Νίκος Μπονάτσος: Ο Έλληνας που διαπρέπει στη Silicon Valley στο Disrupt Greece
Οι μέρες κυλούν αντίστροφα για τον μεγάλο διαγωνισμό Disrupt Greece στις 29 Ιουνίου, το νέο θεσμό καινοτομίας που εγκαινιάζεται. Επί τάπητος θα τεθεί η νεοφυής επιχειρηματικότητα, οι τεχνολογίες που κάνουν «disrupt» στην καθημερινότητά μας, οι προκλήσεις του αύριο και τα νέα εργαλεία που δημιουργούν τις προϋποθέσεις ανάπτυξης για τη νέα γενιά που τολμά, καινοτομεί και θα παρουσιάσει live τις επιχειρηματικές της λύσεις!
Ανάμεσα σε πολλούς εκπροσώπους του ελληνικού και διεθνούς οικοσυστήματος επιχειρηματικότητας, ένας από τους βασικούς προσκεκλημένους θα είναι ο Νίκος Μπονάτσος, ο Ελληνοαμερικανός επενδυτής του Snapchat.
O Νίκος ανέλαβε τη θέση του διευθυντή στη General Catalyst Partners σε ηλικία μόλις 31 ετών. Για να καταλάβει κανένας τη δυναμική του συγκεκριμένου fund με έδρα τη Σίλικον Βάλλεϋ, πρόσφατα εξασφάλισε ακόμη 845 εκατομμύρια δολάρια νέων κεφαλαιακών δεσμεύσεων από τους επενδυτές της, ενώ συνολικά διαχειρίζεται πάνω από 3 δισ. δολάρια.
Στις επιτυχίες του Νίκου περιλαμβάνονται η εταιρεία διαδικτυακής επένδυσης σε ακίνητα RealtyShares, η πλατφόρμα για σχολικές τάξεις ClassDojo, και η νεοφυής επιχείρηση Paribus που προσφέρει αποζημίωση σε καταναλωτές όταν μειώνεται η τιμή ενός προϊόντος που αγόρασαν. Και βέβαια, στον Νίκο Μπονάτσο πάνω απ’ όλα «χρεώνεται» η δημοφιλής εταιρεία επικοινωνιών Snapchat.
«Η πιο αξιοσημείωτη εταιρεία του χαρτοφυλακίου μας, με την οποία έχω εμπλακεί από την πρώτη μέρα, είναι ίσως η Snapchat. Είχα την τύχη να γνωρίσω τον Έβαν Σπίγκελ, ιδρυτή της Snapchat της εταιρείας, όταν ήταν τελειόφοιτος στο Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ» είχε δηλώσει σχετικά στο FortuneGreece.com.
Πριν λίγους μήνες η Snap, μητρική εταιρεία του Snapchat, μπήκε στο Χρηματιστήριο, σημειώνοντας τη μεγαλύτερη IPO τεχνολογικής εταιρείας. H μετοχή της έφτασε τα 27 δολάρια, δίνοντας στην εταιρεία αξία 18 δισ. δολαρίων. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Μπονάτσος είναι επίσης επενδυτής-άγγελος στην εφαρμογή αποστολής μηνυμάτων Yik Yak και στην Raise.com.
Αν θέλετε να ακούσετε τον Νίκο Μπονάτσο, σας περιμένουμε στο Disrupt Greece στις 29 Ιουνίου.
Διαβάστε ένα χαρακτηριστικό απόσπασμα συνέντευξη που παραχώρησε στο Techcrunch, σχετικά με την επιχειρηματικότητα και την πορεία του.
Αν διαλέγατε έναν και μόνο παράγοντα που καθορίζει την επιτυχία μιας startup, ποιος θα ήταν αυτός; Και γιατί; Κάποιοι λένε ότι είναι το συνταίριασμα προϊόντος και αγοράς, άλλοι ότι είναι το τάιμινγκ, και άλλοι η ομάδα. Με άλλα λόγια, τι νομίζετε ότι είναι ουσιωδώς διαφορετικό στις επιτυχημένες startup;
Αν είχα να διαλέξω έναν παράγοντα, αυτός θα ήταν το τάιμινγκ. Αλλά και πάλι, αυτό μπορεί να ερμηνευθεί ως η προνοητικότητα ή η ευφυΐα του ιδρυτή να ξεκινήσει την startup στη σωστή στιγμή. Οι πιο επιτυχημένες εταιρείες έχουν μια σειρά παραγόντων που δουλεύουν υπέρ τους. Πάρτε για παράδειγμα τη Facebook. Ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ την ίδρυσε σε μια στιγμή που ο καθένας εισερχόταν πλέον στο διαδίκτυο και η ευρυζωνικότητα διαχεόταν παντού.
