Τύμβος Καστά
Δημοσίευση: 20 Οκτωβρίου 2014 13:32Discovery: «Στο ψηφιδωτό της Αμφίπολης είναι το πρώτο πορτρέτο του Μεγάλου Αλεξάνδρου»
Το επιβλητικό μωσαϊκό που αποκαλύφθηκε στο ταφικό μνημείο της Αμφίπολης μπορεί και να εμπεριέχει το πρώτο πορτρέτο του Μεγάλου Αλεξάνδρου, ως νεαρό άνδρα, αναφέρει δημοσίευμα του Discovery Channel και συνεχίζει, ότι αν είναι έτσι επιβεβαιώνεται ότι ο τάφος είναι της Ολυμπιάδας, της μητέρα του Αλεξάνδρου.
Στο ψηφιδωτό απεικονίζεται ο Ερμής, ο Άδης και η Περσεφόνη. Στην πραγματικότητα πρόκειται μάλλον για τις ανθρώπινες μορφές που αντιπροσωπεύουν τις τρεις θεότητες, αναφέρει ο συγγραφέας του «Η αναζήτηση του τάφου του Μεγάλου Αλεξάνδρου», Andrew Chugg.
«Θεωρώ ότι η Περσεφόνη αντιπροσωπεύει τον νεκρό του τάφου που οδηγείται στον Κάτω Κόσμο» σημειώνει ο συγγραφέας και προσθέτει ότι «αυτό σημαίνει πως ο σημαντικός Μακεδόνας βασιλιάς πέθανε μεταξύ του 325 – 300 π.Χ. Άρα είμαστε ακριβώς εκεί: στην Ολυμπιάδα ή την Ροξάνη».
Ο Chugg εξ αρχής υποστηρίζει ότι στο εντυπωσιακό μνημείο βρίσκεται θαμμένη η Ολυμπιάδα- και σε δεύτερη υπόθεση στηρίζει ότι είναι η Ρωξάνη. Η θεωρία του στηρίζεται στην εύρεση των Καρυάτιδων και των Σφιγγών.
Σύμφωνα με τον ερευνητή τα αγάλματα με τη γυναικεία μορφή, μπορεί να είναι μία από τις ιέρειες του Διονύσου, με την οποία ήταν γνωστό πως συναναστρεφόταν η Ολυμπιάδα. Ο Πλούταρχος αναφέρει ότι οι ιέρειες αυτές είχαν στο κεφάλι τους καλάθια, μέσα στα οποία μετέφεραν τα φίδια που ήταν κατοικίδια της Ολυμπιάδας. Τα φίδια πάνω στα κεφάλια τους είχαν τη δυνατότητα να τρομάξουν τα αρσενικά που συμμετείχαν στα όργια του Διονύσου.
Οι υποψίες του Chugg, αναφέρει το δημοσίευμα, επιβεβαιώθηκαν εμμέσως από δήλωση της κ.Μενδώνη, η οποία ανέφερε ότι η αναπαράσταση της αρπαγής της Περσεφόνης στο δάπεδο όντως «συνδέεται με την κάθοδο στον Κάτω Κόσμο, ενώ η Ορφική κάθοδος συχνά συνοδευόταν από διονυσιακές τελετές. Ο ηγέτης των Μακεδόνων ήταν πάντα ο αρχιερέας σε τέτοιες τελετές» ανέφερε η Μενδώνη.
Ο Chugg , που δεν συμμετέχει στις ανασκαφές, παρατήρησε ότι η Περσεφόνη στο ψηφιδωτό απεικονίζεται με κόκκινα μαλλιά.
