Τεχνολογία - Επιστήμη /ΓενικάΔημοσίευση: 15 Ιουνίου 2016 19:10

H Google παρουσίασε παγκόσμιο κβαντικό υπολογιστή

Ομάδα ερευνητών της Google ανέπτυξε ένα πρωτότυπο σύστημα που συνδυάζει τις δύο κύριες προσεγγίσεις στην κβαντική πληροφορική

Εδώ και περίπου 30 χρόνια ερευνητές προσπαθούν να αναπτύξουν έναν παγκόσμιο κβαντικό υπολογιστή, μια υπολογιστική δηλαδή συσκευή που εκμεταλλεύεται χαρακτηριστικές ιδιότητες της κβαντομηχανικής για την επεξεργασία δεδομένων και την εκτέλεση υπολογισμών. Ωστόσο, οι προσπάθειες για την ανάπτυξη ενός τέτοιου περίπλοκου συστήματος προχωρούσαν μέχρι πρόσφατα με πολύ αργό ρυθμό.

Όμως μια ερευνητική ομάδα της Google κατάφερε να κατασκευάσει το πρωτότυπο μιας τέτοιας συσκευής - που βρίσκεται σε πειραματικό ακόμα στάδιο- η οποία είναι σε θέση να επιλύει ένα ευρύ φάσμα προβλημάτων σε τομείς όπως η χημεία και η φυσική, ενώ παράλληλα έχει τη δυνατότητα κλιμάκωσης σε μεγαλύτερα συστήματα.

Τόσο η IBM όσο και η καναδική εταιρεία D-Wave έχουν αναπτύξει λειτουργικούς κβαντικούς υπολογιστές χρησιμοποιώντας διαφορετικές προσεγγίσεις, ωστόσο τα μηχανήματά τους δεν έχουν μεγάλη δυνατότητα κλιμάκωσης στην πληθώρα των κβαντικών bits (qubits) που χρειάζονται για την επίλυση προβλημάτων που οι κλασσικοί υπολογιστές δεν μπορούν να λύσουν.

Επιστήμονες των ερευνητικών εργαστηρίων της Google καθώς και φυσικοί του Πανεπιστημίου Σάντα Μπάρμπαρα της Καλιφόρνια περιγράφουν τη νέα αυτή συσκευή στην ιστοσελίδα Nature.

«Πρόκειται για μια καταπληκτική δουλειά από πολλές απόψεις και είναι γεμάτη με πολύτιμα μαθήματα για την κβαντική κοινότητα», δήλωσε στο Nature ο Daniel Lidar, ειδικός σε θέματα κβαντικής πληροφορικής του Πανεπιστημίου της Νότια Καλιφόρνιας.

Το πρωτότυπο σύστημα που ανέπτυξε η Google συνδυάζει τις δύο κύριες προσεγγίσεις στην κβαντική πληροφορική. Η μία προσέγγιση κατασκευάζει τα ψηφιακά κυκλώματα του υπολογιστή χρησιμοποιώντας qubits σε καθορισμένες διατάξεις με στόχο την επίλυση ενός συγκεκριμένου προβλήματος. Αυτό είναι ανάλογο με ένα «χειροποίητο» ψηφιακό κύκλωμα που υπάρχει σε έναν συμβατικό μικροεπεξεργαστή, ο οποίος έχει αναπτυχθεί με τη χρήση των κλασσικών bits.

Μεγάλο μέρος της θεωρίας των κβαντικών υπολογιστών βασίζεται σε αυτή την προσέγγιση, η οποία περιλαμβάνει μεθόδους για τη διόρθωση σφαλμάτων που διαφορετικά θα μπορούσαν να «εκτροχιάσουν» έναν υπολογισμό. Μέχρι στιγμής, οι πρακτικές εφαρμογές ήταν εφικτές με τη χρήση μόνο μερικών qubits.

