Οι αντιδράσεις της αγοράς για τον Προϋπολογισμό
Με την ομιλία του Αλέξη Τσίπρα ξεκίνησε άτυπα η συζήτηση για τον προϋπολογισμό του 2019, ο οποίος κατατέθηκε την Τετάρτη στην Βουλή, στην Ολομέλεια της οποίας πρόκειται να ψηφιστεί στις 18 Δεκεμβρίου.
Την ίδια ώρα, έχουν αρχίσει οι αντιδράσεις κομμάτων και εκπροσώπων των φορέων για το σχέδιο του προϋπολογισμού.
Οι εκπρόσωποι της αγοράς εκφράζουν την μερική ικανοποίηση τους για τις προβλέψεις του Προϋπολογισμού, σημαίνοντας ωστόσο "το καμπανάκι του κινδύνου" για την ανάγκη διεξόδων ενίσχυσης της ανάπτυξης και μείωσης της φορολογικής επιβάρυνσης.
Πρόεδρος Οικονομικού Επιμελητηρίου: Απαιτούνται πολλά ακόμα για να βγει η χώρα από τη χώρα
Από τη μία πλευρά, η εμπροσθοβαρής εφαρμογή των μέτρων ελάφρυνσης θα οδηγήσει σε ανακούφιση συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες, οι οποίες έχουν πληγεί από τα μέτρα λιτότητας επί εννέα χρόνια. Σε καμία, όμως, περίπτωση, δεν πρέπει οι ελαφρύνσεις αυτές να οδηγήσουν σε προεκλογικές παροχές, οι οποίες θα εκτροχιάσουν τα μεγέθη του προϋπολογισμού. Από την άλλη πλευρά, η νέα μείωση των δαπανών στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, ώστε να βγουν τα νούμερα για πλεόνασμα στα πολύ υψηλά επίπεδα του 3,6%, αποτελεί τροχοπέδη στην επιδίωξη όσο το δυνατόν μεγαλύτερων ρυθμών ανάπτυξης.
Η αναγνώριση, μέσα στο ίδιο το κείμενο του προϋπολογισμού, ότι η επιβεβαίωση των στόχων αυτών εξαρτάται περισσότερο από την επικράτηση ομαλών συνθηκών στο διεθνές γεωπολιτικό και οικονομικό περιβάλλον, σημαίνει ότι πρέπει να εφαρμόσουμε εμπροσθοβαρώς και τις απαραίτητες εκείνες παρεμβάσεις και μεταρρυθμίσεις, ώστε να θωρακίσουμε ακόμα περισσότερο την οικονομία από οποιοδήποτε πιθανό πισωγύρισμα προκύψει σε διεθνές επίπεδο, και να διασφαλίσουμε, με αυτό τον τρόπο την ταχύτερη επιστροφή της χώρας μας στις αγορές.
Μίχαλος: ο περιορισμός του ύψους του προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων το μελανό σημείο του προϋπολογισμού
Ο πρόεδρος της ΚΕΕ και του ΕΒΕΑ κ. Κωνσταντίνος Μίχαλος, με αφορμή την κατάθεση του κρατικού Προϋπολογισμού για το 2019 στη Βουλή, προέβη στην ακόλουθη δήλωση: «Η απόφαση της κυβέρνησης να αποδοθεί ένα μεγάλο μέρος του υπερπλεονάσματος με τη μορφή κοινωνικού μερίσματος στις ασθενείς οικονομικά τάξεις είναι αποδεκτή, καθώς όλα τα προηγούμενα χρόνια μεγάλος μέρος της κοινωνίας ζούσε κάτω από το όριο της φτώχειας. Οι προβλέψεις για ανάπτυξη το 2019 στο 2,5% του ΑΕΠ και για πρωτογενές πλεόνασμα στο 3,6% δημιουργούν συγκρατημένη αισιοδοξία για την πορεία της χώρας.
Τα μέτρα που ενσωματώνονται στον προϋπολογισμό, όπως η μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 260 εκατ. ευρώ, η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών των ελευθέρων επαγγελματιών κατά 177 εκατ. ευρώ και η επιδότηση των ασφαλιστικών εισφορών των νέων εργαζομένων με 51 εκατ. ευρώ, σε συνδυασμό με τη σταδιακή μείωση της φορολογίας των επιχειρήσεων, αποτελούν μια πρώτη βοήθεια προς τις επιχειρήσεις που στο μέλλον πρέπει να είναι ακόμη πιο ουσιαστική.
Όσον αφορά τη μη περικοπή των συντάξεων για το 2019 (που θα «κοστίσει» 2,065 δισ. ευρώ), θα έχει θετικό αντίκτυπο στην κατανάλωση, παρέχοντας έτσι ώθηση στην ανάπτυξη αλλά περιορίζοντας σημαντικά τα περιθώρια δημοσιονομικών ελιγμών για το επόμενο έτος. Το μελανό σημείο του προϋπολογισμού είναι αυτό που περιορίζει το ύψος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων στα 6,75 δισ. ευρώ.
