Christie’s
Δημοσίευση: 09 Νοεμβρίου 2013 08:20Στο «ράφι»… Πικάσο και Τζακομέτι
Σε φιάσκο κατέληξε δημοπρασία του Οίκου Κρίστις στη Νέα Υόρκη, η οποία δεν είχε την αναμενόμενη ανταπόκριση από τους φανατικούς συλλέκτες, οι οποίοι γύρισαν την πλάτη σε σπουδαία έργα τέχνης που έφεραν τις υπογραφές των Πικάσο, Τζακομέτι και Ματίς.
Ένα από τα έργα-σταρ της βραδιάς ο πίνακας του Πάμπλο Πικάσο «Γυναίκα σε κουνιστή πολυθρόνα» που αναμενόταν να εκτοξευθεί στα 26 εκατ. ευρώ μετατράπηκε στο μεγάλο «θύμα», αφού κανείς δεν ενδιαφέρθηκε να «χτυπήσει» το έργο και έμεινε απούλητο. Στην έδρα του στη Νέα Υόρκη θα παραμείνει και το γλυπτό του Αλμπέρτο Τζακομέτι «Γυναίκα της Βενετίας» αφού, επίσης, έμεινε απούλητο. Στο «ράφι» όμως και ένα πίνακας του Βασίλι Καντίνσκι, που είχε εκτιμηθεί στα 18,5 εκατ. ευρώ.
Η πρόεδρος του Οίκου στην Ευρώπη Τζούσι Πίλκαμεν με αφορμή τη επιτυχημένη δημοπρασία προ εξαμήνου με τζίρο-ρεκόρ 242 εκατ. ευρώ, δήλωνε πως «βρισκόμαστε σε μια νέα εποχή στην αγορά της τέχνης», δήλωση που δεν επιβεβαιώνεται από τις εξελίξεις που ακολούθησαν.
Εξήντα δύο έργα από τη συλλογή του Ελβετού συλλέκτη Γιαν Κρουζιέ δεν βρήκαν τη ζήτηση που αναμενόταν, πιάνοντας μόλις το 71% του προβλεπόμενου τζίρου.
Άνθρωποι που γνωρίζουν καλά το χώρο εκτιμούν πως η αποτυχία των Κρίστις βρίσκεται στον πόλεμο που έχει με τον οίκο Σόθμπις.
«Μερικές από τις εκτιμήσεις πιστεύω ότι ήταν κάπως υπερβολικές», λέει ο Εμανουέλ ντι Ντόνα, διευθυντής της γκαλερί Μπλέιν ντι Ντόνα που εδρεύει στη Νέα Υόρκη.
Έμποροι της τέχνης, αποδίδουν την αποτυχία στο γεγονός ότι υπήρχε ανομοιογένεια στα έργα, καθώς και στο ότι ο συλλέκτης είχε επιχειρήσει στο παρελθόν να πουλήσει ορισμένα εξ αυτών σε διάφορες φουάρ.
«Προφανώς θα θέλαμε να έχει πάει καλύτερα η βραδιά», δήλωσε ο αντιπρόεδρος των Κρίστις και ειδικός σε θέματα ιμπρεσιονιστικής και μοντέρνας τέχνης Κόνορ Τζόρνταν.
Η αποτυχία της δημοπρασίας είναι δείκτης της διεθνούς οικονομικής κρίσης, στο ότι τα έργα τέχνης είχαν υπερεκτιμηθεί, ή πρόκειται για συνδυασμό και των δύο;
«Ζήτηση εξακολουθεί να υπάρχει», απαντά ο Εμανουέλ ντι Ντόνα, ενώ κάποιοι μιλούν απλώς για ένα διάλλειμα καθώς το χρήμα εξακολουθεί να βρίσκει τον παράδεισό του στην τέχνη, ειδικά σε εποχές οικονομικής κρίσης.