Αντιδράσεις για το “ναυάγιο” με τον ΔΕΣΦΑ
Υποχρεωτικά σε νέο διαγωνισμό για την πώληση του 66% του ΔΕΣΦΑ οδηγείται η Κυβέρνηση μετά το "ναυάγιο" στις διαπραγματεύσεις τριών χρόνων με την SOCAR. Το 2013 η κρατική εταιρεία του Αζερμπαϊτζάν προσέφερε 400 εκ. ευρώ, με βάση τους όρους του τότε διαγωνισμού, οι οποίοι όμως έκτοτε διαρκώς άλλαζαν, αυξομειώνοντας την προίκα κι επομένως την αξία του ΔΕΣΦΑ. Έτσι, παρά τις απόπειρες συμβιβασμού, δεν τελεσφόρησε μια ιδιωτικοποίηση που πολλοί θεωρούσαν ως …σίγουρη.
Η πρόταση των υποψηφίων αγοραστών για μείωση του τιμήματος (αποπληρωμή σε δόσεις), ήταν νομικά ανέφικτη και θα ακύρωνε τον διαγωνισμό. Εξετάστηκαν εναλλακτικές προτάσεις για βελτίωση της αξίας μέσω εγγυοδοτικών μηχανισμών, οι οποίες διαπιστώθηκε, τελικά, ότι είναι ανεφάρμοστες εντός του κοινοτικού θεσμικού πλαισίου.
Αποκλειστική ευθύνη για το ναυάγιο στους Αζέρους έριξε ο τέως Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Πάνος Σκουρλέτης, ο οποίος όμως συγκέντρωσε τα πυρά του Κυριάκου Μητσοτάκη.
«Το ναυάγιο ΔΕΣΦΑ αναδεικνύει το μη σεβασμό των όρων του διαγωνισμού, των ευρωπαϊκών κανόνων και επενδυτική αφερεγγυότητα εκ μέρους της SOCAR», δήλωσε ο κ. Σκουρλέτης.
“Αυτή η Κυβέρνηση δεν έχει καμία απολύτως αξιοπιστία απέναντι σε όσους θέλουν να επενδύσουν στη χώρα μας. Διώχνει, αντί να προσελκύει επενδυτές. Το πλέον πρόσφατο παράδειγμα είναι το ναυάγιο της πώλησης του ΔΕΣΦΑ, που φρόντισε εγκαίρως να τορπιλίσει ο κ. Σκουρλέτης πριν επιβραβευθεί στον πρόσφατο ανασχηματισμό» τόνισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης και διερωτήθηκε: «Υπάρχει πολιτική ευθύνη για αυτό το κυβερνητικό φιάσκο; Ιδρώνει το αυτί κανενός που η Ελλάδα έχει καταστεί προορισμός προς αποφυγήν για κάθε επενδυτή;»
Έντονα αντέδρασαν και άλλα κόμματα, κυρίως για το μήνυμα που εκπέμπεται στους επενδυτές.
Από πλευράς Δημοκρατικής Συμπαράταξης ο Γιάννης Μανιάτης σχολίασε πως «δυναμιτίζουν μία στρατηγική σχέση συνεργασίας για την υλοποίηση του νότιου ενεργειακού διαδρόμου και την εθνική στρατηγική για τη μετεξέλιξη της Ελλάδας σε ενεργειακό κόμβο της Ευρώπης. Ένα όραμα, το οποίο πολεμούσαν ως αντιπολίτευση και υποσκάπτουν τώρα ως Κυβέρνηση».
Ο Εκπρόσωπος Τύπου του Ποταμιού, Δημήτρης Τσιόδρας σημείωσε ότι «μια αποκρατικοποίηση που εθεωρείτο δεδομένη οδηγήθηκε σε ναυάγιο. Άλλες, όπως το Ελληνικό και τα αεροδρόμια, έχουν να αντιμετωπίσουν μύρια όσα εμπόδια. Το σήμα που στέλνεται στους διεθνείς επενδυτές είναι “μην μπλέξετε με την Ελλάδα”».
Από το 66% του ΔΕΣΦΑ προς ιδιωτικοποίηση, το 31% ανήκει στο ΤΑΙΠΕΔ και το 35% στα ΕΛΠΕ.
Σε ανακοίνωση της η SOCAR, χωρίς να σχολιάζει τα αίτια που εμπόδισαν την συμφωνία, επεσήμανε ότι η εξέλιξη αυτή δεν επηρεάζει τα επενδυτικά πλάνα της περιοχής στην Ελλάδα, αλλά και στην ευρύτερη περιοχή, όπως αναφέρει με νόημα.