«Η Ρωξάνη καταγόταν από το Αφγανιστάν, της κεντρικής Ασίας. Ήταν, και νομίζω ακόμα είναι, πολύ σπάνιο να υπάρχουν κοκκινομάλλες εκεί. Αντιθέτως, η Ολυμπιάδα ήταν γένος των Μολλοσσών (η φυλή των αρχαίων ελλήνων με καταγωγή από την περιοχή μεταξύ της Ηπείρου και των Μυκηνών) που ήταν πολύ κοινό για τις γυναίκες να είναι κοκκινομάλλες» τεκμηριώνει ο Chugg και εξηγεί ότι για τους λόγους αυτούς, η Ολυμπιάδα είναι η επικρατέστερη υποψήφια «ένοικος» του τύμβου Καστά.
«Υπάρχουν αρκετές ενδείξεις ότι ο Μέγας Αλέξανδρος ήταν κοκκινομάλλης, οπότε είναι πιθανόν να πρόκειται για έναν από τους δύο γονείς του» καταλήγει ο Chugg.
Αν η Περσεφόνη είναι η Ολυμπιάδα, δε θα έπρεπε ο Άδης και ο Ερμής να έχουν ανθρώπινη μορφή;
Όντως, ο Άδης φαίνεται να έχει τη μορφή με την οποία εμφανίζεται ο Φίλιππος Β’. Με βασιλικό στέμμα, γυρνά το δεξί μέρος του προσώπου του: Το δεξί μάτι του Φιλίππου ήταν παραμορφωμένο από ένα βέλος που είχε δεχτεί σε μάχη στη Μεθώνη το 354 π.Χ., οπότε μπορεί να είναι αυτός που κρύβει την πλευρά του προσώπου του.
«Πρόκειται για τραγική ειρωνεία αν είναι αυτός που οδηγεί την Ολυμπιάδα στον Κάτω Κόσμο, αφού οι φήμες την ήθελαν να έχει εμπλακεί στην οργάνωση της δολοφονία του» σημειώνει ο Chugg.
Όσο για τον Ερμή, απεικονίζεται σε συγκεκριμένη στιγμή, φροντίδας και δράματος. Μας κοιτάζει κλέβοντας σχεδόν την παράσταση, παρατηρεί ο ερευνητής και σημειώνει ότι «αν αντιπροσωπεύει ανθρώπινη μορφή, τότε πρόκειται για κάποιον πολύ κοντά στην Ολυμπιάδα, που προηγήθηκε από εκείνη στο θάνατο, όπως προηγήθηκε και στον Κάτω Κόσμο».
Παρατηρεί επίσης ότι στο ψηφιδωτό, ο Φίλιππος απεικονίζεται στην ηλικία θανάτου του, η οποία ήταν τα 47 έτη. Πέθανε το 336 π. Χ., 20 χρόνια πριν πεθάνει η Ολυμπία το 316 π. Χ.
«Όλα τα πορτρέτα του μωσαϊκού πρέπει να υπολογίζονται ότι έγιναν το 336 π. Χ. για να θεωρηθούν ως πορτρέτα της ίδιας βασιλικής οικογένειας» προσθέτει ο ίδιος.
Ωστόσο, η Ολυμπιάδα πρέπει να βρίσκεται στο μέσο της 3ης δεκαετίας της ζωής της. Το ότι απεικονίζεται νεότερη πρέπει να είναι απλώς για λόγους αισθητικής και να έχει γίνει έτσι ως κομπλιμέντο.
«Ο Ερμής φαίνεται νέος, καθαρός, ξυρισμένος άνδρας λίγο μετά τα 20 του χρόνια και έχει κάτι εντυπωσιακά οικείο πάνω του» προσθέτει.
Το αίνιγμα έχει απλή λύση, λένε οι ερευνητές.
«Το αρσενικό μέλος της οικογένειας που ήταν 20 χρονών όταν πέθανε ο Φίλιππος είναι ο Αλέξανδρος» λέει ο Chugg και κλείνει με την παρατήρηση ότι η σχέση ανάμεσα στον Ερμή και την Περσεφόνη είναι οικογενειακή. «Δεν είναι δύσκολο να πιστέψει κανείς ότι πρόκειται για μητέρα και γιο».