Τεχνολογία - Επιστήμη /ΑνακαλύψειςΔημοσίευση: 29 Μαρτίου 2018 09:31

Ανακαλύφθηκε ο πρώτος γαλαξίας χωρίς σκοτεινή ύλη

Για πρώτη φορά οι αστρονόμοι βρήκαν ένα γαλαξία που φαίνεται να μην έχει σχεδόν καθόλου σκοτεινή ύλη, πράγμα που οι ίδιοι χαρακτήρισαν «σοκαριστικό»...

Μαύρη τρύπα - αστέρι - γαλαξίας

Οι γαλαξίες και η σκοτεινή ύλη πάνε χέρι-χέρι, καθώς δεν μπορείς να βρεις τον έναν, χωρίς να υπάρχει και η άλλη - έως τώρα τουλάχιστον. Όμως, για πρώτη φορά, οι αστρονόμοι βρήκαν ένα γαλαξία που φαίνεται να μην έχει σχεδόν καθόλου σκοτεινή ύλη, πράγμα που οι ίδιοι χαρακτήρισαν «σοκαριστικό», καθότι τελείως απρόσμενο.

Με δεδομένο αφενός ότι το σύμπαν κυριαρχείται από τη σκοτεινή ύλη, που είναι πολύ περισσότερη (έως το 85% του συνόλου της ύλης στο σύμπαν) από ό,τι η ορατή βαρυονική ύλη, και αφετέρου ότι η σκοτεινή ύλη αποτελεί το θεμέλιο που συγκρατεί τους γαλαξίες, η ανακάλυψη θεωρείται πραγματικά σημαντική. Ο ασυνήθιστος γαλαξίας είναι ο NGC1052-DF2, σε απόσταση 65 εκατομμυρίων ετών φωτός από τη Γη. Έχει περίπου το μέγεθος του δικού μας γαλαξία, αλλά μόνο το ένα διακοσιοστό των άστρων του, ενώ -αντίθετα με τον δικό μας- δεν διαθέτει μαύρη τρύπα στο κέντρο του.

Ο γαλαξίας μελετήθηκε από πολλά τηλεσκόπια (Τζέμινι και Κεκ Χαβάης, διαστημικό Χαμπλ κ.α.) για να υπάρξει διασταύρωση των αποτελεσμάτων. Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον Πίτερ βαν Ντόκουμ του Πανεπιστημίου Γέιλ των ΗΠΑ, έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό "Nature". «H εύρεση ενός γαλαξία χωρίς σκοτεινή ύλη είναι αναπάντεχη, επειδή αυτή η αόρατη μυστηριώδης ουσία αποτελεί την πιο κυρίαρχη όψη ενός γαλαξία» δήλωσε ο Ντόκουμ. «Επί δεκαετίες νομίζαμε ότι οι γαλαξίες ξεκινούν πάντα τη ζωή τους ως συσσωματώσεις της σκοτεινής ύλης. Στη συνέχεια συμβαίνουν όλα τα άλλα: αέριο πέφτει μέσα στη άλω της σκοτεινής ύλης, το αέριο μετατρέπεται σε άστρα, αυτά αργά μεγαλώνουν, ώσπου στο τέλος εμφανίζονται γαλαξίες όπως ο δικός μας. Όμως ο NGC1052-DF2 θέτει σε αμφισβήτηση τις κυρίαρχες ιδέες για το σχηματισμό των γαλαξιών».

