Η αρπαγή της Περσεφόνης
Δημοσίευση: 17 Οκτωβρίου 2014 16:36Καθολικός θαυμασμός για την «Αρπαγή της Περσεφόνης» από τα διεθνή ΜΜΕ
Η είδηση της αποκάλυψης του ψηφιδωτού που αναπαριστούσε την αρπαγή της Περσεφόνης από τον αρματηλάτη και τον ψυχοπομπό Ερμή, στην Αμφίπολη και η ταυτόχρονη παρουσίαση των φωτογραφιών που δόθηκαν χθες στη δημοσιότητα από το Υπουργείο πολιτισμού, έκαναν το γύρο του κόσμου.
Ο θαυμασμός με τον οποίο παρουσιάζουν την είδηση είναι απροκάλυπτος και συνυπάρχει με το δέος στις εκτενείς αναφορές τους. Τα τρία πρόσωπα της εικόνας που αποτυπώνεται στο ψηφιδωτό, έχουν ανοίξει νέο κύκλο συζητήσεων για το τι συμβολίζει η αναπαράσταση τους μέσα στον μεγαλοπρεπή τάφο.
"Έκπληξη! Το μωσαϊκό της Αμφίπολης δείχνει μία θεά να πηγαίνει στον Άδη», είναι ο τίτλος που δίνει το NBC News. «Η νέα αποκάλυψη στο ψηφιδωτό δάπεδο του μυστηριώδους ελληνικού τύμβου δείχνει τον Άδη (θεό Πλούτωνα) να τραβά την απρόθυμη νύφη Περσεφόνη στον Κάτω Κόσμο», υποστηρίζει το δίκτυο επικαλούμενο τις ανακοινώσεις των αρχαιολόγων. Και συμπληρώνει: "Όταν το καλλιτέχνημα αποκαλύφθηκε για πρώτη φορά λίγες ημέρες πριν ήταν ορατό μόνο ένα μέρος της σκηνής. Το μωσαϊκό έδειχνε τον θεό Ερμή, αγγελιοφόρο του δωδεκάθεου και γιο του Δία, με ένα φαρδύ καπέλο, μπροστά από ένα άρμα με δύο άλογα, το οποίο οδηγούσε ένας γενειοφόρος άνδρας. Αλλά όταν έφυγε περισσότερο χώμα, αποκαλύφθηκε μία τρίτη φιγούρα: μία γυναίκα με υψωμένο το χέρι της με έκφραση απόγνωσης».
"Τοιχογραφία ελληνικού τάφου απεικονίζει την αρπαγή της Περσεφόνης», γράφει το περιοδικό "Discovery" και προσθέτει: " Το ψηφιδωτό στον ελληνικό τάφο απεικονίζει την Αρπαγή της Περσεφόνης. Οι αρχαιολόγοι, αφαιρώντας περισσότερο χώμα από το πάτωμα του ταφικού συμπλέγματος της Αμφίπολης, αποκάλυψαν τον τρίτο χαρακτήρα της μωσαϊκής σύνθεσης που επιβεβαιώνει τη σκηνή της Αρπαγής". Και συμπληρώνει: «Αν και διατυπώθηκαν διάφορες απόψεις που υπέθεταν ότι ο γενειοφόρος, δαφνοστεφής άνδρας που οδηγεί το άρμα μπορεί να ήταν ο "ένοικος" του τύμβου, τελικά η σκηνή της Αρπαγής δείχνει ότι ο άνδρας είναι ο Πλούτωνας, ο Άρχοντας του Κάτω Κόσμου, που απήγαγε την Περσεφόνη, σύμφωνα με την ελληνική μυθολογία». Το Discovery υπογραμμίζει παράλληλα ότι, η παράσταση στο μωσαϊκό συνδέει τον τύμβο της Αμφίπολης με τους τάφους της Βεργίνας. Εκεί μία τοιχογραφία δείχνει την ίδια σκηνή στο βασιλικό νεκροταφείο, όπου έχει ταφεί και ο πατέρας του Μεγάλου Αλεξάνδρου, Φίλιππος Β'.
Το Γαλλικό πρακτορείο αναφέρει,«Το ελληνικό μωσαϊκό που αποκαλύφθηκε σε τάφο από την εποχή του Μεγάλου Αλεξάνδρου, απεικονίζει την αρπαγή της Θεάς του κάτω κόσμου Περσεφόνης», ενώ προσθέτει «Οι αρχαιολόγοι και το Ελληνικό Υπουργείο Πολιτισμού είπαν ξεκάθαρα πως το μωσαϊκό απεικονίζει τη σκηνή της αρπαγής της Περσεφόνης, η οποία αποκαλείται και βιασμός της Περσεφόνης».
Να πούμε πως το τηλεγράφημα του Γαλλικού Πρακτορείου αναδημοσίευσε και το ABC News. Το δίκτυο τονίζει ότι υπάρχουν διάφορες θεωρίες για το ποιος μπορεί να έχει ταφεί στο σύμπλεγμα, από τη Ρωξάνη έως την Ολυμπιάδα, ωστόσο επισημαίνει τις δηλώσεις της κ.Περιστέρη που τόνισε ότι «είναι πολύ νωρίς για να πούμε αν είναι ένας βασιλικός τάφος».
Τέλος το Γερμανικό Πρακτορείο εστιάζει το ενδιαφέρον του στη μορφή της Περσεφόνης, την θεά την οποία αρπάζει ο Πλούτωνας."Το υπέροχο ψηφιδωτό με το Θεό Ερμή και το Θεό του Κάτω Κόσμου ήρθε στο φως την περασμένη εβδομάδα. Η νέα λεπτομέρεια δείχνει την Περσεφόνη με τα μαλλιά της να ανεμίζουν και με θλιμμένη έκφραση ... Ο Άδης, σύμφωνα με την ελληνική μυθολογία, ερωτεύτηκε την Περσεφόνη και την έκλεψε από τον κόσμο των ζωντανών». Στην ηλεκτρονική του έκδοση, το γερμανικό περιοδικό φιλοξενεί τις αναφορές του Γερμανικού Πρακτορείου για την Αμφίπολη και την πλήρη αποκάλυψη του ψηφιδωτού.