Ειδήσεις /Υγεία - ΠεριβάλλονΔημοσίευση: 22 Δεκεμβρίου 2016 21:25

Science: Τα 10 σημαντικότερα επιστημονικά επιτεύγματα του 2016

Το top 10 των θετικών επιστημονικών ανακαλύψεων αλλά και οι αρνητικές για την επιστήμη εξελίξεις.

Περιοδικό - Science News - επιστήμη
Η ανακοίνωση για την πρώτη ανίχνευση βαρυτικών κυμάτων, που έκαναν οι επιστήμονες των ανιχνευτών LIGO στις ΗΠΑ τον Φεβρουάριο, υπήρξε η επιστημονική ανακάλυψη της χρονιάς που φεύγει, σύμφωνα με ένα από τα κορυφαία στον κόσμο επιστημονικά περιοδικά, το «Science».

Τα βαρυτικά κύματα, οι «ρυτιδώσεις» του χωροχρόνου που ταξιδεύουν στο σύμπαν από μακρινές πηγές για να φθάσουν έως τη Γη, είχαν προβλεφθεί θεωρητικά από τον Αϊνστάιν πριν από περίπου ένα αιώνα και η ύπαρξή τους επιβεβαιώθηκε εφέτος με μεγάλη καθυστέρηση. Τα πρώτα βαρυτικά κύματα που ανιχνεύθηκαν, όπως εκτιμάται, δημιουργήθηκαν από τη συγχώνευση δύο μεγάλων μαύρων οπών σε απόσταση 1,3 δισεκατομμυρίων ετών φωτός.

Τη λίστα (Top 10) με τα δέκα σημαντικότερα επιτεύγματα του 2016 συμπληρώνουν:

- Η ανακάλυψη από τους αστρονόμους ενός μικρού εξωπλανήτη που μοιάζει με τη Γη, γύρω από το κοντινότερο άστρο, τον Εγγύτατο του Κενταύρου.

Περιοδικό - Science News - επιστήμη

- Η θριαμβευτική νίκη στη Ν. Κορέα του υπολογιστή AlphaGo της DeepMind (θυγατρικής της Google) επί του Νο 2 στον κόσμο παίκτη του πολύ δύσκολου επιτραπέζιου παιγνιδιού Go, δείχνοντας ότι η τεχνητή νοημοσύνη γίνεται όλο και πιο έξυπνη.

- Το ξανάνιωμα και η επέκταση της ζωής τρωκτικών μέσω κυτταρικών και γενετικών επεμβάσεων, δείχνοντας ότι η γήρανση μπορεί να αναστραφεί, τουλάχιστον εν μέρει.

- Η ανακάλυψη ότι (και) οι μεγάλοι πίθηκοι έχουν μια ικανότητα που έως τώρα θεωρείτο αποκλειστικά ανθρώπινο προνόμιο: να «διαβάζουν» το μυαλό των άλλων, κατανοώντας τις επιθυμίες και τις προθέσεις τους.

- Η δημιουργία πρωτεϊνών που δεν υπάρχουν στη φύση, κάτι που ανοίγει το δρόμο για την ανάπτυξη νέων φαρμάκων και νέων υλικών.

- Η ανάπτυξη από Ιάπωνες επιστήμονες, εμβρύων τρωκτικών από ωάρια που είχαν δημιουργηθεί στο εργαστήριο, δίνοντας νέο νόημα στον όρο «μωρά του σωλήνα» και ανοίγοντας τον δρόμο για την μελλοντική δημιουργία ανθρωπίνων ωαρίων κατά παραγγελία.

- Η ανακάλυψη, μετά από γενετικές αναλύσεις, ότι ένα μοναδικό κύμα μεταναστεύσεων των προγόνων μας από την Αφρική, πριν περίπου 70.000 χρόνια ήταν αρκετό για να «κατακτήσει» ο Homo sapiens όλη σχεδόν τη Γη.

- Η δημιουργία από τη βρετανική εταιρεία Oxford Nanopore Technologies μιας φορητής συσκευής αλληλούχισης του γονιδιώματος, η οποία επιτρέπει την εύκολη και γρήγορη ανάγνωση του DNA.

- Η δημιουργία του πρώτου φακού από μετα-υλικά, που χρησιμοποιεί το πλήρες φάσμα του ορατού φωτός, είναι φθηνός, ελαφρύς και λεπτός και μπορεί να φέρει επανάσταση σε μικροσκόπια και κάμερες.

Η λαϊκή ψήφος

Επειδή όμως, εκτός από τη γνώμη των ειδικών, μετράει και η γνώμη του...λαού, το «Science» ζήτησε από τους χιλιάδες αναγνώστες του να δώσουν διαδικτυακά τη δική τους βαθμολογία.

