Τεχνολογία - Επιστήμη /ΑνακαλύψειςΔημοσίευση: 05 Σεπτεμβρίου 2017 11:45

Έλληνας επιστήμονας δίνει ελπίδες για την έγκαιρη διάγνωση του καρκίνου

Νέο τεστ αίματος «υγρής βιοψίας» που ανιχνεύει το καρκίνο του παγκρέατος σε πρώιμο στάδιο. Πιο ακριβές από το πρώτο.

Εργαστήριο - τεστ - ιατρική - φιαλίδια - εξετάσεις

Επιστήμονες στις ΗΠΑ - μεταξύ των οποίων ο διακεκριμένος ελληνικής καταγωγής καθηγητής ογκολογίας του Πανεπιστημίου Τζονς Χόπκινς Νικ Παπαδόπουλος- ανέπτυξαν ένα νέο τεστ αίματος «υγρής βιοψίας» για τη διάγνωση του καρκίνου του παγκρέατος σε πρώιμο στάδιο.

Το τεστ ανιχνεύει συνδυασμένα τόσο το DNA του όγκου, όσο και ορισμένους πρωτεϊνικούς βιοδείκτες του καρκίνου στο αίμα του ασθενούς. Ο συνδυασμός αυτός επιτρέπει στο τεστ να έχει διπλάσια ακρίβεια σε σχέση με το τεστ που ανιχνεύει μόνο το γενετικό υλικό του καρκίνου στο αίμα.

Οι ερευνητές, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών των ΗΠΑ (PNAS), δοκίμασαν το τεστ σε 221 ασθενείς με παγκρεατικούς καρκίνους πρώτου και δευτέρου σταδίου, καθώς επίσης σε 182 υγιή άτομα.

Ανιχνεύοντας μόνο το DNA του όγκου, οι επιστήμονες μπόρεσαν να εντοπίσουν έγκαιρα τον καρκίνο στους 66, δηλαδή περίπου στο ένα τρίτο των ασθενών. Ανιχνεύοντας τον πρωτεϊνικό βιοδείκτη CA19-9, το τεστ αίματος εντόπισε τον καρκίνο σε 109 από τους 221 καρκινοπαθείς (ποσοστό 49%).

Όμως ο συνδυασμός της ανίχνευσης των καρκινικών μεταλλάξεων στο γενετικό υλικό και των πρωτεϊνικών βιοδεικτών (της CA219-9 και άλλων τριών) επέτρεψε στους επιστήμονες να ανιχνεύσουν τον καρκίνο στους 141 από τους 221 ασθενείς (ποσοστό 64%), δηλαδή σχεδόν στα δύο τρίτα των περιπτώσεων.

Ο δρ Παπαδόπουλος δήλωσε ότι το κόστος του νέου τεστ θα κυμαίνεται μεταξύ του κόστους της μαστογραφίας και της κολονοσκόπησης. Προς το παρόν πάντως, το τεστ δεν είναι έτοιμο για κλινική χρήση.

Σήμερα οι περισσότερες περιπτώσεις πρώιμου καρκίνου του παγκρέατος γίνονται αντιληπτές τυχαία, στη διάρκεια κάποιας απεικονιστικής εξέτασης, καθώς δεν έχουν καθόλου συμπτώματα. Συνήθως η διάγνωση της νόσου γίνεται με καθυστέρηση, όταν πια είναι προχωρημένη, με συνέπεια να είναι μια από τις πιο θανατηφόρες μορφές καρκίνου.

Πρόταση μομφής: Live η συζήτηση στη Βουλή13:05Ζώδια - Λίτσα Πατέρα: οι προβλέψεις του τριημέρου (βίντεο)12:52Εκλογές στην Τουρκία - Αντιπολίτευση: Παράτυπη η διεκδίκηση νέας θητείας από τον Ερντογάν12:38Τηλεφωνική απάτη: Το νέο κόλπο των επιτήδειων με το παιδί12:35Πρόταση μομφής - Σακοράφα: Το δίλημμα είναι με Δημοκρατία ή εναντίον της12:21Άγιος Δημήτριος: Χειροπέδες στον διαρρήκτη με την περούκα12:08Κακοκαιρία: Η Ζάκυνθος μετατράπηκε σε λίμνη (βίντεο)11:54Ηράκλειο: Ιερόσυλος “σκότωσε” τα ιερά σκεύη για λίγα ευρώ11:41Απειλητικά mail για βόμβες σε Αστυνομία και νοσοκομεία11:27Παρακολουθήσεις - Γεωργιάδης: Ο Ράμμος άγγιξε τα όρια της προδοσίας11:14Πισπιρίγκου: Καταθέτει μηνύσεις κατά Καλογρηά - Καρακούκη και νέο αίτημα αποφυλάκισης11:02“Το Πρωινό” - Πέτρος Τσιτσιπάς: ο Στέφανος έχει βελιτιωθεί πολύ από τον τελευταίο τελικό... (βίντεο)10:48Βόλος: Έδειρε την μάνα του που τον φιλοξενεί μαζί με τα παιδιά του10:35Κακοκαιρία – Ρόδος: Θυελλώδεις άνεμοι “σάρωσαν” το νησί (εικόνες)10:21Πρόταση μομφής – Βαρουφάκης: Δεν αρκεί να φύγει ο Μητσοτάκης10:08“Ενώπιος Ενωπίω”: Ο Αντώνης Κανάκης για την οικογένεια, την Θεσσαλονίκη και τον Στάθη Παναγιωτόπουλο (βίντεο)09:54ΑΔΑΕ – Παπανικολάου: Τι περιλάμβανε η επιστολή Ράμμου σε Τσίπρα09:41Εμβολιασμός κατά Covid- 19: Ανήσυχοι οι παιδίατροι για τα χαμηλά ποσοστά στα παιδιά09:27Australian Open: Ο Τσιτσιπάς στον τελικό09:14“VINYΛΙΟ”: Πώς ζούσαμε πριν το Internet, τα social media και τα smartphones09:00