Ειδήσεις /Υγεία - ΠεριβάλλονΔημοσίευση: 13 Ιουνίου 2017 19:45

Έλληνας “διάβασε” άλλα 1000 γονιδιώματα μικροβίων

AP - Εργαστήριο - έρευνες

Επιστήμονες από τις ΗΠΑ και άλλες χώρες με επικεφαλής έναν Έλληνα βιολόγο έκαναν ένα ακόμη βήμα για την αποκάλυψη της μεγάλης μικροβιακής βιοποικιλότητας του πλανήτη μας, καθώς έδωσαν στη δημοσιότητα τα αποκωδικοποιημένα γονιδιώματα άλλων 1.003 βακτηρίων και αρχαιοβακτηρίων (γνωστών και ως «αρχαίων»).

Παρόλο που ο αριθμός των μικροβίων σε μια μόνο χούφτα χώματος ξεπερνά τον αριθμό των άστρων του γαλαξία μας, μέχρι σήμερα οι επιστήμονες γνωρίζουν ελάχιστα πράγματα για όλο αυτό τον μικροβιακό πλούτο. Μόνο πρόσφατα έχουν αρχίσει να αξιοποιούν τις νέες τεχνολογίες γενετικής ανάλυσης για να «διαβάζουν» το DNA ολοένα περισσότερων μικροοργανισμών.

Ηγετικό διεθνώς ρόλο σε αυτή την προσπάθεια κατέχει ένας Έλληνας επιστήμονας, ο Νίκος Κυρπίδης, επικεφαλής από το 2011 του σχετικού προγράμματος στο Κοινό Ινστιτούτο Γονιδιώματος του Υπουργείου Ενέργειας των ΗΠΑ.

Στη νέα έρευνα, με επικεφαλής τον Κυρπίδη, που παρουσιάσθηκε στο περιοδικό βιοτεχνολογίας "Nature Biotechnology", παρουσιάσθηκαν 1.003 νέα γονιδιώματα, η μεγαλύτερη «φουρνιά» που έχει ποτέ δημοσιοποιηθεί μέχρι σήμερα. Πρόκειται για μικρόβια από κάθε «γωνιά» της Γης, από το νερό, το χώμα, τα φυτά, ακόμη και τα έντερα αγελάδων και τερμιτών.

Το επίτευγμα αναμένεται να βοηθήσει σε διάφορες βιοτεχνολογικές εφαρμογές στο μέλλον, καθώς η ανακάλυψη των λειτουργιών των γονιδίων, των ενζύμων και των μεταβολικών «μονοπατιών» όλων αυτών των μικροοργανισμών μπορεί να επιτρέψει την αξιοποίησή τους σε μια ευρεία γκάμα εφαρμογών σε πεδία όπως η βιοενέργεια, η βιοιατρική, η φαρμακευτική, η γεωργία, το περιβάλλον κ.α.

«Τα βακτήρια και τα αρχαία συναποτελούν το μεγαλύτερο ποσοστό της βιοποικιλότητας των έμβιων οργανισμών στη Γη. Έχουν ήδη κατακτήσει κάθε περιβάλλον στον πλανήτη μας και συνεπώς έχουν βρει τρόπους να επιβιώνουν κάτω από τις πιο αντίξοες συνθήκες, χάρη σε διαφορετικά ένζυμα και τη διαφορετική βιοχημεία τους», όπως είπε ο Κυρπίδης.

Η «Γονιδιωματική Εγκυκλοπαίδεια Βακτηρίων και Αρχαίων» (GEBA) είναι μια φιλόδοξη πρωτοβουλία του αμερικανικού υπουργείου Ενέργειας, που αποσκοπεί στην «αλληλούχιση» (ανάγνωση) του DNA πολλών χιλιάδων μικροοργανισμών, ιδίως σε ανεξερεύνητα έως τώρα «κλαδιά» του δέντρου της ζωής. Τα πρώτα 56 γονιδιώματα της μικροβιακής «Εγκυκλοπαίδειας» είχαν δημοσιευθεί το 2009.

Σήμερα είναι η κύρια ερευνητική προσπάθεια που βρίσκεται σε εξέλιξη σε αυτό το πεδίο παγκοσμίως, με την ελπίδα ότι θα προκύψουν νέες σημαντικές βιοτεχνολογικές εφαρμογές. Όπως δήλωσαν οι ερευνητές, μόλις τώρα αρχίζει να έρχεται στο φως το τεράστιο κρυμμένο δυναμικό του μικρόκοσμου.