Ολοένα και περισσότεροι άνθρωποι είχαν κάμερες στα τηλέφωνά τους, τραβούσαν φωτογραφίες, και δημιουργούσαν μεγάλο όγκο περιεχομένου, καθιστώντας την πλατφόρμα πιο ελκυστική. Το ίδιο ισχύει και για την Instagram. Αν σε τραβάει το ρεύμα, δεν έχεις άλλη επιλογή απ’ το να κολυμπήσεις.
Αντίθετα, κάποιοι πραγματικά ταλαντούχοι και εργατικοί ιδρυτές επιχειρήσεων απλώς βρέθηκαν να κάνουν τα λάθος πράγματα τη λάθος στιγμή και δεν άγγιξαν στον ίδιο βαθμό επιτυχίας. Κάποιοι, μάλιστα, δοκίμασαν την ιδέα του Ζούκερμπεργκ αλλά ήταν πολύ νωρίς. Δεν φταίνε αυτοί. Το τάιμινγκ δεν ήταν σωστό.
Ας μιλήσουμε λίγο για το υπόβαθρό σας και το πώς γίνατε venture capitalist (VC). Στη συνέντευξή σας με τον Χάρι Στέμπινγκς, είπατε ότι δεν ήταν προσχεδιασμένο. Απλώς, συνέβη να είστε στο σωστό μέρος τον σωστό χρόνο. Έπρεπε να βρείτε κάτι να κάνετε για να μείνετε νόμιμα στις ΗΠΑ. Ενδιαφέρομαι να μάθω περισσότερες λεπτομέρειες.
Ήμουν υπότροφος του Fulbright και ιδρυτής startup στο Stanford. Όταν κατάλαβα ότι η startup μου δεν προχωρούσε, είχα μόλις έναν μήνα να αποφασίσω τι θα κάνω, αλλιώς θα έπρεπε να φύγω απ’ τη χώρα. Ενώ ήμουν φοιτητής-επιχειρηματίας, συναντήθηκα με μια σειρά VC και εμπνεύστηκα από την έκθεσή τους σε τόσους ταλαντούχους ιδρυτές και την κατανόηση πολλών επιχειρηματικών τομέων εκ μέρους τους. Πάντα είχα μανία να ικανοποιώ την διανοητική μου περιέργεια και σκέφτηκα ότι ο χώρος των κεφαλαίων επιχειρηματικών συμμετοχών θα μου ταίριαζε. Ευτυχώς, συστήθηκα στην General Catalyst μέσω ενός κοινού φίλου απ’ το Stanford τη στιγμή που μόλις άνοιγαν ένα γραφείο στη Silicon Valley.
Ενθουσιάστηκα από τη μοναδική ικανότητα της εταιρείας να συνεργάζεται με ιδρυτές που οικοδομούν εταιρείες οι οποίες καθορίζουν όλο τον κλάδο τους. Επίσης, οι άνθρωποι που γνώρισα εκεί ήταν αυθεντικά καλοί. Και μόλις η General Catalyst μου πρότεινε να εργαστώ εκεί, δέχθηκα αμέσως. Η εμπειρία μέχρι τώρα έχει υπάρξει συναρπαστική και επιτυχημένη. Βεβαίως, υπάρχει το ίδιο στοιχείο timing που ανέφερα προηγουμένως, καθώς ήμουν το κατάλληλο άτομο την κατάλληλη στιγμή για την κατάλληλη ευκαιρία.
Κομμάτι της επενδυτικής σας άποψης είναι να επενδύετε σε πράγματα που φαίνονται χαζά ή εκνευριστικά. Αυτό σας έχει ωφελήσει, εφόσον έτσι οδηγηθήκατε σε πρώιμες επενδύσεις στην Snapchat (η οποία αποτιμάται στα 16 δισεκατομμύρια δολάρια) και στην YikYak (η οποία αποτιμάται στα 500 εκατομμύρια δολάρια). Εξηγήστε μου τη συγκεκριμένη ιδέα.
Φυσικά. Καταρχήν, να αποσαφηνίσω ότι αναφέρομαι σε προϊόντα που φαίνονται χαζά ή εκνευριστικά στην αρχή. Επιπλέον, πρέπει να υπάρχει μια μικρή ομάδα ανθρώπων που υιοθετούν σε πρώιμη φάση το προϊόν και νοιάζονται γι’ αυτό. Αυτό δείχνει ότι το προϊόν έχει μακροπρόθεσμο δυναμικό και το γεγονός ότι είναι αμφιλεγόμενο κάνει τους ανθρώπους να σκέφτονται πολύ γι’ αυτό. Οι πρώιμες startup δεν έχουν τους πόρους για να κάνουν μάρκετινγκ και δημόσιες σχέσεις, και άρα το να έχεις ένα αμφιλεγόμενο προϊόν σου εξασφαλίζει δωρεάν μάρκετινγκ. Τελικά, όμως, για να πετύχει η επιχείρηση πρέπει το προϊόν να γίνει mainstream.