Περίπου 225.000 «ψήφοι» ρίχτηκαν στην κάλπη και το αποτέλεσμα ήταν διαφορετικό όσον αφορά την πρώτη θέση.

Ως σημαντικότερη επιστημονική ανακάλυψη ψηφίστηκε η καλλιέργεια ανθρωπίνων εμβρύων στο εργαστήριο επί σχεδόν δύο εβδομάδες (43%) και ακολούθησαν η ανίχνευση των βαρυτικών κυμάτων (32%), η φορητή συσκευή ανάγνωσης του DNA (13%), η νίκη της τεχνητής νοημοσύνης του AlphaGo (7%) και η μερική αναστροφή της γήρανσης (5%).

Οι αρνητικές εξελίξεις

Όσον αφορά τις αρνητικές για την επιστήμη εξελίξεις, το «Science» ως τέτοιες θεωρεί την καταπίεση και τις επιλεκτικές διώξεις ακαδημαϊκών, επιστημόνων και ερευνητών στην Τουρκία από το καθεστώς του Ταγίπ Ερντογάν, τη διάλυση της «φούσκας» της αμερικανικής εταιρείας Theranos της Σίλικον Βάλεϊ που είχε -εις μάτην- υποτεθεί να φέρει επανάσταση στις διαγνωστικές εξετάσεις αίματος με μια νέα συσκευή, καθώς και τις επιδεινούμενες σχέσεις του ολοένα πιο συντηρητικού αμερικανικού Κογκρέσου με την επιστημονική κοινότητα των ΗΠΑ.

Το επιστημονικό “βλέμμα” στο 2017

Περιοχές που αναμένεται να τραβήξουν το επιστημονικό ενδιαφέρον το 2017, θεωρούνται η (με πολλά ερωτηματικά) στάση της νέας κυβέρνησης Τραμπ απέναντι στα επιστημονικά θέματα, η καλλιέργεια και ανάπτυξη ανθρωπίνων εμβρύων στο εργαστήριο, για πρώτη φορά πάνω από δύο εβδομάδες (οπότε αρχίζουν να σχηματίζονται τα πρώτα όργανα), τα αποτελέσματα των πρώτων εμβολίων για τον ιό Ζίκα και η αναζήτηση του -ακόμη υποθετικού- πλανήτη Εννέα ή πλανήτη Χ στο ηλιακό μας σύστημα.

Παρίσι: η Ντίσνεϊλαντ άνοιξε μετά από 4 μήνες!21:06Σαμαρτζής στον ΑΝΤ1: Πολλά τα στοιχεία για τον θάνατο της 16χρονης (βίντεο)20:57Επενδυτικό ενδιαφέρον για το ομολογιακό δάνειο της Lamda Development20:44Παναγιωτακόπουλος στον ΑΝΤ1: Πιθανό το δεύτερο κύμα κορονοϊού να είναι σοβαρότερο από το πρώτο (βίντεο)20:35Του ζήτησε να φορέσει μάσκα και τον… ξυλοκόπησε (βίντεο)20:26Κόκκαλης στον ΑΝΤ1: επιφυλακή για τυχόν αναζωπύρωση της φωτιάς στο Λαύριο (βίντεο)20:16Λουκάς στον ΑΝΤ1: Από βολές της ΕΒΟ ξέσπασε η φωτιά στο Λαύριο (βίντεο)20:05Τουλουπάκη: η σκοπιμότητα επεβλήθη της νομιμότητας19:53Κορονοϊός: Ξενοδόχοι πληρώνουν το μισό τεστ για να έρθουν τουρίστες στην Ελλάδα19:40Πάιατ: τα νησιά έχουν υφαλοκρηπίδα - ΗΠΑ και ΕΕ ταυτίζονται με την Ελλάδα19:27Κορονοϊός: Προβληματισμός για τα κρούσματα στα αστικά κέντρα19:14Μητσοτάκης στο ΕΛΚ: Στο επίκεντρο Αγία Σοφία και τουρκικές προκλήσεις 19:01Αγία Σοφία - 24 Ιουλίου: πένθιμα θα ηχούν οι καμπάνες στην Πάτρα18:49Στη φυλακή για τον φρικτό θάνατο της γιαγιάς18:36Κορονοϊός: 35 νέα κρούσματα στην Ελλάδα18:23“Άγριες Μέλισσες”: Καθηλωτικό το τελευταίο επεισόδιο της σεζόν (εικόνες)18:10Η απόφαση της ΑΕΚ για τον ΠΑΟΚ και την ένσταση17:57Σαρλ Μισέλ: Ανάγκη για συμφωνία στη Σύνοδο Κορυφής των Βρυξελλών17:45Ο καιρός για τους αγρότες17:33Παράταση για την τακτοποίηση αυθαιρέτων17:23