Ο Ν. Κυρπίδης αποφοίτησε το 1988 από το Τμήμα Βιολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και το 1996 πήρε το διδακτορικό του στη μοριακή βιολογία και βιοτεχνολογία από το Πανεπιστήμιο Κρήτης.

Στη νέα μελέτη συνεργάσθηκαν επίσης οι Μιχάλης Χατζηθωμάς και Γιώργος Παυλόπουλος, επίσης ερευνητές του Κοινού Ινστιτούτου Γονιδιώματος του Υπουργείου Ενέργειας των ΗΠΑ.

Σημαντικότερες ειδήσεις στη κατηγορίαΓλυκά Νερά – Πιλότος στον ΑΝΤ1: Μακάρι να μπορούσα να γυρίσω τον χρόνο πίσω...Χθες 18:12 | Ειδήσεις

Την Τρίτη θα απολογηθεί στον Ανακριτή, ο καθ ομολογίαν δράστης για τον φόνο της Καρολάιν. Τι δήλωσε αποκλειστικά στον ΑΝΤ1.

Κορονοϊός: ο “χάρτης” με τα κρούσματα της ΚυριακήςΧθες 17:19 | Ειδήσεις

Σε ποιες περιοχές της χώρας εντοπίστηκαν, το τελευταίο 24ωρο, φορείς του νέου ιού. Αναλυτικά στοιχεία από τον ΕΟΔΥ.

Τσαβούσογλου: Η Ελλάδα παραβιάζει τις συμφωνίες - Ο Δένδιας μιλά πίσω από την πλάτη μουΧθες 18:25 | Ειδήσεις

Νέες προκλήσεις από τον Τούρκο υπουργό Εξωτερικών και αιχμές κατά του Νίκου Δένδια.

Πετράλωνα – Καταγγελία για βιασμό: Εξιτήριο για την 50χρονηΧθες 21:34 | Ειδήσεις

Η 50χρονη κατήγγειλε πως ξυλοκοπήθηκε και βιάστηκε από ένοικο της πολυκατοικίας, ενώ εξετάζεται αν υπήρχε και δεύτερος δράστης.

Κερτ Ράσελ και Γκόλντι Χόουν: Από τη Θεσσαλονίκη, διακοπές στη Σκιάθο (εικόνες)00:00Λευκό χαμόγελο: Οι 7 χρυσοί κανόνες για να το αποκτήσεις!23:50Euro 2020: Η Ιταλία του Μαντσίνι ισοφάρισε ρεκόρ 82 χρόνων23:39Αυτές είναι οι μυρωδιές που ελκύουν περισσότερο τους άνδρες!23:27Μητσοτάκης: Στην Αίγυπτο ο Πρωθυπουργός 23:13Νεκτάριος Σάββας: Βανδάλισαν το μνημείο του αστυνομικού23:00Φτιάξτε την απόλυτη δροσιστική μάσκα προσώπου με δυο απλά υλικά!22:46ΑΠΘ: Νεαρή έπεσε σε φρεάτιο την ώρα του πάρτι - Έμεινε λιπόθυμη για ώρα22:33Πολωνία: πάνω από 100 άστεγοι μετά από φωτιά (εικόνες)22:19Τουρνουά “Ακρόπολις” - Εθνική Ελλάδας: Ήττα από την Σερβία και δεύτερη θέση22:06Πετράλωνα – Καταγγελία για βιασμό: Εξιτήριο για την 50χρονη21:53Αίγυπτος: Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ Γυναικών με ελληνική παρουσία21:40Ολυμπιακοί Αγώνες – Τόκιο: Ο Κυνηγάκης πήρε την πρόκριση21:26Euro 2020: Η Ελβετία νίκησε την Τουρκία και…περιμένει (εικόνες)21:13Euro 2020: Η Ιταλία νίκησε την Ουαλία και πήρε την πρωτιά (βίντεο)21:01Υπόθεση Ναβάλνι: Οι ΗΠΑ ετοιμάζουν νέες κυρώσεις κατά της Ρωσίας20:50Μπακοχρήστος: Χάλκινος στο Παγκόσμιο άρσης βαρών σε πάγκο20:38Εργασιακά - Χατζηδάκης: Με τον νέο νόμο ενισχύονται οι εργαζόμενοι και η οικονομία20:25Τουρκία: ο άνδρας που δεν έχει ξυρίσει ποτέ το μουστάκι του (βίντεο)20:13Αλαμπάμα: Πολύνεκρη καραμπόλα εν μέσω καταιγίδας 20:00