Ειδήσεις /Τεχνολογία - ΕπιστήμηΔημοσίευση: 18 Ιανουαρίου 2022 09:21

NASA: Ανιχνεύτηκε άνθρακας στον Άρη - Οι πιθανές εξηγήσεις

Οι ερευνητές ανέλυσαν τις μετρήσεις του ρόβερ από 24 διαφορετικά δείγματα πετρωμάτων από τον κρατήρα Γκέιλ.

Διάστημα - Ρόβερ - Άρης
Το ρόβερ Curiosity της Αμερικανικής Διαστημικής Υπηρεσίας (NASA) ανίχνευσε την υπογραφή άφθονου "ελαφρού" άνθρακα στον Άρη, για τον οποίο υπάρχουν τρεις πιθανές εξηγήσεις: να προέρχεται από χημικές αντιδράσεις στην ατμόσφαιρα λόγω της υπεριώδους ακτινοβολίας, να δημιουργήθηκε από περαστικό νέφος κοσμικής σκόνης ή να έχει "ντόπια" βιολογική προέλευση, έχοντας παραχθεί στο παρελθόν από μορφές μικροβιακής ζωής, όπως συμβαίνει και στη Γη.

Το ρόβερ τριγυρνάει στον γειτονικό πλανήτη από το 2012, παίρνοντας κατά καιρούς δείγματα από την επιφάνεια του και κάνοντας αναλύσεις επιτόπου με το φορητό χημικό εργαστήριο του. Αυτή τη φορά, οι επιστήμονες, με επικεφαλής τον καθηγητή γεωεπιστημών Κρίστοφερ Χάουζ του Πολιτειακού Πανεπιστημίου της Πενσιλβάνια, οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών των ΗΠΑ (PNAS), σύμφωνα με το "Science", ανακοίνωσαν ότι το Curiosity ανίχνευσε φασματοσκοπικά ένα σήμα που θα μπορούσε να αποτελεί ένδειξη αρχαίας αρειανής ζωής, χωρίς ασφαλώς να αποκλείονται άλλες πιο "πεζές" εξηγήσεις.

Ο άνθρακας που βρέθηκε παγιδευμένος σε αρειανά πετρώματα, είναι εντυπωσιακά εμπλουτισμένος με ελαφριά ισότοπα άνθρακα. Στη Γη ένα τέτοιο σήμα αποτελεί ισχυρή ένδειξη για αρχαία μικροβιακή ζωή. Δεδομένου όμως ότι πρόκειται για τον 'Αρη - όπου έχουν διαψευστεί οι κατά καιρούς αρχικές εκτιμήσεις - οι ερευνητές είναι διστακτικοί να πανηγυρίσουν. Έτσι, μελετούν παράλληλα όλες τις εναλλακτικές μη βιολογικές ερμηνείες του φαινομένου, κυρίως την επίδραση της υπεριώδους ακτινοβολίας στην ατμόσφαιρα του "κόκκινου" πλανήτη και την αστρόσκονη. Πάντως και οι εναλλακτικές αυτές εξηγήσεις είναι εξίσου "εξωτικές" με την πιθανότητα κάποια υπόγεια μικρόβια να παρήγαγαν κάποτε εμπλουτισμένο άνθρακα με τη μορφή αερίου μεθανίου.

Ο άνθρακας υπάρχει σε δύο σταθερές ισοτοπικές μορφές: του "ελαφρού" άνθρακα-12 που αποτελεί τη συντριπτική πλειονότητα του υπάρχοντος άνθρακα, και του βαρύτερου άνθρακα-13. Η ζωή έχει εξελίξει μηχανισμούς στη Γη που ευνοούν τον ελαφρύτερο άνθρακα, με αποτέλεσμα τα περισσότερα οργανικά μόρια που έχουν βιολογική προέλευση, να περιέχουν άνθρακα-12.

Οι ερευνητές ανέλυσαν τις μετρήσεις του ρόβερ από 24 διαφορετικά δείγματα πετρωμάτων από τον κρατήρα Γκέιλ, ο οποίος κάποτε περιείχε μια αρχαία λίμνη. Σε έξι από αυτά τα δείγματα η αναλογία του άνθρακα-12 σε σχέση με τον άνθρακα-13 ήταν τόσο μεγάλη (πολύ μεγαλύτερη από ό,τι στη Γη), που ο Χάουζ έκανε λόγο για "δραματικά σήματα". Μια πιθανή εύλογη εξήγηση είναι ότι πριν δισεκατομμύρια χρόνια μικρόβια τρέφονταν με άνθρακα από το μάγμα στο αρειανό υπέδαφος και στη συνέχεια παρήγαγαν αέριο μεθάνιο. Μετά, άλλα επιφανειακά μικρόβια θα τρέφονταν με τη σειρά τους με αυτό το μεθάνιο, εμπλουτίζοντας το περαιτέρω με ελαφρύ άνθρακα, ο οποίος τελικά παγιδεύτηκε στα πετρώματα μετά τον θάνατο των μικροοργανισμών.

