Ειδήσεις /Υγεία - ΠεριβάλλονΔημοσίευση: 22 Δεκεμβρίου 2016 21:25

Science: Τα 10 σημαντικότερα επιστημονικά επιτεύγματα του 2016

Το top 10 των θετικών επιστημονικών ανακαλύψεων αλλά και οι αρνητικές για την επιστήμη εξελίξεις.

Η ανακοίνωση για την πρώτη ανίχνευση βαρυτικών κυμάτων, που έκαναν οι επιστήμονες των ανιχνευτών LIGO στις ΗΠΑ τον Φεβρουάριο, υπήρξε η επιστημονική ανακάλυψη της χρονιάς που φεύγει, σύμφωνα με ένα από τα κορυφαία στον κόσμο επιστημονικά περιοδικά, το «Science».

Τα βαρυτικά κύματα, οι «ρυτιδώσεις» του χωροχρόνου που ταξιδεύουν στο σύμπαν από μακρινές πηγές για να φθάσουν έως τη Γη, είχαν προβλεφθεί θεωρητικά από τον Αϊνστάιν πριν από περίπου ένα αιώνα και η ύπαρξή τους επιβεβαιώθηκε εφέτος με μεγάλη καθυστέρηση. Τα πρώτα βαρυτικά κύματα που ανιχνεύθηκαν, όπως εκτιμάται, δημιουργήθηκαν από τη συγχώνευση δύο μεγάλων μαύρων οπών σε απόσταση 1,3 δισεκατομμυρίων ετών φωτός.

Τη λίστα (Top 10) με τα δέκα σημαντικότερα επιτεύγματα του 2016 συμπληρώνουν:

- Η ανακάλυψη από τους αστρονόμους ενός μικρού εξωπλανήτη που μοιάζει με τη Γη, γύρω από το κοντινότερο άστρο, τον Εγγύτατο του Κενταύρου.

Περιοδικό - Science News - επιστήμη

- Η θριαμβευτική νίκη στη Ν. Κορέα του υπολογιστή AlphaGo της DeepMind (θυγατρικής της Google) επί του Νο 2 στον κόσμο παίκτη του πολύ δύσκολου επιτραπέζιου παιγνιδιού Go, δείχνοντας ότι η τεχνητή νοημοσύνη γίνεται όλο και πιο έξυπνη.

- Το ξανάνιωμα και η επέκταση της ζωής τρωκτικών μέσω κυτταρικών και γενετικών επεμβάσεων, δείχνοντας ότι η γήρανση μπορεί να αναστραφεί, τουλάχιστον εν μέρει.

- Η ανακάλυψη ότι (και) οι μεγάλοι πίθηκοι έχουν μια ικανότητα που έως τώρα θεωρείτο αποκλειστικά ανθρώπινο προνόμιο: να «διαβάζουν» το μυαλό των άλλων, κατανοώντας τις επιθυμίες και τις προθέσεις τους.

- Η δημιουργία πρωτεϊνών που δεν υπάρχουν στη φύση, κάτι που ανοίγει το δρόμο για την ανάπτυξη νέων φαρμάκων και νέων υλικών.

- Η ανάπτυξη από Ιάπωνες επιστήμονες, εμβρύων τρωκτικών από ωάρια που είχαν δημιουργηθεί στο εργαστήριο, δίνοντας νέο νόημα στον όρο «μωρά του σωλήνα» και ανοίγοντας τον δρόμο για την μελλοντική δημιουργία ανθρωπίνων ωαρίων κατά παραγγελία.

- Η ανακάλυψη, μετά από γενετικές αναλύσεις, ότι ένα μοναδικό κύμα μεταναστεύσεων των προγόνων μας από την Αφρική, πριν περίπου 70.000 χρόνια ήταν αρκετό για να «κατακτήσει» ο Homo sapiens όλη σχεδόν τη Γη.

- Η δημιουργία από τη βρετανική εταιρεία Oxford Nanopore Technologies μιας φορητής συσκευής αλληλούχισης του γονιδιώματος, η οποία επιτρέπει την εύκολη και γρήγορη ανάγνωση του DNA.

- Η δημιουργία του πρώτου φακού από μετα-υλικά, που χρησιμοποιεί το πλήρες φάσμα του ορατού φωτός, είναι φθηνός, ελαφρύς και λεπτός και μπορεί να φέρει επανάσταση σε μικροσκόπια και κάμερες.

Περιοδικό - Science News - επιστήμη

Η λαϊκή ψήφος

Επειδή όμως, εκτός από τη γνώμη των ειδικών, μετράει και η γνώμη του...λαού, το «Science» ζήτησε από τους χιλιάδες αναγνώστες του να δώσουν διαδικτυακά τη δική τους βαθμολογία.

