Ειδήσεις /Τεχνολογία - ΕπιστήμηΔημοσίευση: 13 Ιουνίου 2021 23:12

Γιγάντιο άστρο που “αναβοσβήνει” ανακαλύφθηκε κοντά στο κέντρο του γαλαξία μας

Το άστρο με την ονομασία VVV-WIT-08 μείωσε για άγνωστο λόγο τη λαμπρότητα του κατά περίπου 97%, με αποτέλεσμα σχεδόν να εξαφανιστεί από τον ουρανό.

αστρο

Μια διεθνής ομάδα αστρονόμων ανακάλυψε κοντά στο κέντρο του γαλαξία μας, σε απόσταση μεγαλύτερη των 25.000 ετών φωτός από τη Γη, ένα γιγάντιο άστρο που φαίνεται να αυξομειώνει δραματικά τη φωτεινότητα του.

Το άστρο με την ονομασία VVV-WIT-08 μείωσε για άγνωστο λόγο τη λαμπρότητα του κατά περίπου 97%, με αποτέλεσμα σχεδόν να εξαφανιστεί από τον ουρανό, τόσο στο ορατό όσο και στο υπέρυθρο τμήμα του φάσματος, αλλά μετά από μερικούς μήνες επανήλθε στο προηγούμενο φως του. Μολονότι πολλά άστρα μεταβάλλουν τη φωτεινότητα τους, είτε επειδή πάλλονται είτε επειδή σκιάζονται πρόσκαιρα από κάποιο άλλο παρεμβαλλόμενο άστρο, είναι πάρα πολύ σπάνιο ένα άστρο να γίνει τόσο αχνό για μια παρατεταμένη περίοδο αρκετών μηνών και μετά να ανακτήσει την προηγούμενη φωτεινότητα του.

Οι ερευνητές από τη Βρετανία, την Πολωνία και τη Χιλή, με επικεφαλής το δρα Λάι Σμιθ του Ινστιτούτου Αστρονομίας του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ, έκαναν την ανακάλυψη με τηλεσκόπιο του Ευρωπαϊκού Νοτίου Αστεροσκοπείου (ESO) στη Χιλή και τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό "Monthly Notices of the Royal Astronomical Society" της βρετανικής Βασιλικής Αστρονομικής Εταιρείας.

Μια εκτίμηση, όπως είπαν, είναι ότι το εν λόγω ασυνήθιστο άστρο ανήκει σε μια νέα κατηγορία διπλών αστρικών συστημάτων, στα οποία υπάρχει ένα γιγάντιο άστρο 100 φορές μεγαλύτερο από τον Ήλιο, το οποίο σκιάζεται κάθε λίγες δεκαετίες από ένα μέχρι στιγμής αόρατο και απροσδιόριστο σύντροφο (μάλλον είτε άλλο άστρο, είτε μεγάλο πλανήτη σε τροχιά). Έτσι το γιγάντιο άστρο υφίσταται περιοδική έκλειψη από το συνοδό του.

Είναι πάντως αξιοσημείωτη -και ανοικτή σε ερμηνείες- η δήλωση του αστρονόμου δρος Σεργκέι Κοπόσοφ του Πανεπιστημίου του Εδιμβούργου: «Είναι εντυπωσιακό ότι παρατηρήσαμε ένα σκούρο, μεγάλο και επίμηκες αντικείμενο να περνάει ανάμεσα σε μας και στο μακρινό άστρο και μπορούμε μόνο εικασίες να κάνουμε για την προέλευση του».

Μια άλλη -γνωστή εδώ και καιρό- περίπτωση με ομοιότητα είναι του γιγάντιου άστρου Epsilon Aurigae, που εν μέρει σκιάζεται από ένα πελώριο δίσκο σκόνης κάθε 27 χρόνια, αλλά η φωτεινότητα του πέφτει το πολύ έως 50%. Πρόσφατα ανακαλύφθηκε και το άστρο TYC 2505-672-1 που φαίνεται να αυξομειώνει τη φωτεινότητα του κάθε 69 χρόνια.

Πέρα από το VVV-WIT-08, οι αστρονόμοι βρήκαν επίσης δύο άλλα εξίσου ιδιόμορφα γιγάντια άστρα, γεγονός που ενισχύει την πεποίθηση τους ότι πρόκειται για μια νέα κατηγορία άστρων που «αναβοσβήνουν» και τα οποία θέλουν περαιτέρω μελέτη. Το WIT στην ονομασία τους προκύπτει από τα αρχικά γράμματα των λέξεων "What is This" (Τι Είναι Αυτό), επειδή οι αστρονόμοι δεν έχουν ιδέα περί τίνος ακριβώς πρόκειται.

