Τεχνολογία - Επιστήμη /ΓενικάΔημοσίευση: 15 Ιουνίου 2016 19:10

H Google παρουσίασε παγκόσμιο κβαντικό υπολογιστή

Ομάδα ερευνητών της Google ανέπτυξε ένα πρωτότυπο σύστημα που συνδυάζει τις δύο κύριες προσεγγίσεις στην κβαντική πληροφορική

Google - κβαντικός - υπολογιστής

Εδώ και περίπου 30 χρόνια ερευνητές προσπαθούν να αναπτύξουν έναν παγκόσμιο κβαντικό υπολογιστή, μια υπολογιστική δηλαδή συσκευή που εκμεταλλεύεται χαρακτηριστικές ιδιότητες της κβαντομηχανικής για την επεξεργασία δεδομένων και την εκτέλεση υπολογισμών. Ωστόσο, οι προσπάθειες για την ανάπτυξη ενός τέτοιου περίπλοκου συστήματος προχωρούσαν μέχρι πρόσφατα με πολύ αργό ρυθμό.

Όμως μια ερευνητική ομάδα της Google κατάφερε να κατασκευάσει το πρωτότυπο μιας τέτοιας συσκευής - που βρίσκεται σε πειραματικό ακόμα στάδιο- η οποία είναι σε θέση να επιλύει ένα ευρύ φάσμα προβλημάτων σε τομείς όπως η χημεία και η φυσική, ενώ παράλληλα έχει τη δυνατότητα κλιμάκωσης σε μεγαλύτερα συστήματα.

Τόσο η IBM όσο και η καναδική εταιρεία D-Wave έχουν αναπτύξει λειτουργικούς κβαντικούς υπολογιστές χρησιμοποιώντας διαφορετικές προσεγγίσεις, ωστόσο τα μηχανήματά τους δεν έχουν μεγάλη δυνατότητα κλιμάκωσης στην πληθώρα των κβαντικών bits (qubits) που χρειάζονται για την επίλυση προβλημάτων που οι κλασσικοί υπολογιστές δεν μπορούν να λύσουν.

Επιστήμονες των ερευνητικών εργαστηρίων της Google καθώς και φυσικοί του Πανεπιστημίου Σάντα Μπάρμπαρα της Καλιφόρνια περιγράφουν τη νέα αυτή συσκευή στην ιστοσελίδα Nature.

«Πρόκειται για μια καταπληκτική δουλειά από πολλές απόψεις και είναι γεμάτη με πολύτιμα μαθήματα για την κβαντική κοινότητα», δήλωσε στο Nature ο Daniel Lidar, ειδικός σε θέματα κβαντικής πληροφορικής του Πανεπιστημίου της Νότια Καλιφόρνιας.

Το πρωτότυπο σύστημα που ανέπτυξε η Google συνδυάζει τις δύο κύριες προσεγγίσεις στην κβαντική πληροφορική. Η μία προσέγγιση κατασκευάζει τα ψηφιακά κυκλώματα του υπολογιστή χρησιμοποιώντας qubits σε καθορισμένες διατάξεις με στόχο την επίλυση ενός συγκεκριμένου προβλήματος. Αυτό είναι ανάλογο με ένα «χειροποίητο» ψηφιακό κύκλωμα που υπάρχει σε έναν συμβατικό μικροεπεξεργαστή, ο οποίος έχει αναπτυχθεί με τη χρήση των κλασσικών bits.

Μεγάλο μέρος της θεωρίας των κβαντικών υπολογιστών βασίζεται σε αυτή την προσέγγιση, η οποία περιλαμβάνει μεθόδους για τη διόρθωση σφαλμάτων που διαφορετικά θα μπορούσαν να «εκτροχιάσουν» έναν υπολογισμό. Μέχρι στιγμής, οι πρακτικές εφαρμογές ήταν εφικτές με τη χρήση μόνο μερικών qubits.

