουν να γράφουν, ή αν ήταν πάντα δύσκολο γι’ αυτούς. «Μας λείπουν συγκριτικά στοιχεία » λέει ο ψυχολόγος Κρίστιαν Μαρκαρντ που έχει εργαστεί για πολλά χρόνια στον τομέα αυτόν .

Ο νευρολόγος Κρίστιαν Ακελ είναι επίσης επιφυλακτικός: «Αν οι ερωτηθέντες έχουν ήδη μια ενιαία γνώμη, αυτό μπορεί να στρεβλώσει τα αποτελέσματα». Παρ 'όλα αυτά, ο Κελ , που ερευνά το θέμα της επεξεργασίας γλωσσών στο Πανεπιστήμιο της Φρανκφούρτης, πιστεύει στην αξία του χειρόγραφου. «Το γράψιμο είναι ένα αριστούργημα του εγκεφάλου», λέει. Ακόμη και η ανάγνωση είναι μια πολύ περίπλοκη ικανότητα. Μαθαίνουμε να συσχετίζουμε ξεχωριστά γράμματα με τους ήχους και τελικά να τα συνδυάζουμε σε λέξεις.

Και όταν γράφουμε με το χέρι, υπάρχει κάτι παραπάνω από την ανάγνωση: μεταφράζουμε έναν ήχο ή μια λέξη με μια λεπτή, πολύ ακριβή κίνηση . Εδώ έρχεται το σύστημα του εγκεφάλου που ελέγχει τις κινήσεις μας. Με τη γραφή ενεργοποιούνται διάφορες περιοχές του εγκεφάλου .

Το γράψιμο είναι ένα εξελικτικό υποπροϊόν

Αν και οι προδιαθέσεις για το γράψιμο είναι έμφυτες, ο Κρίστιαν Κελ εξηγεί ότι αντίθετα με την ομιλία, το γράψιμο δεν είναι πολύ διαισθητικό. Γι’ 'αυτό πρέπει να το μάθουμε τόσο σκληρά. Κάτι που μπορεί να εξηγηθεί εξελικτικά: Ο λόγος έχει αναπτυχθεί ως ατομική ικανότητα, εμείς οι άνθρωποι μιλάμε εδώ και τουλάχιστον 50.000 έως 100.000 χρόνια, ίσως ακόμη και για μισό εκατομμύριο χρόνια ( Τα Σύνορα της Ψυχολογίας : Dediu & Levinson, 2013 ). Αντίθετα, η εξέλιξη της γραφής είναι περισσότερο ένα υποπροϊόν των καλύτερων κινητικών δεξιοτήτων, όπως εκείνων που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή εργαλείων. «Η ικανότητα να γράφεις δεν είναι τόσο πολύ ενσωματωμένη στο DNA μας όπως ο λόγος », λέει ο Kελ.

Διαθέτουμε χαρακτήρες γραφής εδώ και 5.000 έως 6.000 χρόνια. Τότε, οι Σουμέριοι στο σημερινό Ιράκ ανέπτυξαν τη σφηνοειδή γραφή. Ένα βιβλίο με σχεδόν 2000 χαρακτήρες, το οποίο χρησίμευε για τη διαχείριση του εμπορίου. Οι Σουμέριοι σκάλιζαν τα γράμματα με ξύλινα ραβδιά σε πήλινες πλάκες. Κατά τη διάρκεια των αιώνων, το αλφάβητο μας αναπτύχθηκε από αυτή τη γραμματοσειρά.

Ενώ η ομιλία έχει οικειοποιηθεί από όλους τους ανθρώπους από την αρχή, η γραφή αφορούσε μόνο μια μειονότητα. Μόνο οι έμποροι, ευγενείς και κληρικοί μάθαιναν να γράφουν . Ακόμη και στη Γερμανία, μόνο πριν από 100 χρόνια η γραφή έγινε πραγματικά υποχρεωτική : το 1919 εισήχθη η υποχρεωτική εκπαίδευση. Ακόμη και σήμερα, 7,5 εκατομμύρια άνθρωποι στη Γερμανία δεν μπορούν να διαβάζουν ούτε να γράφουν επαρκώς . Υπάρχουν περίπου 750 εκατομμύρια .

