Ειδήσεις /Τεχνολογία - ΕπιστήμηΔημοσίευση: 13 Νοεμβρίου 2020 15:47

Ανακάλυψη για την φωτεινότερη λάμψη “κιλονόβα” (βίντεο)

Τι αναφέρει η επιστημονική έρευνα για την σχέση της με την πρώτη γέννηση μάγναστρου και την σύγκρουση δύο άστρων νετρονίων.

Αστρονομία - τηλεσκόπιο

Αμερικανοί και Ευρωπαίοι αστρονόμοι ανακάλυψαν τη φωτεινότερη λάμψη υπέρυθρου φωτός που έχουν ποτέ παρατηρήσει και η οποία σχετιζόταν με μια πανίσχυρη έκρηξη ακτίνων-γ. Η κολοσσιαία έκρηξη που διήρκεσε μόλις μισό δευτερόλεπτο και έγινε σε απόσταση δισεκατομμυρίων ετών από τη Γη, απελευθέρωσε αστραπιαία περισσότερη ενέργεια από όση ο Ήλιος θα παράγει στη διάρκεια όλης της ζωής του των περίπου δέκα δισεκατομμυρίων ετών.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής την επίκουρη καθηγήτρια Γουέν-φάι Φονγκ του Πανεπιστημίου Northwestern του Ιλινόις, έκαναν τη σχετική προδημοσίευση στο arXiv.org και θα ακολουθήσει κανονική δημοσίευση στο περιοδικό αστροφυσικής «The Astrophysical Journal». H παρατήρηση της εντυπωσιακής και απίστευτα φωτεινής έκρηξης (με την ονομασία GRB 200522A), αρχικά με τη μορφή ακτινοβολίας-γ και μετά υπέρυθρης ακτινοβολίας, έγινε σε πρώτη φάση με τα διαστημικά τηλεσκόπια Neil Gehrels Swift και Hubble της NASA και στη συνέχεια με τα επίγεια τηλεσκόπια Κεκ της Χαβάης, Very Large Αrray στο Νέο Μεξικό και Las Cumbres.

Οι εκρήξεις ακτίνων-γ διαρκούν λίγα δευτερόλεπτα και συνιστούν τα πιο ισχυρά και εκρηκτικά φαινόμενα στο σύμπαν από άποψη ενέργειας. Πιθανώς προέρχονται από τη συγχώνευση δύο περιστρεφόμενων άστρων νετρονίων (πάλσαρ), δηλαδή υπερβολικά πυκνών άστρων που σε έναν όγκο αντίστοιχο μιας μικρής πόλης έχουν συμπιέσει μια μάζα όσο ο Ήλιος. Ένα άστρο νετρονίων είναι τόσο πυκνό, που ένα κουταλάκι από το υλικό του θα ζύγιζε στη Γη ένα δισεκατομμύριο τόνους!

Οι συγχωνεύσεις τέτοιων άστρων είναι πολύ σπάνιες, αλλά και υπερβολικά σημαντικές, επειδή οι επιστήμονες θεωρούν ότι αποτελούν μια από τις βασικές πηγές βαρέων στοιχείων στο σύμπαν, όπως ο χρυσός και το ουράνιο. Από αυτές τις συγχωνεύσεις, παράλληλα με τις εκρήξεις ακτίνων-γ, οι αστρονόμοι περιμένουν να δουν «κιλονόβα», των οποίων η φωτεινότητα είναι συνήθως 1.000 φορές μεγαλύτερη μιας τυπικής έκρηξης «νόβα». Η «κιλονόβα» είναι μια λάμψη στο ορατό και στο υπέρυθρο τμήμα του ηλεκτρομαγνητικού φάσματος, η οποία προέρχεται από τη ραδιενεργή διάσπαση των βαρέων στοιχείων κατά τη συγχώνευση των άστρων νετρονίων. Μέχρι σήμερα έχει επιβεβαιωθεί η παρατήρηση μόνο μίας «κιλονόβα».

Στη συγκεκριμένη περίπτωση όμως, η φωτεινότητα ήταν τόσο μεγάλη, που οι ερευνητές εκτιμούν ότι δεν επρόκειτο για τυπική «κιλονόβα», αλλά για μια συγχώνευση δύο πάλσαρ, που οδήγησε στη δημιουργία -αντί για μια μαύρη τρύπα- ενός μάγναστρου, δηλαδή ενός τεράστιου άστρου νετρονίων με πολύ ισχυρό μαγνητικό πεδίο.

