LATEST NEWS
 
Ειδήσεις /ΟικονομίαΔημοσίευση: 01 Ιανουαρίου 2020 12:34 | Ανανέωση: 01 Ιανουαρίου 2020 20:11

Αγωγός EastMed: Πέφτουν οι υπογραφές - Στα “κάγκελα” ο Ερντογάν

Ελλάδα, Κύπρος και Ισραήλ υπογράφουν για τον αγωγό των 1.872 χλμ., θέλοντας να μπλοκάρουν τα σχέδια της Τουρκίας στην Ανατολική Μεσόγειο. Στα "κάγκελα" ο Ερντογάν.

Μητσοτάκης -  Νετανιαχου - Αναστασιάδης - Ερντογάν -  eastmed

Υπογράφεται την Πέμπτη  στο Ζάππειο η Διακρατική Συμφωνία για τον ενεργειακό αγωγό EastMed από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, τον Ισραηλινό ομόλογό του Μπέντζαμιν Νετανιάχου και τον πρόεδρο της Κύπρου Νίκο Αναστασιάδη.

Πριν από την υπογραφή της διακυβερνητικής συμφωνίας για τον EastMed, την ίδια μέρα, στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Μεσογείων 119, θα υπογραφεί το Προσύμφωνο μεταξύ της ΔΕΠΑ και της EnergeanOil&Gas, παρουσία της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου.

Μάλιστα ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας απηύθυνε πρόσκληση προς τους πρώην υπουργούς Ενέργειας, Γιώργο Σταθάκη και Πάνο Σκουρλέτη από τον ΣΥΡΙΖΑ και Γιάννη Μανιάτη από το Κίνημα Αλλαγής να παραστούν στην τελετή υπογραφής της Διακυβερνητικής Συμφωνίας μεταξύ της Ελλάδας, της Κύπρου και του Ισραήλ για τον αγωγό φυσικού αερίου EastMed.

Παράλληλα από το ΥΠΕΝ έγινε γνωστό ότι πριν την υπογραφή της συμφωνίας, μεθαύριο Πέμπτη, θα υπογραφεί Προσύμφωνο Συνεργασίας (Letter of Intent) μεταξύ της ΔΕΠΑ και της Energean Oil & Gas, για την προμήθεια φυσικού αερίου μέσω του αγωγού.

ΜΑΞΙΜΟΥ - ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ - ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ

Στα κάγκελα ο Ερντογάν 

Ο ενεργειακός αγωγός μπλοκάρει καίρια το «πόδι» που επιχειρεί να βάλει ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν στην Ανατολική Μεσόγειο και είναι ενδεικτική η αντίδραση του εκπροσώπου της τουρκικής προεδρίας, Ιμπραήμ Καλίν, ο οποίος υποστήριξε ότι η Άγκυρα «δεν θα κάτσει με σταυρωμένα τα χέρια».

«Τo Ισραήλ, η Ελλάδα, οι Ελληνοκύπριοι και η Αίγυπτος συγκεντρώθηκαν κι άρχισαν να μιλούν για τον EastMed. Άρχισαν να σχεδιάζουν τη μεταφορά του αερίου στην Ευρώπη που θα βρεθεί στην ανατολική Μεσόγειο, παρακάμπτοντας την Τουρκία. Μιλούν για αγωγούς, εμφανίζουν χάρτες. Όταν συμβαίνουν αυτά, εμείς δεν μπορούμε να καθόμαστε με δεμένα τα χέρια». 

Χαστούκι από τον Αραβικό Σύνδεσμο στην Τουρκία 

Την ίδια στιγμή ο Ερντογάν δέχθηκε και ακόμα ένα χαστούκι, αυτή τη φορά από τον Αραβικό Σύνδεσμο, ο οποίος ζήτησε να εμποδιστούν οι παρεμβάσεις στη Λιβύη, εκφράζοντας την ανησυχία για στρατιωτική κλιμάκωση.

Στη συνεδρίαση που έγινε εκτάκτως την Τρίτη, έπειτα από αίτημα του Καΐρου, οι μόνιμοι αντιπρόσωποι του Αραβικού Συνδέσμου ενέκριναν ψήφισμα στο οποίο υπογραμμίζεται η ανάγκη «να εμποδιστεί κάθε παρέμβαση που θα μπορούσε να διευκολύνει την άφιξη στη Λιβύη ξένων εξτρεμιστών τρομοκρατών μαχητών».

EastMed

Η σημασία του αγωγού EastMed

Ο αγωγός EastMed, ο οποίος σχεδιάζεται να λειτουργεί συμπληρωματικά με άλλα έργα της ευρύτερης περιοχής, αποτελεί σήμερα το πιο ώριμο έργο για την επίτευξη του στόχου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EE) για τη δημιουργία ενός ενεργειακού διαδρόμου που θα συνδέει τις νέες πηγές φυσικού αερίου της Ανατ. Μεσογείου και τις αγορές της Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένης της ΝΑ Ευρώπης.