Έχετε γίνει ένας από τους γνωστότερους και πιο επιτυχημένους venture capitalists στη Silicon Valley, μέσα σε λιγότερα από πέντε χρόνια, και όντας μετανάστης. Πού αποδίδετε την επιτυχία σας;
Ευχαριστώ για το κομπλιμέντο. Βρίσκομαι ακόμα στην αρχή και έχω μακρύ δρόμο να διανύσω, αλλά είμαι τρομερά τυχερός που δουλεύω με κάποιους καταπληκτικούς ιδρυτές. Νομίζω ότι οι ιδρυτές κάνουν όλη τη σκληρή δουλειά και αξίζουν τα εύσημα. Οι VC απλώς χαμογελούν! Υπήρξα επίσης τυχερός που είχα ως μέντορες τους ταλαντούχους και έμπειρους VC στην General Catalyst και αλλού.
Στο προφίλ σας, αναφέρετε ότι αν και είστε VC, είστε βαθιά μέσα σας ένας επιχειρηματίας. Δεδομένου ότι είστε σχετικά νέος, πιστεύετε ότι θα προσπαθήσετε ξανά να εμπλακείτε με την επιχειρηματικότητα; Και σε ποιόν κλάδο θα το κάνατε;
Απολαμβάνω πραγματικά αυτό που κάνω τώρα. Το να δουλεύεις με ιδρυτές επιχειρήσεων είναι συναρπαστικό, και άρα δεν με βλέπω να κάνω κάτι διαφορετικό στο εγγύς μέλλον. Αλλά αν ίδρυα μια startup σήμερα, θα ήταν μάλλον στη Γονιδιωματική ή στην Τεχνητή Νοημοσύνη. Ως μηχανικός, θα ήθελα να εργαστώ στη δημιουργία νέων, αποτελεσματικότερων αλγόριθμων Τεχνητής Νοημοσύνης.
Ποια είναι τα τρία πράγματα που σας απωθούν όταν σας κάνει παρουσίαση ένας επιχειρηματίας;
Το πρώτο που με ενοχλεί είναι οι ιδρυτές που δεν γνωρίζουν τα νούμερα. Αναφέρομαι σε επιχειρήσεις που έχουν περάσει το πρώιμο στάδιο και έχουν λανσάρει ένα προϊόν και διαθέτουν χρήστες, και στους επικεφαλής αυτών των επιχειρήσεων που είτε δεν ξέρουν τα ποσοτικά τους στοιχεία είτε προσπαθούν να κρύψουν κάτι.
Το δεύτερο, που συνδέεται με το πρώτο, είναι να βλέπω ιδρυτές που δεν έχουν ενσυναίσθηση και κατανόηση των χρηστών τους. Ως ιδρυτής, πρέπει να καταλαβαίνεις τις βασικές αιτίες για τις οποίες υιοθετείται το προϊόν σου, σε βάθος.
Τέλος, θέλω να επενδύω σε ανθρώπους που είναι «ζώα που μαθαίνουν». Αυτό είναι εξαιρετικά δύσκολο να το αξιολογήσεις στα τριάντα λεπτά έως μία ώρα που περνάω με έναν ιδρυτή, αλλά είναι απολύτως κρίσιμο. Δεν με νοιάζει αν είσαι ειδικός, αλλά περιμένω ότι θα γίνεις ειδικός μέσα στα επόμενα τρία χρόνια.
Με ποιους τρόπους αξιολογείτε κατά πόσο κάποιος είναι ένα «ζώο που μαθαίνει»;
Τα «ζώα που μαθαίνουν» ενδιαφέρονται πολύ περισσότερο να μαθαίνουν και όχι να έχουν πάντα δίκιο. Αντιμετωπίζουν κάθε απόφαση ως ευκαιρία για να μάθουν; Αν τους βάλεις μπροστά σε έναν ειδικό του κλάδου, μπορούν να τον εντυπωσιάσουν με τις γνώσεις τους και τη λογική τους ως προς το πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα στον συγκεκριμένο τομέα;
Έχεις κάποιες άλλες σκέψεις ή συμβουλές για επιχειρηματίες, για το τέλος;
Προσπαθήστε να έχετε τεράστια επίπεδα ενσυναίσθησης για τους χρήστες ή τους πελάτες, και να κατανοήσετε τα προβλήματά τους. Μόνο έτσι θα είστε σε θέση να δημιουργήσετε κάτι πραγματικά πολύτιμο και συναρπαστικό γι’ αυτούς, και έτσι θα πετύχετε.