Το πόρισμα για τη φωτιά στο “Ελευθέριος Βενιζέλος”
Την προσωρινή έκθεση διερεύνησης για τη φωτιά που εκδηλώθηκε στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» της ΑΝΕΚ τα μεσάνυχτα της 28ης Αυγούστου 2018 έδωσε στη δημοσιότητα η Ελληνική Υπηρεσία Διερεύνησης Ναυτικών Ατυχημάτων και Συμβάντων (ΕΛ.Υ.Δ.Ν.Α.).
Σύμφωνα με την έκθεση η πυρκαγιά ξέσπασε στο γκαράζ Νο 3 και «από τα μέχρι και σήμερα συλλεχθέντα στοιχεία, η διερεύνηση επικεντρώνεται στην πρόκληση βραχυκυκλώματος στην ψυκτική εγκατάσταση φορτηγού ψυγείου, η οποία λειτουργούσε κατά την διάρκεια του ταξιδίου μέσω του δικτύου παροχής ηλεκτρικού ρεύματος του πλοίου».
«Ως αποτέλεσμα του ανωτέρω βραχυκυκλώματος ήταν η φωτιά να επεκταθεί ραγδαία στα παρακείμενα φορτηγά οχήματα που βρίσκονταν στο συγκεκριμένο χώρο, κυρίως λόγο των κοντινών αποστάσεων κατά την φόρτωσής τους, της απουσίας πυράντοχης προστασίας των καλυμμάτων αυτών, και του εύφλεκτου φορτίου τους (ξυλεία, πλαστικά, είδη γενικού εμπορίου κτλ).
Λόγω της συνεχής λειτουργιάς του συστήματος Drencher, της αποτελεσματικής ψύξης των παρακείμενων χώρων και της άμεσης επέμβασης της πυροσβεστικής Υπηρεσίας η φωτιά δεν επεκτάθηκε σε άλλους χώρους του πλοίου», αναφέρει η έκθεση.
Αναλυτικά η έκθεση:
Το υπό Ελληνική Σημαία Ε/Γ–Ο/Γ «ΕΛ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ Ν.Χ. 20, ολικής χωρητικότητας 25.230,68 κ.ο.χ., κατασκευάστηκε το 1992 στην Πολωνία. Κατά τη χρονική περίοδο του ατυχήματος το πλοίο δραστηριοποιείτο στην δρομολογιακή γραμμή Πειραιάς – Χανιά – Πειραιάς.
Την 28η Αυγούστου 2018 και περί ώρα 23:41, κατά τη διάρκεια εκτέλεσης προγραμματισμένου δρομολογίου από λιμένα Πειραιά προς λιμένα Χανίων, εκδηλώθηκε πυρκαγιά στο αριστερό πρωραίο τμήμα του Γκαράζ Νο3 (χώρος φόρτωσης οχημάτων), στη θαλάσσια περιοχή 10 ν.μ ανατολικά της ν. Ύδρας.
Ιστορικό ναυτικού ατυχήματος
Την ημέρα του ατυχήματος το Ε/Γ–Ο/Γ «ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ» είχε αποπλεύσει περί ώρα 22:00, από τον λιμένα του Πειραιά, με 875 επιβάτες, 81 Φ/Γ, 155 ΙΧ επιβατηγά οχήματα, 3 λεωφορεία, 34 δίκυκλα και 140 μέλη πληρώματος. Περί ώρα 23:41 και ενώ βρισκόταν εν πλω, εκδηλώθηκε πυρκαγιά στο χώρο φόρτωσης οχημάτων (Γκαράζ Νο3) και ενώ έπλεε σε στίγμα φ:37°24 ?9 Β και λ:023°46 ?6 Α, 10 ν.μ περίπου ανατολικά της ν. Ύδρας.
Το πλοίο διέκοψε το προγραμματισμένο του ταξίδι και πλέοντας αυτοδύναμα, συνοδεία πλωτών σκαφών Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤ, ρυμουλκών, Ε/Γ-Ο/Γ καθώς και φρεγάτας του Πολεμικού Ναυτικού, επέστρεψε εις τον λιμένα Πειραιά περί την 03:55 την 29/08/2018, όπου και ξεκίνησε η επιχείρηση εκκένωσης των επιβατών. Η διαδικασία ασφαλούς αποβίβασης των επιβατών ολοκληρώθηκε περί την 06:40 υπό τις συντονισμένες προσπάθειες του πληρώματος και την συνδρομή στελεχών Λιμενικού και Πυροσβεστικού Σώματος καθώς και υπαλλήλων Οργανισμού Λιμένος Πειραιά.
Η πυρκαγιά εντός του γκαράζ Νο3 αντιμετωπίστηκε αρχικά από το πλήρωμα του πλοίου με το κλείσιμο των πυροφρακτών και την διακοπή του εξαερισμού και ακολούθως με την ενεργοποίηση του μόνιμου συστήματος καταιονισμού (DRENCHER) στους χώρους των γκαράζ Νο3 και Νο5.
Επίσης με την ρίψη νερού στους παρακείμενους διαδρόμους των χώρων ενδιαιτήσεων, στο γκαράζ Νο5 και στον εξωτερικό περίβλημα του πρωραίου τμήματος των ενδιαιτήσεων (καθρέπτης), με σκοπό την ψύξη τους και την αποτροπή επέκτασης της πυρκαγιάς. Μετά τον κατάπλου του πλοίου στον λιμένα Πειραιά, συνεχίστηκαν οι προσπάθειες κατάσβεσης της πυρκαγιάς με την συνδρομή στελεχών και οχημάτων της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας. Η επιχείρηση κατάσβεσης διήρκησε συνολικά πέντε (05) ημέρες και ολοκληρώθηκε βραδινές ώρες της 2ας Σεπτεμβρίου 2018.