Ως εκπρόσωποι της επιχειρηματικής κοινότητας, δε θα σταματήσουμε να ζητούμε περαιτέρω μείωση των φορολογικών συντελεστών και την καθιέρωση ενός φορολογικού συστήματος που θα διευρύνει τη φορολογική βάση προς όφελος των συνεπών φορολογουμένων πολιτών και επιχειρήσεων. Καθώς επίσης και τη διάθεση μεγαλύτερων κονδυλίων σε αναπτυξιακές δράσεις και φυσικά την επιτάχυνση των αποκρατικοποιήσεων και της αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας, μέσα από ένα εθνικό αναπτυξιακό πρόγραμμα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε σήμερα το σχέδιο προϋπολογισμού της Ελλάδας για το 2019, θεωρώντας ότι ανταποκρίνεται πλήρως στους κανόνες του Συμφώνου Σταθερότητας της Ευρωζώνης. Τέλος, δεν μπορούμε να μην επιστήσουμε την προσοχή στην κυβέρνηση, προκειμένου να υλοποιηθεί κατά γράμμα ο προϋπολογισμός του 2019 και να μην υπάρξουν αποκλίσεις των δημοσίων δαπανών, καθώς διανύουμε μια προεκλογική χρονιά».
Οινοποιοί: να μειωθεί η γραφειοκρατία και να αυξηθούν τα μέτρα ανάπτυξης προκειμένου
Ανακοίνωση εξέδωσε και ο Σύνδεσμος Μικρών Οινοποιών Ελλάδος, αναέροντας "σε θρίλερ έχει αναδειχθεί το ζήτημα του Ειδικού Φόρου στο Κρασί από τις αρχές Σεπτεμβρίου μέχρι σήμερα. Μετά από τις βαρύγδουπες ανακοινώσεις κατάργησης του που έχουν γονατίσει δύο μήνες την αγορά, εχθές κατατέθηκε το σχέδιο του προϋπολογισμού που στη σελίδα 12 προβλέπει 1.000.000 ευρώ έσοδα από τον Ειδικό Φόρο στο Κρασί.
Την ίδια στιγμή γνωρίζουμε ότι είναι ήδη έτοιμη η σύμφωνη με την πολυσυζητημένη απόφαση του ΣτΕ εγκύκλιος είσπραξης του Ειδικού Φόρου στο Κρασί.
Το περιεχόμενο της δεν μας είναι ακόμα γνωστό αλλά υπάρχει έντονη ανησυχία λόγω της φράσης του ΣτΕ στη σελίδα 6 της απόφασης 1734/2018 «πολλώ μάλλον που η προβαλλόμενη απόφαση δεν προβλέπει τήρηση πρόσθετων βιβλίων και στοιχείων προκειμένου να παρακολουθείται η κίνηση και η επεξεργασία κρασιού εντός του οινοποιείου», η οποία αφήνει υπόνοια για μεγαλύτερη γραφειοκρατία.
Η φράση αυτή που αναφέρεται στους μικρούς οινοποιούς θα μπορούσε να οδηγήσει σε επιπλέον επιβολή δυσβάσταχτης γραφειοκρατίας για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, στην οποία είναι αδύνατο να ανταποκριθεί ο μικρομεσαίος παραγωγός. Ο μικρός οινοποιός δεν είναι Διευθύνων σύμβουλος αλλά ο πιο σημαντικός εργάτης του οινοποιείου του. Ο Μικρός οινοποιός είναι παραγωγός, έμπορος, πωλητής και κρατάει ο ίδιος τα βιβλία του. Συνήθως υπάρχει μόνο ένας εξωτερικός λογιστής. Ο ίδιος εργάζεται σε όλα τα πόστα προκειμένου να μπορέσει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της δουλειάς του και ταυτόχρονα είναι αντιμέτωπος με το γεγονός ότι αν και η Ελλάδα έχει εξαιρετικής ποιότητας σταφύλι χάρη στον Έλληνα αμπελουργό και κρασί χάρη στις προσπάθειες που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια από όσους ασχολούνται με το κρασί, δεν έχει καταφέρει να δημιουργήσει την υπεραξία που θα ανέμενε κανείς μετά από 20 χρόνια και πολλά εκατομμύρια ευρώ στα προγράμματα προώθησης.
Ο ΣΜΟΕ έχει ήδη αποστείλει επιστολή προς τον Πρωθυπουργό της χώρας, τον Υπουργό Οικονομικών και την Υφυπουργό Οικονομικών και προκειμένου να υπερασπίσει τις θέσεις του και με φυσική παρουσία έχει ζητήσει συνάντηση.
Είναι σημαντικό να μειωθεί η γραφειοκρατία και να αυξηθούν τα μέτρα ανάπτυξης προκειμένου να αποκτήσει ο Ελληνικός αμπελώνας την υπεραξία που του αξίζει και ο Έλληνας αμπελουργός – Οινοποιός την αναμενόμενη καταξίωση του εντός και εκτός συνόρων".
