Μη κρατικά ΑΕΙ - Βουλή: σε υψηλούς τόνους η συζήτηση για το νομοσχέδιο
"Το μέλλον ή το σχεδιάζεις ή το υφίστασαι", τόνισε ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης, στην εισαγωγική του τοποθέτηση, κατά την πρώτη ημέρα επεξεργασίας του νομοσχεδίου με τίτλο «Ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου -Πλαίσιο λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων». Η ρύθμισή μας θα αυξήσει τις εκπαιδευτικές ευκαιρίες, θα δώσει τη δυνατότητα επαναπατρισμού ή μείωσης της εξόδου σε ένα πολύ μεγάλο κομμάτι Ελλήνων που θέλουν να σπουδάσουν στο εξωτερικό ενώ θα δώσει την ευκαιρία στη χώρα μας να γίνει περιφερειακό κέντρο εκπαίδευσης στην ευρύτερη περιοχή μας, είπε ο κ. Πειρρακάκης επικαλούμενος και το σχετικό παράδειγμα της Κύπρου.
Τόνισε μάλιστα ότι «δεν χρειάζεται διαρκώς να έχουμε μια λογική προστατευτισμού διότι ο προστατευτισμός δεν θα μας προστατεύσει. Θα μας προστατεύσει το να ανοιχτούμε [...] Πρέπει λοιπόν να δομήσουμε τη νέα στρατηγική μας, «όχι με όρους δεκαετιών πίσω, αλλά με όρους του 2050», είπε ο υπουργός Παιδείας. Η χώρα, επσήμανε, θα πρέπει να συμμετάσχει στην επανάσταση της τεχνολογίας, των ιδεών και των μεγάλων αλλαγών που έρχονται διότι «το μέλλον ή το σχεδιάζεις ή το υφίστασαι. Κι εμείς τα τελευταία χρόνια το υφιστάμεθα. Ήρθε η ώρα να το σχεδιάσουμε. Και επειδή σε αυτό το νόμο, ειδικά ως προς τα πρώτα 176 άρθρα (από τα συνολικά 205), είναι πάρα πολλά που μπορούμε να συμφωνήσουμε, σας καλώ να τα συμφωνήσουμε και να τα σχεδιάσουμε μαζί, παρά τις όποιες διαφωνίες, είπε ο κ. Πιερρακάκης.
Συγκεκριμένα, ο υπουργός Παιδείας είπε ότι έχουμε σήμερα 40 χιλιάδες Έλληνες φοιτητές στο εξωτερικό, ποσό αναντίστοιχο με τον πληθυσμό μας, ενώ στην Κύπρο, όπου αποφασίστηκε η εξωστρέφεια στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, αυτό έγινε στη λογική της συναίνεσης των κομμάτων. Τόνισε μάλιστα ότι στην Ελλάδα υπάρχει ήδη μια πραγματικότητα «που κάνουμε ότι δεν υπάρχει»: Έχουμε 33 κολέγια, με 32 χιλιάδες σπουδαστές, που δίνουν πλήρη επαγγελματικά δικαιώματα. Γιατί; Ήταν απόφαση της Βουλής; Όχι. Συρθήκαμε από την ενωσιακή νομολογία, παρατήρησε ο κ. Πειρρακάκης, προσθέτοντας ότι, πλην του λεγόμενου ακαδημαϊκού δικαιώματος, όλα τα υπόλοιπα έχουν λυθεί ήδη και είναι φεστιβάλ υποκρισίας να κάνουμε ότι δεν το βλέπουμε. Αυτό έγινε ερήμην μας, επειδή μείναμε σε ιδεοληπτικό οριτζιναλισμό, είπε ο κ. Πιερρακάκης, υπογραμμίζοντας ότι πρέπει να ρυθμιστεί αυτό το «Ελ Ντοράντο» στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Στην δευτερολογία του ο Υπουργός Παιδείας τόνεσε πως η χώρα δεν μπορεί να περιμένει άλλο για να συζητήσει θέματα που επιλύει η νομοθετική πρωτοβουλία μας,
"Συζητάμε το ίδιο θέμα, 50 χρόνια. Η χώρα πρέπει να τεθεί σε κίνηση. Αυτό πιστεύει και η κυβέρνηση και το κυρίαρχο εκλογικό σώμα," είπε ο κ. Πιερρακάκης.
