Τεχνολογία - Επιστήμη /ΑνακαλύψειςΔημοσίευση: 30 Δεκεμβρίου 2018 18:44

Ενδιαφέροντες εξωπλανήτες που ανακαλύφθηκαν το 2018

Ανακαλύψεις που ξεχώρισαν για την ιδιομορφία τους και ήλθαν να εμπλουτίσουν τη φαντασία μας για τους κόσμους που βρίσκονται «εκεί έξω».

Εξωπλανήτες

Έχει αρχίσει να γίνεται ρουτίνα η ανακάλυψη εξωπλανητών, κάτι που έγινε πιο φανερό το 2018, ένα έτος όπου δεν έλειψαν οι σχετικές ειδήσεις. Όμως όσο αυξάνονται οι ανακαλύψεις, τόσο περισσότερο γίνεται αντιληπτό ότι το σύμπαν μπορεί να μας εκπλήξει.

Ακολουθούν ορισμένες ανακαλύψεις που ξεχώρισαν για την ιδιομορφία τους και ήλθαν να εμπλουτίσουν τη φαντασία μας για τους κόσμους που βρίσκονται «εκεί έξω» και μας περιμένουν.

1. Μια παγωμένη γειτονική υπερ-Γη: Ένας παγωμένος εξωπλανήτης (Barnard's Star b) που κινείται γύρω από το κοντινό αχνό άστρο του Μπάρναρντ σε απόσταση περίπου έξι ετών φωτός, έχει μάζα υπερτριπλάσια της Γης και θερμοκρασία μείον 170 βαθμών Κελσίου. Είναι ο δεύτερος κοντινότερος εξωπλανήτης, μετά τον Proxima b γύρω από το άστρο Εγγύτατος στο τριπλό σύστημα του Άλφα του Κενταύρου σε απόσταση 4,4 ετών φωτός. Όμως το άστρο του Μπάρναρντ πλησιάζει συνεχώς τη Γη και εκτιμάται ότι σε 10.000 χρόνια θα είναι πλέον αυτό (και μαζί ο εξωπλανήτης του) το πιο κοντινό στο δικό μας πλανήτη και όχι ο Άλφα του Κενταύρου.

2. Ένα τεράστιο πλανητικό «νεογνό»: Το Πολύ Μεγάλο Τηλεσκόπιο (VLT) του Ευρωπαϊκού Νοτίου Αστεροσκοπείου (ESO) στη Χιλή αποκάλυψε για πρώτη φορά ένα πελώριο πλανητικό «μωρό» να γεννιέται από ένα δίσκο σκόνης και θραυσμάτων γύρω από το νάνο άστρο PDS 70 σε απόσταση 370 ετών φωτός. Αυτή υπήρξε η πρώτη επιβεβαιωμένη άμεση παρατήρηση ενός εξωπλανήτη σε τόσο μικρή ηλικία (μόλις πέντε εκατομμυρίων ετών). Όταν μεγαλώσει, προβλέπεται να γίνει ένας αέριος γίγαντας, καθώς ήδη είναι σχεδόν τριπλάσιος του Δία.

3. Ο εξωπλανήτης που εξαερώνεται: Το νέο διαστημικό τηλεσκόπιο TESS της NASA βρήκε τον πρώτο του εξωπλανήτη, μια υπερ-Γη που φαίνεται σταδιακά να εξατμίζεται από τη μεγάλη θερμότητα που δέχεται από το μητρικό άστρο. Ο πλανήτης Pi Mensae c, που έχει διάμετρο διπλάσια της Γης και πενταπλάσια μάζα, κινείται σε απόσταση σχεδόν 60 ετών φωτός από τη Γη, γύρω από το άστρο Pi Mensae, όπου είχε ήδη βρεθεί παλαιότερα ένας άλλος αέριος γίγαντας εξωπλανήτης. Ο Pi Mensae c πιθανώς έχει βραχώδη πυρήνα και μεγάλη ατμόσφαιρα από υδρογόνο και ήλιο, η οποία σταδιακά εξαφανίζεται λόγω της έντονης αστρικής ακτινοβολίας, ενώ δεν αποκλείεται να έχει και νερό.

