KPMG: “ακτινογραφία” στα έσοδα 12 πρωταθλητριών ομάδων της Ευρώπης
Στη δεύτερη έκδοση της “Έκθεσης Πρωταθλητών Ευρώπης”, η ομάδα Football Benchmark της KPMG συγκρίνει τις οικονομικές επιδόσεις των νικητών 12 ευρωπαϊκών πρωταθλημάτων και συγκεκριμένα των: Μονακό, Μπεσίκτας, Σέλτικ, Τσέλσι, Βασιλεία, Μπάγερν Μονάχου, Σπαρτάκ Μόσχας, Βιτορούλ, Φέγενορντ, Γιουβέντους, Ρεάλ Μαδρίτης και Μπενφίκα.
Μεταξύ των πρωταθλητών, η Ρεάλ Μαδρίτης κατέγραψε τα υψηλότερα λειτουργικά έσοδα (671 εκατ. ευρώ), ενώ η Μονακό (144 εκατ. ευρώ) σημείωσε τη μεγαλύτερη ετήσια αύξηση (86%)!
Δεδομένου ότι περισσότερο από το 25% των λειτουργικών εσόδων τους προέρχονται από την UEFA, πέντε ομάδες παρουσιάζουν σημαντικό βαθμό εξάρτησης από τη συγκεκριμένη πηγή εισοδήματος: Μονακό (45%), Σέλτικ (30%), Μπεσίκτας (28%), Γιουβέντους (27%) και Βασιλεία (26%).
Ο Andrea Sartori, Global Head of Sports της KPMG και συντάκτης της έκθεσης, αναφέρει σχετικά: «Το ποδόσφαιρο είναι ένας αναπτυσσόμενος κλάδος και η τάση αυτή επιβεβαιώνεται από το γεγονός ότι όλες οι ομάδες πλην δύο (Μπάγερν Μονάχου και Βασιλεία) αύξησαν τα ετήσια λειτουργικά τους έσοδα. Ωστόσο, τα έσοδα που προέρχονται από τις κορυφαίες διοργανώσεις της UEFA εξακολουθούν να αποτελούν καθοριστικό παράγοντα ανάπτυξης, κυρίως στους συλλόγους μεσαίου μεγέθους, καθώς δεν επηρεάζουν μόνο τα έσοδα από τις μεταδόσεις, αλλά και τα έσοδα από τα εισιτήρια (λόγω των περισσότερων αγώνων εντός έδρας), αλλά και τα διαφημιστικά έσοδα (από χορηγίες).»
Είναι χαρακτηριστικό ότι μετά από την κατάκτηση (αναπάντεχη κατά πολλούς) του γαλλικού πρωταθλήματος και την πρόκριση στους ημιτελικούς του UEFA Champions League, η Μονακό έκανε τη διαφορά με εντυπωσιακή αύξηση των λειτουργικών εσόδων της κατά 86% σε ετήσια βάση. Η Πρωταθλήτρια Γαλλίας, με μόλις το 1/4 του προϋπολογισμού της αντιπάλου της, Παρί Σεν Ζερμέν, παρουσιάζει, επίσης, την υψηλότερη “εξάρτηση” από την UEFA, σύμφωνα με την έκθεσή της KPMG, με το 45% των λειτουργικών εσόδων της να προέρχεται από τα πριμ της UEFA. Η Σέλτικ κατέγραψε το δεύτερο υψηλότερο ετήσιο ρυθμό αύξησης εσόδων (52%).
Πρωταθλήτρια Ευρώπης σε επίπεδο λειτουργικών εσόδων είναι, όπως ήταν αναμενόμενο, η Ρεάλ Μαδρίτης (671 εκατ. ευρώ), ωστόσο, υπολείπεται σημαντικά της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, η οποία δεν περιλαμβάνεται στην έκθεση (μιας και στο περσινό αγγλικό πρωτάθλημα κατετάγη πέμπτη). Στη δεύτερη θέση βρίσκεται η Μπάγερν Μονάχου (588 εκατ. ευρώ), παρά τη στασιμότητα που παρουσίασαν τα έσοδά της, λόγω της μη πρόκρισής της στους ημιτελικούς του Champions League για πρώτη φορά μετά από έξι χρόνια. Η Σέλτικ κατέγραψε λειτουργικά έσοδα 420 εκατ. ευρώ.