Περίπου 225.000 «ψήφοι» ρίχτηκαν στην κάλπη και το αποτέλεσμα ήταν διαφορετικό όσον αφορά την πρώτη θέση.

Ως σημαντικότερη επιστημονική ανακάλυψη ψηφίστηκε η καλλιέργεια ανθρωπίνων εμβρύων στο εργαστήριο επί σχεδόν δύο εβδομάδες (43%) και ακολούθησαν η ανίχνευση των βαρυτικών κυμάτων (32%), η φορητή συσκευή ανάγνωσης του DNA (13%), η νίκη της τεχνητής νοημοσύνης του AlphaGo (7%) και η μερική αναστροφή της γήρανσης (5%).

Οι αρνητικές εξελίξεις

Όσον αφορά τις αρνητικές για την επιστήμη εξελίξεις, το «Science» ως τέτοιες θεωρεί την καταπίεση και τις επιλεκτικές διώξεις ακαδημαϊκών, επιστημόνων και ερευνητών στην Τουρκία από το καθεστώς του Ταγίπ Ερντογάν, τη διάλυση της «φούσκας» της αμερικανικής εταιρείας Theranos της Σίλικον Βάλεϊ που είχε -εις μάτην- υποτεθεί να φέρει επανάσταση στις διαγνωστικές εξετάσεις αίματος με μια νέα συσκευή, καθώς και τις επιδεινούμενες σχέσεις του ολοένα πιο συντηρητικού αμερικανικού Κογκρέσου με την επιστημονική κοινότητα των ΗΠΑ.

Το επιστημονικό “βλέμμα” στο 2017

Περιοχές που αναμένεται να τραβήξουν το επιστημονικό ενδιαφέρον το 2017, θεωρούνται η (με πολλά ερωτηματικά) στάση της νέας κυβέρνησης Τραμπ απέναντι στα επιστημονικά θέματα, η καλλιέργεια και ανάπτυξη ανθρωπίνων εμβρύων στο εργαστήριο, για πρώτη φορά πάνω από δύο εβδομάδες (οπότε αρχίζουν να σχηματίζονται τα πρώτα όργανα), τα αποτελέσματα των πρώτων εμβολίων για τον ιό Ζίκα και η αναζήτηση του -ακόμη υποθετικού- πλανήτη Εννέα ή πλανήτη Χ στο ηλιακό μας σύστημα.

Εθνική Ομάδας Κυβερνοασφάλειας: Οι “χάκερς” που δουλεύουν για καλό σκοπό (βίντεο)23:59“Αν ήμουν πλούσιος”: έρχεται την Δευτέρα στον ΑΝΤ123:47Λήξη συναγερμού για την εξαφάνιση 16χρονης23:40Ο Άρης “σκόρπισε” τον Παναθηναϊκό23:33Τσαβούσογλου: Να απέχουμε από ενέργειες που θα μπορούσαν να προκαλέσουν ένταση23:19Υπόθεση Ζακ Κωστόπουλου: παραπέμπονται έξι για θανατηφόρο σωματική βλάβη23:04“Γυναίκα Χωρίς Όνομα”: πρεμιέρα για τον β’ κύκλο της δραματικής σειράς του ΑΝΤ122:49Στο έλεος της κακοκαιρίας και η Μαδρίτη (βίντεο)22:35Νεκρός σε συμπλοκή στην Πλατεία Αμερικής22:20Μπρα ντε φερ κυβέρνησης – ΣΥΡΙΖΑ για το Μετρό Θεσσαλονίκης22:06Επιστρέφει “Το Πρωινό” με τη Φαίη Σκορδά21:52“Ανάσα” για τον Πανιώνιο21:38“Σβηστά” νίκησε η ΑΕΚ την Λαμία21:25“Καθάρισε” και τον Αστέρα η Ξάνθη21:12Η φωτιά στη Ζάκυνθο από τον δορυφόρο (εικόνα)20:59Ποινική δίωξη σε στελέχη της Εθνικής Ασφαλιστικής και της ΕΤΕ20:46Συνέλαβαν Ελληνοκύπρια και την κόρη της στα Κατεχόμενα20:32Δολοφονία Τοπαλούδη: στο ψυχιατρείο του Κορυδαλλού ο 21χρονος Ροδίτης20:19Αναβιώνει στις δικαστικές αίθουσες το φριχτό φονικό στην Πέλλα20:07Δύο νεκροί σε διαφορετικά τροχαία μέσα σε λίγες ώρες19:54