4. Μία μεταλλική σφαίρα: Ο πλανήτης K2-229 b ξεχωρίζει, επειδή εκτιμάται ότι έχει ένα τεράστιο μεταλλικό πυρήνα που αποτελεί περίπου τα δύο τρία της μάζας του (συγκριτικά πλανήτες όπως η Γη και ο Άρης έχουν μεταλλικούς πυρήνες έως το ένα τρίτο της μάζας τους). Ο μεταλλικός πλανήτης κινείται γύρω από ένα άστρο ελαφρώς μικρότερο και ψυχρότερο από τον Ήλιο σε απόσταση 339 ετών φωτός από τη Γη. Η απόσταση από το άστρο του είναι τόσο μικρή που «ψήνεται» από την ακτινοβολία του και η θερμοκρασία του εκτιμάται στους 2.058 βαθμούς Κελσίου.

5. Ο πρώτος εξωγαλαξιακός εξωπλανήτης: Για πρώτη φορά οι αστρονόμοι έχουν ενδείξεις για πλανήτες πέρα από το δικό μας γαλαξία (έως τώρα όλες οι ανακαλύψεις εξωπλανητών έχουν γίνει μέσα στο γαλαξία μας). Το 2018 ανίχνευσαν σε ένα μακρινό γαλαξία ανωμαλίες στην ακτινοβολία των άστρων του, οι οποίες πιθανότατα οφείλονται σε πλανήτες που κινούνται γύρω τους.

6. Η πατρίδα του Σποκ: Ανακαλύφθηκε σε απόσταση 16 ετών φωτός από τη Γη, γύρω από το άστρο «40 Α Ηριδανού», ένας εξωπλανήτης διπλάσιος από τη Γη. Η «είδηση» είναι ότι το εν λόγω άστρο (υποτίθεται ότι) είναι ο «Βουλκάν», η πατρίδα του Σποκ από το «Σταρ Τρεκ».

7. Οι μεγάλοι αδελφοί: Το τηλεσκόπιο ALMA του ESO στη Χιλή εντόπισε τέσσερις αέριους γίγαντες εξωπλανήτες γύρω από το νεαρό άστρο CI Tau, ηλικίας μόνο δύο εκατομμυρίων ετών, σε απόσταση 500 ετών φωτός από τη Γη. Ο ένας εξωπλανήτης έχει τη μάζα του Δία, ο δεύτερος δεκαπλάσια από του Δία και οι άλλοι δύο τη μάζα του Κρόνου. Είναι η πρώτη φορά που οι αστρονόμοι βλέπουν τέσσερις αέριους γίγαντες γύρω από ένα τόσο νεαρό άστρο.

8. Το πρώτο εξωφεγγάρι: Το 2018 ανακαλύφθηκαν από το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble βάσιμες ενδείξεις για τον πρώτο δορυφόρο που έχει βρεθεί γύρω από έναν εξωπλανήτη και μάλιστα έχει τεράστιο μέγεθος. Το εξωφεγγάρι (ή εξωδορυφόρος), που έχει το μέγεθος του Ποσειδώνα, κινείται γύρω από τον Κέπλερ-1625 b, ένα πλανήτη σαν το Δία. Το φεγγάρι κινείται σε απόσταση τριών εκατομμυρίων χιλιομέτρων από τον πλανήτη του, περίπου οκτώ φορές την απόσταση Γης-Σελήνης. Ο δορυφόρος, που είναι ίσως αέριος, θα φαίνεται στον ουρανό του πλανήτη του διπλάσιος από ό,τι φαίνεται η Σελήνη στο δικό μας ουρανό.

