LATEST NEWS
 
Με υπογραφή... /ΦΙΛΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣΔημοσίευση: 16 Μαρτίου 2021 09:05

Τουρκικοί λεονταρισμοί με αφορμή τον EuroAsia Interconnector

Ο αναλυτής διεθνών θεμάτων του ΑΝΤ1, Καθηγητής Διεθνών Σχέσεων, Κωνσταντίνος Φίλης, γράφει τους δύο στόχους της διακοίνωσης και την διαστρέβλωση του δικαίου της θάλασσας.

ΦΙΛΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ

Λίγο πριν από την έναρξη του 62ου γύρου των διερευνητικών συνομιλιών, η Τουρκία επέδωσε διπλωματική νότα σε Ελλάδα, Ισραήλ και Ευρωπαϊκή Ένωση, εξαιτίας του μνημονίου που υπεγράφη στις 8 Μαρτίου και προβλέπει τη δημιουργία συνδέσεων ηλεκτρικής ενέργειας μεταξύ Ελλάδας, Κύπρου, Ισραήλ και ευρωπαϊκής αγοράς, γνωστού ως EuroAsia Interconnector. Ο λόγος που δεν συμπεριέλαβε την Κυπριακή Δημοκρατία είναι επειδή δεν την αναγνωρίζει.

Τουρκικές διπλωματικές πηγές σημείωναν ότι «σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο, εάν οι καλωδιακές δραστηριότητες απαιτούν μια προκαταρκτική ερευνητική μελέτη, θα πρέπει να ζητηθεί η άδεια της χώρας μας για τη διεξαγωγή αυτών στην υφαλοκρηπίδα μας. Εάν δεν απαιτείται προκαταρκτική εργασία, η χώρα μας πρέπει να ενημερωθεί για τις δραστηριότητες τοποθέτησης καλωδίων και το εύρος τους σε εύλογο χρονικό διάστημα».

Η (νομική) πραγματικότητα είναι διαφορετική: η πόντιση καλωδίων και σωληναγωγών είναι εκ των ελευθεριών της ανοιχτής θάλασσας. Μάλιστα, στην περίπτωση του καλωδίου δεν απαιτείται καν συνεννόηση με το παράκτιο κράτος, αρκεί η τοποθέτηση του καλωδίου να μην επηρεάζει τις δραστηριότητες του στην υφαλοκρηπίδα (π.χ. άντληση ενεργειακών πόρων). Στο σενάριο πόντισης αγωγού, απαιτείται συνεννόηση με το κράτος από του οποίου την υφαλοκρηπίδα θα διέρχεται. Και αυτό γιατί ενδέχεται να υπάρχει κάποιο κοίτασμα στον βυθό, που δεν θα μπορεί να το εκμεταλλευθεί. Ωστόσο, στην προκειμένη περίπτωση, η Τουρκία δεν νομιμοποιείται να προβάλλει οποιαδήποτε αξίωση για ενημέρωση ή έκδοση άδειας εκ μέρους της, διότι η συγκεκριμένη περιοχή (ανάμεσα σε Ελλάδα και Κύπρο) είναι ανοριοθέτητη, συνεπώς, καμία χώρα δεν δύναται να αξιώσει από τρίτα κράτη ή εταιρείες να τη λάβουν υπόψη. Άλλωστε, και η Ελλάδα έχει ανάλογες διεκδικήσεις στο εν λόγω σημείο, εντούτοις, γνωρίζει ότι προκειμένου να επισφραγιστούν απαιτείται συμφωνία με γειτονικά κράτη ή απόφαση του διεθνούς δικαστηρίου. Έτσι, οι θέσεις της Τουρκίας δεν έχουν νομική υπόσταση.

Τι προσπαθεί, όμως, να καταφέρει;

Να επιβάλλει ως de facto τετελεσμένα τα εξωτερικά όρια της υφαλοκρηπίδας της, όπως τα έχει καταθέσει μέσω των ανάλογων συντεταγμένων στον ΟΗΕ. Στην αλαζονική της θεώρηση, πιστεύει ότι είναι αρκετά ισχυρή ώστε να επικαλείται πρόνοιες του δικαίου της θάλασσας, το οποίο δεν έχει υπογράψει, προκειμένου να υποχρεώσει τους υπόλοιπους δρώντες να αποδεχθούν τις μαξιμαλιστικές της διεκδικήσεις. Η χρήση βίας ή η απειλή χρήσης βίας παραμένει στο τραπέζι ως μέσο εκφοβισμού. Ως εκ τούτου, όταν εκκινήσουν οι εργασίες κατασκευής του EuroAsia Interconnector, η Τουρκία θα έχει αεροναυτική παρουσία στην περιοχή για να εξαναγκάσει σε διακοπή των εργασιών ή/και σε μία συνολική διαπραγμάτευση για τον καθορισμό των θαλασσίων ζωνών.