Διάστημα - Ρόβερ - Άρης

Μέχρι στιγμής όμως το ρόβερ δεν έχει δει φυσικά ίχνη αρχαίων μικροβίων, συνεπώς μια τροποποιημένη εκδοχή της παραπάνω θεωρίας είναι ότι μετά το αρχικό στάδιο της διαδικασίας που ξεκίνησε από μικρόβια βαθιά στο υπέδαφος, το δεύτερο στάδιο στην επιφάνεια του πλανήτη δεν έγινε από άλλα μικρόβια, αλλά από την υπεριώδη ακτινοβολία που μπορεί να διέσπασε το αέριο μεθάνιο μικροβιακής προέλευσης, εμπλουτίζοντας έτσι τον ελαφρύ άνθρακα.

Εναλλακτικά, η υπεριώδης ακτινοβολία θα μπορούσε να έχει κάνει εξ αρχής όλη τη "δουλειά", χωρίς καθόλου βοήθεια από τα μικρόβια. Η ακτινοβολία αυτή, όπως έχουν δείξει πρόσφατα εργαστηριακά πειράματα στη Γη από Ιάπωνες πλανητικούς επιστήμονες του Ινστιτούτου Τεχνολογίας του Τόκιο, μπορεί να αντιδράσει χημικά με το μονοξείδιο του άνθρακα - που αποτελεί το 96% της αρειανής ατμόσφαιρας - και να παράγει άκρως εμπλουτισμένο άνθρακα-12.

Μια άλλη εναλλακτική εξήγηση είναι ότι, στο νεαρό ακόμη ηλιακό σύστημα, ο 'Αρης πέρασε μέσα από ένα διαστρικό μοριακό νέφος αερίων και σκόνης, κάτι που πιστεύεται ότι συμβαίνει κάθε 100 εκατομμύρια χρόνια. Ο άνθρακας στη διαστρική σκόνη είναι ελαφρύς και, κρίνοντας από τις αναλύσεις μετεωριτών, θα μπορούσε να εξηγεί τα αυξημένα επίπεδα άνθρακα-12 που παρατηρούνται στον 'Αρη.

Το Curiosity συνεχίζει να "μυρίζει" τη σημερινή αραιή αρειανή ατμόσφαιρα και έχει ήδη ανιχνεύσει μεθάνιο, αλλά σε συγκεντρώσεις πολύ χαμηλές για να μπορέσει να μετρήσει τα επίπεδα των ισοτόπων του άνθρακα. Προς το παρόν, είναι δύσκολο να πει κανείς πιο από τα παραπάνω σενάρια - ή ίσως κάποιο άλλο - είναι πιο βάσιμο.

Ο Χάουζ δήλωσε, με συγκρατημένη επιφύλαξη, ότι τα νέα ευρήματα ενισχύουν κάπως την πιθανότητα να υπήρχαν κάποτε μικροοργανισμοί στον 'Αρη, χωρίς μάλιστα να αποκλείεται ότι υπάρχουν ακόμη στο υπέδαφος του. Επεσήμανε ότι "και τα τρία σενάρια υποδηλώνουν έναν ασυνήθιστο κύκλο άνθρακα στον 'Αρη, πολύ διαφορετικό από οτιδήποτε στη Γη σήμερα. Χρειαζόμαστε όμως περισσότερα δεδομένα για να αποφασίσουμε ποιά είναι η σωστή εξήγηση. Θα ήταν ωραία αν το ρόβερ ανίχνευε μια μεγάλη ποσότητα μεθανίου και μετρούσε τα ισότοπα άνθρακα σε αυτήν, αλλά μέχρι στιγμής οι ποσότητες μεθανίου που έχουν ανιχνευθεί, είναι τόσο μικρές που τα ισότοπα δεν είναι δυνατό να μετρηθούν".