Τα κοιτάσματα της Ανατ. Μεσογείου, με εξαίρεση αυτά της Αιγύπτου, εκτιμάται ότι επαρκούν για την κάλυψη της εσωτερικής ζήτησης του Ισραήλ, της Κύπρου και της Ιορδανίας προσκείμενων αγορών επιτρέποντας την εξαγωγή περίπου 25 Bcm/έτος.

Το έργο EastMed αναγνωρίζεται, από το 2013, ως Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI), βάσει του κανονισμού της ΕΕ 347/2013 και στον πλέον πρόσφατο κατάλογο που δημοσιεύθηκε από την Ε. Επιτροπή στις 31 Οκτωβρίου 2019 συμπεριλαμβάνεται στην ίδια ομάδα έργων με τον υποθαλάσσιο αγωγό Poseidon.  Η αναγνώριση των Έργων του Αγωγού EastMed και Ποσειδών ως Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος είναι εξαιρετικής σημασίας, καθώς παρέχει πρόσβαση σε συν-χρηματοδοτικά προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη διεξαγωγή μελετών αλλά και μελλοντικά για έργα κατασκευής. 

Κατά την περίοδο 2015-2018 η ΥΑΦΑ ΠΟΣΕΙΔΩΝ Α.Ε. που ανήκει κατά 50% στη ΔΕΠΑ και κατά 50% στην Edison, με την υποστήριξη επιχορήγησης 2 εκατ. € από την ΕΕ, ολοκλήρωσε τις τεχνικές, οικονομικές, περιβαλλοντικές μελέτες (pre-FEED phase), επιβεβαιώνοντας ότι το Έργο του Αγωγού EastMed είναι τεχνικά εφικτό, οικονομικά βιώσιμο, ανταγωνιστικό, και συμπληρωματικό με εναλλακτικές εξαγωγικές προτάσεις στην περιοχή.

Τον Ιούνιο του 2018, το Έργο του Αγωγού EastMed έλαβε πρόσθετη συν-χρηματοδότηση από το πρόγραμμα CEF (Connect Europe Facility) της Ευρωπαϊκής Ένωσης συνολικού ποσού 34,5 εκ. Η σχετική συμφωνία επιχορήγησης μεταξύ της ΥΑΦΑ-ΠΟΣΕΙΔΩΝ Α.Ε και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής καλύπτει δραστηριότητες που σχετίζονται με την ολοκλήρωση της φάσης FEED (τεχνικές, οικονομικές, περιβαλλοντικές μελέτες καθώς και την Λεπτομερή Υποθαλάσσια Έρευνα (DMS) και την ωρίμανση του έργου σε επίπεδο λήψης Τελικής Επενδυτικής Απόφασης (FID)

Τον Σεπτέμβριο 2019, η INEA (θεσμικό όργανο της Ευρωπαϊκής Ένωσης υπεύθυνο για το προαναφερόμενο πρόγραμμα συν-χρηματοδότησης), εκταμίευσε προπληρωμή ποσού 13,8 εκ. € προς άμεση υποστήριξη του Έργου. H επιχορήγηση του συνολικού ποσού, έως 34,5 εκ.€, υπόκειται σε αξιολόγηση της Ευρωπαϊκή Επιτροπής (INEA και άλλες συναρμόδιες διευθύνσεις) κατόπιν της ολοκλήρωσης των συν-χρηματοδοτούμενων δραστηριοτήτων.

Προκειμένου η ΥΑΦΑ ΠΟΣΕΙΔΩΝ Α.Ε. να προχωρήσει στην επόμενη φάση ανάπτυξης του έργου, οι Μέτοχοι της Εταιρείας έχουν προσδιορίσει Την ανάγκη να εφαρμοστεί μία ταχεία προσέγγιση αποσκοπώντας στην πλήρωση των προϋποθέσεων που απαιτούνται για την λήψη της Τελικής Επενδυτικής Απόφασης (FID) εντός 2 – 3 ετών. Το συνολικό κόστος αυτών των ενεργειών εκτιμάται ότι θα ανέλθει στα περίπου 70 εκατομμύρια ΕΥΡΩ. Εφόσον η τελική επενδυτική απόφαση ληφθεί το 2022 και ξεκινήσει αμέσως η κατασκευή του το έργο εκτιμάται ότι θα τεθεί σε λειτουργία έως το 2025.

EastMed

Το Δεκέμβριο του 2018 ολοκληρώθηκαν οι διαπραγματεύσεις μεταξύ της Κύπρου, της Ελλάδας, του Ισραήλ και της Ιταλίας για τη σύναψη Διακυβερνητικής Συμφωνίας (IGA) για την υποστήριξη της υλοποίησης του έργου. Το κείμενο έλαβε τη σχετική έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής τον Φεβρουάριο του 2019.

