Ειδήσεις /Τεχνολογία - ΕπιστήμηΔημοσίευση: 17 Φεβρουαρίου 2021 14:01

Κορονοϊός: Γονίδιο από τους Νεάντερταλ κάνει ηπιότερη την νόσηση

Τι ακριβώς ισχυρίζονται επιστήμονες από τη Σουηδία και τη Γερμανία.

AP - Νεάντερταλ - Neanderthal

Μία παραλλαγή γονιδίου, που αποτελεί κληρονομιά από τους Νεάντερταλ και την οποία φέρουν περίπου οι μισοί άνθρωποι εκτός Αφρικής, προστατεύει έναντι της σοβαρής Covid-19, μειώνοντας κατά 22% τον κίνδυνο εισαγωγής σε Μονάδα Εντατικής Θεραπείας (ΜΕΘ). Αυτό, τουλάχιστον, ισχυρίζονται επιστήμονες από τη Σουηδία και τη Γερμανία, οι ίδιοι που πέρυσι είχαν ανακοινώσει το ακριβώς αντίστροφο: Ότι ένα άλλο γονίδιο που έχει κληρονομηθεί από τα «ξαδέρφια» μας τους Νεάντερταλ αποτελεί παράγοντα κινδύνου για σοβαρή Covid-19.

Οι ερευνητές του ιατρικού Ινστιτούτου Καρολίνσκα του Πανεπιστημίου της Στοκχόλμης και του Ινστιτούτου Εξελικτικής Ανθρωπολογίας Μαξ Πλανκ της Λειψίας, με επικεφαλής τον κορυφαίο διεθνώς παλαιογενετιστή Σβάντε Πεέμπο, οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών των ΗΠΑ (PNAS), είχαν εντοπίσει το 2020 ένα σημαντικό νεαντερτάλιο γενετικό παράγοντα κινδύνου στο χρωμόσωμα 3, που αυξάνει δραματικά τον κίνδυνο αναπνευστικής ανεπάρκειας και θανάτου μετά από λοίμωξη Covid-19.

Τώρα, αναλύοντας νέα στοιχεία της επιστημονικής κοινοπραξίας «Genetics of Mortality in Critical Care-GenOMICC» (γενετική ανάλυση θνησιμότητας 2.200 ασθενών σε ΜΕΘ) βρήκαν ότι οι Νεάντερταλ συνεισέφεραν, επίσης, έναν προστατευτικό γενετικό παράγοντα στο χρωμόσωμα 12, που μειώνει τον κίνδυνο εισαγωγής σε ΜΕΘ μετά από λοίμωξη κορονοϊού. Τα γονίδια σε αυτή την περιοχή -τα ίδια έχουν βρεθεί σε όλα τα γονιδιώματα Νεάντερταλ που έχουν αναλυθεί μέχρι σήμερα- λέγονται OAS και ρυθμίζουν τη δραστηριότητα ενζύμων που αποτελούν ασπίδα έναντι των ιών.

«Αυτό δείχνει πως η κληρονομιά μας από τους Νεάντερταλ είναι ένα σπαθί με δύο κόψεις, όσον αφορά την ανταπόκρισή μας στον ιό SARS-CoV-2. Μας έδωσαν γενετικές παραλλαγές, για τις οποίες μπορούμε τόσο να τους καταραστούμε όσο και να τους ευχαριστήσουμε», δήλωσε ο ερευνητής δρ Χούγκο Ζέμπεργκ.

Η μελέτη δείχνει ότι η προστατευτική γενετική παραλλαγή από τους Νεάντερταλ σταδιακά έχει αυξηθεί σε συχνότητα μετά την τελευταία εποχή των πάγων και σήμερα είναι ευρέως εξαπλωμένη περίπου στον μισό πληθυσμό της Γης έξω από την Αφρική.

«Είναι εντυπωσιακό ότι αυτή η νεαντερτάλια γενετική παραλλαγή έγινε τόσο κοινή σε πολλά μέρη του κόσμου, πράγμα που δείχνει ότι και στο παρελθόν υπήρξε ευνοϊκή για τους ανθρώπους. Επίσης, είναι αξιοσημείωτο ότι δύο γενετικές παραλλαγές που κληροδοτήθηκαν από τους Νεάντερταλ επηρεάζουν σήμερα την έκβαση της Covid-19 σε αντίθετες κατευθύνσεις. Το ανοσοποιητικό σύστημά τους -προφανώς- συνεχίζει να μας επηρεάζει τόσο με θετικούς όσο και με αρνητικούς τρόπους μέχρι σήμερα», ανέφερε ο δρ Πεέμπο.

