LATEST NEWS
 
Με υπογραφή... /ΚΟΡΚΙΔΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣΔημοσίευση: 19 Ιανουαρίου 2024 10:19

Η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα προκαλεί δομική αποσταθεροποίηση στην εφοδιαστική αλυσίδα

 


 


 


 


Γράφει ο Βασίλης Κορκίδης, Πρόεδρος του ΕΒΕΠ και πρώην Πρόεδρος της ΕΣΕΕ.

ΚΟΡΚΙΔΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ

Ερυθρά Θάλασσα - Χούθι - Υεμένη

Κάτι περισσότερο από ορατός είναι ο κίνδυνος πρόκλησης νέων πληθωριστικών πιέσεων στην ευρωζώνη εξ αιτίας της έκρυθμης κατάστασης που βρίσκονται οι εμπορευματικές ροές. Είναι προφανές ότι αν αυτό συμβεί, δεδομένου ότι οι Χούθι διεξάγουν αυτό τον «ιδιότυπο πόλεμο» μέσω του παγκόσμιου εμπορίου, η «παράπλευρη απώλεια» θα ονομάζεται ευρωπαϊκή οικονομία. Και τούτο γιατί αν κλιμακωθεί η κρίση είναι προφανές ότι μπορεί να καθυστερήσουν ή να αντιστραφούν οι μειώσεις των επιτοκίων και να θέσουν σε κίνδυνο τις ελπίδες, που αναζωπύρωσε πρόσφατα η Κριστίν Λαγκάρντ, η οποία και έκανε λόγο για πιθανώς νέα μείωση τους το καλοκαίρι.

Επί της ουσίας η ευρωπαϊκή οικονομία θα υποστεί αφ’ ενός τις αυξήσεις λόγω των επίναυλων που έχουν θέσει οι ναυτιλιακές εταιρίες διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων, τις οποίες θα κληθεί να πληρώσει ο τελικός καταναλωτής και αφ’ ετέρου η ευρωπαϊκή οικονομία, άρα και οι επιχειρήσεις, θα συνεχίσουν να υφίστανται πίεση που θα κινδυνεύσει να γίνει ασφυκτική. Μάλιστα το κλίμα ανησυχίας έφτασε μέχρι το Νταβός όπου διεξάγεται το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ (WEF), με τις συζητήσεις στο περιθώριο της διοργάνωσης να εστιάζουν στις συνέπειες της κρίσης. Μιας κρίσης, που μπορεί να γίνει η θρυαλλίδα για μια γενικευμένη σύρραξη με την εμπλοκή του Ιράν αλλά και πολλών άλλων χωρών της ευρύτερης περιοχής της Μ. Ανατολής, και όχι μόνο, πράγμα που απεύχονται οι εχέφρονες που κατανοούν τις συνέπειες για την παγκόσμια πλέον οικονομία.  

Το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς διαβλέποντας τους κινδύνους πρωτίστως για το εισαγωγικό και εξαγωγικό εμπόριο, την εσωτερική αγορά και γενικότερα για την οικονομία της χώρας, κατέθεσε πρόταση στον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και το οικονομικό επιτελείο η υλοποίηση της οποίας, εφ’ όσον την υιοθετήσουν τα αρμόδια ευρωπαϊκά όργανα, στόχο έχει να ανασχέσει το «τσουνάμι» των αυξήσεων στην αγορά λόγω των αυξημένων ναύλων. Σε διαφορετική περίπτωση οι τιμές των εισαγόμενων και όχι μόνο, καταναλωτικών προϊόντων θα «εξακοντιστούν» στα ύψη σε μια ήδη πολύ επιβαρυμένη από τον πληθωρισμό ευρωπαϊκή αγορά, με ότι αυτό συνεπάγεται για την οικονομία της Ευρωζώνης, αλλά και το σύνολο του ευρωπαϊκού εμπορίου.

Το Επιμελητήριο θεωρεί ότι θα πρέπει να ληφθούν άμεσα μέτρα σε κεντρικό ευρωπαϊκό επίπεδο, ώστε με τις κατάλληλες οδηγίες να επιτραπεί στα εμπορεύματα που μεταφέρονται με πλοία από την Ασία προς την Ευρώπη που κάνουν τον περίπλου της Αφρικής, να μην επιβάλλονται δασμολογικές και φορολογικές επιβαρύνσεις στο 100% των σημερινών και συνεχώς αυξανόμενων ναύλων, αλλά να μειωθεί σε ποσοστό που θα αντιστοιχεί στα μέσα επίπεδα των ναύλων που θα καταβάλλονταν όταν τα πλοία διέρχονται κανονικά από τη Διώρυγα του Σουέζ, εφαρμόζοντας ένα «είδος πλαφόν» στις επιβαρύνσεις επι? των ναύλων, με βάση τις τιμές της 12ης Δεκεμβρίου 2023, για όσο διαρκεί η εμπόλεμη κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα.