Ειδήσεις σήμερα:

Σεισμός στην Ελασσόνα

Φραγκογιάννης στον ΑΝΤ1 για τα ελληνοτουρκικά και την επένδυση στην Αστυπάλαια

Κορονοϊός: Ο “χάρτης” με τα κρούσματα της Κυριακής

Σημαντικότερες ειδήσεις στη κατηγορίαΚαύσωνας: “Καμίνι” η χώρα με 44 βαθμούς - Ανεβαίνει κι άλλο από ΔευτέραΣήμερα 11:02 | Ειδήσεις

Συνθήκες καύσωνα και σήμερα με έντονο αίσθημα δυσφορίας στα αστικά κέντρα.  Περαιτέρω άνοδος της θερμοκρασίας τη νέα εβδομάδα.

Μεγάλη φωτιά στην ΑχαΐαΣήμερα 14:05 | Τοπικά Νέα

Εκκενώνεται η Ζήρεια, κλείνει η παλαιά εθνική οδός και η Ολυμπία. Ισχυρές δυνάμεις της Πυροσβεστικής στην περιοχή.

Έγκλημα στη Δάφνη: Ποινική δίωξη κατά του συζυγοκτόνου για ανθρωποκτονία από δόλοΣήμερα 13:18 | Ειδήσεις

Η ζήλια του "όπλισε" το χέρι. Του ασκήθηκε ποινική δίωξη για ανθρωποκτονία από δόλο σε ήρεμη ψυχική κατάσταση καθώς και για οπλοφορία - οπλοχρησία.

Ιωάννινα: Πτώμα γυναίκας βρέθηκε σε μπαούλο - Συνελήφθη ο ανιψιός τηςΣήμερα 11:52 | Τοπικά Νέα

Μακάβριο θέαμα στο Πωγώνι Ιωαννίνων. Σοκαρισμένη η τοπική κοινωνία.

Βόλος: Φωτιά στον Αλμυρό15:02Ολυμπιακοί Αγώνες - Τένις: Ο Τζόκοβιτς εκτός βάθρου 14:47Γεραπετρίτης: Μεταρρυθμίσεις με επίκεντρο τον πολίτη14:34Κορονοϊός - Θεσσαλονίκη: Τι δείχνουν τα λύματα για το ιικό φορτίο14:20Μεγάλη φωτιά στην Αχαΐα14:07Έγκλημα στην Δάφνη – ΣΥΡΙΖΑ: Η διαθεσιμότητα των αστυνομικών δεν αποτελεί άλλοθι για τον κ. Χρυσοχοΐδη13:53Ολυμπιακοί Αγώνες - Τεντόγλου: Προκρίθηκε στον τελικό με ένα άλμα13:40Έγκλημα στη Δάφνη: Ποινική δίωξη κατά του συζυγοκτόνου για ανθρωποκτονία από δόλο 13:26Φωτιά στα Καλύβια (εικόνες)13:11ΚΙΝΑΛ: Αυξήσεις σε βασικά προϊόντα εξανεμίζουν την αύξηση-κοροϊδία των 13 ευρώ12:57Άγιαξ: Νεκρός ο Νόα Γκέσερ σε τροχαίο μαζί με τον αδερφό του12:44Έγκλημα στην Δάφνη: Στον εισαγγελέα ο καθ' ομολογίαν δολοφόνος της 31χρονης (εικόνες)12:30ΝΔ: Στην παιδόπολη “Αγία Βαρβάρα” στελέχη του κόμματος (εικόνες)12:16Ιωάννινα: Πτώμα γυναίκας βρέθηκε σε μπαούλο - Συνελήφθη ο ανιψιός της 12:03Κορονοϊός – Χαρδαλιάς: Η Μύκονος θα ξανακλείσει αν χρειαστεί 11:48Καύσωνας: “Καμίνι” η χώρα με 44 βαθμούς - Ανεβαίνει κι άλλο από Δευτέρα 11:35Δημήτρης Κουφοντίνας: Αίτημα αποφυλάκισης από τον “Λουκά” της 17Ν11:21Ολυμπιακοί Αγώνες - Τεντόγλου: Στα χρώματα της γαλανόλευκης το Δημαρχείο Γρεβενών (εικόνα)11:07Πτώμα σε βαρέλι στο Ρέθυμνο: Το μυστήριο περιπλέκεται 10:54Καιρός - Βραζιλία: Χιόνισε μετά από 64 χρόνια10:40