Ειδήσεις /Υγεία - Περιβάλλον /

Δεν είναι πια μυστικό

Δημοσίευση: 11 Μαρτίου 2015 21:10

Γιατί αλλάζουν χρώμα οι χαμαιλέοντες;

Την απάντηση στο ερώτημα φαίνεται πως βρήκαν ερευνητές από την Ελεβτία, οι οποίοι υποστηρίζουν ότι το μυστικό κρύβεται στα δύο στρώματα κυττάρων που διαθέτει το δέρμα τους, τα οποία περιέχουν νανοκρυστάλλους διαφόρων μεγεθών και σχημάτων.

χαμαιλέοντας

Αναρίθμητοι επιστήμονες, ξεκινώντας με τον Αριστοτέλη, έχουν μέχρι σήμερα μάταια προσπαθήσει να εξηγήσουν πώς οι χαμαιλέοντες καταφέρνουν να αλλάζουν γρήγορα τα χρώματα του δέρματός τους.

Αυτή τη φορά, ερευνητές στην Ελβετία πιστεύουν ότι επιτέλους έχουν την απάντηση: το μυστικό κρύβεται στο ότι τα συμπαθή ερπετά διαθέτουν δύο στρώματα κυττάρων στο δέρμα τους, τα οποία περιέχουν νανοκρυστάλλους διαφόρων μεγεθών και σχημάτων. Οι χαμαιλέοντες μεταβάλλουν κατά βούληση την απόσταση μεταξύ αυτών των ποικιλόμορφων μικροσκοπικών κρυστάλλων (σε ποσοστό γύρω στο 30%) και έτσι αντανακλούν διαφορετικά μήκη κύματος του φωτός, με αποτέλεσμα στα μάτια των άλλων να αλλάζουν χρώμα και να καμουφλάρονται.

Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου της Γενεύης, με επικεφαλής τον καθηγητή γενετικής και εξελικτικής βιολογίας Μισέλ Μιλίνκοβιτς, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό "Nature Communications", σύμφωνα με το "Science" και τη βρετανική «Γκάρντιαν», μελέτησαν εξονυχιστικά το δέρμα των χαμαιλεόντων με τη βοήθεια φασματοσκόπησης και βιντεοσκόπησης υψηλής ανάλυσης.

Όπως διαπιστώθηκε, κάτω από αρκετά στρώματα κοινών δερματικών κυττάρων, υπάρχουν τα λεγόμενα «ιριδοφόρα» κύτταρα, στο εσωτερικό των οποίων «πλέουν» μικροσκοπικοί φωτονικοί κρύσταλλοι από γουανίνη (ένα από τα τέσσερα βασικά συστατικά του DNA). Οι νανοκρύσταλλοι γουανίνης είναι διατεταγμένοι σε ένα πυκνό πλέγμα. Η μεταβαλλόμενη απόσταση μεταξύ των κρυστάλλων καθορίζει το μήκος κύματος του φωτός που θα ανακλασθεί και, κατά συνέπεια, το χρώμα του κυττάρου και τελικά όλου του δέρματος.

Κάπως έτσι, οι χαμαιλέοντες γίνονται ένα με το περιβάλλον τους. Όταν όμως τα ενήλικα αρσενικά συναντήσουν κάποιον ανταγωνιστή τους ή ένα θηλυκό, τότε μέσα σε λίγα λεπτά αποκτούν πολύ πιο έντονα χρώματα (π.χ. από πράσινο σε κόκκινο ή κίτρινο), πράγμα που τους κάνει πλέον να διακρίνονται. Παραμένει άγνωστο πάντως πώς ακριβώς δίνουν την εντολή οι χαμαιλέοντες, ώστε να γίνει η κατάλληλη κυτταρική αναδιάταξη στο δέρμα τους.

Όπως επίσης διαπιστώθηκε, κάτω από το πρώτο στρώμα των ιριδοφόρων κυττάρων, υπάρχει ένα δεύτερο στρώμα παρόμοιων κυττάρων, τα οποία αντανακλούν όχι το ορατό φως, αλλά το υπέρυθρο που παράγει θερμότητα, πράγμα που βοηθά τα ζώα να δροσίζονται.

