Πώς θα γίνεται το “κούρεμα” οφειλών στις επιχειρήσεις
Εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης των δημοσίων και ιδιωτικών οφειλών με διετή ισχύ, προτείνεται βάσει του σχεδίου νόμου του υπουργείου Οικονομίας για τις υπερχρεωμένες επιχειρήσεις, το οποίο έλαβε χθες την έγκριση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής. Ο αρμόδιος Υπουργός, Γιώργος Σταθάκης, μιλώντας στο Καλημέρα Ελλάδα διευκρίνισε τα βασικά σημεία λειτουργίας του σχεδίου νόμου.
Η χρονική ισχύ του εξωδικαστικού μηχανισμού θα αποτελέσει θέμα συζήτησης με τους δανειστές, που καταφθάνουν την επόμενη εβδομάδα στην Αθήνα, για την εκκίνηση των διαπραγματεύσεων για τη δεύτερη αξιολόγηση. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι δανειστές προτείνουν ένα και όχι δύο χρόνια ισχύ για τον εξωδικαστικό μηχανισμό.
Το τελικό σχέδιο νόμου έχει διαμορφωθεί από το υπουργείο Οικονομίας και έχει τεθεί υπό την έγκριση των δανειστών, ώστε να κατατεθεί προς ψήφιση στα τέλη Οκτωβρίου. Όπως επισημαίνεται από την κυβέρνηση σε χθεσινή ανακοίνωσή της, «δεν θα υπάρχουν περιορισμοί ως προς το περιεχόμενο των λύσεων. Οι λύσεις θα μπορούν να είναι πολυετείς επιμηκύνσεις της περιόδου αποπληρωμής, διαγραφές μέρους των οφειλών ή άλλοι τρόποι ρύθμισης ή αναδιάρθρωσης του χρέους».
«Πρόθεση είναι μία επιχείρηση που χρωστά ορισμένες κατηγορίες φόρων και εισφορών να μπορεί να προσφύγει στο μηχανισμό, ο μηχανισμός να κρίνει τη βιωσιμότητα και τότε αν συμφωνήσουν όλες οι πλευρές, να επικυρωθεί από το δικαστήριο και να εφαρμοστεί. Δεν αφορά σε συγκεκριμένο ποσοστό κουρέματος, αλλά στη βιωσιμότητα της επιχείρησης», διευκρίνισε ο Γιώργος Σταθάκης.
Ποιους και τι αφορά ο εξωδικαστικός μηχανισμός
Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου, Εφορίες, Ασφαλιστικά Ταμεία και Τράπεζες θα συμμετέχουν από κοινού στην απομείωση των οφειλών υπερχρεωμένων επιχειρήσεων, υπό την προϋπόθεση ότι θα κριθούν βιώσιμες.
Στον εξωδικαστικό μηχανισμό θα έχουν δικαίωμα ένταξης όλες οι επιχειρήσεις, μικρές, μεσαίες και μεγάλες, αλλά και οι ελεύθεροι επαγγελματίες που θέλουν να ρυθμίσουν τις οφειλές του, όπως επιβεβαίωσε και ο Υπουργός Οικονομίας, μιλώντας στον ΑΝΤ1.
Ερωτηθείς για το αν ο μηχανισμός θα αποτελέσει πεδίο εκμετάλλευσης από τους λεγόμενους «μπατακτσήδες», απάντησε ότι, «ο νομοθέτης προστατεύει μόνο αυτόν που είναι σε πραγματική αδυναμία και όχι τους μπατακτσήδες. Αν επιλέξει τον μηχανισμό, προστατεύεται από την νομοθεσία, αλλά στο επόμενο χρονικό διάστημα θα φανεί αν έχει τη δυνατότητα και δεν πληρώνει».
Αναφορικά με το ποιος μπορεί να προβεί σε απόφαση για πλειστηριασμό, μετά το θέμα που έχει προκύψει με τον Δήμο Αθηναίων, ξεκαθάρισε ότι, «την πολιτική των κατασχέσεων την αποφασίζει μόνο το υπουργείο Οικονομικών, δεν ισχύει τίποτε άλλο».
Τέλος, ο Γ.Σταθάκης, αναφερόμενος στη σύνθεση του μετοχικού κεφαλαίου των επιχειρήσεων που προχωρούν σε εξωδικαστικό μηχανισμό, διευκρίνισε ότι, «υπό ορισμένες συνθήκες αλλάζει η μετοχική σύνθεση της εταιρείας. Αν έχουμε συμφωνίες, όπως στο Μαρινόπουλο, ο κανονισμός περιλαμβάνει και την αλλαγή του μετοχικού σχήματος».
«Ο νόμος του κ. Δένδια ίσχυσε και είχε μηδενική αποτελεσματικότητα. Μόλις επτά επιχειρήσεις προσέφυγαν σε αυτόν. Ο νόμος για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό ρύθμισης χρεών επιχειρήσεων και ελεύθερων επαγγελματιών που ετοιμάζουμε, είναι ένας νόμος πολύ μεγάλης κλίμακας. Πρώτον, αφορά το σύνολο των επιχειρήσεων. Δεύτερον συνδυάζει τα χρέη όλων των πιστωτών και δεν προσφέρει άλλα κίνητρα. Τρίτον, έχει αξιόπιστο μηχανισμό ελέγχου της βιωσιμότητας των επιχειρήσεων, το οποίο είναι το κρίσιμο σημείο και φυσικά είναι μια διαδικασία η οποία έχει δικαστική επικύρωση, ακριβώς για να είναι 100% αξιόπιστη», δήλωσε εξάλλου στην ΕΡΤ3 ο κ. Σταθάκης στο περιθώριο της 1ης Συνόδου της Θεσσαλονίκης.
