Ειδήσεις /Υγεία - ΠεριβάλλονΔημοσίευση: 20 Αυγούστου 2019 18:55

Ανακαλύφθηκε άγνωστο όργανο στο ανθρώπινο σώμα

Πού βρίσκεται και τι κάνει το όργανο που αποτελείται από κύτταρα Schwann.

Επιστήμονες ανακάλυψαν ένα άγνωστο μέχρι τώρα όργανο στο ανθρώπινο σώμα, το οποίο βρίσκεται κάτω από το δέρμα και επιτρέπει να αισθανόμαστε τον πόνο από μικρά τσιμπήματα, όπως μιας βελόνας.

Μέχρι τώρα εθεωρείτο ότι αντιλαμβανόμαστε τον πόνο του τσιμπήματος μέσω νευρικών απολήξεων που βρίσκονται αμέσως κάτω από το εξωτερικό στρώμα του δέρματος. Νέα έρευνα αποδεικνύει ότι δεν πρόκειται απλά για νεύρα, μα για νεύρα που είναι τυλιγμένα με ειδικά κύτταρα, τα οποία μας κάνουν να...τιναζόμαστε.

«Ξέραμε εδώ και πολύ καιρό ότι υπάρχουν διάφορα είδη αισθητηρίων οργάνων στο δέρμα, αλλά αυτά που γνωρίζουμε είχαν να κάνουν μόνο με την αίσθηση της αφής» είπε ο Πάτρικ Έρνφορς, καθηγητής βιολογίας ιστών στο Ινστιτούτο Καρολίνσκα στη Σουηδία και senior author της έρευνας.

Το εν λόγω δίκτυο κυττάρων και νεύρων είναι ένα νεοανακαλυφθέν «αισθητήριο όργανο» επειδή αντιδρά σε εξωτερικά ερεθίσματα και μεταδίδει αυτή την πληροφορία στον εγκέφαλο. Αντίθετα με άλλα γνωστά αισθητήρια όργανα κάτω από το δέρμα, αυτό παίζει ρόλο στην αντίληψη του πόνου, είπε στο Live Science ο Έρνφορς.

Το όργανο αυτό είναι ευαίσθητο στα τσιμπήματα και στα απότομα χτυπήματα- “κεντήματα”, και όταν ενεργοποιείται από την πίεση στέλνει σήματα στον εγκέφαλο. Στη συνέχεια ο εγκέφαλος στέλνει σήματα στο σημείο του τσιμπήματος, που αποτελούν την “οδηγία” για να νιώσουμε πόνο.

Τα κύτταρα Schwann, που απαρτίζουν το όργανο αυτό, μοιάζουν κάπως με χταπόδι, με μακριές, πλοκαμοειδείς προεκτάσεις που επεκτείνονται στα γύρω νεύρα, σύμφωνα με τον Έρνφορς. Τα κύτταρα αυτά περιτριγυρίζουν και μονώνουν τα νεύρα.

Ωστόσο, για να διαπιστώσουν ποια είναι η λειτουργία των κυττάρων Schwann στο δέρμα, οι ερευνητές εξέτασαν τι συνέβαινε όταν τα απενεργοποιούσαν σε ποντίκια. Xρησιμοποίησαν μια μέθοδο ονόματι οπτογενετική: Εισήγαγαν μια πρωτεΐνη που απορροφά το φως στα γονιδιώματα, και αυτή η πρωτεΐνη ενεργοποιούσε τα κύτταρα όταν απορροφούσε αρκετό φως.

Όταν τα κύτταρα ενεργοποιούνταν, τα ποντίκια μάζευαν τα πόδια τους, κάτι που έδειχνε ότι ένιωθαν πόνο. Επίσης, παρουσίαζαν συμπεριφορές αντιμετώπισής τους, όπως το να γλύφουν και να τινάζουν τα πόδια τους- σαν να προσπαθούσαν να απαλύνουν τον πόνο, όπως είπε ο Έρνφορς.

«Όταν απενεργοποιούμε αυτά τα κύτταρα, τα ζώα νιώθουν πολύ λιγότερη πίεση και πόνο» σε αντίδραση σε επώδυνες αισθήσεις τσιμπημάτων σε σχέση με τα κανονικά ποντίκια, είπε ο Έρνφορς.

Ωστόσο, όταν οι ερευνητές απενεργοποιούσαν αυτά τα κύτταρα και μετά έκαναν δοκιμές στα ζώα για αίσθηση κρύου και ζέστης, τα ποντίκια μπορούσαν να βιώσουν αυτές τις αισθήσεις το ίδιο καλά με όταν αυτά τα κύτταρα δεν ήταν απενεργοποιημένα. Αυτό σημαίνει πως τα ίδια τα νεύρα πιθανότατα είναι «πολύ πιο σημαντικά από ό,τι είναι τα κύτταρα Schwann για την αίσθηση κρύου και ζέστης», ενώ τα κύτταρα Schwann είναι πολύ πιο σημαντικά για τις αισθήσεις πίεσης, είπε ο Έρνφορς.