Επίσης δεν πρέπει να διαλάθει της προσοχής μας το γεγονός ότι όσο οι διελεύσεις πλοίων από το Σουέζ θα λιγοστεύουν τόσο θα μεγαλώνει και το πλήγμα που δέχεται το λιμάνι του Πειραιά που υποδεχόταν, σε κανονικές συνθήκες ειρήνης, εβδομαδιαίως 50.000 κοντέινερς διερχόμενα από το Σουέζ. Εμπορεύματα αξίας 35 δις δολαρίων «κάνουν βόλτα» τον περίπλου της Αφρικής με αυξημένη ταχύτητα, αλλά ήδη οι συνέπειες για τις πρώτες ύλες, φάνηκαν με την ανακοίνωση αναστολή της παραγωγής σε τρεις αυτοκινητοβιομηχανίες και τέσσερα εργοστάσια παραγωγής ελαστικών. «Ενός κακού αρχομένου, μύρια έπονται». Εύχομαι να υπάρξει ταχεία αποκλιμάκωση της έντασης και να αποφευχθεί η «τέλεια καταιγίδα» κόστους και χρόνου μεταφοράς εμπορευμάτων. Διανύουμε μια περίοδο που το παγκόσμιο εμπόριο έχει ανάγκη από ηρεμία και η εφοδιαστική αλυσίδα δεν επιθυμεί γεωπολιτικές καταστάσεις, που εντείνουν τις ήδη υψηλές πληθωριστικές πιέσεις.

Ειδήσεις σήμερα:

Ομόφυλα ζευγάρια - Ζαχαράκη: Χωρίς τον γάμο τι θα λέμε, τον κηδεμόνα επίτροπο και όχι γονέα; (βίντεο)

Κακοκαιρία - Θεσσαλονίκη: Υποχρεωτικός ο εφοδιασμός με αντιολισθητικές αλυσίδες

ΕΣΥ - Τούλης: Υπάρχουν νοσοκομεία χωρίς παθολόγο (βίντεο)



Pοή στη κατηγορία: Με υπογραφή...
Τι καιρό θα κάνει την Τρίτη19:56Σεισμός στο Κιλκίς 19:42Εντυπωσιακές εικόνες από την άσκηση "Δικέφαλος Αετός-25" στην Κρήτη19:28ΟΠΕΚΕΠΕ – Τέλλογλου: 88 εκατομμύρια ευρώ σε Κέντρα Υποδοχής Δηλώσεων (βίντεο)19:14Θεσσαλονίκη: Πέντε προσαγωγές και δύο συλλήψεις πριν την πορεία για την επέτειο του Πολυτεχνείου18:59Νορβηγία: Ο Χάαλαντ σπάει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο18:44Επιστολή Φον ντερ Λάιεν στα κράτη – μέλη: Πρέπει να βρεθούν λύσεις για την κάλυψη των χρηματοδοτικών αναγκών της Ουκρανίας18:30Σε εξέλιξη η πορεία για το Πολυτεχνείο (εικόνες)18:16"Σπίτι μου 2": Παράταση για το πρόγραμμα 18:04Λαμία: Αυτοκίνητο έπεσε πάνω σε κολώνα (βίντεο)17:50Δύο αγνοούμενοι από την κακοκαιρία στη βορειοανατολική Ιταλία17:36Πρωθυπουργός της Πολωνίας: Η έκρηξη σε σιδηροδρομική γραμμή οφείλεται σε δολιoφθορά17:22Η σημαία του Πολυτεχνείου έφτασε στην Αμερικανική πρεσβεία (βίντεο)17:08Πολυτεχνείο: Σε εξέλιξη η πορεία με 43 προσαγωγές και 11 συλλήψεις16:56Ρωσική επίθεση σε τουρκικό πλοίο στην Ουκρανία – Φωτιά σε φορτίο 4.000 τόνων LPG, εκκενώσεις στη Ρουμανία (βίντεο)16:44Μακρόν: Η αναγέννηση του ουκρανικού στρατού, δέσμευση για την ασφάλεια όλων μας16:32Κίνα: Καταναλωτικά κουπόνια για νεόνυμφους με στόχο την αύξηση των γάμων16:18Οδηγίες της Πολιτικής Προστασίας προς τους πολίτες ενόψει της επιδείνωσης του καιρού16:06Βορίζια: Ελεύθερος με περιοριστικούς όρους ο 23χρονος που κατηγορείται για την τοποθέτηση του εκρηκτικού μηχανισμού 15:54Σπύρος Μαρτίκας: Συνταρακτικές αποκαλύψεις για τη δράση του κυκλώματος με τις απάτες15:42
Δεν υπάρχει καταχώρηση
BlogsΔεν υπάρχει περιεχόμενο