Ειδήσεις /Υγεία - ΠεριβάλλονΔημοσίευση: 26 Σεπτεμβρίου 2016 06:59

Έτσι επιβιώνουν τα πιο σκληροτράχηλα ζώα της Γης

Αποκαλύφθηκε το μυστικό επιβίωσης των πιο σκληροτράχηλων ζώων στη Γη.

μυστικό επιβίωσης - σκληροτράχηλα ζώα - DNA - βραδύπορα

Ιάπωνες επιστήμονες ανακάλυψαν για πρώτη φορά το γενετικό μυστικό που επιτρέπει στα βραδύπορα, τα μικροσκοπικά ζώα μήκους περίπου ενός χιλιοστού, να αντέχουν σε βραστό νερό, στην κατάψυξη και στις διαστημικές ακτινοβολίες, κάτι που τους έχει προσδώσει τον χαρακτηρισμό των πιο σκληροτράχηλων ζώων του πλανήτη μας.

Η ανακάλυψη μιας πρωτεΐνης που τα προστατεύει, μπορεί να έχει σημασία και για τους ανθρώπους, καθώς, όπως έδειξαν τα πειράματα με ανθρώπινα κύτταρα, τα τελευταία -όταν ενισχυθούν με την ίδια πρωτεΐνη- αποκτούν και αυτά αντοχή στην επικίνδυνη ακτινοβολία-Χ.

Αυτό σημαίνει ότι ίσως στο μέλλον το ανθρώπινο DNA, με την κατάλληλη γενετική τροποποίηση θα μπορούσε να αποκτήσει κάτι από την θαυμαστή ανθεκτικότητα των ταπεινών βραδύπορων. Κάτι τέτοιο θα ήταν χρήσιμο, μεταξύ άλλων, στην αντικαρκινική θεραπεία, στην προστασία των εργαζομένων με ακτινοβολίες, στους αστροναύτες κ.α. Προηγουμένως όμως θα πρέπει να επιχειρηθεί μια τέτοια γενετική τροποποίηση σε πειραματόζωα.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον καθηγητή μοριακής βιολογίας Τακεκάζου Κουνιέντα του Πανεπιστημίου του Τόκιο, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «Nature Communications», σύμφωνα με το BBC, το «Nature» και το «New Scientist», μελέτησαν επί οκτώ ολόκληρα χρόνια το γονιδίωμα των βραδύπορων για να εντοπίσουν την πηγή της αξιοσημείωτης ανθεκτικότητάς τους στις ακραίες συνθήκες του περιβάλλοντος.

Τα βραδύπορα αντέχουν σε θερμοκρασίες από σχεδόν το απόλυτο μηδέν (μείον 273 βαθμοί Κελσίου) έως σχεδόν το σημείο βρασμού του νερού (100 βαθμοί), καθώς και σε πιέσεις εξαπλάσιες από αυτές στους βυθούς των ωκεανών, αλλά και σε παρατεταμένη έλλειψη νερού.

Τελικά οι επιστήμονες βρήκαν μια πρωτεΐνη, που ονόμασαν Dsup («καταστολέα βλαβών»), η οποία με κάποιο τρόπο τυλίγει το DNA των βραδύπορων και το προστατεύει αποτελεσματικά. Όταν οι ερευνητές εισήγαγαν αυτή την πρωτεΐνη στο DNA ανθρωπίνων κυττάρων, τα τελευταία υπέστησαν πολύ λιγότερες βλάβες από τις αναμενόμενες, όταν εκτέθηκαν σε ισχυρές ακτίνες-Χ (μείωση 40% έως 50%).

Τα ακραιόφιλα οκτάποδα βραδύπορα, γνωστά και ως «αρκούδες του νερού», ζουν οπουδήποτε υπάρχει νερό, από τη λιμνούλα του κήπου σας μέχρι τα βάθη της Ανταρκτικής, ενώ δεν έχουν πρόβλημα με το κενό του διαστήματος, ούτε με τις θανατηφόρες ακτινοβολίες που υπάρχουν εκεί. Το 2007 είχαν σταλεί στο διάστημα από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Διαστήματος (ESA) και, όπως απέδειξαν, όχι μόνο επιβίωσαν, αλλά αναπαράχθηκαν κανονικότατα, όταν γύρισαν στη Γη.

