Ειδήσεις /Υγεία - ΠεριβάλλονΔημοσίευση: 01 Ιουνίου 2018 20:13

Έλληνας ερευνητής ρίχνει “φως” στην επιθετικότητα του εγκεφάλου

Τους εγκεφαλικούς βιολογικούς μηχανισμούς πίσω από την επιθετική συμπεριφορά φωτίζει μια νέα επιστημονική έρευνα με επικεφαλής ένα νέο Έλληνα ερευνητή της διασποράς.

Εγκέφαλος

Η επιθετικότητα είναι μια συμπεριφορά που συναντάται σε όλο το ζωικό βασίλειο και είναι παρούσα στον άνθρωπο από τα πρώτα χρόνια της ζωής του. Όπως όλες οι συμπεριφορές, η επιθετικότητα πηγάζει από τον εγκέφαλο. Μέχρι σήμερα όμως παραμένει σε μεγάλο βαθμό μυστήριο η ταυτότητα των συγκεκριμένων νευρώνων που εμπλέκονται στην επιθετική συμπεριφορά.

Οι επιστήμονες, με επικεφαλής τον Στέφανο Σταγκουράκη του Τμήματος Νευροεπιστήμης του ιατρικού Ινστιτούτου Καρολίνσκα του Πανεπιστημίου της Στοκχόλμης, που πειραματίσθηκαν με αρσενικά ποντίκια και έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό νευροεπιστήμης "Nature Neuroscience", ανακάλυψαν ότι μια προηγουμένως άγνωστη ομάδα νευρώνων (PMv), που βρίσκεται στον υποθάλαμο του εγκεφάλου, παίζει ρόλο-κλειδί στην έναρξη και στην οργάνωση της επιθετικότητας.

Μάλιστα, ο Σταγκουράκης και οι συνεργάτες του χρησιμοποίησαν στους συγκεκριμένους νευρώνες τη σύγχρονη τεχνική της οπτογενετικής («χειραγώγηση» των γονιδίων μέσω φωτός) και κατάφεραν να ελέγξουν την επιθετικότητα των πειραματόζωων, ενεργοποιώντας ή αναστέλλοντας τη δράση αυτών των εγκεφαλικών κυττάρων. Έτσι, είτε ώθησαν τα ποντίκια να επιτεθούν, είτε αντίθετα «φρέναραν» μια επίθεσή τους.

Τα αρσενικά ποντίκια, όπως και άλλα ζώα, συχνά επιτίθενται το ένα στο άλλο με στόχο να επιβληθούν ως ανώτερα στην άτυπη ιεραρχία της κοινωνίας τους. Οι ερευνητές κατόρθωσαν να αντιστρέψουν τους ρόλους, με το να αναστείλουν τη δραστηριότητα των συγκεκριμένων νευρώνων στα κυριαρχικά πειραματόζωα και αντίστροφα να ενεργοποιήσουν τα ίδια εγκεφαλικά κύτταρα στα υποτακτικά ποντίκια, με αποτέλεσμα να επιβεβαιωθεί το ρητό του Ευαγγελίου «ούτως έσονται οι έσχατοι πρώτοι και οι πρώτοι έσχατοι»!

«Βρήκαμε ότι ακόμη και μια σύντομης διάρκειας ενεργοποίηση αυτών των νευρώνων PMv μπορεί να πυροδοτήσει μια παρατεταμένη έξαρσή τους, πράγμα το οποίο πιθανώς εξηγεί κάτι που όλοι αναγνωρίζουμε, ότι μετά τη λήξη μιας φιλονικίας το αίσθημα του ανταγωνισμού μπορεί να παραμείνει για πολλή ώρα», δήλωσε κ. ο Σταγκουράκης.

Ο Έλληνας ερευνητής σπούδασε μοριακή βιολογία και βιοτεχνολογία στο ΤΕΙ Κρήτης (2005-2009), έκανε μεταπτυχιακά στο Τμήμα Φαρμακευτικής του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης και τώρα διεξάγει διδακτορική έρευνα στο Ινστιτούτο Καρολίνσκα.