Η άλλη προσέγγιση ονομάζεται αδιαβατική κβαντική πληροφορική (Adiabatic Quantum Computing - AQC). Στην προκειμένη περίπτωση, ο υπολογιστής κωδικοποιεί ένα συγκεκριμένο πρόβλημα σε μία ομάδα qubits και σταδιακά εξελίσσει και προσαρμόζει την αλληλεπίδραση μεταξύ τους ώστε να «διαμορφώσει» τη συλλογική κβαντική τους κατάσταση και να φτάσει στη λύση. Ως αρχή, περίπου οποιοδήποτε πρόβλημα μπορεί να κωδικοποιηθεί στην ίδια ομάδα qubits.

Αυτή η νέα προσέγγιση θα επιτρέπει σε έναν υπολογιστή να πραγματοποιεί κβαντικές διορθώσεις σφαλμάτων, δήλωσε στο Nature o Lidar.

«Με τη διόρθωση των σφαλμάτων, η προσέγγισή μας μετατρέπεται σε έναν αλγόριθμο γενικής χρήσης που είναι στη θεωρία κλιμακούμενος σε έναν τυχαίο μεγάλο κβαντικό υπολογιστή», δήλωσε ο Alireza Shabani, ένα ακόμα μέλος της ερευνητικής ομάδας της Google.

Η συσκευή της Google βρίσκεται ακόμα σε πειραματικό στάδιο, ωστόσο ο Lidar υποστηρίζει ότι σε ένα με δύο χρόνια, αυτού του είδους οι συσκευές θα μπορούσαν να είναι πραγματικότητα.

«Στο μέλλον θα είναι δυνατό να κάνουμε προσομοίωση της κβαντικής δυναμικής, η οποία είναι απρόσιτη μέσω του κλασσικού υλικού και θα σηματοδοτήσει την έλευση της ‘κβαντικής υπεροχής», πρόσθεσε ο ίδιος.

Γιάννης Αντετοκούνμπο: Νέο ρεκόρ καριέρας στο ματς με το Πόρτλαντ (εικόνες)10:13Οδηγός πήρε “σβάρνα” παρκαρισμένα αυτοκίνητα (βίντεο)10:01Μπούκαραν με αυτοκίνητο σε αποθήκη (εικόνες)09:48“The 2night show”: Η αποκάλυψη του Στέλιου Μάινα για “Το Νησί” (βίντεο)09:36Πόσο αθλούνται οι έφηβοι στην Ελλάδα09:23Ποιες χώρες εκπαιδεύουν τους καλύτερους μηχανικούς Η/Υ09:09Σκυλακάκης στον ΑΝΤ1: Τα χρήματα για το κοινωνικό μέρισμα δόθηκαν τον Μάιο08:56Νεκρός άνδρας από πτώση σε αρδευτικό κανάλι (εικόνες)08:34Ο Κιάνου Ριβς στον “Μπομπ τον Σφουγγαράκη” (βίντεο)08:21Δρίτσας στον ΑΝΤ1: προφανώς και δεν αποδέχομαι βιασμούς παιδιών (βίντεο)08:07“Επαναστατική Αυτοάμυνα”: Τι λέει ο καταζητούμενος από την ΕΛΑΣ σε ανάρτηση του07:54Η δολοφονία του Τζον Κένεντι που “πάγωσε” τον κόσμο07:40Βασίλης Δάρρας στον ΑΝΤ1: Υπάρχει ελπίδα για τον Παναγιώτη - Ραφαήλ07:26ΑΑΔΕ: Ξεκινά η διασύνδεση με το Μητρώο Πολιτών του ΥΠΕΣ07:12Πολύνεκρη επίθεση σε τουριστικό θέρετρο06:59Κουμουτσάκος: Να εξεταστεί το αίτημα της Τουρκίας για έξτρα οικονομική βοήθεια06:45Έδεσαν ΑΤΜ σε αυτοκίνητο και το πήραν μαζί τους (εικόνες)06:32Ζώδια: οι προβλέψεις της Παρασκευής06:19Καιρός: καταρρακτώδεις βροχές και ισχυρές καταιγίδες την Παρασκευή06:06“Έσπασε τα κοντέρ” στο Instagram η Τζένιφερ Άνιστον23:59