Σχετικά με την κριτική περί αντισυνταγματικότητας του νομοσχεδίου, ο κ. Πιερρακάκης είπε ότι ακούει τι λένε οι κορυφαίοι συνταγματολόγοι, σημειώνοντας ότι (το θέμα) θα κριθεί στο πλαίσιο της διάκρισης των εξουσιών: Εκτός και αν δεν πιστεύουμε στην διάκριση των εξουσιών. Εκτός και αν δεν παρατηρούμε το πώς έχει εξελιχθεί η νομολογία των δικαστηρίων, εθνικών και ευρωπαϊκών, είπε ο υπουργός Παιδείας, μνημονεύοντας σχετικές αποφάσεις, όπως αυτές για τα δίδακτρα στα μεταπτυχιακά και στο Ανοιχτό Πανεπιστήμιο από ελληνικά δικαστήρια, και τη νομολογία του ευρωπαϊκού δικαστηρίου, «η οποία τηρήθηκε από όλες τις κυβερνήσεις», σε σχέση με τα επαγγελματικά δικαιώματα, στα υπάρχοντα κολλέγια.
Στην κριτική για τις επενδύσεις από συγκεκριμένες συμπράξεις, είπε ότι δεν είναι μία, αλλά 35 που προϋπάρχουν, και πολλές ακόμα, που είναι αρρύθμιστες [...] «Εάν υπάρχει μία πράξη διευθέτησης συμφερόντων, όπως ειπώθηκε, είναι η παραμονή στο στάτους κβο», παρατήρησε ο κ. Πιερρακάκης. «Από αυτήν πρέπει να βγούμε, και θέλουμε να το κάνουμε χωρίς καμία παράκαμψη, αλλά με ένα τρόπο απολύτως συμβατό με το συνταγματικό κείμενο, κατά την κρίση μας, υπό το φως του ενωσιακού δικαίου και λαμβάνοντας υπόψη την γνώμη κορυφαίων συνταγματολόγων συμπλήρωσε.
Ο υπουργός Παιδείας επέκρινε ακολούθως την αντιπολίτευση ότι «κουνάει συνεχώς τον γκολπόστ της κριτικής: Μας κατηγορούσατε για την ελάχιστη βάση εισαγωγής, ότι μπήκε για να δημιουργήσει 'πελατεία' και τώρα που μπήκε και για τα μη κρατικά, λέτε ότι δεν είναι επαρκής». Σημείωσε μάλιστα, ότι είναι ίδιο το κριτήριο πρόσβασης στο δημόσιο και στο ιδιωτικό σύστημα. Αυτό που διαφοροποιείται, είναι ότι το κριτήριο πρόσβασης σε κάθε σχολή, στο δημόσιο διαμορφώνεται από τον αριθμό των θέσεων και τα μόρια των πανελλαδικών εξετάσεων, ενώ στην άλλη περίπτωση - με βάση την συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία - θα διαμορφώνεται με έγκριση της ανεξάρτητης αρχής, σε αρμονία με τα κριτήρια του μητρικού πανεπιστημίου. Δείτε οποιοδήποτε πανεπιστήμιο από αυτά που συζητάμε. Ποιες είναι οι βάσεις της όποιας Ιατρικής και Νομικής... Δεν θα βρείτε το οχτώ και το εννιά που λέτε. Σας διαψεύδει η πραγματικότητα, είπε ο κ. Πιερρακάκης.