Σημαντικότερες ειδήσεις στη κατηγορίαΓυναικοκτονία στον Πειραιά: Μετανιωμένος και συντετριμμένος δηλώνει ο 25χρονοςΧθες 13:07 | Ειδήσεις

Ζήτησε και πήρε προθεσμία να απολογηθεί την επόμενη Πέμπτη. Οι κινήσεις του μετά το έγκλημα και η ανάρτηση στα social media.

Γλυπτά του Παρθενώνα: Πως θα γίνει η “επιστροφή” στην Ελλάδα (βίντεο)Χθες 14:07 | Ειδήσεις

Ο ανταποκριτής του ΑΝΤ1 στην Βρετανία, Ισαάκ Καριπίδης, αποκάλυψε ποια είναι η βασική πρόταση που συζητούν Λονδίνο και Αθήνα, ώστε να γίνει πρακτικά εφικτή η έκθεση των αρχαιοτήτων στην πατρίδα τους.

“Κιβωτός του Κόσμου”: Άλλαξε όνομα και λογότυπο στα social mediaΧθες 12:45 | Ειδήσεις

Ξεκάθαρη στήριξη στον πατέρα Αντώνιο από τους διαχειριστές της σελίδας. Τι αναφέρουν στην ανάρτηση τους.

Καταγγελία για τον ιερέα με τους "μαϊμού" εράνους: με έκαιγε με σταυρό γιατί είχα δαιμονιστεί (εικόνες)Χθες 16:37 | Τοπικά Νέα

"Επειδή εγώ ήμουν ορφανός, σημαίνει ότι ήμουν και σκουπίδι;" αναφέρει ο νεαρός για τον ιερέα που πραγματοποιούσε "μαϊμού" εράνους.

Η Μέγκαν Μαρκλ απαντά στις φήμες για συμμετοχή της σε ριάλιτι 23:59ΛΟΑΤΚΙ: Queer μουσείο για λίγες μέρες…. στην Αγία Πετρούπολη23:47Αλέξης Τσίπρας και Μπέτυ Μπαζιάνα στο Εθνικό Θέατρο (εικόνες)23:35Ρέθυμνο: έβαφε το σπίτι και πέθανε23:22Ανδρουλάκης από Ρέθυμνο: Δεν αξίζουν στον ελληνικό λαό Μητσοτάκης και Τσίπρας23:08Μουντιάλ 2022: η Αγγλία επικράτησε εύκολα κόντρα στη Σενεγάλη22:54Ισχυρός σεισμός στα νησιά Σαμόα22:40Ελληνοτουρκικά: δεκάδες παραβιάσεις από τουρκικά μαχητικά22:25Missing Alert: Πού βρέθηκε η 13χρονη αγνοούμενη22:11Κλιματική Κρίση - Έρευνα: Πάνω από 20000 θάνατοι λόγω... καύσωνα στη Δυτική Ευρώπη21:57Αστυνομικός εντοπίστηκε νεκρός σε χωράφι 21:43ΠΑΟΚ: “περίπατος” κόντρα στην Καρδίτσα21:30Δίπλωμα οδήγησης: Πήγε να δώσει εξετάσεις με... ακουστικό στο αυτί! 21:18ΕΑΔ: Φαρμακείο “πουλούσε” ληγμένα φάρμακα21:03Εύβοια: νεκρός ποδηλάτης μετά από παράσυρση από αυτοκίνητο20:50Οι “Παγιδευμένοι” επιστρέφουν - Δείτε το teaser 20:37Πάτρα: στο νοσοκομείο διασωληνωμένος 15χρονος μετά από τροχαίο20:23Ο Παναθηναϊκός γλίτωσε την ήττα από την Πάφο20:10Ενέργεια - ΕΕ: είμαστε ασφαλείς για τον χειμώνα19:56Τσαντάκιας - Ηλιούπολη: βίντεο - ντοκουμέντο από τη φονική επίθεση σε ηλικιωμένη19:42