Επίσης, λίγες ώρες πριν την έναρξη του 62ου γύρου των διερευνητικών, επιχειρεί να τις προκαταλάβει, δεδομένου ότι είναι σφόδρα πιθανό να θέσει το ζήτημα σήμερα ενώπιον της ελληνικής αντιπροσωπείας. Εφόσον η Ελλάδα το απορρίψει, θα διαρρεύσει ότι τορπιλίζουμε τον διάλογο με την υπογραφή συμφωνιών, που κατά την άποψη της θίγουν κυριαρχικά της δικαιώματα. Πρόκειται για μία παράλογη τουρκική θέση, σύμφωνα με την οποία θα πρέπει τουλάχιστον να ενημερώνεται για τις ενέργειες των γειτονικών της κρατών, αν όχι να τις εγκρίνει, καθιστώντας έτσι οιονεί ομήρους. Δηλαδή, οι τρεις χώρες, η ΕΕ και οι εταιρείες που θα συμμετέχουν στο έργο, το οποίο θα τροφοδοτεί και την ευρωπαϊκή αγορά, θα πρέπει να λάβουν την άδεια της Τουρκίας επειδή θα διέλθουν από μία ανοριοθέτητη περιοχή στην οποία η Τουρκία δεν έχει κανένα παραπάνω δικαίωμα απ’ ότι η Ελλάδα ή η Κύπρος, και ουδείς αναγνωρίζει ως νόμιμες τις διεκδικήσεις της. Πρόκειται, συνεπώς, για πλήρη στρέβλωση του δικαίου της θάλασσας στην αντίληψη της Τουρκίας ότι ως ηγεμόνας της περιοχής μπορεί να επιβάλλει το δίκαιο της και όχι να σέβεται την ισχύ του δικαίου.

Pοή στη κατηγορία: Με υπογραφή...
Τήνος: Ιστιοφόρο έδωσε μάχη με τα κύματα και τους θυελλώδεις ανέμους (βίντεο)23:59Μαρινάκης για Τσίπρα: Έχει δικαίωμα να κάνει όσο rebranding επιθυμεί, αλλά την ιστορία δεν θα την ξαναγράψει23:43Ασπροβάλτα: 60χρονος έχασε τη ζωή του ενώ κολυμπούσε 23:28Τσίπρας: Ποιος φοβάται την αλήθεια για το ’15;23:13Τουρκία: Μεγάλη πυρκαγιά απειλεί σπίτια στη Σμύρνη - Στην Πάτμο έφτασαν οι καπνοί22:57Φωτιά σε εργοστάσιο στον Πειραιά – Έντονη οσμή καπνού στην ατμόσφαιρα (βίντεο)22:43Τασούλας: Στη φρεγάτα "ΣΠΕΤΣΑΙ" την Δευτέρα για να επιθεωρήσει εν πλω τα πολεμικά πλοία του στόλου22:28Τροποποιήσεις στα ακτοπλοϊκά δρομολόγια από τα λιμάνια της Αττικής λόγω ισχυρών ανέμων22:12Χαλκιδική: Νεκρή συνεπιβάτιδα μηχανής μετά από σφοδρή σύγκρουση με ΙΧ21:58Η Ευρώπη σε κλοιό καύσωνα: "Καμίνια" οι πόλεις με 40άρια 21:44Εύβοια: Αστυνομικός έσωσε με αυτοθυσία μητέρα και κόρη που παρασύρθηκαν από τα ρεύματα στη θάλασσα21:30Μουντιάλ Συλλόγων: Η υπερηχητική Παρί Σεν Ζερμέν «σκόρπισε» την παρέα του Μέσι και περιμένει... Μπάγερν21:16Τηλεφωνική επικοινωνία Γεραπετρίτη με την Παλαιστίνια ΥΠΕΞ21:02112 αγροτοδασικές πυρκαγιές το τελευταίο εικοσιτετράωρο σε όλη τη χώρα20:47Τροχαίο στη Χαλκιδική: 19χρονος έχασε τη ζωή του20:33Φθιώτιδα: Κατέρρευσε σε γλέντι και πέθανε μέσα στο ασθενοφόρο20:19Γαλλία: Τσιγάρο τέλος σε παραλίες και πάρκα 20:05WRC-Ράλι Ακρόπολις: Κατέκτησε την πρώτη θέση ο Τάνακ19:50Ντόναλντ Τραμπ: Βρήκα αγοραστή για το Tik Tok19:36Κρήτη: Σε εξέλιξη επιχείρηση έρευνας και διάσωσης για τον εντοπισμό χειριστή κανό - Σηκώθηκε drone19:21
Δεν υπάρχει καταχώρηση
BlogsΔεν υπάρχει περιεχόμενο