Ειδήσεις /Υγεία - ΠεριβάλλονΔημοσίευση: 15 Ιουνίου 2018 11:28

Επιστήμονες άλλαξαν φύλο σε ποντίκια “παίζοντας” με το DNA τους

Πώς έκαναν θηλυκά τα αρσενικά ποντίκια και τι σημαίνει αυτό στην έρευνα για τις διαταραχές του φύλου στους ανθρώπους.

Ποντίκια - Πειραματόζωα

Επιστήμονες στη Βρετανία μετέτρεψαν αρσενικά ποντίκια σε θηλυκά κάνοντας παρεμβάσεις στο γονιδίωμά τους και αφαιρώντας ορισμένα τμήματα του DNA τους. Με τον τρόπο αυτό, τα αρσενικά έμβρυα των πειραματόζωων ανέπτυξαν ωοθήκες και θηλυκά γεννητικά όργανα, όπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ.

Οι ερευνητές του Ινστιτούτου Φράνσις Κρικ του Λονδίνου, με επικεφαλής τον καθηγητή αναπτυξιακής βιολογίας Ρόμπιν Λόβελ-Μπατζ, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «Science», δήλωσαν ότι η έρευνα αυτού του είδους μπορεί να ρίξει φως στην ανάπτυξη διαταραχών του φύλου στους ανθρώπους. Για παράδειγμα, τα ευρήματα μπορεί να εξηγήσουν γιατί ορισμένοι άνδρες αναπτύσσουν θηλυκά γεννητικά όργανα. Περίπου ένα μωρό στα 5.500 γεννιέται με κάποιο πρόβλημα που σχετίζεται με την ανάπτυξη του φύλου του και των αντίστοιχων γεννητικών οργάνων.

Η κρίσιμη γενετική παρέμβαση που αλλάζει το φύλο από αρσενικό σε θηλυκό, είναι η αφαίρεση ενός τμήματος του DNA, του «ενισχυτή 13» (enhancer 13 ή Enh13), το οποίο, όπως και το υπόλοιπο 98% του γονιδιώματος δεν διαθέτει γονίδια από τα οποία παράγονται πρωτεΐνες (είναι το κακώς λεγόμενο «σκουπιδο-DNA»).

«Για πρώτη φορά δείξαμε ότι είναι δυνατή η αντιστροφή του φύλου αλλάζοντας μια μη κωδικοποιητική περιοχή του DNA. Πιθανότατα αυτή η περιοχή Εnh13 σχετίζεται με τις ανθρώπινες διαταραχές ανάπτυξης του φύλου και θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για να διαγνωσθούν μερικές τέτοιες περιπτώσεις», δήλωσε ο Λόβελ-Μπατζ. Τουλάχιστον οι μισές διαταραχές ανάπτυξης του φύλου στους ανθρώπους έχουν ανεξήγητες γενετικές αιτίες, σύμφωνα με τους επιστήμονες. «Η έως τώρα ανάλυση αυτών των ασθενών έχει επικεντρωθεί στα γονίδια που κωδικοποιούν πρωτεΐνες, αγνοώντας τα μέρη του γονιδιώματος που ελέγχουν τη δραστηριότητα αυτών των γονιδίων», δήλωσε ο Bρετανός βιολόγος.

Ποντίκια - Πειραματόζωα

Τα έμβρυα των θηλαστικών αναπτύσσουν ωοθήκες και γίνονται θηλυκά, εκτός αν στη μήτρα υπάρχει αρκετή ποσότητα μιας πρωτεΐνης (SOX9) που ωθεί το έμβρυο να γίνει αρσενικό και να αναπτύξει όρχεις. Αυτοί παράγουν άφθονη τεστοστερόνη, τη βασική ανδρική ορμόνη, και έτσι ωθούν το σώμα να σχηματίσει το πέος και να διαμορφώσει τα λοιπά αρσενικά χαρακτηριστικά. Στα αρχικά στάδια αυτής της διαδικασίας, τα επίπεδα της πρωτεΐνης SOX9 ρυθμίζονται από το γονίδιο Sry στο χρωμόσωμα Υ (που δεν διαθέτουν τα θηλυκά). Αν όμως κάτι δεν πάει καλά στην πορεία, τα αρσενικά γεννητικά όργανα δεν αναπτύσσονται πλήρως, όπως συμβαίνει σε μερικούς άνδρες, ή ένας άνθρωπος, παρ' όλο που διαθέτει το ανδρικό χρωμόσωμα Υ, τελικά αναπτύσσει θηλυκά γεννητικά όργανα.