Οι επιτυχίες των παικτών στο γήπεδο, παρότι επιδρούν θετικά στις βασικές πηγές εσόδων, “επιβαρύνουν” τις ομάδες, καθώς στο πλαίσιο αυτό προβλέπονται μεγαλύτερα μπόνους στους παίκτες. Μάλιστα, το υψηλότερο κόστος επάνδρωσης μεταξύ των μεγαλύτερων ομάδων το καταβάλλουν: η Ρεάλ Μαδρίτης (61%), η Γιουβέντους (64%) και η Μονακό (69%) – όλες έχουν κατακτήσει εθνικά πρωταθλήματα και έχουν προκριθεί στους τελικούς ή ημιτελικούς του UEFA Champions League. Στην περίπτωση της Ρεάλ Μαδρίτης, αυτό συνεπάγεται αύξηση του κόστους επάνδρωσης της ομάδας κατά 32% στα 406 εκατ. ευρώ - ποσό που αποτελεί το υψηλότερο κόστος στελέχωσης στην παγκόσμια ποδοσφαιρική σκηνή.
Ο Andrea Sartori της KPMG προσθέτει σχετικά: «Μία από τις βασικές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι ποδοσφαιρικές ομάδες τα τελευταία χρόνια αφορά στη βιωσιμότητα της επιχειρηματικής τους λειτουργίας. Παρ’ όλα αυτά, όλοι οι πρωταθλητές Ευρώπης που περιλαμβάνονται σε αυτή την έκθεση κατέγραψαν κέρδη μετά φόρων. Πράγματι, παρά τις αξιοσημείωτες μεταγραφές και το αυξανόμενο κόστος στελέχωσης, ο κλάδος προσανατολίζεται προς μια κατεύθυνση όπου η κερδοφορία δεν αποτελεί πλέον ουτοπία. Επιπλέον, σε αυτό το περιβάλλον, οι ομάδες που ξεχωρίζουν στην ανάπτυξη και εμπορική αξιοποίηση των παικτών τους διαθέτουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Τρία τέτοια παραδείγματα είναι η Τσέλσι, η Γιουβέντους και η Μπενφίκα, οι οποίες ξεχώρισαν χάρη στις μεταγραφές των Όσκαρ, Πογκμπά, Γκουέντες και Λίντελοφ, αντίστοιχα. Πράγματι, τα κέρδη μετά φόρων των “Αετών της Λισαβόνας” διπλασιάστηκαν πέρυσι (44,5 εκατ. ευρώ), ενώ η Γιουβέντους πέτυχε αύξηση κερδών σχεδόν κατά 40 εκατ. ευρώ σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.»
Τέλος, όσον αφορά στα δίκτυα κοινωνικής δικτύωσης, μπορεί η Ρεάλ Μαδρίτης να κατέχει το σκήπτρο της ομάδας με τους περισσότερους followers παγκοσμίως (210 εκατ.), ωστόσο κάποιοι παίκτες έχουν εντυπωσιακή απήχηση που συχνά ξεπερνά την απήχηση της ομάδας στην οποία παίζουν. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αυτών είναι ο Κριστιάνο Ρονάλντο (Ρεάλ Μαδρίτης), ο Χάμες Ροντρίγκες (Μπάγερν Μονάχου), ο Νταβίντ Λούιζ (Τσέλσι), ο Φαλκάο (Μονακό) και ο Πέπε (Μπεσίκτας).
Για ολόκληρη την έρευνα μπορείτε να πατήσετε εδώ.