Σημαντικότερες ειδήσεις στη κατηγορίαΔένδιας – Τσαβούσογλου: Οι πρώτες αντιδράσεις της Τουρκίας στο διπλωματικό “μπρα ντε φερ”Σήμερα 10:03 | Ειδήσεις

Η πρώτη αντίδραση του Τούρκου ΥΠΕΞ και του εκπροσώπου του κόμματος Ερντογάν. Ο τουρκικός Τύπος για τη συνάντηση.

Καισαριανή: Φωτιά στο ΆλσοςΣήμερα 10:42 | Ειδήσεις

Μεγάλη κινητοποίηση της Πυροσβεστικής για φωτιά που έχει ξεσπάσει σε κτήριο.

Γλυφάδα: Ηλικιωμένος έπεσε από τον 2ο όροφο εμπορικού κέντρου (αποκλειστικό βίντεο)Σήμερα 10:31 | Ειδήσεις

Αδιευκρίνιστες οι συνθήκες υπό τις οποίες ο άτυχος άνδρας βρέθηκε στο κενό. Αποκλειστικές εικόνες εξασφάλισε το “Πρωινό” του ΑΝΤ1.

Νέα Ερυθραία: Καταδίωξη και πυροβολισμοί κατά αστυνομικών (βίντεο)Σήμερα 06:33 | Ειδήσεις

Άνδρες της Ομάδας ΔΙ.ΑΣ δέχθηκαν πυρά από πολεμικό όπλο στη διάρκεια καταδίωξης. Τι είπε ο ΓΓ των Ειδικών Φρουρών, Στράτος Μαυροειδάκος στον ΑΝΤ1.

Γλυφάδα: Ηλικιωμένος έπεσε από τον 2ο όροφο εμπορικού κέντρου (αποκλειστικό βίντεο)10:56Καισαριανή: Φωτιά στο Άλσος10:44Ιαπωνία: Ρεκόρ Γκίνες για 90χρονη εργαζόμενη 10:34Κορονοϊός και έμβρυα: Στοιχεία από τις γεννήσεις στην Ελλάδα10:22Δένδιας – Τσαβούσογλου: Οι πρώτες αντιδράσεις της Τουρκίας στο διπλωματικό “μπρα ντε φερ”10:11“Χαμόγελο του Παιδιού”: Το Facebook εγκαινιάζει το Get Digital στην Ελλάδα09:59Χαμός σε πτήση της Tunisair: Μαλλιοτραβήγματα λίγο πριν την απογείωση (βίντεο)09:47Βορίδης για ψήφο αποδήμων στον ΑΝΤ1: Τέλος στα αντιπολιτευτικά παιχνίδια (βίντεο)09:33Google: Νέα υπηρεσία Timelapse στο Google Earth (εικόνες)09:21Self tests σε εργαζόμενους: η προμήθεια, οι έλεγχοι και οι εμβολιασμένοι09:08Ολυμπιακός: Το νέο ρεκόρ και οι εντυπωσιακές επιδόσεις08:55Ρένος Χαραλαμπίδης: Η εξομολόγηση για τη γέννησή του στο “The 2night Show”08:44Ιντιανάπολις: Πυροβολισμοί σε εγκαταστάσεις της FedEx (βίντεο)08:32Ο Μιχάλης Ρέππας αποκαλύπτει στον Γρηγόρη Αρναούτογλου γιατί έχασε τον ύπνο του (βίντεο)08:19Κορονοϊός - Παυλάκης στον ΑΝΤ1: “Εβδομάδα Παθών” διαρκείας μέχρι το Πάσχα (βίντεο)08:07Καιρός – Αρνιακός: Με λασποβροχές το τριήμερο07:55Ο Ομπαμεγιάνγκ νοσηλεύεται με ελονοσία07:42Κορονοϊός: Το Ισραήλ “πετά” τις μάσκες στους εξωτερικούς χώρους07:30Διανομέας για κλοπή εμβολίων στην Αγία Παρασκευή: Είμαι το εξιλαστήριο θύμα07:17Βηματοδότης τοποθετήθηκε στον Μάικ Πενς07:05