To θέμα του East Med συζητήθηκε όλους τους τελευταίους μήνες μεταξύ των υπουργών Ενέργειας,  της Ελλάδας, κ. Κωστή Χατζηδάκη, του Ισραήλ, κ. Yuval Steinitz και της Κύπρου, κ. Γιώργου Λακκοτρύπη. Ιδιαίτερα το ζήτημα συζητήθηκε στα τέλη Ιουλίου του 2019, στο Κάιρο, στο πλαίσιο του East Med Gas Forum, στις 7 Αυγούστου στη τριμερή συνάντηση Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ, παρουσία των ΗΠΑ στην Αθήνα, αλλά και στη διμερή συνάντηση μεταξύ των κ. Κωστή Χατζηδάκη και κ. Yuval Steinitz στις 10 Δεκεμβρίου 2019 στη Μαδρίτη. Σημειώνεται ότι λίγες ημέρες πριν αυτήν τη συνάντηση είχαν προηγηθεί οι δηλώσεις Ερντογάν με τις οποίες αμφισβητούσε το δικαίωμα των χωρών να προχωρήσουν στην κατασκευή του αγωγού.

Στη συνέχεια υπήρξαν συνεννοήσεις μεταξύ του κ.  Κυριάκου Μητσοτάκη, του κ. Μπενιαμίν Νετανιάχου και του κ. Νίκου Αναστασιάδη και τελικώς αποφασίσθηκε η υπογραφή της συμφωνίας στις 2 Ιανουαρίου του 2020 στην Αθήνα.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΕΡΓΟΥ

  • Μήκος: 1.872 χλμ., εκ των οποίων 1.335 χλμ. περίπου υποθαλάσσιο τμήμα και 537 χλμ. περίπου χερσαίο.
  • Αρχική Δυναμικότητα: 10 ΔΚΜ φ.α. ετησίως.
  • Επέκταση Δυναμικότητας: έως 20 ΔΚΜ φ.α. ετησίως.
  • Προϋπολογισμός (για την αρχική δυναμικότητα): 5,2 δισ. ΕΥΡΩ.

Ο αγωγός Eastern Mediterranean Pipeline («EastMed») αποσκοπεί στην απευθείας διασύνδεση των κοιτασμάτων της Νοτιοανατολικής Μεσογείου με το Ευρωπαϊκό Σύστημα Φυσικού Αερίου, μέσω της Ελλάδας. Εκτείνεται σε μήκος περίπου 1.900 χιλιομέτρων, με σχεδιαζόμενη δυναμικότητα 10 ΔΚΜ φ.α. ετησίως, ξεκινώντας από τα κοιτάσματα φυσικού αερίου στην Νοτιοανατολική Μεσόγειο μέχρι το σημείο διασύνδεσης με τον αγωγό ΠΟΣΕΙΔΩΝ. Το έργο αποτελείται από τα παρακάτω επιμέρους τμήματα:

  • 165χλμ, περίπου υποθαλάσσιου αγωγού από την Λεκάνη της Λεβαντίνης μέχρι την Κύπρο.
  • 732χλμ περίπου υποθαλάσσιου αγωγού από την Κύπρο έως την Κρήτη.
  • 421χλμ. περίπου Υποθαλάσσιου αγωγού από την Κρήτη μέχρι την Πελοπόννησο.
  • 292 χλμ περίπου για τη διάσχιση της Πελοπόννησο μέχρι τα παράλια του Πατραϊκού κόλπου
  • 17 χλμ. περίπου υποθαλάσσιου αγωγού για τη διάσχιση του Πατραϊκού κόλπου.
  • 245 χλμ για τη διάσχιση της Δυτικής Ελλάδας μέχρι το Φλωροβούνι Θεσπρωτίας.

Στο Φλωροβούνι προβλέπεται η διασύνδεσή του με τον υποθαλάσσιο αγωγού φ.α. Ελλάδας – Ιταλίας ΠΟΣΕΙΔΩΝ, μήκους 210 χλμ περίπου. Το κόστος κατασκευής του υποθαλάσσιου αγωγού ΠΟΣΕΙΔΩΝ ανέρχεται σε 0.9 δισ. ΕΥΡΩ. Από το καλοκαίρι του 2014, την ανάπτυξη του αγωγού EastMed έχει αναλάβει  και διεκπεραιώνει η  ελληνική εταιρεία «Υποθαλάσσιος Αγωγός Φυσικού Αερίου Ελλάδος - Ιταλίας ΠΟΣΕΙΔΩΝ Α.Ε.», στην οποία συμμετέχουν ισοµερώς η ΔΕΠΑ και η Ιταλική EDISON.