H απομάκρυνση των φορτηγών και ΙΧ οχημάτων άρχισε περί ώρα 18:00 της 29ης Αυγούστου 2018 και ολοκληρώθηκε περί ώρα 01:45 της 03ης Σεπτεμβρίου 2018. Η κατάσβεση της πυρκαγιάς καθώς και η απομάκρυνση των οχημάτων από το Ε/Γ-Ο/Γ «ΕΛ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ» εξελίχτηκε σε χρονοβόρα διαδικασία κυρίως λόγο της επικινδυνότητας εξαιτίας του ιδιαιτέρως υψηλού θερμικού φορτίου που αναπτύχθηκε στους χώρους εκδήλωσής της (περί τους 500οC) αλλά και της περιορισμένη πρόσβασης στου χώρους των γκαράζ του πλοίου.
Συγκεκριμένα, η στοιβασία οχημάτων και φορτηγών σε κοντινή απόσταση μεταξύ τους και η έκλυση πυκνών καπνών λόγο του είδους του φορτίου που μετάφεραν (εύφλεκτα υλικά, πλαστικά, ξύλινα προϊόντα),κατά διαστήματα κατέκλυζε τον χώρο φόρτωσης με αποτέλεσμα την μείωση της ορατότητας. Δεδομένης της συνεχούς κατάσβεσης των χώρων της πυρκαγιάς με θαλασσινό νερό, από την συνεχή λειτουργιά του συστήματος Drencher,κυρίως στο χώρο της εστίας της πυρκαγιάς, προκλήθηκε αριστερή κλίση (περίπου 4-50).
Ως εκ τούτου ρυμουλκά ασφάλειας λιμένα συνέδραμαν στην προσπάθεια συγκράτησης του πλοίου στον προβλήτα, ενώ, σε συνεννόηση με την Πυροσβεστική, αποφασίστηκε η διάνοιξη οπών στην αριστερή πλευρά του πλοίου πάνω από την ίσαλο γραμμή με σκοπό την αποστράγγιση των υδάτων κατάσβεσης και την αποκατάσταση της ευστάθειάς του.
Παράλληλα δόθηκε εντολή στη Λιμενική Αρχή και στον φορέα διαχείρισης του λιμένα να εφαρμοστεί το σχέδιο έκτακτης ανάγκης προς αποφυγή τυχόν ρύπανσης και προληπτικά τοποθετήθηκε πλωτό φράγμα πέριξ του πλοίου.
Τελικά το πλοίο αναχώρησε ρυμουλκούμενο την 04η Σεπτεμβρίου 2018 με προορισμό την ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη του Περάματος προς αποκατάσταση των προκληθείσων ζημιών.
Αρχική Εστία της Πυρκαγιάς
Διενεργήθηκε αυτοψία και έλεγχοι στον πρωραίο αριστερό χώρο του γκαράζ Νο 3 όπου εκδηλώθηκε και εξαπλώθηκε η πυρκαγιά και ειδικότερα στην ηλεκτρολογική εγκατάσταση παροχής ρεύματος στα φορτηγά ψυγεία (ηλεκτρικοί πίνακες, ρευματοδότες, ηλεκτρικές ασφάλειες) καθώς και σε συγκεκριμένα φορτηγά ψυγεία. Από τα μέχρι και σήμερα συλλεχθέντα στοιχεία, η διερεύνηση επικεντρώνεται στην πρόκληση βραχυκυκλώματος στην ψυκτική εγκατάσταση φορτηγού ψυγείου, η οποία λειτουργούσε κατά την διάρκεια του ταξιδίου μέσω του δικτύου παροχής ηλεκτρικού ρεύματός του πλοίου. Ως αποτέλεσμα του ανωτέρω βραχυκυκλώματος ήταν η φωτιά να επεκταθεί ραγδαία στα παρακείμενα φορτηγά οχήματα που βρίσκονταν στο συγκεκριμένο χώρο, κυρίως λόγο των κοντινών αποστάσεων κατά την φόρτωσής τους, της απουσίας πυράντοχης προστασίας των καλυμμάτων αυτών, και του εύφλεκτου φορτίου τους (ξυλεία, πλαστικά, είδη γενικού εμπορίου κτλ).
Λόγω της συνεχής λειτουργιάς του συστήματος Drencher, της αποτελεσματικής ψύξης των παρακείμενων χώρων και της άμεσης επέμβασης της πυροσβεστικής Υπηρεσίας η φωτιά δεν επεκτάθηκε σε άλλους χώρους του πλοίου.
ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ:
Για τον προσδιορισμό των αιτιών που οδήγησαν στο υπό διερεύνηση πολύ σοβαρό ναυτικό ατύχημα διεξάγεται ανάλυση των συγκεντρωθέντων στοιχείων, με σκοπό τον προσδιορισμό των παραγόντων που συνετέλεσαν στο ατύχημα.
ΤΕΛΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗΣ:
Μετά την ολοκλήρωση της έκθεση διερεύνησης, σχέδιο αυτής θα αποσταλεί προς τα ενδιαφερόμενα μέρη με σκοπό τη διατύπωση απόψεων και σχολίων κατά τα οριζόμενα στον Κανονισμό 1286/2011/ΕΕ.