Τέλος, για την ανάγκη αναθεώρησης του άρθρου 16 του Συντάγματος, είπε ότι χρειάζεται όντως να αλλάξει συνολικά: Θα πρέπει να μπορούμε να έχουμε, όχι μόνο εγκατάσταση όπως εμείς προβλέπουμε, αλλά και σύσταση σχολών, όπως υπήρχε και σε παλαιότερα Συντάγματα όπως εκείνα του 1911, υπογράμμισε ο κ. Πιερρακάκης
Η συνεδρίαση άρχισε με υψηλούς τόνους, και εκπροσώπους της αντιπολίτευσης να στηλιτεύουν την κυβέρνηση για την εισαγωγή ενός «αντισυνταγματικού» που πρέπει να αποσυρθεί.
Το Σύνταγμα ορίζει ότι η ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται αποκλειστικά από ΝΠΔΔ, υπό την εποπτεία του κράτους, επεσήμανε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Δ. Καλαματιανός, κάνοντας μάλιστα λόγο για πολιτειακή εκτροπή, με τον συνάδελφό του Π. Πολάκη να λέει ότι η κυβέρνηση στέλνει πελατεία στους χρηματοδότες της.
Να αποσύρει το αντιδραστικό και αντικοινωνικό της νομοσχέδιο, και για λόγους αντισυνταγματικότητας, κάλεσε την κυβέρνηση η βουλευτής του ΚΚΕ, Αφρ. Κτενά.
Η κυβέρνηση φέρνει ένα αντισυνταγματικό νομοσχέδιο που προκαλεί κραδασμούς στην κοινωνία, είπε ο βουλευτής της Ελληνικής Λύσης Κ. Μπούμπας.
Το νομοσχέδιο παραβιάζει το Σύνταγμα και συνιστά πολιτειακή κρίση, είπε η βουλευτής της Νέας Αριστεράς, Μ. Τζούφη.
Θα καταθέσουμε αίτηση αντισυνταγματικότητας στην ολομέλεια είπε ο βουλευτής της ΚΟ Νίκη Σπ. Τσιρώνης.
Θεωρούμε το νομοσχέδιο αντισυνταγματικό και ζητάμε να αποσυρθεί, είπε ο βουλευτής της Πλεύσης Ελευθερίας Σ. Μπιμπίλας.
Σε ανακοίνωση της η Ελληνική Λύση εξαπέλυσε επίθεση τόσο στη Νέα Δημοκρατία, όσο και σε ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ. Στην ανακοίνωση αναφέρει πως "ο κος Μητσοτάκης θέλει ιδιωτικά πανεπιστήμια γιατί το θέλει μια ιδιωτική εταιρεία. Ο κος Ανδρουλάκης θέλει ιδιωτικά πανεπιστήμια αλλά δεν τα θέλει τώρα. Τα θέλει αργότερα. Ο δε κος Κασσελάκης δεν ξέρει τι θέλει, έτσι κι αλλιώς. Τα παιδία παίζει και η Παιδεία πεθαίνει."
Σκέρτσος: Η ποιοτική τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι ο βασικός ιμάντας κοινωνικής κινητικότητας
«Εμείς προχωράμε μπροστά με ακόμη μια αυτονόητη μεταρρύθμιση που διορθώνει ακόμη έναν ελληνικό εξαιρετισμό», επισημαίνει ο 'Ακης Σκέρτσος, σε ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με θέμα τις αλλαγές στην πανεπιστημιακή εκπαίδευση. Ευκαιρίας δοθείσης, όμως, ο υπουργός Επικρατείας βάλλει κατά του ΣΥΡΙΖΑ - Προοδευτική Συμμαχία και του ΠΑΣΟΚ - Κίνημα Αλλαγής για τη στάση τους στο θέμα.
Αναλυτικώς, «ο στρουθοκαμηλισμός ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ στο ζήτημα των μη κρατικών πανεπιστημίων και η διαρκώς επαμφοτερίζουσα στάση των αρχηγών τους είναι ακόμη ένα παράδειγμα που εξηγεί τόσο τα σημερινά πολιτικά αδιέξοδα της αντιπολίτευσης όσο και γιατί αυτονόητες μεταρρυθμίσεις έχουν καθυστερήσει αδικαιολόγητα στη χώρα μας, δημιουργώντας συνθήκες υστέρησης σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη.