Η ανακάλυψη του βιολογικού μυστικού των χαμαιλεόντων (που φαίνεται να είναι μοναδικό στο ζωικό βασίλειο) μπορεί να βοηθήσει τους επιστήμονες να σχεδιάσουν καινοτομικά υλικά που αλλάζουν χρώματα ή είναι λιγότερο ανακλαστικά.

Σημαντικότερες ειδήσεις στη κατηγορίαΚορονοϊός: Ο “χάρτης” με τα κρούσματα της ΤρίτηςΣήμερα 17:18 | Ειδήσεις

Σε ποιες περιοχές εντοπίστηκαν και πόσες νέες μολύνσεις από τον φονικό ιό, το προηγούμενο 24ωρο. Αναλυτικά στοιχεία από τον ΕΟΔΥ.

Πυροβολισμοί στην Αλεξάνδρας: τέσσερις συλλήψεις από την ΕΛΑΣΣήμερα 17:26 | Ειδήσεις

Στην εξιχνίαση της υπόθεσης προχώρησαν οιι αστυνομικοί, για το περίεργο περιστατικό, που προκάλεσε αναστάτωση.

Τροχαίο στο Ηράκλειο: Θρήνος στην κηδεία του 17χρονου (εικόνες)Σήμερα 16:24 | Τοπικά Νέα

Συγγενείς και φίλοι είπαν στον Προφήτη Ηλία το “τελευταίο αντίο” στον άτυχο νέο που “έσβησε” στην άσφαλτο.

Βάρκιζα - σχολικό: στυγνοί εγκληματίες οι ιδιοκτήτες, λέει η μητέρα (βίντεο)Σήμερα 18:57 | Ειδήσεις

Συγκλονίζει η μητέρα του παιδιού που έμεινε κλειδωμένο για ώρες σε σχολικό λεωφορείο! Τι δήλωσε στον ΑΝΤ1. Ποια η κατάσταση της 2χρονης.

Βάρκιζα - σχολικό: στυγνοί εγκληματίες οι ιδιοκτήτες, λέει η μητέρα (βίντεο)19:42Αττική: Αυτοί είναι οι Ρομά που είχαν “ρημάξει” σπίτια (εικόνες)19:29“Game of Chefs”: οι παίκτες που διαγωνίζονται την Τρίτη (εικόνες)19:15Κορονοϊός - οδοντίατρος: πότε απαιτείται rapid test19:02“Ελευθέριος Βενιζέλος”: χειροπέδες σε ζευγάρι Αμερικανών για αρχαιοκαπηλία18:49Φονικό στη Θεσσαλονίκη: βίντεο ντοκουμέντο από τη στιγμή της δολοφονίας18:37Γενική Συνέλευση ΟΗΕ: Επαφές Δένδια για την τουρκική προκλητικότητα 18:24Αρκαδία: Μεγάλη φωτιά στο Λεοντάρι - μήνυμα από το 11218:10Κορονοϊός - λύματα: μείωση ιικού φορτίου, με... έξαρση στα κρούσματα!17:58Κορονοϊός: Ο “χάρτης” με τα κρούσματα της Τρίτης17:44Κορονοϊός: δεκάδες νεκροί και 3040 νέα κρούσματα17:32Πυροβολισμοί στην Αλεξάνδρας: τέσσερις συλλήψεις από την ΕΛΑΣ17:19Κηδεία Ντούσαν Ίβκοβιτς: Τα μπασκετικά “παιδιά” του σήκωσαν το φέρετρο (εικόνες)17:07Καιρός: απότομη αλλαγή με βροχές και καταιγίδες16:55Τροχαίο στο Ηράκλειο: Θρήνος στην κηδεία του 17χρονου (εικόνες)16:41Κορονοϊός: - Θεσσαλονίκη: Σενάρια για “μίνι” lockdown16:28Θεσσαλονίκη: μαθητής τραυματίστηκε σε παιχνίδι με μάσκες για τον κορονοϊό 16:15Κορονοϊός: Θεοδωρίδου - Παπαευαγγέλου για τα εμβόλια σε παιδιά (βίντεο)16:02Ζακ Κωστόπουλος: Πέθανε σαν σήμερα - Το μήνυμα της μητέρας του15:49Κορονοϊός: η σωστή διατροφή είναι “όπλο”15:35