Προστασία α’ κατοικίας από χρέη στο Δημόσιο
Σχετικά με την προστασία της α’ κατοικίας για χρέη στο Δημόσιο, η οποία προαναγγέλθηκε χθες από την κυβέρνηση, εξήγησε ότι, αυτή αφορά σε υπερχρεωμένα νοικοκυριά, ενώ οι πρώτες κατοικίες που έχουν μπει σε υποθήκη για επιχειρηματικούς λόγους, δεν καλύπτονται, αλλά οι οφειλέτες θα μπορούν να προσφύγουν στον μηχανισμό για τα κόκκινα επιχειρηματικά δάνεια. Πρόσθεσε δε ότι, «η α’ κατοικία προστατεύεται για τα 2/3 των πολιτών, με την προϋπόθεση ότι, υπάρχει στεγαστικό δάνειο και χρέος σε τράπεζες και Δημόσιο. Αν κάποιος χρωστά μόνο στο Δημόσιο και όχι στις τράπεζες, καλύπτεται σύντομα με τον νέο νόμο».
«Η αλλαγή που προσθέσαμε στον νόμο Κατσέλη είναι ότι αυτός που χρωστά στεγαστικό δάνειο, αθροίζονται τα δάνεια. Κάποιος που χρωστά σε πολλές κατηγορίες δανείων καλύπτεται από τον νόμο Κατσέλη», τόνισε ο Υπουργός.
Πώς θα λειτουργεί ο εξωδικαστικός μηχανισμός
-Στην ιστοσελίδα της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους θα μπορεί ο επιχειρηματίας να συμπληρώσει την αίτηση υπαγωγής στο νόμο. Επιπλέον, θα υποβάλει ηλεκτρονικά όλα του τα ηλεκτρονικά στοιχεία, ενώ για να διασφαλιστεί ότι, ο μηχανισμός αναδιάρθρωσης δεν θα γίνει αντικείμενο κατάχρησης από στρατηγικούς κακοπληρωτές, θα αξιοποιείται κάθε διαθέσιμο πληροφοριακό στοιχείο για την περιουσιακή κατάσταση των ιδιοκτητών της επιχείρησης (δηλώσεις στην εφορία, καταθέσεις σε τράπεζες κ.λπ.).
Ο οικονομικός υπεύθυνος της επιχείρησης (λογιστής) θα συμπληρώνει τα οικονομικά στοιχεία βάσει συγκεκριμένων δεικτών που θα υπάρχουν σε ειδική φόρμα, στην ίδια ιστοσελίδα. Πρόκειται για δείκτες βιωσιμότητας που μετρούν, για παράδειγμα, την εξέλιξη του κύκλου εργασιών σε βάθος πενταετίας, την παλαιότητα των οφειλών (ασφαλιστικών, φορολογικών, τραπεζικών), την πορεία του EBITDA σε βάθος πενταετίας, τη δομή του χρέους, τη ρευστότητα προς το σύνολο των υποχρεώσεων, κτλ.
Βάσει των αριθμοδεικτών και από την αξιολόγηση επιδιώκεται να εξαχθεί ένα ασφαλές συμπέρασμα για το κατά πόσο έχει η επιχείρηση τη δυνατότητα να πληροί τις υποχρεώσεις της προς τους δανειστές. Η ίδια διαδικασία θα ακολουθείται για κάθε επιχείρηση, ενώ η αξιολόγηση θα γίνεται από ανεξάρτητο εκτιμητή.
-Στη συνέχεια ο επιχειρηματίας θα απευθύνεται στον Μεσολοβητή, ο οποίος θα αναλαμβάνει να καλεί όλους τους πιστωτές (τράπεζες, Δημόσιο, προμηθευτές, εργαζόμενους, Ταμεία) αν έχουν απαιτήσεις. Μετά την ανάλυση των δεδομένων από μέρους του θα τους καλεί να συναινέσουν στη λύση που προτείνεται, δηλαδή στην αποπληρωμή τους βάσει των πραγματικών δυνατοτήτων των επιχειρήσεων. Τα κέρδη θα κατανέμονται με συγκεκριμένη αναλογία.
Η αναλογία αυτή αφορά στο 65% προς τους εξασφαλισμένους πιστωτές (συνήθως τράπεζες), στο Δημόσιο κατά 25% και στους εργαζομένους και τους ανεξασφάλιστους πιστωτές (συνήθως προμηθευτές) το 10%. Πρόκειται για την κατανομή του προϊόντος ρευστοποίησης, αν δεν συναινούσαν όλες οι πλευρές και έμπαινε σε εκκαθάριση η επιχείρηση. Έτσι, αν βάσει της ανάλυσης της βιωσιμότητας προκύπτει ότι κάποιος έχει καθαρά έσοδα 1000 ευρώ, οι πιστωτές θα πληρώνονται βάσει των 1000 ευρώ.
-Στη συνέχεια θα ακολουθεί διαπραγμάτευση με στόχο την ταχεία ολοκλήρωσή της. Αν η πρόταση συγκεντρώσει το 60% των πιστωτών, τότε καθαρογράφεται και ο Μεσολαβητής θα επικυρώσει τη συμφωνία στο Πρωτοδικείο. Η επικυρωμένη συμφωνία συνιστά εκτελεστικό τίτλο και τίθεται σε άμεση ισχύ, με άλλα λόγια όλα τα μέρη είναι υποχρεωμένα να την εφαρμόσουν.
-Τέλος, υπογράφονται οι σχετικές συμβάσεις με τις τράπεζες και ο επιχειρηματίας υλοποιεί τη συμφωνία, δηλαδή αποπληρώνει βάσει των δυνατοτήτων του όλες τις οφειλές.