Σε διαθεσιμότητα ο λιμενάρχης Θεσσαλονίκης για την υπόθεση διαφθοράς
Σε αυτεπάγγελτη διαθεσιμότητα, με απόφαση του Αρχηγού του Λιμενικού Σώματος, τέθηκε ο λιμενάρχης Θεσσαλονίκης, μετά την άσκηση ποινικής δίωξης σε βάρος του για παράβαση άρθρων του ποινικού κώδικα και του νόμου 4557/2018, που αφορούν την πρόληψη και καταστολή νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές ενέργειες.
Ο λιμενάρχης φέρεται να εμπλέκεται σε υπόθεση, στην οποία εμπλέκονται άλλα 17 άτομα, μεταξύ των οποίων πλοηγοί και ιδιοκτήτες εταιρειών ρυμουλκών και αφορά την κατά προτεραιότητα εξυπηρέτηση πλοίων στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης με τη χρήση περισσότερων ρυμουλκών σκαφών απ' όσα χρειάζονταν για τον ελλιμενισμό τους, ύστερα από χρηματισμό. Την υπόθεση ερευνούσαν για αρκετό καιρό οι «αδιάφθοροι» της Υπηρεσίας Εσωτερικών Υποθέσεων μετά από σχετικές καταγγελίες.
Επίσης, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης έθεσε σε καθεστώς αυτοδίκαιης αργίας έξι πλοηγούς της Πλοηγικής Υπηρεσίας Θεσσαλονίκης προς τους οποίους έχει ασκηθεί ποινική δίωξη εις βάρος τους και αφορά τις κακουργηματικές πράξεις της "εγκληματικής οργάνωσης" και της "εκβίασης κατ' επάγγελμα και κατ' εξακολούθηση από κοινού" της "νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές πράξεις" (ξέπλυμα βρόμικου χρήματος) και της "δωροληψίας υπαλλήλου κατ' επάγγελμα και κατ' εξακολούθηση".
Με την ίδια απόφαση του υπουργού ανεστάλη επίσης η άσκηση των καθηκόντων του αρχιπλοηγού του Πλοηγικού Σταθμού Πειραιά μετά την ποινική δίωξη σε βάρος του δίωξη για παράβαση του άρθρου 169 του Ποινικού Κώδικα, από την Εισαγγελία Πρωτοδικών Πειραιά που αφορά την κατηγορία της απείθειας. Υπενθυμίζεται ότι οι 18 κατηγορούμενοι για την υπόθεση διαφθοράς στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης θα βρεθούν ενώπιον της Α ειδικής ανακρίτρια το Σάββατο (05/10) και την Κυριακή (06/10).
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, που έκανε γνωστά η αστυνομία, η δράση της εγκληματικής οργάνωσης συνίστατο στην κατ’ επάγγελμα, δομημένη και σε βάθος χρόνου τέλεση των αδικημάτων της εκβίασης, της απάτης και της δωροδοκίας, με αποκλειστικό σκοπό τον παράνομο πορισμό εισοδήματος, χρησιμοποιώντας εκβιαστικές πρακτικές και τεχνικές εξαπάτησης στις διαδικασίες ρυμούλκησης πλοίων στο συγκεκριμένο λιμάνι. Χρονικά η δράση της οργάνωσης προσδιορίζεται τουλάχιστον από τον Μάρτιο του 2018.
Στην εγκληματική οργάνωση είχαν ενταχθεί και οι επτά συλληφθέντες υπάλληλοι και συγκεκριμένα Αξιωματικός του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής και έξι υπάλληλοι του πλοηγικού σταθμού του συγκεκριμένου λιμανιού, οι οποίοι έναντι χρηματικής αμοιβής, εξυπηρετούσαν τη λειτουργία και τους σκοπούς της εγκληματικής οργάνωσης. Στο πλαίσιο της επιχείρησης πραγματοποιήθηκαν εκτεταμένες έρευνες, κατά τη διάρκεια των οποίων βρέθηκαν και κατασχέθηκαν, μεταξύ άλλων, πλήθος ιδιόχειρων σημειώσεων, πληθώρα κινητών τηλεφώνων και ψηφιακών συσκευών αποθήκευσης, 29.120 ευρώ, 5.160 δολάρια Η.Π.Α. και 225 δολάρια Καναδά.
Έκκληση ΣΕΒΕ για ενίσχυση του αριθμού των πλοηγών στο λιμάνι
Έκκληση για την «εδώ και τώρα» ενίσχυση του αριθμού των πλοηγών στο λιμάνι Θεσσαλονίκης που είναι απολύτως απαραίτητοι για την εύρυθμη λειτουργία του λιμένα ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες του απηύθυνε με επιστολή του στον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Ιωάννη Πλακιωτάκη ο ΣΕΒΕ-Σύνδεσμος Εξαγωγέων.
Όπως αναφέρει ο ΣΕΒΕ στην επιστολή του, η έλλειψη πλοηγών στο λιμάνι Θεσσαλονίκης, οι οποίοι ούτως ή άλλως ήταν πολύ περιορισμένοι, μετά και τις τελευταίες εξελίξεις, έχει λάβει δραματικές διαστάσεις με επιπτώσεις στην κίνηση πλοίων και στην αντίστοιχη εξυπηρέτηση του εισαγωγικού και εξαγωγικού εμπορίου. Η άμεση αντίδραση του Υπουργείου με την εξεύρεση προσωρινής λύσης με αποσπάσεις στο λιμάνι Θεσσαλονίκης πλοηγών από άλλα λιμάνια προφανώς ήταν ιδιαίτερα θετική και έδωσαν μια ανάσα, αλλά δεν εξυπηρετούν την κατάσταση σε μόνιμη βάση.
Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης διαδραματίζει ουσιαστικό ρόλο στην προσπάθεια της Βόρειας Ελλάδας, και δη της Θεσσαλονίκης, να εδραιωθεί ως οικονομικό σταυροδρόμι στην ανατολική Μεσόγειο. Ιδιαίτερα δε μετά την ιδιωτικοποίησή του, έχει δημιουργηθεί υψηλή προσδοκία σε όλη την επιχειρηματική κοινότητα για την αξιοποίηση και αναβάθμισή του προς όφελος της τοπικής και εθνικής οικονομίας και απασχόλησης. Παρόλα αυτά όμως με αντικίνητρα όπως το ζήτημα των πλοηγών η σημαντική προσπάθεια που καταβάλλεται το τελευταίο διάστημα από τη νέα Διοίκηση της ΟΛΘ ΑΕ να αποκαταστήσει και να αυξήσει την αξιοπιστία του λιμανιού της Θεσσαλονίκης και να προσελκύσει νέες διεθνείς ναυτιλιακές γραμμές, κάθε άλλο παρά διευκολύνεται.
Είναι κατανοητό ότι το έργο των πλοηγών είναι σημαντικό και υπεύθυνο και σχετίζεται άμεσα με την ασφάλεια πλοίων, ανθρώπων και εμπορευμάτων. Ίσως τα τελευταία γεγονότα είναι μία καλή αφορμή για την επανεξέταση του όλου συστήματος για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και τα ελληνικά λιμάνια γενικότερα ώστε να ληφθούν όλα εκείνα τα μέτρα που θα κριθούν αναγκαία για την καλύτερη δυνατή, αξιόπιστη, ασφαλέστερη, χωρίς καθυστερήσεις και με ανταγωνιστικούς οικονομικούς όρους πλοήγηση των πλοίων.