Επόμενες παρατηρήσεις από ραδιοτηλεσκόπια πιθανώς θα επιβεβαιώσουν την προέλευση της κατακλυσμικής «κιλονόβα» από ένα μάγναστρο. Αν όντως αυτή είναι η προέλευση, τότε πρόκειται για την πρώτη φορά που παρατηρείται στο σύμπαν η γένεση ενός μάγναστρου από το «γάμο» δύο άστρων νετρονίων.

Σημαντικότερες ειδήσεις στη κατηγορίαΚακοκαιρία: Έκτακτο δελτίο ΕΜΥ για διπλό ισχυρό κύμαΣήμερα 14:15 | Ειδήσεις

Ραγδαία επιδείνωση θα παρουσιάσει ο καιρός τις επόμενες ώρες. Πότε θα χτυπήσει την Αττική το διπλό κύμα κακοκαιρίας.

Δολοφονία στην Γλυφάδα: σκότωσε τον σύντροφο της μητέρας τουΣήμερα 09:22 | Ειδήσεις

Ακόμη μια δολοφονία καταγράφεται στην Ελλάδα. Τι έκανε ο δράστης μετά το αποτρόπαιο έγκλημα του.

Κορωπί - ΕΛΤΑ: ομηρία σε απόπειρα ληστείας (βίντεο ντοκουμέντο)Σήμερα 09:52 | Ειδήσεις

Σε βίντεο που εξασφάλισε ο ΑΝΤ1 από κάμερες ασφαλείας, έχουν καταγραφεί εικόνες από την καταδίωξη του δράστη από τους αστυνομικούς.

Πήλιο: Απείλησε να σκοτώσει τη γυναίκα του για ένα... μπουκάλι λάδιΣήμερα 13:52 | Τοπικά Νέα

Νέα υπόθεση ενδοοικογενειακής βίας ήρθε να προστεθεί στον μακρύ κατάλογο αυτών που απασχολούν τις Αρχές και συγκλονίζουν το Πανελλήνιο.

Κύκλωμα πουλούσε “χρυσά” πλαστά ευρωπαϊκά διαβατήρια15:48Πλεύρης -“VIP ΜΕΘ”: Αναφορά στον Άρειο Πάγο κατά του προέδρου της ΠΟΕΔΗΝ15:34Τσίπρας για “VIP ΜΕΘ”: Να φτάσει το μαχαίρι στο κόκκαλο15:21Πήλιο: Απείλησε να σκοτώσει τη γυναίκα του για ένα... μπουκάλι λάδι 15:08Ο Μπόρις Τζόνσον έγινε πατέρας για έβδομη φορά14:56Γρίπη των πτηνών: Κρούσμα στον Έβρο14:42ΗΠΑ: Αστυνομικός μπέρδεψε το τέιζερ με το όπλο και σκότωσε Αφροαμερικανό14:29Κακοκαιρία: Έκτακτο δελτίο ΕΜΥ για διπλό ισχυρό κύμα 14:15Κορονοϊός: Νέο εμβολιαστικό κέντρο και άλλα 110000 ραντεβού14:03Θάνατος 25χρονου ΑμΕΑ: Μήνυση κατά παντός υπευθύνου κατέθεσαν οι γονείς του13:49Κορονοϊός - Οικονόμου: Η πανδημία επιμένει και η κατάσταση είναι κρίσιμη 13:36Άλιμος: Αιματηρή ληστεία σε ψιλικατζίδικο13:24Μητσοτάκης σε Γάλλους Γερουσιαστές: Στρατηγικής σημασίας η ελληνογαλλική συνεργασία13:11“Το Πρωινό” - Φυλακές Τρίπολης: τα κελιά Λιγνάδη και Φιλιππίδη (εικόνες)12:59Επίδομα θέρμανσης: Πότε καταβάλλεται στους δικαιούχους 12:46Λίτσα Πατέρα - Ζώδια: Η Σελήνη, οι εντάσεις και τα “μοιραία” πάθη (βίντεο)12:34Γιαννάκος - “VIP ΜΕΘ”: Εισαγγελική παρέμβαση μετά τις καταγγελίες 12:21“Το Πρωινό” - Γαρδέλης: “Η Φάρμα“, η επιστροφή και η ηλεκτρομαγνητική κυματοσυνάθροιση12:10ΙΕΛΚΑ: Οι 5 διατροφικές τάσεις του καταναλωτή του μέλλοντος 11:58Έκτακτο επίδομα σε υγειονομικούς: Ποιοι το δικαιούνται, πότε θα καταβληθεί 11:45