Αντιδράσεις από την ΕΙΤΗΣΕΕ για τον έλεγχο στις τηλεοπτικές διαφημίσεις
Έντονα αντιδρά η Ένωση Ιδιωτικών Τηλεοπτικών Σταθμών Εθνικής Εμβέλειας (ΕΙΤΗΣΕΕ) στην πρόθεση της κυβέρνησης να θεσπίσει ηλεκτρονική πλατφόρμα για τη διάθεση του τηλεοπτικού διαφημιστικού χρόνου.
Η ΕΙΤΗΣΕΕ καταγγέλλει ωμή παρέμβαση στην ελευθερία των συναλλαγών, η οποία παύει κάθε έννοια του ανταγωνισμού.
Επίσης, υπογραμμίζει ότι η συγκεκριμένη “υπηρεσία” θα χρεώνει τους συναλλασσόμενους 10% επί του τζίρου πέραν του 20% του ειδικού φόρου τηλεόρασης, τη στιγμή που οι επιχειρήσεις ΜΜΕ όπως όλες οι επιχειρήσεις υπόκεινται σε φορολογία στο 29%.
Πρόκειται για έναν «κεφαλικό φόρο» προσθέτει η ΕΙΤΗΣΕΕ καθώς, όπως εξηγεί, θα κοστίζει περί τα 20 εκατ. ευρώ τον χρόνο, την στιγμή που η αγορά μειώθηκε δραματικά τα τελευταία χρόνια. Τα υπερέσοδα θα διατίθενται για τη λειτουργία του Εθνικού Κέντρου Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας, δηλαδή «νέο κόστος για να καλυφθούν νέες προσλήψεις στο Δημόσιο τη στιγμή που ο ιδιωτικός τομέας καταρρέει».
Η Ένωση Ιδιωτικών Τηλεοπτικών Σταθμών Εθνικής Εμβέλειας, εκφράζει την κατηγορηματική διαφωνία της με τη σύσταση της πλατφόρμας, χαρακτηρίζοντάς την παράδειγμα κρατισμού και ελέγχου των ΜΜΕ. Επισημαίνει, τέλος, ότι τάσσεται υπέρ της διαφάνειας με τα μέλη της να είναι θετικά σε κάθε προσπάθεια προς αυτή την κατεύθυνση.
Αναλυτικά η ανακοίνωση της ΕΙΤΗΣΕΕ:
“Με μεγάλη έκπληξη ενημερωθήκαμε σήμερα ότι η κυβέρνηση προτίθεται να υποκαταστήσει την ελεύθερη αγορά συναλλαγών μεταξύ ιδιωτικών εταιριών με μία ηλεκτρονική πλατφόρμα διάθεσης διαφημιστικού χρόνου εγκατεστημένου στην Γενική Γραμματεία Τύπου!
Για την «υπηρεσία» που θα παρέχει η Γενική Γραμματεία στους συναλλασσόμενους θα χρεώνει 10% επί του τζίρου. Δηλαδή, πέραν του 20% Ειδικού Φόρου Τηλεόρασης επί του τζίρου, η κυβέρνηση προτίθεται να προσθέσει έναν νέο φόρο, ύψους 10% επί του τζίρου, κι ενώ ήδη οι επιχειρήσεις ΜΜΕ, όπως όλες οι επιχειρήσεις, υπόκεινται σε φορολογία 29%. Πρόκειται για έναν «κεφαλικό φόρο», καθώς η υπηρεσία αυτή θα κοστίζει περί τα € 20 εκατ. το χρόνο!! Κι όλα αυτά, ενώ η αγορά μειώθηκε δραματικά τα τελευταία χρόνια.
Ποιος τελικά θα πληρώσει αυτόν τον νέο φόρο; Ο καταναλωτής μέσω της αύξησης της τιμής των προϊόντων!!
Επιπλέον, με την προβλεπόμενη διαδικασία παύει και κάθε έννοια ανταγωνισμού στην δημιουργικότητα. Η διαφημιστική προώθηση δεν είναι τυποποιημένο προϊόν.
Η κυβέρνηση, για μία ακόμα φορά επιδιώκει ωμή παρέμβαση στην ελευθερία των συναλλαγών. Είναι η πρώτη φορά που σε ένα κράτος του δυτικού κόσμου η κυβέρνηση επιχειρεί να επιδιαιτητεύσει και να εποπτεύσει τις εμπορικές πράξεις μιας αγοράς και μάλιστα με το αζημίωτο.
Επισημαίνεται ότι τα υπερέσοδα από την επιβολή ενός ακόμα, νέου, φορολογικού μέτρου θα διατίθενται για την λειτουργία του Εθνικού Κέντρου Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας. Δηλαδή η κυβέρνηση θα τα διαθέτει για να καλύψει το κόστος νέων προσλήψεων στο Δημόσιο, την στιγμή που ο Ιδιωτικός Τομέας καταρρέει.
Η ΕΙΤΗΣΕΕ εκφράζει την κατηγορηματική διαφωνία της με την επιδίωξη της κυβέρνησης να επιβάλει μια πλατφόρμα και μια «υπηρεσία», που καταστρατηγεί τη λειτουργία της ελεύθερης αγοράς.
Η ΕΙΤΗΣΕΕ είναι υπέρ της διαφάνειας και συνεπώς τα μέλη της είναι θετικά σε κάθε προσπάθεια προς αυτή την κατεύθυνση. Ωστόσο η συγκεκριμένη κίνηση αποτελεί παράδειγμα κρατισμού κι ελέγχου των ΜΜΕ.
Τι επιπλέον θα επιφυλάξει αυτή η κυβέρνηση για να δείξει το «σεβασμό» και τις «ευαισθησίες» της για τα ΜΜΕ, τις αρχές της ελευθεροτυπίας, την πολυφωνία και την Δημοκρατία;”
Η απάντηση της κυβέρνησης
Απαντωντας στις επικρίσεις της ΕΙΤΗΣΕΕ συνεργάτες του υπουργού Επικρατείας δηλώνουν έκπληκτοι για τις αντιδράσες της διαφημιστικής αγοράς αναφέροντας, μεταξύ άλλων, πως με τις προωθούμενες αλλαγες θα χωρούν όλοι, "ποιος πουλά, ποιος αγοράζει και σε ποια τιμή", συμπληρώνοντας ότι κατά την κυβέρνηση πρόκειται για ένα μέτρο που θα λειτουργεί "υπέρ του ανταγωνισμού" και καταλήγοντας ότι πρόκειται για μεταρρύθμιση που θα διασφαλίσει την διαφάνεια.