Ειδήσεις /Υγεία - ΠεριβάλλονΔημοσίευση: 28 Ιανουαρίου 2017 19:07

Έφτιαξαν για πρώτη φορά στη Γη μεταλλικό υδρογόνο (βίντεο)

Θεωρείται το «Ιερό Δισκοπότηρο» της επιστήμης.

Γη - μεταλλικό υδρογόνο

Περίπου 80 χρόνια μετά τη θεωρητική πρόβλεψή του το 1935, επιστήμονες του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ των ΗΠΑ κατάφεραν επιτέλους -εν είδει σύγχρονων αλχημιστών- να κάνουν πραγματικότητα τη δημιουργία μεταλλικού υδρογόνου.

Εφόσον όντως αυτό συνέβη (μερικοί φυσικοί αμφιβάλλουν σοβαρά), θα πρόκειται για ένα από τα πιο πολύτιμα νέα υλικά στον πλανήτη μας με δυνητικές εξωτικές ιδιότητες και ποικίλες χρήσιμες εφαρμογές, ιδίως χάρη στην υπεραγωγιμότητα του ηλεκτρισμού, δηλαδή στη δυνατότητα μεταφοράς ηλεκτρικού ρεύματος χωρίς αντίσταση.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον καθηγητή φυσικών επιστημών ‘Αϊζαακ Σιλβέρα, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο κορυφαίο επιστημονικό περιοδικό «Science», ανέφεραν ότι χρειάζονται περαιτέρω έρευνες, καθώς δεν είναι βέβαιοι αν το μεταλλικό υδρογόνο τους είναι στερεό ή υγρό, αν και κλίνουν υπέρ της στερεάς εκδοχής.

«Πρόκειται για το ιερό δισκοπότηρο της φυσικής υψηλής πιέσεων. Είναι το πρώτο δείγμα μεταλλικού υδρογόνου πάνω στη Γη, έτσι όταν το κοιτά κανείς, βλέπει κάτι που δεν έχει υπάρξει ποτέ πριν», δήλωσε ο ίδιος.

Το υδρογόνο είναι ένα άχρωμο αέριο, που υπό ειδικές συνθήκες μπορεί να μετατραπεί σε μέταλλο. Το μεταλλικό υδρογόνο σε υγρή μορφή αποτελεί βασικό συστατικό των γιγάντιων πλανητών Δία και Κρόνου.

Για να το δημιουργήσουν στη Γη, οι ερευνητές συμπίεσαν ένα μικροσκοπικό δείγμα υδρογόνου, ασκώντας πάνω του -με τη βοήθεια συνθετικών διαμαντιών- τεράστιες πιέσεις της τάξης των 495 γιγαπασκάλ, πολύ μεγαλύτερες από αυτές που ασκούνται στο κέντρο του πλανήτη μας.

Σε τόσο ακραίες συνθήκες πίεσης, το στερεό μοριακό υδρογόνο διασπάται και τα μόριά του αποσυντίθενται σε ατομικό υδρογόνο, το οποίο είναι μέταλλο. Ακόμη και όταν η υψηλή πίεση σταματά, το ατομικό υδρογόνο παραμένει μεταλλικό (είναι δηλαδή μετα-σταθερό).

Το επίτευγμα θα βοηθήσει τους επιστήμονες να απαντήσουν θεμελιώδη ερωτήματα για τη φύση της ύλης. Αλλά επίσης θα ανοίξει το δρόμο για μια σειρά από πρακτικές επαναστατικές εφαρμογές, όπως οι υπεραγωγοί ηλεκτρισμού σε συνθήκες θερμοκρασίας δωματίου. Κάτι τέτοιο θα μεταμορφώσει τις μεταφορές, την παραγωγή και αποθήκευση ενέργειας, τη διαστημική εξερεύνηση κ.α.

«Χρειάζεται τρομερή ποσότητα ενέργειας για να δημιουργηθεί το μεταλλικό υδρογόνο. Και αν μετατραπεί ξανά σε μοριακό υδρογόνο, τότε όλη αυτή η ενέργεια απελευθερώνεται, δημιουργώντας το πιο ισχυρό πυραυλικό καύσιμο που είναι γνωστό στον άνθρωπο, φέρνοντας έτσι επανάσταση στην πυραυλική τεχνολογία», δήλωσε ο Σιλβέρα. Αυτό, μεταξύ άλλων, θα διευκολύνει την εξερεύνηση άλλων μακρινών πλανητών.

