Ένσταση συνταγματικότητας για τις ηλεκτρονικές συναλλαγές
Προβληματισμό για τη συνταγματικότητα του άρθρου 7 του φορολογικού νομοσχεδίου που εισήχθη προς συζήτηση και ψήφιση στην Ολομέλεια της Βουλής, εκφράζει η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής.
Στην έκθεσή της διατυπώνει ενστάσεις στο άρθρο που ορίζει ότι το απαιτούμενο ποσό δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής πρέπει να αντιστοιχεί στο 30% του εισοδήματος. Ειδικότερα, αναφέρει ότι «δεν αιτιολογείται επαρκώς πώς επί συναλλαγών για τις οποίες έχουν εκδοθεί τα οικεία φορολογικά παραστατικά ,η εξόφλησή τους εξυπηρετεί καλύτερα τη μείωση της φοροδιαφυγής και τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης, εν σχέσει προς την εξόφληση με χρήση μετρητών».
Οι συντάκτες της 29σέλιδης έκθεσης σημειώνουν ότι η προτεινόμενη ρύθμιση «δεν φαίνεται να βρίσκεται σε αρμονία ούτε προς τις αρχές της ισότητας και της αναλογικότητας, δεδομένου ότι ο σκοπός πάταξης της φοροδιαφυγής επί συναλλαγών μεταξύ καταναλωτών και επιχειρήσεων επιτυγχάνεται εφόσον εκδοθεί το οικείο φορολογικό παραστατικό, ανεξαρτήτως του τρόπου εξόφλησής του».
Προσθέτουν δε, η επιβαλλόμενη επιβάρυνση για τους φορολογούμενους που δεν καταφέρουν να «χτίσουν» το 30% του εισοδήματός τους από ηλεκτρονικές συναλλαγές , δεν είναι συνταγματικώς ανεκτή.
Το φορολογικό νομοσχέδιο αναμένεται να ψηφιστεί αύριο Παρασκευή από την Ολομέλεια της Βουλής.
Σκυλακάκης: απολύτως συνταγματικό το μέτρο
Απολύτως αναλογικό και συνταγματικό, που χτυπάει αποτελεσματικά τη φοροδιαφυγή, χαρακτήρισε ο υφυπουργός Οικονομικών, Θεόδωρος Σκυλακάκης, το μέτρο της επέκτασης των ηλεκτρονικών συναλλαγών. Ο υφυπουργός απάντησε από το βήμα της Ολομέλειας στις επιφυλάξεις της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής, λέγονταας ότι «η διάταξη αφορά το εισόδημα, για τον απλούστατο λόγο ότι αν κάποιος δεν έχει εισόδημα και μάλιστα πραγματικό, δεν υπάρχει επιβάρυνση. Συνεπώς, βάση της διάταξης είναι το εισόδημα. Ανάλογη διάταξη είχε ψηφίσει η Βουλή και το 2016. Σκοπός της διάταξης είναι αποκλειστικά και μόνο η αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής η οποία στην Ελλάδα είναι η πιο βαριά μορφή ανισότητας. Έχουμε 33,6% φοροδιαφυγή από τον ΦΠΑ που είναι η δεύτερη μεγαλύτερη φοροδιαφυγή στην Ευρώπη και παρουσιάζει και αυξητικές τάσεις».
Ο Θεόδωρος Σκυλακάκης επεσήμανε επίσης, ότι στον προϋπολογισμό του 2020, ο στόχος που έχει τεθεί για έσοδα 557 εκατομμύρια από τις ηλεκτρονικές συναλλαγές, αφορά αποκλειστικά και μόνο έσοδα από φοροδιαφυγή. «Αν τυχόν υπάρξει επιβάρυνση πολιτών που δεν θα πετύχουν το στόχο, αυτή θα εισπραχθεί το 2021. Συνεπώς όλο το ποσό αυτό, δηλαδή τα 557 εκατομμύρια, αφορά φοροδιαφυγή. Αυτό το ποσό έχει αναλυθεί και έχει γίνει δεκτό και από τους θεσμούς, και από τον ESM και από την ΕΚΤ και από την Κομισιόν, έχει δηλαδή πολύ ισχυρή τεχνική στήριξη ό,τι αφορά τη φοροδιαφυγή», είπε ο υφυπουργός Οικονομικών.
«Από την ώρα δε που το μέτρο αφορά τη φοροδιαφυγή, είναι προφανές ότι η αναλογικότητα επιτυγχάνεται απολύτως, διότι το μέτρο θα δώσει τεράστιο ποσό από φοροδιαφυγή», είπε και εξήγησε: «Μπορεί να εκδίδονται παραστατικά, όπως συμβαίνει με τις ταμειακές μηχανές, αλλά πριν από μερικές μέρες αποκαλύφθηκε από την ΑΑΔΕ ότι ένα μεγάλο κύκλωμα έκανε παραχάραξη ταμειακών μηχανών. Το κύκλωμα συνελήφθη, μιλάμε για 100 επιχειρήσεις και 25 εκατομμύρια ευρώ αποκρυβείσα φορολογητέα ύλη. Όταν συνεπώς είναι πλαστά τα δικαιολογητικά, και όλοι ξέρουμε ότι οι ταμειακές μηχανές χακάρονται, μόνο με τις ηλεκτρονικές συναλλαγές μπορείς να τις πιάσεις, διότι τα POS δεν χακάρονται. 'Αρα και τεχνικά αποδεικνύεται ότι το μέτρο είναι αναγκαίο, όχι μόνο διότι δίνει ισχυρό αντικίνητρο στους πολίτες να μην συμμετέχουν σε φοροδιαφυγή, αλλά και γιατί εμποδίζει τα πλαστά παραστατικά. 'Αρα είναι μέτρο απολύτως αναλογικό, απολύτως συνταγματικό και χτυπά τη φοροδιαφυγή που είναι η μεγαλύτερη αιτία παραβίασης της αρχής ισότητας των πολιτών», είπε ο κ. Σκυλακάκης.