Ειδήσεις /Τεχνολογία - ΕπιστήμηΔημοσίευση: 05 Μαρτίου 2021 09:03

Ανακαλύφθηκε κοντινός εξωπλανήτης “υπέρ-Γη”

Γιατί οι επιστήμονες θεωρούν αυτόν τον εξωπλανήτη ιδανικό.

Εξωπλανήτης

Ευρωπαίοι αστρονόμοι ανακάλυψαν τον καυτό εξωπλανήτη Gliese 486b, μία υπέρ-Γη γύρω από το κοντινό άστρο Gliese 486, έναν ερυθρό νάνο μικρότερο και πιο ψυχρό από τον Ήλιο, σε απόσταση μόνο 26,3 ετών φωτός από τον δικό μας πλανήτη. Ο βραχώδης εξωπλανήτης, ο τρίτος πλησιέστερος που έχει βρεθεί έως τώρα, θεωρείται ιδανικός, σύμφωνα με τους επιστήμονες, λόγω της εγγύτητάς του για την αναζήτηση ατμόσφαιρας σε αυτόν, αν και λόγω της υψηλής θερμοκρασίας του είναι απίθανη η ύπαρξη φιλικών συνθηκών για την ανάπτυξη ζωής.

Οι ερευνητές της ισπανο-γερμανικής κοινοπραξίας CARMENES, με επικεφαλής τον πλανητικό επιστήμονα Τρίφον Τριφόνοφ του γερμανικού Ινστιτούτου Αστρονομίας Μαξ Πλανκ στη Χαϊδελβέργη, έκαναν τις παρατηρήσεις τους με διάφορα επίγεια και διαστημικά τηλεσκόπια και τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «Science».

«Ο Gliese 486b δεν μπορεί να είναι κατοικήσιμος, τουλάχιστον όχι με τον τρόπο που γνωρίζουμε εδώ στη Γη. Δεν είναι, πάντως, αρκετά καυτός για να αποτελεί έναν κόσμο λάβας και μόνο, αλλά η θερμοκρασία του τον καθιστά κατάλληλο για τη μελέτη μίας πιθανής ατμόσφαιρας», δήλωσε ο Τριφόνοφ.

Ο Gliese 486b, ίσως, έχει κρατήσει ένα μέρος της αρχικής ατμόσφαιράς του και στην κατάξερη επιφάνειά του μπορεί να υπάρχουν πολλά ηφαίστεια και να ρέουν κάποια ποτάμια λάβας. Ο εξωπλανήτης εκτιμάται ότι χρειάζεται μόνο μιάμιση μέρα για μία πλήρη περιφορά πέριξ του άστρου του (αυτή είναι η διάρκεια του έτους του), σε απόσταση 2,5 εκατομμύρια χιλιόμετρα από αυτό.

Είναι σχεδόν 30% μεγαλύτερος από τη Γη, καθώς η ακτίνα του είναι περίπου 1,3 φορές μεγαλύτερη, ενώ η μάζα του είναι σχεδόν τριπλάσια (2,8 φορές μεγαλύτερη). Η θερμοκρασία της επιφάνειάς του είναι γύρω στους 430 βαθμούς Κελσίου, λίγο χαμηλότερη της Αφροδίτης, ενώ ένας άνθρωπος στην επιφάνειά του θα αισθανόταν μία βαρύτητα 70% ισχυρότερη από τη γήινη.

«Αν ο πλανήτης ήταν 100 βαθμούς πιο καυτός, όλη η επιφάνειά του θα ήταν λάβα. Η ατμόσφαιρά του θα αποτελείτο από εξαερωμένα πετρώματα», ανέφερε ο αστροφυσικός Χοσέ Καμπαλέρο του ισπανικού Κέντρου Αστροβιολογίας.

Κατά τις τελευταίες δυόμισι δεκαετίες οι αστρονόμοι έχουν ανακαλύψει περισσότερους από 4.300 εξωπλανήτες, βραχώδεις και μη, από τους οποίους λίγοι έχουν ομοιότητες με τη Γη. Η μεγάλη πρόκληση αναφορικά με τους «γήινους» εξωπλανήτες είναι η χημική ανάλυση μίας πιθανής ατμόσφαιράς τους, κάτι που αναμένεται να καταστεί εφικτό με το υπό εκτόξευση -φέτος- μεγάλο αμερικανικό διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb της NASA και το μελλοντικό υπό κατασκευή Υπερβολικά Μεγάλο Τηλεσκόπιο (ELT) στη Χιλή.

Η μελέτη της ατμόσφαιρας του Gliese 486b «μπορεί να τον μετατρέψει στη "στήλη της Ροζέτας" της εξωπλανητολογίας, τουλάχιστον όσον αφορά τους πλανήτες σαν τη Γη», σημείωσε ο Καμπαλέρο, αναφερόμενος στην ανακάλυψη μίας επιγραφής το 1799 που είχε βοηθήσει τους αρχαιολόγους να μεταφράσουν τα αιγυπτιακά ιερογλυφικά για πρώτη φορά.