Πρόεδρος ΕΕΑ: Μισογεμάτο ή μισοάδειο το ποτήρι του Προϋπολογισμού;
Σε δήλωση του, ο Πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητήριο Αθηνών, Γ.Χατζηθεοδοσίου, σημειώνει "σημαντικές ελαφρύνσεις προβλέπει ο Προϋπολογισμός που κατατέθηκε στη Βουλή. Οι μειώσεις των ασφαλιστικών εισφορών για 250.000 υπερφορολογημένους ελεύθερους επαγγελματίες, δεν μπορεί παρά να είναι ευπρόσδεκτες. Αναγκαία είναι και η πρόβλεψη εισοδηματικών ενισχύσεων για 340.000 νοικοκυριά, που δυσκολεύονται να ανταποκριθούν στις ανελαστικές δαπάνες ενοικίου ή δόσεων στεγαστικού δανείου. Επίσης η μείωση του ΕΝΦΙΑ, κατά 260 εκατ. ευρώ ανακουφίζει πάνω από 2,5 εκατομμύρια ιδιοκτήτες κυρίως χαμηλών εισοδημάτων. Αρκούν, όμως, αυτά; Προφανώς όχι.
Το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών, έχοντας πλήρη επίγνωση των δημοσιονομικών περιθωρίων, έχει καταστήσει σαφές εξ αρχής, ότι ο πρώτος μεταμνημονιακός Προϋπολογισμός, εκτός από το έντονο κοινωνικό πρόσημο, θα πρέπει να στέλνει προς πάσα κατεύθυνση κι ένα αναπτυξιακό μήνυμα. Και δυστυχώς από όσα είδαμε, έχουμε να διανύσουμε ακόμα πολύ δρόμο για να φτάσουμε ως εκεί.
Η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών δεν είναι αρκετή για να δώσει «ανάσες» στους ελεύθερους επαγγελματίες αν δεν συνοδευτεί από μια γενναία ρύθμιση των οφειλών σε εφορίες κι ασφαλιστικά ταμεία, που έχουν συσσωρευθεί τα χρόνια της κρίσης. Ελπίζουμε ότι οι προσπάθειες για διεύρυνση του Εξωδικαστικού, των 120 δόσεων και του «κουρέματος» προσαυξήσεων, θα ευοδωθούν σύντομα. Επιπλέον, απαιτείται και η μείωση των συντελεστών της φορολογίας εισοδήματος, η οποία δυστυχώς δεν σχεδιάζεται νωρίτερα από το 2020.
Προσδοκίες για σημαντική μείωση των φορολογικών βαρών έχουν και οι επιχειρήσεις, σε μια συγκυρία που η πρόσβαση στον τραπεζικό δανεισμό παραμένει σχεδόν αδύνατη και τα «κόκκινα» δάνεια παραμένουν στα επίπεδα των 51 δις ευρώ. Δυστυχώς η μείωση του φορολογικού συντελεστή κατά μόλις 1 ποσοστιαία μονάδα θα ισχύσει στη χρήση του 2019, με αποτέλεσμα το όφελος να φανεί στην εκκαθάριση του 2020.
Σχετικά με τη φορολογία των ακινήτων, η άποψη μας είναι ότι η δομή και λειτουργία του ΕΝΦΙΑ πρέπει να αλλάξει, με στόχο να διευρυνθεί η φορολογική βάση. Το έχουμε επισημάνει πολλές φορές. Είναι απόλυτη ανάγκη να μοιραστούν δικαιότερα τα βάρη, αν θέλουμε να μιλάμε για αποκατάσταση αδικιών. Και ειδικά για τη φορολόγηση της ακίνητης περιουσίας δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, η Ελλάδα βρίσκεται στην πρώτη πεντάδα των χωρών της Ευρωζώνης, με τους υψηλότερους φόρους: 2,6% του ΑΕΠ!
Από την ανάλυση των μεγεθών και των προβλέψεων του Προϋπολογισμού, δεν μπορούμε να μην προβληματιστούμε από το «ψαλίδισμα» κατά 550 εκατ. ευρώ των δαπανών του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων κι από τη νέα αναβολή στην πλήρη εξόφληση των οφειλών του Δημοσίου προς τους ιδιώτες, που παραμένουν στα επίπεδα των 3 δις ευρώ, στερώντας έτσι πολύτιμες ανάσες ρευστότητας από την αγορά, που «διψά» για θετικά νέα.
Αναφορικά, δε, με τη διαδικασία αναπροσαρμογής του κατώτατου μισθού, ως Επιμελητήριο έχουμε τονίσει ότι η ενίσχυση των εισοδημάτων, ειδικά των ασθενέστερων, είναι κίνηση που τελικά θα ωφελήσει την ίδια την οικονομία, καθώς θα τονώσει τη ζήτηση και την ιδιωτική κατανάλωση. Δεν μπορούμε βέβαια να παραγνωρίσουμε τις υποδείξεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που συστήνει προσεκτικές κινήσεις, λαμβάνοντας υπόψιν την παραγωγικότητα και την ανταγωνιστικότητα.