LATEST NEWS
 
Ειδήσεις /Υγεία - ΠεριβάλλονΔημοσίευση: 27 Ιουλίου 2020 14:46

Αθλητισμός υψηλών απαιτήσεων = εξατομικευμένο πλάνο ισορροπημένης διατροφής

Γράφει ο Κάρολος Παπαλαζάρου, Κλινικός Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, Metropolitan Hospital.

AP - Υγιεινή διατροφή

Ο πρωταθλητισμός είναι και υπόθεση διατροφής...

Για να πετύχει και να διατηρήσει ένας αθλητής υψηλές αποδόσεις απαιτείται, εκτός από το συντονισμένο πρόγραμμα προπόνησης, ένα εξατομικευμένο πλάνο ισορροπημένης διατροφής. Δυστυχώς, στη χώρα μας, στο χώρο του αθλητισμού, ακόμα και του πρωταθλητισμού, δεν δίνεται η προσοχή που απαιτείται, σε ό,τι αφορά στη διατροφική υποστήριξη του αθλητή με αποτέλεσμα να μην επιτυγχάνονται υψηλές αποδόσεις, να υπάρχουν συχνοί τραυματισμοί και να αυξάνεται και ο χρόνος αποθεραπείας τους.

Κάθε άθλημα απαιτεί διαφορετική διατροφική αντιμετώπιση και έχει κάποιους συγκεκριμένους διατροφικούς κανόνες, όμως δεν αρκεί αυτό, το σημαντικό είναι, ακόμα και σε επίπεδο ομάδων, κάθε αθλητής να αντιμετωπίζεται διατροφικά ως ξεχωριστή μονάδα.

Τα βασικά σημεία σε ό,τι αφορά στη διατροφή ενός αθλητή είναι:

Οι ημερήσιες θερμιδικές ανάγκες και η αναλογία των προσλαμβανόμενων θρεπτικών συστατικών

Για τον υπολογισμό των θερμιδικών αναγκών απαιτείται η μέτρηση του βασικού μεταβολισμού του αθλητή αλλά και ο υπολογισμός της σωματικής δραστηριότητάς του.

Έπειτα, ανάλογα με τις ανάγκες της προπόνησης και των αγωνισμάτων, ρυθμίζεται η αναλογία πρόσληψης υδατανθράκων, λιπών και πρωτεΐνης. Στα περισσότερα αθλήματα οι απαιτήσεις σε υδατάνθρακες αυξάνονται ανάλογα με την ένταση της άσκησης, καθώς αυτοί χρησιμοποιούνται ως κύριο καύσιμο ενέργειας, ενώ συχνά απαιτείται και αύξηση της πρωτεΐνης για τη διατήρηση της μυϊκής μάζας και του λίπους, σε αθλήματα μέτριας έντασης αλλά μεγάλης διάρκειας.

Η ενυδάτωση

Ένας αφυδατωμένος αθλητής είναι πιο ευάλωτος σε μυϊκές κράμπες, τραυματισμούς και πνευματική κόπωση. Η ενυδάτωση στην καθημερινότητα του αθλητή αλλά και κατά τη διάρκεια της προπόνησης και των αγωνισμάτων, πρέπει να ρυθμίζεται ανάλογα με το ρυθμό εφίδρωσής του και είναι κρίσιμη για τη διατροφική παρακολούθησή του. Η ενυδάτωση επιτυγχάνεται με την αυξημένη κατανάλωση νερού αλλά και ισοτονικών ποτών.

Οι βιταμίνες και τα μέταλλα

Η διατήρηση επαρκών επιπέδων βιταμινών και ανόργανων συστατικών είναι σημαντική για τη σωματική λειτουργία και ως εκ τούτου και για την αθλητική απόδοση. Καθώς το επίπεδο δραστηριότητας ενός αθλητή αυξάνεται, η ανάγκη για διάφορες βιταμίνες και μέταλλα γίνεται μεγαλύτερη. Η ανάγκη αυτή καλύπτεται από το πρόγραμμα διατροφής που έχει σχεδιάσει ο διατροφολόγος, ενώ, σε κάποιες περιπτώσεις, απαιτείται και η χρήση συμπληρωμάτων διατροφής.

