Ειδήσεις /Υγεία - ΠεριβάλλονΔημοσίευση: 20 Αυγούστου 2019 18:55

Ανακαλύφθηκε άγνωστο όργανο στο ανθρώπινο σώμα

Πού βρίσκεται και τι κάνει το όργανο που αποτελείται από κύτταρα Schwann.

ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΣΩΜΑ

Επιστήμονες ανακάλυψαν ένα άγνωστο μέχρι τώρα όργανο στο ανθρώπινο σώμα, το οποίο βρίσκεται κάτω από το δέρμα και επιτρέπει να αισθανόμαστε τον πόνο από μικρά τσιμπήματα, όπως μιας βελόνας.

Μέχρι τώρα εθεωρείτο ότι αντιλαμβανόμαστε τον πόνο του τσιμπήματος μέσω νευρικών απολήξεων που βρίσκονται αμέσως κάτω από το εξωτερικό στρώμα του δέρματος. Νέα έρευνα αποδεικνύει ότι δεν πρόκειται απλά για νεύρα, μα για νεύρα που είναι τυλιγμένα με ειδικά κύτταρα, τα οποία μας κάνουν να...τιναζόμαστε.

«Ξέραμε εδώ και πολύ καιρό ότι υπάρχουν διάφορα είδη αισθητηρίων οργάνων στο δέρμα, αλλά αυτά που γνωρίζουμε είχαν να κάνουν μόνο με την αίσθηση της αφής» είπε ο Πάτρικ Έρνφορς, καθηγητής βιολογίας ιστών στο Ινστιτούτο Καρολίνσκα στη Σουηδία και senior author της έρευνας.

Το εν λόγω δίκτυο κυττάρων και νεύρων είναι ένα νεοανακαλυφθέν «αισθητήριο όργανο» επειδή αντιδρά σε εξωτερικά ερεθίσματα και μεταδίδει αυτή την πληροφορία στον εγκέφαλο. Αντίθετα με άλλα γνωστά αισθητήρια όργανα κάτω από το δέρμα, αυτό παίζει ρόλο στην αντίληψη του πόνου, είπε στο Live Science ο Έρνφορς.

Το όργανο αυτό είναι ευαίσθητο στα τσιμπήματα και στα απότομα χτυπήματα- “κεντήματα”, και όταν ενεργοποιείται από την πίεση στέλνει σήματα στον εγκέφαλο. Στη συνέχεια ο εγκέφαλος στέλνει σήματα στο σημείο του τσιμπήματος, που αποτελούν την “οδηγία” για να νιώσουμε πόνο.

Τα κύτταρα Schwann, που απαρτίζουν το όργανο αυτό, μοιάζουν κάπως με χταπόδι, με μακριές, πλοκαμοειδείς προεκτάσεις που επεκτείνονται στα γύρω νεύρα, σύμφωνα με τον Έρνφορς. Τα κύτταρα αυτά περιτριγυρίζουν και μονώνουν τα νεύρα.

Ωστόσο, για να διαπιστώσουν ποια είναι η λειτουργία των κυττάρων Schwann στο δέρμα, οι ερευνητές εξέτασαν τι συνέβαινε όταν τα απενεργοποιούσαν σε ποντίκια. Xρησιμοποίησαν μια μέθοδο ονόματι οπτογενετική: Εισήγαγαν μια πρωτεΐνη που απορροφά το φως στα γονιδιώματα, και αυτή η πρωτεΐνη ενεργοποιούσε τα κύτταρα όταν απορροφούσε αρκετό φως.

Όταν τα κύτταρα ενεργοποιούνταν, τα ποντίκια μάζευαν τα πόδια τους, κάτι που έδειχνε ότι ένιωθαν πόνο. Επίσης, παρουσίαζαν συμπεριφορές αντιμετώπισής τους, όπως το να γλύφουν και να τινάζουν τα πόδια τους- σαν να προσπαθούσαν να απαλύνουν τον πόνο, όπως είπε ο Έρνφορς.

«Όταν απενεργοποιούμε αυτά τα κύτταρα, τα ζώα νιώθουν πολύ λιγότερη πίεση και πόνο» σε αντίδραση σε επώδυνες αισθήσεις τσιμπημάτων σε σχέση με τα κανονικά ποντίκια, είπε ο Έρνφορς.

Ωστόσο, όταν οι ερευνητές απενεργοποιούσαν αυτά τα κύτταρα και μετά έκαναν δοκιμές στα ζώα για αίσθηση κρύου και ζέστης, τα ποντίκια μπορούσαν να βιώσουν αυτές τις αισθήσεις το ίδιο καλά με όταν αυτά τα κύτταρα δεν ήταν απενεργοποιημένα. Αυτό σημαίνει πως τα ίδια τα νεύρα πιθανότατα είναι «πολύ πιο σημαντικά από ό,τι είναι τα κύτταρα Schwann για την αίσθηση κρύου και ζέστης», ενώ τα κύτταρα Schwann είναι πολύ πιο σημαντικά για τις αισθήσεις πίεσης, είπε ο Έρνφορς.