Ξεκινώντας από το ΠΑΣΟΚ, είναι απορίας άξιο γιατί η σημερινή ηγεσία του επιλέγει να πάει κόντρα σε τουλάχιστον δυο προηγούμενους προέδρους του, τον Γ. Παπανδρέου και τον Ε. Βενιζέλο, που εδώ και πολλά χρόνια έχουν τοποθετηθεί υπέρ της αυτονόητης - και φυσικά με αυστηρούς κανόνες εποπτείας - απελευθέρωσης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Προσπαθώντας να ψαρέψει από τα θολά νερά των ψηφοφόρων του ΣΥΡΙΖΑ, το ΠΑΣΟΚ γίνεται ΣΥΡΙΖΑ καθώς διολισθαίνει και παλινδρομεί σε θέσεις και τακτικισμούς που δεν ανταποκρίνονται στις ανάγκες και τα προβλήματα του 2024.
Ο δε ΣΥΡΙΖΑ και ο αρχηγός του που ταυτόχρονα αυτοπροβάλλεται σχεδόν με μεσσιανικούς όρους ως "σωτήρας" του κόμματός του αλλά και της χώρας, εν μέρει λόγω και των καλών σπουδών του σε πολύ καλά ξένα μη κρατικά πανεπιστήμια, αποδεικνύουν για άλλη μια φορά την πολιτική υποκρισία που τους χαρακτηρίζει καθώς όσα οι ίδιοι απολαμβάνουν ως ιδιώτες στο εξωτερικό αρνούνται να τα προσφέρουν στους συμπολίτες μας εντός συνόρων».
Εν τέλει, «η ποιοτική τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι ο βασικός ιμάντας κοινωνικής κινητικότητας και ανόδου ειδικά για τους πιο αδύναμους συμπολίτες μας. Απέναντι στις ιδεοληψίες και τους στείρους τακτικισμούς της αντιπολίτευσης που για άλλη μια φορά επιλέγει να γυρίσει την πλάτη στα σημερινά προβλήματα των πολιτών προκειμένου να είναι δήθεν συνεπής σε ιδέες του 20ού αιώνα, εμείς προχωράμε μπροστά με ακόμη μια αυτονόητη μεταρρύθμιση που διορθώνει ακόμη έναν ελληνικό εξαιρετισμό.
Μόνον έτσι θα μπορέσουμε να ανακτήσουμε το χαμένο έδαφος των προηγούμενων δεκαετιών και να δημιουργήσουμε ένα ανοιχτό, ποιοτικό, εξωστρεφές δημόσιο σχολείο και πανεπιστήμιο. Με πραγματική αξιολόγηση και αυτοαξιολόγηση δομών, εκπαιδευτικών και συγγραμμάτων για ένα εκπαιδευτικό σύστημα που προσφέρει σύγχρονη γνώση και ευκαιρίες κοινωνικής ανόδου σε όλους τους πολίτες που θέλουν να μείνουν, να σπουδάσουν, να εργαστούν και να δημιουργήσουν στη χώρα μας αντί να ξενιτεύονται στο εξωτερικό», υπογραμμίζει κλείνοντας ο υπουργός Επικρατείας και απονέμει τα εύσημα στον υπουργό Παιδείας Κυριάκο Πιερρακάκη.
Θεσσαλονίκη: Καρέ - καρέ ένοπλη ληστεία σε βενζινάδικο (βίντεο)
Παλαιοχριστιανοί: “Ωρίμασαν οι συνθήκες αλλαγής του τρόπου ζωής τους”
Ιωάννινα – Καλαμπάκα: Η πτώση μετεωροειδούς καταγράφηκε σε βίντεο