Όμως στο παρελθόν κατά καιρούς είχαν γίνει ξανά ανακοινώσεις περί δημιουργίας μεταλλικού υδρογόνου, για να διαψευσθούν αργότερα. Και αυτή τη φορά, ουκ ολίγοι φυσικοί σε διάφορες χώρες (ΗΠΑ, Βρετανία, Γαλλία), σύμφωνα με το «Nature», δήλωσαν πως δεν έχουν καθόλου πειστεί ότι όντως δημιουργήθηκε μεταλλικό υδρογόνο και επιφυλάσσονται, εωσότου γίνουν περισσότερα πειράματα.

Σημαντικότερες ειδήσεις στη κατηγορίαΠανελλήνιες 2021 - Απεργία: αλλαγές στα μέσα μεταφοράς λόγω εξετάσεωνΣήμερα 13:29 | Ειδήσεις

Πώς θα κινηθούν τελικά τα Μέσα Μεταφοράς την Τετάρτη, μετά την κατεπείγουσα αγωγή Κεραμέως για τη διασφάλιση της διενέργειας των Πανελληνίων.

Πανελλήνιες 2021 - ΑΔΕΔΥ: Εξαιρούνται από την απεργία οι εκπαιδευτικοίΣήμερα 13:09 | Ειδήσεις

Αναλυτικά η ανακοίνωση της ΑΔΕΔΥ. Η υπουργός Παιδείας είχε καταθέσει κατεπείγουσα αγωγή κατά της απεργίας της ΑΔΕΔΥ με στόχο τη διασφάλιση των Πανελλαδικών.

Πελώνη: Μητσοτάκης - Ερντογάν θα πυκνώσουν τις επαφές τουςΣήμερα 14:14 | Ειδήσεις

Τι συμφώνησαν οι δύο ηγέτες για την αποφυγή έντασης και για το Μεταναστευτικό. Οι αναφορές της Κυβ. Εκπροσώπου για την Αλβανία, την Χάγη και το εργασιακό ν/σ.

Θεσσαλονίκη: βιασμός ανήλικης - κατηγορούμενος ο θείος της!Σήμερα 11:22 | Τοπικά Νέα

Το κορίτσι βίωνε για χρόνια τη φρίκη στα χέρια του θείου της, από όταν ήταν εννέα ετών!

Φονικό στην Ηλεία: Ισόβια στον 68χρονο δράστη14:46Φεστιβάλ Lollapalooza 2021: Στη σκηνή οι Foo Fighters, Post Malone, Miley Cyrus 14:37Euro 2020: Η διοργάνωση “ζεσταίνεται” - Τα καλύτερα έρχονται!14:25Πελώνη: Μητσοτάκης - Ερντογάν θα πυκνώσουν τις επαφές τους14:13Η Αθήνα από το Διάστημα: Φωτογραφία από τον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό14:00Πέτρος Φιλιππίδης: Τον διέγραψαν από το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών13:49Δένδιας: Άριστο το επίπεδο σχέσεων Ελλάδας - Λιθουανίας 13:37Πανελλήνιες 2021 - Απεργία: αλλαγές στα μέσα μεταφοράς λόγω εξετάσεων13:26Πανελλήνιες 2021 - ΑΔΕΔΥ: Εξαιρούνται από την απεργία οι εκπαιδευτικοί 13:15Κορονοϊός - Φον ντερ Λάιεν: Πάνω από 300 εκατομμύρια εμβολιασμοί στην ΕΕ13:06“Η Φάρμα”: Κατσογρεσάκη - Ντούπης μαζί και στο “Πρωινό” (βίντεο)12:54ΑΑΔΕ: Αλλαγές στον ΦΠΑ για μικροδέματα μέσω διαδικτύου12:41Κορονοΐός - Γεωργιάδης: Ασφαλώς είναι λόγος απόλυσης ο μη εμβολιασμός 12:30Η Μαρία Σάκκαρη στο “Πρωινό” (βίντεο)12:18Το πρώτο μεγάλο ντέρμπι του Ευρωπαϊκού απόψε στο Μόναχο12:07Θεσσαλονίκη: βιασμός ανήλικης - κατηγορούμενος ο θείος της!12:00Κικίλιας για AstraZeneca: Η δεύτερη δόση να γίνει κανονικά 11:49Ζώδια από την Λίτσα Πατέρα: η καλύτερη εβδομάδα του Ιουνίου (βίντεο)11:37Euro 2020: Γαλλία - Γερμανία, η πρώτη “μεγάλη μάχη”11:27ΝΑΤΟ: Μπάιντεν - Ερντογάν “τα βρήκαν” στις Βρυξέλλες11:16