Η άλλη προσέγγιση ονομάζεται αδιαβατική κβαντική πληροφορική (Adiabatic Quantum Computing - AQC). Στην προκειμένη περίπτωση, ο υπολογιστής κωδικοποιεί ένα συγκεκριμένο πρόβλημα σε μία ομάδα qubits και σταδιακά εξελίσσει και προσαρμόζει την αλληλεπίδραση μεταξύ τους ώστε να «διαμορφώσει» τη συλλογική κβαντική τους κατάσταση και να φτάσει στη λύση. Ως αρχή, περίπου οποιοδήποτε πρόβλημα μπορεί να κωδικοποιηθεί στην ίδια ομάδα qubits.

Αυτή η νέα προσέγγιση θα επιτρέπει σε έναν υπολογιστή να πραγματοποιεί κβαντικές διορθώσεις σφαλμάτων, δήλωσε στο Nature o Lidar.

«Με τη διόρθωση των σφαλμάτων, η προσέγγισή μας μετατρέπεται σε έναν αλγόριθμο γενικής χρήσης που είναι στη θεωρία κλιμακούμενος σε έναν τυχαίο μεγάλο κβαντικό υπολογιστή», δήλωσε ο Alireza Shabani, ένα ακόμα μέλος της ερευνητικής ομάδας της Google.

Η συσκευή της Google βρίσκεται ακόμα σε πειραματικό στάδιο, ωστόσο ο Lidar υποστηρίζει ότι σε ένα με δύο χρόνια, αυτού του είδους οι συσκευές θα μπορούσαν να είναι πραγματικότητα.

«Στο μέλλον θα είναι δυνατό να κάνουμε προσομοίωση της κβαντικής δυναμικής, η οποία είναι απρόσιτη μέσω του κλασσικού υλικού και θα σηματοδοτήσει την έλευση της ‘κβαντικής υπεροχής», πρόσθεσε ο ίδιος.

“Έπεσαν” Facebook και Instagram15:42Φονική έκρηξη “ισοπέδωσε” σπίτι (βίντεο)15:28Τσίπρας σε Ρέγκλινγκ: Θα στηρίξω κάθε προσπάθεια για μείωση των πλεονασμάτων15:16Ανακοίνωσε Μπεν Μπέντιλ ο Παναθηναϊκός (εικόνες)15:03Τραγωδία: νεκρός νεαρός από πτώση σε πηγάδι14:49Συλλήψεις γιατρών για ψευδείς βεβαιώσεις υγείας σε πρόσφυγες14:36Καρέ-καρέ η ορκωμοσία των 300 μελών της νέας Βουλής (φωτορεπορτάζ)14:24Handelsblatt: “Ψήφος εμπιστοσύνης” στην Ελλάδα η ανταπόκριση στο 7ετές ομόλογο14:11Γενέθλια... “ανησυχίας” για την Μέρκελ13:58Δίκη Χρυσής Αυγής: “Δεν ξέρω, δεν άκουσα” λέει ο Πατέλης για την δολοφονία Φύσσα 13:45Τα δάκρυα του Φορτούνη στο “Γ. Καραϊσκάκης” (εικόνες)13:31Κατασκηνωτές εγκλωβίστηκαν στην Εύβοια μετά από υπερχείλιση χειμάρρου (εικόνες)13:18Συνάντηση Μητσοτάκη – Καραμανλή στην Βουλή (εικόνες)13:04Ορκωμοσία βουλευτών: Οι εντυπωσιακές εμφανίσεις και οι ξεχωριστές στιγμές (φωτορεπορτάζ)12:51Θρίλερ στο Γενικό Κρατικό Νίκαιας: πέθανε Ιταλίδα με “συμπτώματα Έμπολα”12:37Ορφάνεψε ο “Επιθεωρητής Μονταλμπάνο”12:24Στην Εντατική η γυναίκα που δέχθηκε επίθεση με τσεκούρι12:10Χριστοδουλίδης: μεγαλύτερα τα οφέλη αν συνεργαστούν Κύπρος και Τουρκία11:58Ολυμπιακός: Ανανέωσε ο Σπανούλης (εικόνες)11:45Πάιατ προς Τουρκία: κανείς δεν μπορεί να αντέξει ένα “ατύχημα” στην περιοχή11:32