Υπάρχουν πάνω από 800 καταγεγραμμένα είδη βραδύπορων στον πλανήτη μας και χιλιάδες ακόμη που δεν έχουν «βαφτιστεί».

ΕΝΟΤΗΤΕΣ DNAπρωτεΐνηζώα
Σημαντικότερες ειδήσεις στη κατηγορίαΓυναικοκτονία στη Λακωνία: έπνιξε τη γυναίκα τουΣήμερα 08:56 | Ειδήσεις

Η 14η γυναικοκτονία της χρονιάς αυτήν τη φορά στη Λακωνία. Τα πρώτα στοιχεία για το νέο έγκλημα έμφυλης βίας.

Γεωργαντάς - Εμβόλιο: θα μειωθεί η αναμονή για την τρίτη δόσηΣήμερα 08:46 | Ειδήσεις

Τι είπε στον ΑΝΤ1 για όσους έχουν εμβολιαστεί στο εξωτερικό και θέλουν να κάνουν την τρίτη δόση. Τι θα γίνει με τους εμβολιασμούς στα παιδιά ηλικίας 5-11 ετών

ΚΙΝΑΛ: Οι αντιδράσεις των υποψηφίωνΣήμερα 06:14 | Ειδήσεις

Οι πρώτες αντιδράσεις των υποψηφίων μετά την πρωτιά του Νίκου Ανδρουλάκη στον πρώτο γύρο των εκλογών για την ανάδειξη αρχηγού του Κινήματος Αλλαγής.

Εμβολιασμοί παιδιών - Τσολιά: Ασφαλή τα εμβόλια, με ήπιες τυχόν παρενέργειεςΣήμερα 09:19 | Ειδήσεις

Τι λέει η Καθ. Παιδιατρικής για την συμβολή των ανήλικων στην διασπορά της νόσου, την χορήγηση άδειας για τα εμβόλια στα παιδιά και τις περιπτώσεις εμφάνισης μυοκαρδίτιδας από τον κορονοϊό ή μετά τον εμβολιασμό.

Βόλος: απολογείται για το φόνο της μητέρας του δικηγόρου του10:54ΟΑΕΔ: προπληρωμή για επιδόματα και Δώρο Χριστουγέννων10:41Μιανμάρ - Σαν Σου Τσι: Η χούντα την καταδίκασε σε φυλάκιση10:29Δημήτρης Λινός: Χειροτονήθηκε ιερέας ο σύζυγος της Αθηνάς Λινού10:16Εγνατία Οδός - Κοζάνη: φορτηγό τυλίχθηκε στις φλόγες (εικόνες)10:02“Ήλιος”: νέα επεισόδια με ραγδαίες εξελίξεις (εικόνες)09:49Κακοκαιρία: πού θα “χτυπήσει” τη Δευτέρα09:37Εμβολιασμοί παιδιών - Τσολιά: Ασφαλή τα εμβόλια, με ήπιες τυχόν παρενέργειες09:23Γεωργαντάς - Εμβόλιο: θα μειωθεί η αναμονή για την τρίτη δόση09:10Γυναικοκτονία στη Λακωνία: έπνιξε τη γυναίκα του08:56Γκίλμπερτ – Οξφόρδη: η επόμενη πανδημία θα είναι πιο φονική08:44Επέτειος Γρηγορόπουλου: έκτακτες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις08:31Associated Press: Οι καλύτερες φωτογραφίες για το 202108:17Μετάλλαξη Όμικρον – Φάουτσι: ενθαρρυντικές οι πρώτες ενδείξεις08:04Κένυα: δεκάδες οι νεκροί από τη βουτιά λεωφορείου σε ποτάμι (εικόνες)07:51Κορονοϊός – self test: Δωρεάν για όλους από σήμερα07:37Κέρκυρα: Έκρυβε ναρκωτικά σε αποθήκη (εικόνες)07:24Άγιος Νικόλαος: Ο προστάτης των θαλασσών και τα θαύματα07:11Μπομπ Ντόουλ: Πένθος στις ΗΠΑ για το θάνατό του06:57Κορονοϊός: rapid test δωρεάν την Δευτέρα σε 169 σημεία06:44