Σημαντικότερες ειδήσεις στη κατηγορίαΚορονοϊός - Παπαευαγγέλου: αύξηση στην ενδοοικογενειακή διασπορά της πανδημίαςΧθες 18:28 | Ειδήσεις

Σε ύφεση η πορεία εξάπλωσης. "Καμπανάκι" για τους εμβολιασμούς. Το παράδειγμα της Αργολίδας και της Πιερίας. Τι είπε για τα σχολεία, τα κρούσματα κια τα εμβόλια.

“Fortnite” - Iσπανία: έφηβος εθισμένος στο βιντεοπαιχνίδι νοσηλεύθηκε σε κλινική (βίντεο)Χθες 14:18 | Ειδήσεις

Αγωγή και οδηγίες από γιατρούς πολλών ειδικοτήτων, συνεργασία με τους συγγενείς και μεγάλη προσπάθεια από τον ίδιο είναι τα απαιτούμενα για να μην “βουλιάξει” οριστικά στην παραμόρφωση του ψυχισμού του.

Κορονοϊός - Μεταλλάξεις: εκατοντάδες νέα κρούσματα της μετάλλαξης ΔέλταΧθες 17:17 | Ειδήσεις

Πόσες νέες μολύνσεις από παραλλαγές του ιού εντοπίστηκαν στην χώρα, την τελευταία εβδομάδα.

SpaceX: ξεκίνησε το πρώτο τουριστικό ταξίδι στο διάστημαΧθες 08:13 | Ειδήσεις

Ο πύραυλος εκτοξεύτηκε με επιτυχία, μεταφέροντας 4 Αμερικανούς τουρίστες, μεταξύ των οποίων και ο δισεκατομμυριούχος Τζάρεντ Άιζακμαν.

Ιαπωνία: συναγερμός μετά από έκρηξη ηφαιστείου07:12ΕΝΦΙΑ: πιθανή η μεταφορά πληρωμής της πρώτης δόσης06:58Σύνοδος Κορυφής MED 9: Μεταναστευτικό και κλιματική κρίση στην κορυφή της ατζέντας06:45Κορονοϊός - Rapid test: δωρεάν την Παρασκευή σε 157 σημεία06:31Χανιά: συνελήφθη ο δράστης της επίθεσης μη χημικό υγρό06:18Καιρός: νεφώσεις, ζέστη και σκόνη την Παρασκευή06:04Jennifer Aniston: ποιες πλαστικές επεμβάσεις έχει κάνει23:59Ολυμπιακός: “Λαχτάρησε” αλλά νίκησε την Αντβέρπ23:49Χανιά: Επίθεση με χημικό υγρό σε 18χρονη23:36Διατροφή: πως επηρεάζει την επίδοση των παιδιών στο σχολείο23:24Τουρκία: Navtex για έρευνες ανοιχτά της Κρήτης23:11Σάνεν Ντόχερτι: Ο καρκίνος, η δύναμη ψυχής και η νέα της ταινία22:59Οπλοστάσιο στην Μεσαρά με καλάσνικοφ, καραμπίνες και ξιφολόγχες22:46Κυπριακό: Τριμερής Αναστασιάδη - Τατάρ με Γκουτέρες22:32Κουτσούμπας: Σταγόνα στον ωκεανό τα μέτρα για την ακρίβεια22:20Κορονοϊός - ΜΕΓΑ Εμβολιαστικά Κέντα: ποια κλείνουν και πότε22:06Θάνατος 5χρονου από ροτβάιλερ: η μητέρα του Στάθη μιλά στον ΑΝΤ1 (βίντεο)21:54Λίνκολν - ΠΑΟΚ: “Καθάρισε” ο “Δικέφαλος”21:40Αρνητές κορονοϊού - Χανιά: Μαθητές “έχασαν χρονιά” λόγω των… self test21:27Μοντέλο με κοκαΐνη: “με παγίδευσε ο άνθρωπος μου”, λέει η 29χρονη (βίντεο)21:14