Υπάρχουν μελέτες που δείχνουν ότι το γράψιμο με το χέρι θα μπορούσε να διευκολύνει τη μάθηση . Στις ΗΠΑ, ένας ψυχολόγος κατέγραψε τις αντιδράσεις μιας ομάδας 67 φοιτητών από το πανεπιστήμιο του Πρίνστον που παρακολουθούσαν μια διάλεξη. Οι φοιτητές είχαν τη δυνατότητα είτε να σημειώνουν με το φορητό υπολογιστή είτε να γράφουν σε χειρόγραφο . Το αποτέλεσμα: όσοι είχαν γράψει με το χέρι, είχαν πολύ καλύτερη απόδοση. "Αν γράφουμε με το χέρι, λειτουργούμε πιο συνειδητά", λέει ο Mαρκαρντ. Ο συνδυασμός περιεχομένου και κίνησης δημιουργεί ένα είδος μνήμης. Ωστόσο, πρέπει να προσέξουμε να μην γενικεύσουμε πάρα πολύ, λέει ο Kελ: Μερικοί άνθρωποι έμαθαν καλύτερα ακούγοντας ή διαβάζοντας. "Η εκμάθηση είναι κάτι πολύ ξεχωριστό", λέει.

Pοή στη κατηγορία: Ειδήσεις
Εντοπίστηκε η σορός της σταρ του Glee, Νάγια Ριβέρα22:03Βόρεια Μακεδονία: βουλευτικές εκλογές - ορόσημο για την πορεία της χώρας21:51Αγία Σοφία: μοναδική και “ακλόνητη” στο διάβα του χρόνου (βίντεο)21:38Κορονοϊός: Νέα δραματική προειδοποίηση από τον ΠΟΥ21:26Καιρίδης στον ΑΝΤ1: ο Ερντογάν ετοιμάζεται για το “μεγάλο καρναβάλι” στην Αγία Σοφία (βίντεο)21:13Αγία Σοφία: “Έπεσαν” και κυρώσεις κατά της Τουρκίας στο “τραπέζι” των ΥΠΕΞ της ΕΕ21:00Μηταράκης στον ΑΝΤ1: το Μεταναστευτικό είναι θέμα εθνικής Ασφάλειας (βίντεο)20:47Κορονοϊός - Μόσιαλος: μπορούμε να αποφύγουμε νέο lockdown, εάν….(βίντεο)20:34Παναθηναϊκός - Νέντοβιτς: τεράστια τιμή για μένα η πράσινη φανέλα20:23Καλεντερίδης για Αγία Σοφία: Ο Ερντογάν λειτουργεί με “το δίκαιο του γιαταγανιού” (βίντεο)20:11Δίχρονη προσχολική εκπαίδευση σε όλη την Ελλάδα, εκτός από 5 Δήμους20:02Το σχέδιο του Ερντογάν για το Τζαμί “Αγία Σοφία” (βίντεο)19:50Βερολίνο: πολιτιστικό και όχι πολιτικό το θέμα της Αγίας Σοφίας19:37Άυλα παραπεμπτικά για εξετάσεις19:24Επιστροφή του Βιγιαφάνες στον Παναθηναϊκό 19:11Αναδρομικά: έκδοση της απόφασης του ΣτΕ για τις συντάξεις18:59“Τουρισμός Για Όλους”: οι δικαιούχοι και οι ενστάσεις18:46Κομισιόν: Ένα δις ευρώ στην Ελλάδα για τη στήριξη μικρομεσαίων και απασχόλησης18:33Υπουργοί Εξωτερικών ΕΕ για Αγία Σοφία: Οι τουρκικές Αρχές να αλλάξουν την απόφαση18:21Κορονοϊός: 24 νέα κρούσματα στην Ελλάδα18:08
Δεν υπάρχει καταχώρηση
BlogsΔεν υπάρχει περιεχόμενο