Αντίστροφη μέτρηση για την μεταβίβαση του 67% του ΟΛΠ στην Cosco
Παρουσία του Αλέξη Τσίπρα αναμένεται να υπογραφεί την ερχόμενη Παρασκευή, στο Μέγαρο Μαξίμου, η συμφωνία πώλησης του 67% του μετοχικού κεφαλαίου της ΟΛΠ Α.Ε. στην Cosco Group. Ωστόσο, ακόμα και τώρα, πολλά κρίσιμα θέματα παραμένουν ανοιχτά. Το σημαντικότερο; Η δημόσια αρχή λιμένα Πειραιά (ΔΑΛΠ), που προωθεί ο υπουργός Ναυτιλίας.
Τα γεγονότα όμως πιέζουν. Ήδη έχει «τσεκαριστεί» η παρουσία στην εκδήλωση του Xu Lirong, προέδρου του διοικητικού συμβουλίου του μητρικού ομίλου China Cosco Shipping Group. Το νούμερο ένα δηλαδή του κινεζικού κολοσσού, που προέκυψε από τη συγχώνευση της Cosco και της China Shipping, ο οποίος παράλληλα κατέχει και υψηλή κομματική θέση. Αντισυμβαλλόμενο της Cosco είναι το ΤΑΙΠΕΔ, ενώ η παρουσία του Έλληνα πρωθυπουργού αλλά και του Κινέζου πρέσβη, τόσο στην υπογραφή στο Μαξίμου όσο και στην εκδήλωση που θα ακολουθήσει στο Ζάππειο, είναι ενδεικτικές της σημασίας που θέλουν να προσδώσουν οι δύο χώρες στο γεγονός.
Ακόμα και στο παρά 5, όμως, τα «αγκάθια» παραμένουν, όπως γράφει η εφημερίδα «Καθημερινή». Σημαντικότερο φαίνεται πως είναι το ζήτημα που έχει εγείρει ο υπουργός Ναυτιλίας, Θοδωρής Δρίτσας, για τη δημιουργία της ΔΑΛΠ και η ψήφιση της συμφωνίας και της σύμβασης παραχώρησης από την ελληνική Βουλή. Και αν και η ψήφιση από το Κοινοβούλιο θεωρείται δεδομένη, καθώς αναμένεται να υπερψηφιστεί και από κόμματα εκτός της κυβέρνησης, η δημόσια αρχή που δρομολογεί ο υπουργός προκαλεί, σύμφωνα με πληροφορίες, έντονο προβληματισμό τόσο στους επενδυτές, όσο και σε πλήθος παραγόντων της ναυτιλιακής βιομηχανίας. Τουλάχιστον όπως σχεδιάζεται με βάση όσα έχουν δει το φως της δημοσιότητας.
Εκπεφρασμένη πρόθεση του υπουργού είναι η άσκηση δημόσιου έλεγχου στον ΟΛΠ. Για παράδειγμα, δημιουργεί απορίες η διατύπωση της παραγράφου 3 του άρθρου 2 στην οποία προβλέπεται πως «αναφορικά με τις αρμοδιότητες του παρόντος άρθρου, η ΔΑΛΠ λειτουργεί ως οιονεί καθολικός διάδοχος του ΟΛΠ Α.Ε. και υποκαθίσταται στο σύνολο των σχετικών εννόμων σχέσεων και των εκκρεμών δικών». Η ερμηνεία της διάταξης αυτής, όπως αναφέρουν νομικοί κύκλοι στην «Καθημερινή», είναι σημαντική γιατί εκτιμούν πως «αφενός αναιρεί προηγούμενη πρόβλεψη για εξειδίκευση των αρμοδιοτήτων με έκδοση υπουργικής απόφασης και αφετέρου προδίδει ενδεχομένως πρόθεση των συντακτών του σχεδίου νόμου να κρατικοποιήσουν τον ΟΛΠ Α.Ε., δημιουργώντας καθολική διαδοχή.
Διερωτώνται λοιπόν εάν «εν προκειμένω ο επενδυτής θα έχει μόνο την αρμοδιότητα να διαθέσει στον ΟΛΠ τα αναγκαία κεφάλαια και τους πελάτες του, χωρίς καμία άλλη αρμοδιότητα, καθώς το σύνολο των αρμοδιοτήτων και των εννόμων σχέσεων του ΟΛΠ Α.Ε. περιέρχονται στη ΔΑΛΠ ως οιονεί καθολικού διαδόχου της». Οι προσεγγίσεις αυτές είναι χαρακτηριστικές της έντασης που προκαλεί το εν λόγω σχέδιο νόμου.
Πάντως, άλλες πηγές εμφανίζονται καθησυχαστικές, εξηγώντας ότι τόσο το ΤΑΙΠΕΔ όσο και, κυρίως, η Κομισιόν «αναμένεται στις παρατηρήσεις τους να ζητήσουν και να εξασφαλίσουν την εξάλειψη τέτοιων διατυπώσεων». Να σημειωθεί πως το νομοσχέδιο φέρεται να έχει αποσταλεί για παρατηρήσεις τόσο στην Ε.Ε. όσο και στο ΤΑΙΠΕΔ. Οι ίδιες πηγές υπενθυμίζουν πάντως πως μνημονιακή υποχρέωση είναι να γίνει πλήρως λειτουργική και ανεξάρτητη αρχή η υπάρχουσα Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων και όχι να φτιαχτεί μια νέα.
Σε κάθε περίπτωση, ο ΟΛΠ μετά και την προχθεσινή αλλαγή μελών του Δ.Σ. που δρομολόγησε το ΤΑΙΠΕΔ για να εξασφαλιστεί η ομαλή μετάβαση στο νέο καθεστώς ιδιοκτησίας του, θα προχωρήσει στην προκήρυξη νέας έκτακτης γενικής συνέλευσης πιθανότατα εντός Απριλίου. Σε αυτήν θα εγκριθεί η σύμβαση παραχώρησης. Νωρίτερα, το νέο διοικητικό συμβούλιο αναμένεται να έχει αποφασίσει αλλαγές στο καταστατικό της εταιρείας.