«Αν υπάρχει καθόλου σκοτεινή ύλη σε αυτόν τον γαλαξία, θα είναι ελάχιστη. Τα άστρα του αρκούν για να εξηγήσουν όλη τη μάζα του και δεν φαίνεται να υπάρχει καθόλου έξτρα χώρος για τη σκοτεινή ύλη», πρόσθεσε. Από την άλλη, όπως είπε, «αυτό δείχνει ότι η σκοτεινή ύλη είναι ξεχωριστή από τους γαλαξίες. Είναι πραγματική, αλλά έχει τη δική της ξεχωριστή ύπαρξη από τα άλλα συστατικά των γαλαξιών». Με άλλα λόγια, προκύπτει το ερώτημα: αν ένας γαλαξίας δεν ξεκίνησε με αφετηρία τη σκοτεινή ύλη, η οποία στη συνέχεια προσέλκυσε βαρυτικά την κοινή ύλη, τότε πώς σχηματίσθηκε;

Οι επιστήμονες έκαναν λόγο για «ένα γαλαξία απόλυτο μυστήριο, που δεν προβλέπεται από καμία θεωρία, τα πάντα πάνω του είναι παράξενα. Είναι τελείως άγνωστο πώς είναι δυνατό να σχηματισθεί ένας τέτοιος γαλαξίας». Δεν αποκλείουν πλέον ότι πιθανώς υπάρχουν περισσότεροι τρόποι για να δημιουργηθεί ένας γαλαξίας και όχι μόνο ξεκινώντας από ένα πυρήνα σκοτεινής ύλης. Οι αστρονόμοι θα ψάξουν μήπως βρουν και άλλους τέτοιους γαλαξίες στο σύμπαν. Ήδη έχουν υποψίες για τρεις, τους οποίους θα παρατηρήσουν καλύτερα.

Σκρουτζ Μακ Ντακ: γενέθλια για το πιο πλούσιο και φιλάργυρο παπί του κόσμου09:56Πάτρα: Νεκρή από φωτιά σε διαμέρισμα (βίντεο)09:43Κοντογεώργης - Υποχρεωτικός εμβολιασμός: τα 100 ευρώ δεν θα αφαιρούνται από την σύνταξη (βίντεο)09:30Πλαστά πιστοποιητικά εμβολιασμού στη Βουλγαρία: Η “χρυσή μπίζνα” και οι Έλληνες (βίντεο)09:17Η Πέγκυ Ζήνα... “Ενώπιος Ενωπίω” με τον Νίκο Χατζηνικολάου09:05Εξαδάκτυλος: Ο υποχρεωτικός εμβολιασμός θα σώσει ζωές08:54Χειροπέδες σε αρνητές κορονοϊού που εμφανίστηκαν ως “Συνταγματική Αστυνομία” (βίντεο)08:41Γώγος για υποχρεωτικό εμβολιασμό: Υγειονομικά είναι πολύ κρίσιμος08:29Έβερτον - Λίβερπουλ: Κόκκινη “καταιγίδα” στο ντέρμπι (βίντεο)08:16“Καλημέρα Ελλάδα”: Ο Κρικέτος για τους επίορκους αστυνομικούς και τους “μπάτσους”08:04Αναστασιάδης: Οι Τουρκοκύπριοι έχουν περισσότερα κοινά με τους Ελληνοκύπριους παρά με την Τουρκία07:51Κορονοϊός - Φίλη Κουτμερίδου: Φαινόταν αποφασισμένη να μην εμβολιαστεί07:38Θεσσαλονίκη: Χιλιάδες τόνοι αλάτι στις αποθήκες της Περιφέρειας07:24Μετάλλαξη Όμικρον – Γκουτέρες: άδικο, τιμωρητικό και αναποτελεσματικό το κλείσιμο των συνόρων07:10Τουρκία – Οικονομική κρίση: Ο Ερντογάν άλλαξε Υπουργό Οικονομικών06:57Κορονοϊός: Δωρεάν rapid test την Πέμπτη σε 194 σημεία06:43Άλεκ Μπάλντουιν κλαίγοντας: Δεν πάτησα τη σκανδάλη06:30Διάρρηξη στο Δημαρχείο Θερμαϊκού06:16Καιρός: νεφώσεις και τοπικές βροχές την Πέμπτη06:03Χριστούγεννα 2021: Άγιοι Βασίληδες κάνουν μαθήματα στο Λονδίνο (βίντεο)23:59