Τεχνολογία - Επιστήμη /ΑνακαλύψειςΔημοσίευση: 05 Σεπτεμβρίου 2017 11:45

Έλληνας επιστήμονας δίνει ελπίδες για την έγκαιρη διάγνωση του καρκίνου

Νέο τεστ αίματος «υγρής βιοψίας» που ανιχνεύει το καρκίνο του παγκρέατος σε πρώιμο στάδιο. Πιο ακριβές από το πρώτο.

Εργαστήριο - τεστ - ιατρική - φιαλίδια - εξετάσεις

Επιστήμονες στις ΗΠΑ - μεταξύ των οποίων ο διακεκριμένος ελληνικής καταγωγής καθηγητής ογκολογίας του Πανεπιστημίου Τζονς Χόπκινς Νικ Παπαδόπουλος- ανέπτυξαν ένα νέο τεστ αίματος «υγρής βιοψίας» για τη διάγνωση του καρκίνου του παγκρέατος σε πρώιμο στάδιο.

Το τεστ ανιχνεύει συνδυασμένα τόσο το DNA του όγκου, όσο και ορισμένους πρωτεϊνικούς βιοδείκτες του καρκίνου στο αίμα του ασθενούς. Ο συνδυασμός αυτός επιτρέπει στο τεστ να έχει διπλάσια ακρίβεια σε σχέση με το τεστ που ανιχνεύει μόνο το γενετικό υλικό του καρκίνου στο αίμα.

Οι ερευνητές, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών των ΗΠΑ (PNAS), δοκίμασαν το τεστ σε 221 ασθενείς με παγκρεατικούς καρκίνους πρώτου και δευτέρου σταδίου, καθώς επίσης σε 182 υγιή άτομα.

Ανιχνεύοντας μόνο το DNA του όγκου, οι επιστήμονες μπόρεσαν να εντοπίσουν έγκαιρα τον καρκίνο στους 66, δηλαδή περίπου στο ένα τρίτο των ασθενών. Ανιχνεύοντας τον πρωτεϊνικό βιοδείκτη CA19-9, το τεστ αίματος εντόπισε τον καρκίνο σε 109 από τους 221 καρκινοπαθείς (ποσοστό 49%).

Όμως ο συνδυασμός της ανίχνευσης των καρκινικών μεταλλάξεων στο γενετικό υλικό και των πρωτεϊνικών βιοδεικτών (της CA219-9 και άλλων τριών) επέτρεψε στους επιστήμονες να ανιχνεύσουν τον καρκίνο στους 141 από τους 221 ασθενείς (ποσοστό 64%), δηλαδή σχεδόν στα δύο τρίτα των περιπτώσεων.

Ο δρ Παπαδόπουλος δήλωσε ότι το κόστος του νέου τεστ θα κυμαίνεται μεταξύ του κόστους της μαστογραφίας και της κολονοσκόπησης. Προς το παρόν πάντως, το τεστ δεν είναι έτοιμο για κλινική χρήση.

Σήμερα οι περισσότερες περιπτώσεις πρώιμου καρκίνου του παγκρέατος γίνονται αντιληπτές τυχαία, στη διάρκεια κάποιας απεικονιστικής εξέτασης, καθώς δεν έχουν καθόλου συμπτώματα. Συνήθως η διάγνωση της νόσου γίνεται με καθυστέρηση, όταν πια είναι προχωρημένη, με συνέπεια να είναι μια από τις πιο θανατηφόρες μορφές καρκίνου.

Γλυκό κουταλιού σταφύλι από τον Πέτρο Συρίγο (βίντεο)15:00Εικονικοί εμβολιασμοί: η γιατρός δεν εμφανίστηκε στο Αυτόφωρο14:49“Το Πρωινό”: Ο Ρώμας για Μουτίδου, Κωνσταντινίδου και ομοφυλόφιλους (βίντεο)14:35Γερμανικές εκλογές: Έλληνες υποψήφιοι μιλούν στον ΑΝΤ1 (βίντεο)14:22“Άγριες Μέλισσες”: ο Λεωνίδας Κακούρης αποκαλύπτει τον ... νέο Δούκα Σεβαστό (βίντεο)14:08Μεσσηνία: επιχείρηση διάσωσης εκατοντάδων μεταναστών13:55Σεισμός στη Νίσυρο13:43Χανιά: Ο “καπετάνιος της θαλαμηγού” αποδείχθηκε απατεώνας!13:31“Ελλάδα έχεις ταλέντο”: η συνάντηση των κριτών (βίντεο)13:17Νέος Ποινικός Κώδικας: Αυστηροποιούνται οι ποινές για ειδεχθή εγκλήματα13:04Γυναικοκτονία στην Ρόδο - αδελφός Ντόρας: την απειλούσαν ότι “μπράβοι θα της κάνουν κακό”12:50Παπαθανάσης για ΔΕΗ: Στη σωστή κατεύθυνση η αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου12:38Ζώδια - Λίτσα Πατέρα: το τριήμερο και η όψη Άρη - Κρόνου (βίντεο)12:25Κορονοϊός - Μέσα Μεταφοράς: Έρχονται συσκευές απολύμανσης του αέρα12:12Σεισμός στο Γαλαξίδι12:00Φιλιππίδης - Δημητρακόπουλος: το τεκμήριο της αθωότητας κι οι “μηνύσεις” στις καταγγέλλουσες (βίντεο)11:47Φωκίδα - δυστύχημα: φορτηγό έπεσε πάνω σε ελιά11:34Δράμα: αρνητής κορονοϊού πέθανε επειδή δεν πήρε αντιβίωση11:21Γυναικοκτονία στην Ρόδο - θεία θύματος: “άρρωστη” όλη η οικογένεια του δράστη (βίντεο)11:08Χαλκιδική: Εντοπίστηκε ο αγνοούμενος ψαροντουφεκάς 10:54