Θα βλάψουν ουσιαστικά την Τουρκία οι διαφαινόμενες κυρώσεις ΗΠΑ και ΕΕ;
Είναι γνωστό πως ο Πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, έχει συχνές συγκρούσεις με τους Γερουσιαστές ή/και με την Βουλή των Αντιπροσώπων. Μάλιστα δεν δίστασε να “κλείσει” το Κράτος στα πλαίσια της σύγκρουσης αυτής.
Αυτό συμβαίνει γιατί οι Δημοκρατικοί έχουν 48 από τους 100 γερουσιαστές, και 235 από τις 435 έδρες της Βουλής των Αντιπροσώπων. Οι Ρεπουμπλικάνοι έχουν 52 έδρες στη Γερουσία και 199 έδρες στη Βουλή των Αντιπροσώπων. Υπάρχουν και δύο κενές.
Όπως προκύπτει από απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου των ΗΠΑ - Ηνωμένες Πολιτείες. v. Curtiss-Wright Export Corporation (1936), ο Πρόεδρος έχει εκτεταμένη εξουσία στις εξωτερικές υποθέσεις μιας και είναι «το μοναδικό όργανο της ομοσπονδιακής κυβέρνησης στον τομέα των διεθνών σχέσεων» και «Αυτός, όχι το Κογκρέσο, έχει την καλύτερη εικόνα να γνωρίζει τις συνθήκες που επικρατούν στις ξένες χώρες και ειδικά σε καιρό κρίσης και πολέμου».
Την παραπάνω και παρόμοιες σύγχρονες αποφάσεις θα χρησιμοποιήσει ο Πρόεδρος Τραμπ κατά του Κογκρέσου όταν αυτό θα ζητήσει εφαρμογή του νόμου: Countering America’s Adversaries Through Sanctions Act, CAATSA για κυρώσεις κατά της Τουρκίας.
Δηλ. ο Πρόεδρος, θα επιμείνει πως έστω και εάν η Τουρκία αγόρασε S400, ωθήθηκε σε αυτό, λόγω άρνησης της κυβέρνησης Ομπάμα να πωλήσει Patriot στην Τουρκία, άρα φταίνε οι ΗΠΑ για την εν λόγω στάση.
Θα ζητήσει ανοχή, μη εφαρμογή του CAATSA, επειδή αυτός (δηλ. ο Πρόεδρος) ξέρει καλύτερα την εξωτερική πολιτική και το συμφέρον της χώρας, ενώ θα τους παρουσιάσει προσύμφωνο με το οποίο η Τουρκία θα αγοράσει patriot , άρα συμφέρον των ΗΠΑ, βάζοντας τους S400 σε “βαθιά κατάψυξη”. Άμεσα λοιπόν πιθανολογώ πως λύνεται και το θέμα των F-35, τα οποία εάν οι ΗΠΑ δεν δώσουν στην Τουρκία, αυτή θα προσφύγει στα δικαστήρια για αποζημίωση.
Εν κατακλείδι, θα έχει γίνει μια συμφωνία όπου οι Ρώσοι θα έχουν πωλήσει, οι ΗΠΑ θα πωλήσουν και η Τουρκία θα αναβαθμιστεί σε εκσυγχρονισμένη στρατιωτική δύναμη.
Υπόθεση Kazan-Kazan / win-win, όπου όλα τα μέρη θα έχουν κερδίσει.
Περαιτέρω:
Μέτρα η Ε.Ε. κατά της Τουρκίας;
Αντίμετρα της Τουρκίας, επιβάλλοντας δασμούς σε όλα τα προϊόντα από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Άλλο που δεν θέλει η γείτονα να γεμίσουν τα ταμεία της με τους δασμούς που θα εισπράξει. Εννοείται πως η Ε.Ε. δεν θα αφήσει να υποστούν τα προϊόντα της τέτοια επιβάρυνση (ειδικά Ολλανδία, Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία και Μ. Βρετανία όσο παραμένει στην Ε.Ε.).
Άρα, μάλλον δεν θα πρέπει να περιμένουμε κάτι ουσιαστικό με τα μέτρα της Ε.Ε.
Να υπενθυμίσουμε πως από παλιά γινόταν συζήτηση περί τελωνειακής Ένωσης ΕΕ - Τουρκίας, που τελικά τέθηκε σε ισχύ το 1996, με κατάργηση τελωνειακών δασμών και ελεύθερη κυκλοφορία μόνον για τα βιομηχανικά και κατεργασμένα αγροτικά προϊόντα. Εξαιρέθηκε το εμπόριο μη κατεργασμένων αγροτικών προϊόντων (κάτι που έβλαψε την Ελλάδα, αφού η Τουρκία θέτει συστηματικά τεχνικά εμπόδια στα εισαγόμενα ευρωπαϊκά αγροτικά προϊόντα που είναι ομοειδή με εγχώρια προϊόντα της, βάζοντας μεγάλους δασμούς, όπως στη φέτα μας με δασμό εισαγωγής 180%). Όμως στην τελική τιμή ενσωματώνονται εισφορές υπέρ του στρατού, σεισμοπαθών κ.ά. οπότε τα αγροτικά προϊόντα από την Ε.Ε. (βλ. Ελληνικά) είναι μη ανταγωνιστικά στην τιμή και δεν πωλούνται, επομένως η Ελλάδα ουδέν κέρδισε από τη συμφωνία του 1996.
Ως αντίβαρο τότε, μας έδωσαν την έναρξη διαπραγματεύσεων ένταξης της Κύπρου, που έγινε την 1η Μαΐου 2004.