Η νέα μελέτη δείχνει ότι η μη κωδικοποιητική περιοχή Εnh13 του DNA ενισχύει τα επίπεδα της εν λόγω πρωτεΐνης την κατάλληλη στιγμή, ώστε να αναπτυχθούν τα αρσενικά γεννητικά όργανα. Αν όμως αυτή η περιοχή διαγραφεί από το γονιδίωμα -όπως έκαναν οι Βρετανοί γενετιστές- τότε το σώμα δεν παίρνει τον αρσενικό «δρόμο» αλλά τον θηλυκό και αναπτύσσει θηλυκά γεννητικά όργανα. Οι ερευνητές επεσήμαναν ότι η έρευνά τους αναδεικνύει το ζωτικό και έως τώρα παραγνωρισμένο ρόλο του «σκουπιδο-DNA», που δεν κωδικοποιεί πρωτεΐνες. «Αν μια μόνο περιοχή του λεγόμενου σκουπιδο-DNA έχει τέτοια επίπτωση στον καθορισμό του φύλου, τότε άλλες μη κωδικοποιητικές περιοχές του DNA μπορεί να έχουν ανάλογα δραματικές επιπτώσεις», δήλωσε η ερευνήτρια δρ Νιτζάν Γκόνεν.

Το 1991 οι επιστήμονες με επικεφαλής τον δρα Λόβελ-Μπατζ είχαν για πρώτη φορά κάνει το αντίστροφο: είχαν μετατρέψει ένα θηλυκό ποντίκι σε αρσενικό, εισάγοντας στο έμβρυο το γονίδιο Sry. Αν και στη φύση τα θηλαστικά δεν αλλάζουν φύλο, υπάρχουν ορισμένα είδη (π.χ. ψαριών) που μπορούν να αλλάξουν πολλές φορές φύλο στη διάρκεια της ζωής τους.

Σημαντικότερες ειδήσεις στη κατηγορίαΛέσβος - Μεταναστευτικό: Ναυτική τραγωδία με δεκάδες νεκρούς (εικόνες)Σήμερα 06:06 | Ειδήσεις

Μέχρι στιγμής έχουν ανασυρθεί οι σοροί 15 ανθρώπων, ενώ οι έρευνες συνεχίζονται για δεκάδες αγνοούμενους.

Τροχαίο - Μύκονος: Διαμελίστηκε οδηγός μηχανής που παρασύρθηκε από φορτηγόΧθες 22:53 | Τοπικά Νέα

Τραγικό θάνατο βρήκε ο 22χρονος οδηγός της μηχανής.

Βιασμός ανήλικης: Ο προφυλακισμένος για βιασμό της κόρης της συντρόφου του (εικόνες)Χθες 22:11 | Ειδήσεις

Στην δημοσιότητα δόθηκαν από την Αστυνομία τα στοιχεία ταυτότητας του και φωτογραφίες. Η 13χρονη είχε μιλήσει σε εκπαιδευτικό, περιγράφοντας έναν εφιάλτη.

Φωκίδα: Όταν ο άτυχος μηχανικός μιλούσε για τις επικίνδυνες στοές στα μεταλλεία (βίντεο)Χθες 21:09 | Τοπικά Νέα

Συγκλονίζει το ντοκουμέντο με τον άτυχο άνδρα, που έχασε την ζωή του, μόλις 38 ημέρες μετά τον γάμο του και την βάπτιση της κόρης του.

Η Διώρυγα της Κορίνθου έκλεισε ξανά μέχρι το καλοκαίρι07:01Κύθηρα – Μεταναστευτικό: Γιγαντιαία επιχείρηση διάσωσης από το Λιμενικό (εικόνες)06:48Rapid test δωρεάν την Πέμπτη σε 209 σημεία06:34Λέσβος - Μεταναστευτικό: Ναυτική τραγωδία με δεκάδες νεκρούς (εικόνες)06:21Καιρός: νεφώσεις και βοριάδες την Πέμπτη06:07Γάτα βρέθηκε 9 χρόνια μετά την εξαφάνιση της!23:59Θεσσαλονίκη - Ηλίας Τσαπακίδης: ένας έφηβος… 100 ετών! (εικόνες)23:53Θεσσαλονίκη: Φίδια έκαναν φωλιά μέσα σε νηπιαγωγείο23:44Αστυνομία - 10410: τηλεφωνική γραμμή για την προστασία των ζώων23:32Δένδιας: Η ΕΕ, ο αμυντικός βραχίονας, οι υπερπτήσεις και ο “εφιάλτης”23:21Τροχαίο - Μύκονος: Διαμελίστηκε οδηγός μηχανής που παρασύρθηκε από φορτηγό 23:09Φώφη Γεννηματά: Συγκλονίζει ο Ανδρέας Τσούνης για τον ένα χρόνο από τον χαμό της22:56Βιασμός ανήλικης: Ο προφυλακισμένος για βιασμό της κόρης της συντρόφου του (εικόνες)22:42Κύθηρα: Νέο ναυάγιο με μετανάστες 22:29Αχαΐα: βίαζε την κουνιάδα του για χρόνια, απειλώντας την με πριόνι!22:17Καραμανλής: Μετρό και στον Πειραιά από την Δευτέρα22:03Champions League: Σάλτσμπουργκ και Λειψία “άνοιξαν λογαριασμό”21:50BCL: Ο ΠΑΟΚ πάλεψε για την ανατροπή αλλά ηττήθηκε21:38Πισπιρίγκου - Κούγιας: Δριμύ κατηγορώ για τον Παπαδόπουλο και τα “λαϊκά δικαστήρια”21:25Φωκίδα: Όταν ο άτυχος μηχανικός μιλούσε για τις επικίνδυνες στοές στα μεταλλεία (βίντεο)21:11