ΕΣΕΕ: Επιτήρηση και όχι δέσμευση των τραπεζικών λογαριασμών
Την επιτήρηση και όχι τη δέσμευση των τραπεζικών λογαριασμών όσων οφείλουν στο Δημόσιο, ζητά η ΕΣΕΕ από το ΥΠΟΙΚ ενώ ταυτόχρονα με επιστολή της προς το υπουργείο Οικονομικών επαναφέρει το θέμα της επιβράβευσης των συνεπών φορολογουμένων.
Όπως σημειώνεται στη σχετική επιστολή, η πρόσφατη απόφαση της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων (πολ. 1038_2015), μπορεί να δράσει ευεργετικά στον υφιστάμενο τρόπο λειτουργίας της αγοράς. Πρόκειται για την ελαστικοποίηση του υφιστάμενου πλαισίου δέσμευσης των τραπεζικών λογαριασμών φυσικών και νομικών προσώπων, στις περιπτώσεις που οι κάτοχοι των λογαριασμών αυτών εμπλέκονται σε υποθέσεις φοροδιαφυγής και οι οποίοι αφορούν μισθοδοσία, αποζημιώσεις απολύσεων, εφάπαξ, κοινωνικά επιδόματα και λοιπές παροχές. Ο έντονα τιμωρητικός χαρακτήρας που διέπει τις ισχύουσες διατάξεις εκτιμάται ότι συνέβαλε στον «στραγγαλισμό» κάθε προσπάθειας διευθέτησης των εκκρεμουσών υποθέσεων και στην ουσία λειτουργούσε ως αντικίνητρο ανάληψης οποιασδήποτε επιχειρηματικής πρωτοβουλίας. Το στοιχείο όμως που χρήζει ιδιαίτερης αναφοράς κατά την ΕΣΕΕ εστιάζεται στην πρόθεση απόδοσης/απονομής κοινωνικής δικαιοσύνης που αποτυπώνεται στις νέες ρυθμίσεις, καθώς επιδιώκεται η άρση προβλημάτων που προκαλούνταν στις μισθοδοσίες (μισθολογικές απολαβές) χιλιάδων εργαζομένων, στις παροχές των Ταμείων προς τους ασφαλισμένους τους και στους δικαιούχους λήψης κοινωνικών επιδομάτων.
Σημειώνεται ότι, φυσικά, οι φορολογικές υπηρεσίες του Κράτους θα πρέπει να συνεχίσουν ακάθεκτες και χωρίς προσκόμματα το έργο που επιτελούν, διενεργώντας ελέγχους και επιβάλλοντας ποινές σε όσες περιπτώσεις που παρατηρούνται ατασθαλίες και παραβάσεις. Βασική επιδίωξη του επιχειρηματικού κόσμου είναι η συνεργασία με τις δημοσιονομικές/φορολογικές αρχές, προκειμένου να αποφεύγεται η λήψη οριζόντιων/εξισωτικών τιμωρητικών μέτρων, τα οποία αδυνατούν να διακρίνουν την εσκεμμένη φοροδιαφυγή από ακούσιες παραλήψεις ή τη διαπιστωμένη αδυναμία των επιτηδευματιών, ελέω των συνεπειών της οικονομικής κρίσης, να ανταποκριθούν στις συμβατικές τους υποχρεώσεις.
Προς αυτή την κατεύθυνση, η άρση μέτρων αναγκαστικής είσπραξης (εις χείρας τρίτων), τα οποία δρούσαν ανασταλτικά τόσο στην προσπάθεια ανάπτυξης του εγχώριου «επιχειρείν» όσο και στην τόνωση της καταναλωτικής δαπάνης, αποτελεί ένα πρώτο δείγμα αναθεώρησης της ακολουθούμενης μέχρι πρότινος πολιτικής. Στο ίδιο πνεύμα αναμόρφωσης του υφιστάμενου πλαισίου, κινούνται τόσο οι προωθούμενες διατάξεις που θα δίνουν τη δυνατότητα πρόσβασης των ελεγκτών της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων στα δάνεια και τα χρηματιστηριακά προϊόντα που αποκτούν οι φορολογούμενοι, όσο και η κατάρτιση του περιουσιολογίου έως τον Ιούνιο του 2016. Ειδικότερα και σύμφωνα με τους στόχους της ΓΓΔΕ που περιγράφονται στο Επιχειρησιακό Σχέδιο για το 2015, τη φετινή χρονιά θα πρέπει να βεβαιωθούν έσοδα πάνω από 2,6 δισ. ευρώ από τον έλεγχο των μεγάλων επιχειρήσεων, 1,74 δισ. ευρώ από πλήρεις και μερικούς φορολογικούς ελέγχους, ενώ θα πρέπει να εισπραχθούν 1,7 δισ. ευρώ από παλαιά ληξιπρόθεσμα χρέη.
Τέλος η ΕΣΕΕ, με την ευκαιρία των θετικών αναφορών του υπουργείου για την επιβράβευση των συνεπών φορολογουμένων, θεωρεί ότι το ζήτημα χρήζει συστηματικής και άμεσης προσέγγισης για την επιλογή των καταλληλότερων μέτρων προς μια τέτοια κατεύθυνση. Στο πλαίσιο αυτό επαναφέρει την πρόταση της αυτόματης περαίωσης των δηλώσεων και τον χαρακτηρισμό τους ως ειλικρινών, είτε της παροχής ασυλίας τακτικών ετήσιων ελέγχων.