Σημαντικότερες ειδήσεις στη κατηγορία“Απασφάλισε” ο Τραμπ: Απειλεί να απελευθερώσει τζιχαντιστές στα σύνορα της ΕυρώπηςΧθες 22:42 | Ειδήσεις

Μιμούμενος τον Ερντογάν, ο Αμερικανός Πρόεδρος θέτει εκβιαστικά διλήμματα στους Ευρωπαίους.

Νέα αιφνιδιαστική έρευνα στις φυλακές ΚορυδαλλούΧθες 19:27 | Ειδήσεις

"Λαβράκια" έβγαλε η νέα έφοδος των Αρχών στις φυλακές Κορυδαλλού. Τι εντόπισαν στα κελιά κρατουμένων. Φωτογραφίες έδωσε στην δημοσιότητα η ΕΛ.ΑΣ.

Δολοφονία φαρμακοποιού στο Ψυχικό: Δάκρυα και λιποθυμίες στην δίκηΧθες 18:35 | Ειδήσεις

Ξέσπασαν οι συγγενείς του άτυχου φαρμακοποιού μόλις αντίκρισαν στο δικαστήριο τον καθ΄ ομολογίαν δράστη της δολοφονίας.

Έρευνα ΑΝΤ1 για ναρκωτικά στα σχολεία: διακινητές μετατρέπουν μαθητές σε “βαποράκια” (βίντεο)Χθες 19:45 | Ειδήσεις

Γονείς καταγγέλλουν ότι όποιος τολμήσει να αντιδράσει δέχεται επιθέσεις.

Ντένις Ρόντμαν: Η Μαντόνα μου πρόσφερε 20 εκατ. δολάρια για να κάνουμε παιδί!23:59“Κραυγή αγωνίας” από το Άσυλο Ανιάτων στην Κυψέλη (βίντεο)23:51Θρασύτατη κλοπή σε κοσμηματοπωλείο στο Μπραχάμι (βίντεο)23:38Δικηγόρος υπέστη καρδιακή ανακοπή στο Δικαστικό Μέγαρο Θεσσαλονίκης23:26Εξαρθρώθηκε τεράστιο κύκλωμα παιδικής πορνογραφίας (βίντεο)23:15“Απασφάλισε” ο Τραμπ: Απειλεί να απελευθερώσει τζιχαντιστές στα σύνορα της Ευρώπης23:03Φονικό το πέρασμα της τροπικής καταιγίδας Ιμέλντα από το Τέξας (βίντεο)22:51Ισόβια στον δολοφόνο του 52χρονου με νοητικά προβλήματα22:38Ποινική δίωξη στη 49χρονη που μαχαίρωσε στον λαιμό τον κουμπάρο της (βίντεο)22:25Τραμπ: προσεύχομαι να μη χρειαστεί να χρησιμοποιήσουμε πυρηνικά όπλα22:13Πατέρας Ζακ Κωστόπουλου στον ΑΝΤ1: ήταν καθαρή δολοφονία (βίντεο)21:59Οι “Πρωινοί Τύποι” έκαναν… βραδινό ζέσταμα στο δελτίο ειδήσεων του ΑΝΤ1 (βίντεο)21:47Αντιπροσωπεία του ΣΥΡΙΖΑ στο στρατόπεδο Κορίνθου, όπου μεταφέρθηκαν οι μετανάστες από τα κτίρια που εκκενώθηκαν21:34Εισαγγελική εντολή για εκκένωση 11 κτιρίων που τελούν υπό κατάληψη (βίντεο)21:20Ανάληψη ευθύνης για την επίθεση στο ΑΤ Ζωγράφου21:07Αστεροειδής πέρασε “ξυστά” από την Γη (βίντεο)20:53Εκατοντάδες χιλιάδες μαθητές σε όλο τον κόσμο διαδήλωσαν για το κλίμα20:41Καλεντερίδης στον ΑΝΤ1: ο Ερντογάν κλιμακώνει τις προκλήσεις στην Αν. Μεσόγειο (βίντεο)20:28Brexit: συνάντηση Τζόνσον – Τουσκ20:16Έρευνα ΑΝΤ1 για ναρκωτικά στα σχολεία: διακινητές μετατρέπουν μαθητές σε “βαποράκια” (βίντεο)20:03