Το κόστος του αγωγού Eastmed μέχρι την Ιταλία έχει υπολογισθεί σε περίπου 6 δισ. $.  Ωστόσο, με τη συνεχή τεχνολογική εξέλιξη, η δυναμικότητα του αγωγού ενδέχεται να αυξηθεί περαιτέρω, μεταφέροντας με οικονομίες κλίμακας ποσότητες πέραν των 10 ΔΚΜ ετησίως του αρχικού σχεδιασμού του, γεγονός το οποίο θα αλλάξει άρδην την οικονομική δυναμική του έργου.

Σημαντικότερες ειδήσεις στη κατηγορίαΔολοφονία Λυγγερίδη: Παραδόθηκε καταζητούμενος οπαδόςΣήμερα 13:07 | Ειδήσεις

Ο 31χρονος καταζητούμενος για την δολοφονική επίθεση στον Γιώργο Λυγγερίδη παραδόθηκε στις Αρχές. 

Χίος - Μητσοτάκης: Σηκώνουμε το γάντι της πρόκλησης από την αντιπολίτευση (εικόνες)Σήμερα 12:16 | Ειδήσεις

Τι είπε για τις ευρωεκλογές και τις προτροπές της αντιπολίτευσης στους ψηφοφόρους ο Πρωθυποργός Κυριάκος Μητσοτάκης από την Χίο.

“Blue Horizon” - Αντώνης Καρυώτης: H εισαγγελική πρόταση για τη δολοφονία τουΣήμερα 11:24 | Ειδήσεις

Την παραπομπή και των τεσσάρων κατηγορουμένων του πληρώματος ενώπιον Μικτού Ορκωτού Δικαστηρίου εισηγείται ο εισαγγελέας Πειραιά.

Μαφιόζικη εκτέλεση στον Βύρωνα: “Είναι ο μπαμπάς μου” φώναζε το παιδί του (βίντεο)Σήμερα 07:58 | Ειδήσεις

Τι δείχνουν τα στοιχεία για την μαφιόζικη εκτέλεση σε κεντρικό σημείο στον Βύρωνα.

Pοή στη κατηγορία: Ειδήσεις
Eurovision: Το Ισραήλ στον τελικό εν μέσω αντιδράσεων13:48“Υγεία πάνω απ’ όλα”: Η θερμοκρασία του φαγητού, η εμμηνόπαυση και το βάρος της13:35Conference League: Στην πλατεία Κοτζιά το τρόπαιο (εικόνες)13:21Ζώδια - Λίτσα Πατέρα: Η 25η Ιουνίου και οι προβλέψεις της Παρασκευής (βίντεο)13:18Δολοφονία Λυγγερίδη: Παραδόθηκε καταζητούμενος οπαδός13:06Ευρυτανία: Όχημα έπεσε σε γκρεμό - Επιχείρηση απεγκλωβισμού από την Πυροσβεστική12:53Χίος - Μητσοτάκης: Σηκώνουμε το γάντι της πρόκλησης από την αντιπολίτευση (εικόνες)12:40Φιλιάτες: Θρίλερ με 17χρονο που εντοπίστηκε νεκρός 12:27Eurovision – Ημιτελικός: Το RAI αποκάλυψε τι ψήφισε το κοινό12:13“Έρωτας φυγάς”: εξομολογήσεις και υποψίες στο νέο επεισόδιο (εικόνες)12:00Λαμία: 14χρονος κατάρρευσε μετά από χρήση ναρκωτικών (εικόνες)11:48“Blue Horizon” - Αντώνης Καρυώτης: H εισαγγελική πρόταση για τη δολοφονία του11:34Θεσσαλονίκη: Θρίλερ με ηλικιωμένο που έπεσε σε ρέμα11:21Eurovision 2024 - Σάττι: Όταν ανέβηκα στη σκηνή, κάπως δεν κατάλαβα τι έγινε... (βίντεο)11:08Η Ανθοκομική Έκθεση Κηφισιάς “ανοίγει τις πύλες της”10:55Δολοφονία Κυριακής Γρίβα - Τζούλη: Η ΕΔΕ, η οικογένεια και οι αυτοκτονικές τάσεις (βίντεο)10:43Ρέθυμνο: Νεκρός ανασύρθηκε άνδρας από τη θάλασσα10:29Κάρολος: Μου επέτρεψαν να βγω από το κλουβί μου10:16ΔΥΠΑ - Παιδικές Κατασκηνώσεις: Λήγει η διορία για τις αιτήσεις10:03Ευρωεκλογές - Επιστολική ψήφος: ο φάκελος έχει χαρακτηριστικά που δεν αντιγράφονται (βίντεο)09:51
Δεν υπάρχει καταχώρηση
BlogsΔεν υπάρχει περιεχόμενο