«Όταν το τηλεσκόπιο James Webb τεθεί σε λειτουργία, σχεδιάζουμε παρατηρήσεις του Gliese 486b. Αισιοδοξούμε ότι σε περίπου δυόμισι έως τρία χρόνια μπορεί να ξέρουμε εάν αυτός ο πλανήτης έχει ατμόσφαιρα ή όχι και, αν ναι, ποια είναι η σύνθεσή της», τόνισε ο Τριφόνοφ.

Σημαντικότερες ειδήσεις στη κατηγορίαΚορονοϊός - Μητσοτάκης: στόχος ένα ασφαλές Πάσχα και ένα ελεύθερο καλοκαίριΣήμερα 14:11 | Ειδήσεις

«Η χαλάρωση στους περιορισμούς δεν επιτρέπεται να φέρει χαλάρωση στην επαγρύπνηση» τόνισε. Τι είπε για το εμβόλιο της J&J, τα self test και το εργασιακό νομοσχέδιο.

Επίθεση με καυστικό υγρό στην Κυψέλη: αναζητείται ο δράστης - ξεκινούν οι καταθέσειςΣήμερα 15:16 | Ειδήσεις

Πού στρέφονται οι έρευνες των Αρχών. Ποια η κατάσταση της 25χρονης γυναίκας, που βρίσκεται στον 4ο μήνα της εγκυμοσύνης της.

Κοντονής κατά ΣΥΡΙΖΑ για την αλλαγή του Ποινικού ΚώδικαΣήμερα 13:44 | Ειδήσεις

Βολές από τον πρώην Υπουργό Δικαιοσύνης προς την τότε κυβέρνηση μετά την κατάθεση στον πταισματοδίκη. «Στίγμα και όνειδος» χαρακτηρίζει την αλλαγή του Ποινικού Κώδικα πριν τις εκλογές.

Μαθήτρια μήνυσε δάσκαλο για σεξουαλική κακοποίησηΣήμερα 16:17 | Ειδήσεις

Το κορίτσι κατήγγειλε τον Διευθυντή Δημοτικού σχολείου, περιγράφοντας στις Αρχές τον εφιάλτη που έζησε.

Δεύτερο self test για εκπαιδευτικούς και μαθητές16:39Μαθήτρια μήνυσε δάσκαλο για σεξουαλική κακοποίηση16:27Ψηφιακό Πιστοποιητικό: Πρώτο “πράσινο φως” από το Συμβούλιο της ΕΕ16:16Παπαργυρόπουλος στο “Πρωινό”: γιατί ο Νταλάρας “ξεχνάει” τα μπουζούκια; (βίντεο)16:04Κεραμέως για Δημοτικά και Γυμνάσια: Μετά το Πάσχα βλέπουμε...15:52Δολοφονία Καραϊβάζ: το νέο βίντεο, οι συνεργοί και η διαφυγή μετά το έγκλημα15:41Κομισιόν για εμβόλια Pfizer: επίσπευση παράδοσης εκατομμυρίων δόσεων15:29Επίθεση με καυστικό υγρό στην Κυψέλη: αναζητείται ο δράστης - ξεκινούν οι καταθέσεις15:17Η Μαριάντα Πιερίδη στο “Πρωινό” για την Ελένη Μενεγάκη και την γιόγκα (βίντεο)15:05Σακελλαροπούλου: Η Λιβύη θα βρει στην Ελλάδα έναν ειλικρινή φίλο14:54“Η Φάρμα”: καυγάς για μια ντομάτα και ένα… “σ΄ αγαπάω” (αποκλειστικό βίντεο)14:41Κορονοϊός - Μητσοτάκης: στόχος ένα ασφαλές Πάσχα και ένα ελεύθερο καλοκαίρι14:30“Το Πρωινό” - Χαλακατεβάκης: Γίνομαι πατέρας - Με είχαν... καλέσει στον γάμο μου (βίντεο)14:18Η “Daily Mail” αποθεώνει την “Επιχείρηση Ελευθερία”: 60 ελληνικά νησιά “Covid-free” μέχρι τέλος Απριλίου14:05Κοντονής κατά ΣΥΡΙΖΑ για την αλλαγή του Ποινικού Κώδικα13:53Folli Follie - Σταύρος Αραχωβίτης: άρση ασυλίας του βουλευτή13:41Αρχαιολογικό Μουσείο Αθήνας στην Ακαδημία Πλάτωνος13:30Κωνσταντίνα Ρασβανή: Φοιτήτρια στο ΜΙΤ με πλήρη υποτροφία η μαθήτρια από το Βόλο13:18“Άγριες Μέλισσες”: Spoiler για την “συγκατοίκηση” Νικηφόρου και Ασημίνας (αποκλειστικό βίντεο)13:05ΝΑΤΟ: Τηλεδιάσκεψη για την Ουκρανία12:52