Ένας «Ακαδημαϊκός» για τον πάγκο του Ολυμπιακού
Ο Βίτορ Περέιρα ξέρει από πρωταθλητισμό, διαδεχόμενος με επιτυχία τον Βίλας Μπόας στον πάγκο της Πόρτο και έρχεται με φιλοδοξία, να ξαναφτιάξει το ευρωπαϊκό του προφίλ, μετά το πέρασμα του από την Αλ Αχλί.
Δεν έπαιξε ποδόσφαιρο σε υψηλό επίπεδο, αλλά από τα 29 του κιόλας, καταπιάνεται με τους πάγκους. Ένας πραγματικός «Ακαδημαϊκός», διότι έχει πτυχίο Φυσικής Αγωγής, από το Πανεπιστήμιο του Οπόρτο και μάλιστα με πτυχιακή, μια εξαιρετική ανάλυση του τρόπου παιχνιδιού της Μπαρτσελόνα. Μέχρι τον Αύγουστο του 2008 κάθισε σε πάγκους Νέων, κυρίως της U-18 της Πόρτο, πριν αναλάβει την Σάντα Κλάρα από τις Αζόρες (με την οποία δύο σεζόν, άγγιξε την άνοδο στην μεγάλη κατηγορία, αλλά δεν τα κατάφερε).
Ο άνθρωπος, που του έδωσε την ευκαιρία για το επόμενο βήμα, ήταν ο Αντρε Βίλας Μπόας, που τον θεώρησε ιδανικό για βοηθό του. Ιδιαίτερα για την ικανότητα του στην ανάλυση του αντιπάλου. Η θριαμβευτική χρονιά με τους 4 τίτλους πιστώθηκε από τον Πίντο ντα Κόστα και σε αυτόν: ο πρόεδρος της Πόρτο απαντώντας σε ερώτηση, ποιους νέους τεχνικούς ξεχωρίζει, ανέφερε εκείνη την χρονική στιγμή, τον Ζαρντίμ και τον Περέιρα.
Για αυτό και στην ξαφνική αναχώρηση του Βίλας Μπόας για την Τσέλσι, ο Ντα Κόστα δεν δίστασε να του δώσει το μαγαζί. Και είναι αλήθεια, ότι τον πρώτο χρόνο, γρήγορα αποστόμωσε τους επικριτές του, δείχνοντας ότι μπορεί να σηκώσει το βάρος του «πρώτου». Και παρά τις απώλειες σε δυναμικό (Φαλκάο, Χουλκ, Μπελούτσι ήταν κάποιοι από τους παίκτες που μετακόμισαν στην 2ετία του) πήρε τα δύο πρωταθλήματά μπροστά από την Μπενφίκα. Κυρίως χάρις στην εξαιρετική ικανότητα του να διαβάζει το παιχνίδι, να διαφοροποιεί τα πλάνα ανάλογα με τον αντίπαλο (αν χρειαζόταν)και να βρίσκει και λύσεις στο μετεγγραφικό παζάρι.
Είχε όμως και τα αδύνατά σημεία του. Όσο κάθισε στον πάγκο της Πόρτο, ποτέ δεν αγαπήθηκε από τους οπαδούς της, πρώτον, γιατί δεν είχε «όνομα» σαν παίκτης. Κυρίως όμως, όπως λένε οι Πορτογάλοι, διότι δεν είχε την προσωπικότητα των προκατόχων του. Δεν είχε ούτε την αλαζονεία του Μουρίνιο ή το σταριλίκι του Βίλας Μπόας. Επίσης, όσο καλά προετοίμαζε τα ματς, τόσο «δύσκολος» ήταν στην διαχείρισή τους, αν κάτι του στράβωνε κατά την διάρκεια του 90λεπτου. Δεν έβγαζε την εικόνα του ανθρώπου, που ελέγχει την κατάσταση (όπως ο Μουρίνιο) ή που θα ενέπνεε τους παίκτες του για την αντεπίθεση (όπως ο Βίλας Μπόας).
Και παρότι είναι ένας προπονητής, που υπερασπίζεται τους παίκτες του και σπάνια τους εκθέτει δημόσια (οι ποδοσφαιριστές της Πόρτο παραδέχονται, ότι πρόκειται για έναν πολύ προσιτό άνθρωπο στα αποδυτήρια), ποτέ δεν έγινε το «κέντρο των αποδυτηρίων». Πάντως τον σέβονταν. Χαρακτηριστικό το παράδειγμα του Χάμες Ροντρίγκες, που ξεπεταγόταν το 2013, όταν μετά τον αποκλεισμό από την Μάλαγα στο Τσάμπιονς Ληγκ, με τον Κολομβιανό στον πάγκο, έδωσε δικαιολογία στον προπονητή του, την ώρα, που άπαντες τον πυροβολούσαν.
Παρόλα αυτά, πρόκειται για έναν άνθρωπο, που υπηρετεί τις απόψεις του και στην Αλ Αχλί (που πήγε μετά το τέλος της συνεργασίας του με την Πόρτο το 2013), δεν δίστασε να τα βάλει ακόμη και με τον εκπρόσωπο Τύπου της ομάδας, επειδή δεν τον άφησε να σχολιάσει μια ερώτηση για παίκτη του συλλόγου.
Αυτό που τον έφερε εκτός Ντραγκάο, ήταν ουσιαστικά η αδυναμία του να οδηγήσει τον σύλλογο σε υψηλές «ευρωπαϊκές πτήσεις». Οι εσωτερικές επιτυχίες δεν ήταν αρκετές, για την πρωταθλήτρια Ευρώπης και κάτοχο του Γιουρόπα, την τελευταία 10ετία.
Αυτά λέει το ρεπορτάζ. Επειδή όμως άλλο Πόρτο, άλλο Ολυμπιακός, άλλο το Πορτογαλικό και άλλο το Ελληνικό πρωτάθλημα, θα πρέπει να περιμένουμε να δούμε, εάν αυτός, ο «χαμηλών τόνων», όπως οι περισσότεροι υποστηρίζουν, τεχνικός, ταιριάζει αυτή την στιγμή στους ερυθρόλευκους. Μόνον από το αποτέλεσμα, μπορεί κανείς να απαντήσει, στην ερώτηση αυτή. Το σίγουρο είναι, ότι έρχεται με διάθεση, για να επανέλθει στο προπονητικό προσκήνιο, με φιλοδοξία, μέσω του Ολυμπιακού (αφού σίγουρα στην Αραβική Χερσόνησο έκανε το κομπόδεμα του). Όπως και ότι θα χρειαστεί χρόνο, για να αποκρυπτογραφήσει την Ελληνική πραγματικότητα και τους εντός συνόρων αντιπάλους και να προσαρμόσει τα αγωνιστικά του πλάνα στο υλικό, που διαθέτει.