Σημαντικότερες ειδήσεις στη κατηγορίαΣτις Βρυξέλλες το διπλωματικό θρίλερ Ελλάδας και ΤουρκίαςΣήμερα 08:34 | Ειδήσεις

Στο Συμβούλιο Εξωτερικών Υποθέσεων της ΕΕ οι τουρκικές προκλήσεις. Την Τρίτη το Εθνικό Συμβούλιο Εξωτερικής Πολιτικής. Νέες εμπρηστικές δηλώσεις από Ακάρ.

Νέα κόντρα για τα Εξάρχεια, τα ΜΑΤ και την “αστυνομική βία”Σήμερα 10:55 | Ειδήσεις

Μαίνεται η αντιπαράθεση Κυβέρνησης-ΣΥΡΙΖΑ. Τι λέει ο Χρυσοχοΐδης, τι απαντά ο Ραγκούσης. Τι ζητά η Διεθνής Αμνηστία. Άμεση εξέταση των καταγγελιών ζήτησε ο Αρχηγός της ΕΛ.ΑΣ.

Νέα Ζηλανδία: “Καμία ελπίδα για επιζώντες” μετά την έκρηξη ηφαιστείου (εικόνες)Σήμερα 15:06 | Ειδήσεις

Τρόμος από την έκρηξη του ηφαιστείου Ουακατάνε στο νησί Γουάιτ. Αυξήθηκε ο αριθμός των νεκρών. Δεκάδες οι τραυματίες.

“Διδώ”: Έκτακτο δελτίο ΕΜΥ για επικίνδυνα καιρικά φαινόμεναΣήμερα 12:05 | Ειδήσεις

Από πότε χαλάει ο καιρός. Ποια ειναι τα κύρια χαρακτηριστικά της νέας κακοκαιρίας και σε ποιες περιοχές θα "χτυπήσει".

“Ανθεί” το… παρεμπόριo: κατασχέθηκαν χιλιάδες προϊόντα “μαϊμού”15:56Φιλέτα γαλοπούλας μαριναρισμένα με σως γιαουρτιού και σκορδάτες πατάτες15:42Νέα Ζηλανδία: “Καμία ελπίδα για επιζώντες” μετά την έκρηξη ηφαιστείου (εικόνες)15:29“Αν ήμουν πλούσιος”: Τι θα δούμε στα νέα επεισόδια (εικόνες)15:15Τους συνέλαβαν επ’αυτοφώρω να πουλάνε κοκαΐνη (εικόνες)15:03Κύπρος: Διπλωματική εκστρατεία για αναχαίτιση της Τουρκίας στην ανατολική Μεσόγειο14:51Κώστας Βλάσης: Ορκίστηκε ο υφυπουργός Εξωτερικών (εικόνες)14:37Αναζητείται οδηγός τζιπ για το θανατηφόρο τροχαίο στην Συγγρού14:26Κουρκούλης – Πάολα στο “Πρωινό” για την συνεργασία και τα παιδιά τους (βίντεο)14:13Πέτσας: υπάρχει σχέδιο εάν η Τουρκία στείλει ερευνητικό σκάφος14:00Αποκλείστηκε η Ρωσία από τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Τόκιο13:48Σε Παιδιατρική Κλινική μεταφέρθηκε το βρέφος που στραβοκατάπιε το φαγητό του13:35Έλενα Ράπτη: Επίθεση με μπογιές στο γραφείο της (βίντεο)13:22Στουρνάρας: το blockchain μπορεί να μείωσει σημαντικά το κόστος των συναλλαγών13:08Διεθνής Αμνηστία: να υπάρξει ποινική διερεύνηση για την στάση των ΜΑΤ στα Εξάρχεια12:55Άντζελα Δημητρίου: Γιατί ματαιώθηκε η πρεμιέρα της στην Θεσσαλονίκη (βίντεο)12:43Δένδιας: παράγοντας σταθερότητας και συνεργασίας στα Βαλκάνια η Ελλάδα12:30Μητσοτάκης: Σημαντική καινοτομία η Εθνική Αρχή Διαφάνειας12:19“Διδώ”: Έκτακτο δελτίο ΕΜΥ για επικίνδυνα καιρικά φαινόμενα12:06Στις Βρυξέλλες το διπλωματικό θρίλερ Ελλάδας και Τουρκίας12:03