Ειδήσεις σήμερα:

Ομαδικός βιασμός - Θεσσαλονίκη: Οι αποκαλύψεις και οι απειλές στην 24χρονη

Γλυφάδα: Έκρηξη σε συγκρότημα κατοικιών

Τέλος η εισφορά αλληλεγγύης - Έρχεται μπόνους για το Δημόσιο

Σημαντικότερες ειδήσεις στη κατηγορίαΚορονοϊός: 3708 νέα κρούσματα την ΠαρασκευήΣήμερα 14:49 | Ειδήσεις

Πόσες είναι οι νέες εισαγωγές στα νοσοκομεία της Ελλάδας το προηγούμενο 24ωρο. Πόσοι είναι οι διασωληνωμένοι ασθενείς στις ΜΕΘ.

Ουκρανία - Μπούτσα: Ρώσοι οδηγούν στρατιώτες προς εκτέλεση (βίντεο)Σήμερα 14:24 | Ειδήσεις

Τα σοκαριστικά βίντεο βλέπουν το φως της δημοσιότητας από τις φρικαλεότητες στην Μπούτσα.

Λάρισα: Μωρό σκοτώθηκε λίγες ημέρες πριν την βάπτιση τουΣήμερα 09:04 | Τοπικά Νέα

Ανείπωτη τραγωδία με θύμα ένα μωρό δέκα μηνών, που έχασε την ζωή του λίγες ημέρες πριν από την βάπτιση του και τον γάμο των γονιών του.

Πάτρα - Καραμανδάνειο: το φιαλίδιο με αίμα της Τζωρτζίνας βρέθηκε σε ψυγείο με… γεύματα!Σήμερα 12:44 | Ειδήσεις

Πως και από ποιόν βρέθηκε το φιαλίδιο. Πότε ελήφθη το δείγμα. Σκέψεις της Ρούλας Πισπιρίγκου για ασφισβήτηση του δείγματος. Τι απαντά ο Γρηγόρης Λέων. Που και πόσο μπορεί να βοηθήσει το αίμα στην έρευνα.

Τουρκία - Ιμάμογλου: Αντιμέτωπος με καταδίκη πολιτικής απαγόρευσης 15:58Κορονοϊός: Ο “χάρτης” με τα κρούσματα της Παρασκευής15:45Κορονοϊός: 3708 νέα κρούσματα την Παρασκευή15:34Φυσικό αέριο: Ευρωπαϊκή συμφωνία για ανεφοδιασμό αποθεμάτων15:27Ουκρανία - Μπούτσα: Ρώσοι οδηγούν στρατιώτες προς εκτέλεση (βίντεο)15:14Ο Όμιλος ΑΝΤΕΝΝΑ στο πλευρό του ουκρανικού λαού15:02Η Μάχη της Κρήτης: “Nεκροταφείο των Γερμανών αλεξιπτωτιστών”14:50Σικελία -“Θραύσμα Fagan”: Το τμήμα της ζωοφόρου του Παρθενώνα θα μείνει για πάντα στην Ελλάδα14:36Βαγγέλης Παπαθανασίου: Σμαραγδής - Μαστοράκης μοιράζονται άγνωστες ιστορίες (βίντεο)14:24Πέθανε μέσα στο ταξί που τον πήγαινε σε νοσοκομείο της Αθήνας14:11ΝΑΤΟ - Τουρκία: Διαφορετική στρατηγική για Φινλανδία και Σουηδία13:58Λουτράκι: Μεγάλη φωτιά στα Γεράνεια Όρη (βίντεο)13:46Μητσοτάκης από Μαγνησία: 171 εκατομμύρια για τη βιολογική κτηνοτροφία13:35Πάτρα - Καραμανδάνειο: το φιαλίδιο με αίμα της Τζωρτζίνας βρέθηκε σε ψυγείο με… γεύματα!13:23Τσίπρας: Ο ΣΥΡΙΖΑ ήρθε για να μείνει13:12Η παράδοση του Παναθηναϊκού και το σερί του ΠΑΟΚ13:00Βαγγέλης Παπαθανασίου – Έλον Μασκ: Καληνύχτα, γλυκέ μαέστρο12:52Αγία Παρασκευή: αιματηρή συμπλοκή μεταξύ ανηλίκων12:40Λίτσα Πατέρα - Ζώδια: ο Ιούνιος και οι προβλέψεις για το Σαββατοκύριακο (βίντεο)12:29Ελένη Τοπαλούδη: Οι ποινές για τη δολοφονία και τον βιασμό της12:16