Προ-αγωνιστικό και μετα-αγωνιστικό γεύμα

Πρέπει να δοθεί μεγάλη προσοχή στα γεύματα πριν από τον αγώνα: για τα περισσότερα αθλήματα προτείνεται, 3-4 ώρες πριν τον αγώνα, ένα γεύμα πλούσιο σε υδατάνθρακες χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη και χαμηλό σε λιπαρά και πρωτεΐνη και, 1 ώρα πριν τον αγώνα, ένα μικρό σνακ πλούσιο σε υδατάνθρακες υψηλού γλυκαιμικού δείκτη και χαμηλής περιεκτικότητας σε πρωτεΐνη , λίπος και φυτικές ίνες.

Επίσης, δεν πρέπει να παραλείψουμε να δώσουμε προσοχή και στο γεύμα μετά τον αγώνα, το οποίο απαιτείται να είναι πλούσιο σε υδατάνθρακες, για την αναπλήρωση της χαμένης ενέργειας, αλλά και σε πρωτεΐνη, για την προαγωγή της λειτουργίας της μυϊκής αναδόμησης.

Metropolitan – Παπαλαζάρου

  *Άρθρο του Κάρολου Παπαλαζάρου, Κλινικού Διαιτολόγου – Διατροφολόγου, Metropolitan Hospital.

Pοή στη κατηγορία: Ειδήσεις
Αχαΐα: παιδί ανασύρθηκε χωρίς αισθήσεις από πισίνα14:30Καλίν: το “δεξί χέρι” του Ερντογάν κυκλοφόρησε νέο βιντεοκλίπ (βίντεο)14:17Γαλλία: Κατάρρευση κτηρίων στο Μπορντό 14:03Πετράλωνα - Καθαρίστρια: Για βιασμό είχε φυλακιστεί το 2015 ο φερόμενος ως δράστης 13:50Έκλεψε το αυτοκίνητο του θείου του κι εκείνος τον κατέδωσε13:37Καιρός: Καύσωνας με ρεκόρ θερμοκρασιών τις επόμενες ημέρες13:23Γιατί σε ερωτεύεται (πραγματικά) ένας άνδρας13:10Πτώση αεροσκάφους στην Ηλεία: Δυο νεκροί 12:59Λίτσα Πατέρα - Ζώδια: ένταση στην αρχή της εβδομάδας, αλλά… (βίντεο)12:45Μενέντεζ: Καμία παραχώρηση των ΗΠΑ στον Ερντογάν12:34Πτώση αεροσκάφους στην Ηλεία12:22Γλυκά Νερά: η φωτογραφία που “τράβηξε η Καρολάιν” (;) τη μοιραία νύχτα12:09Κορονοϊός – Τρεμόπουλος: Βγήκε από το νοσοκομείο με χειροκροτήματα (βίντεο) 11:57Πυροβόλησε να σκοτώσει τον δάσκαλο για ένα κυνηγόσκυλο11:44Τρίπολη: Νεκρός 22χρονος σε τροχαίο 11:30Γαλλία - Περιφερειακές εκλογές: Υψηλή αποχή και ήττα για Μακρόν 11:17Φορολογικές δηλώσεις - Ανείσπρακτα ενοίκια: Πώς θα δηλωθούν φέτος11:05Copa America: Νίκη για το Περού, ισοπαλία για την Βενεζουέλα10:52Δένδιας για Τουρκία: Σαφής και δεδηλωμένη η άποψη μας 10:38Εμβόλια mRNA - Μόσιαλος: “Εξαιρετικά μικρή” η πιθανότητα μυοκαρδίτιδας10:25
Δεν υπάρχει καταχώρηση
BlogsΔεν υπάρχει περιεχόμενο