Τεχνολογία - Επιστήμη /ΑνακαλύψειςΔημοσίευση: 22 Ιανουαρίου 2018 07:17

Ελληνίδα έφερε στο φως το “οικογενειακό μυστικό” που έκρυβαν δύο αιγυπτιακές μούμιες

Μελέτησε το DNA τους και ανακάλυψε το… ένοχο μυστικό τους.

Αιγυπτιακές μούμιες - Οι δύο Αδελφοί

Δύο διάσημες αιγυπτιακές μούμιες που βρίσκονται στο Μουσείο του Μάντσεστερ, έχουν βαφτισθεί «Οι δύο Αδελφοί», επειδή έως τώρα πιστευόταν ότι ήσαν κανονικά αδέλφια. Όμως μια νέα αρχαιογενετική έρευνα, με επικεφαλής μία Ελληνίδα επιστήμονα, η οποία μελέτησε δείγματα DNA από τις δύο μούμιες, αποκάλυψε ότι στην πραγματικότητα αυτές είχαν διαφορετικό πατέρα, άρα ήσαν ετεροθαλή αδέλφια.

Οι δύο μούμιες, που είναι οι παλαιότερες του εν λόγω βρετανικού μουσείου και από τις πιο γνωστές μεταξύ των Αιγυπτιολόγων, προέρχονται από δύο άνδρες της αρχαίας αιγυπτιακής ελίτ που έζησαν περίπου το 1800 π.Χ.

Ο κοινός τάφος τους, γνωστός ως «Ο Τάφος των δύο Αδελφών», είχε ανακαλυφθεί το 1907 σε ένα χωριό περίπου 400 χιλιόμετρα νότια του Καΐρου. Οι ιερογλυφικές επιγραφές στα φέρετρά τους έδειχναν ότι ήσαν οι γιοί ενός ανώνυμου τοπικού κυβερνήτη, οπότε φυσιολογικά ονομάσθηκαν «τα δύο αδέλφια».

Όμως στην πορεία δημιουργήθηκαν υποψίες για το πόσο συγγενείς ήσαν, καθώς η βρετανίδα αιγυπτιολόγος Μάργκαρετ Μάρεϊ που πρώτη είχε μελετήσει τις μούμιες, είχε βρει σημαντικές σκελετικές διαφορές μεταξύ τους και είχε έτσι υποθέσει ότι ο ένας αδελφός ήταν υιοθετημένος. Η αλήθεια είναι τελικά πως η μαμά των δύο τούς έκανε από διαφορετικούς άνδρες!

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τη δρα Κωνσταντίνα Δρόσου της Σχολής Γεωλογικών και Περιβαλλοντικών Επιστημών του Πανεπιστημίου του Μάντσεστερ, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο αρχαιολογικό περιοδικό "Journal of Archaeological Science: Reports", μελέτησαν δείγματα μιτοχονδριακού DNA και DNA του χρωμοσώματος Υ.

Είναι η πρώτη φορά που γίνεται σε μούμια τέτοια συνδυαστική γενετική ανάλυση. Η μελέτη επιβεβαίωσε ότι τα δύο αδέλφια είχαν την ίδια μητέρα, αλλά αποκάλυψε ότι είχαν διαφορετικό πατέρα.

Όπως δήλωσε η Δρόσου, «ήταν ένα μακρύ και εξαντλητικό ταξίδι μέχρι τα ευρήματά μας, αλλά τελικά φθάσαμε σε αυτά. Είμαι ευγνώμων που καταφέραμε να προσθέσουμε ένα μικρό αλλά πολύ σημαντικό κομμάτι στο μεγάλο παζλ της ιστορίας και είμαι βέβαιη ότι τα αδέλφια θα ήσαν πολύ περήφανα για μας. Αυτές ακριβώς οι στιγμές είναι που μας κάνουν να πιστεύουμε στο αρχαίο DNA".

Η Κ. Δρόσου αποφοίτησε το 2008 από το Τμήμα Αρχαιολογίας και Ιστορίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, πήρε το διδακτορικό της στη Βιομοριακή Αρχαιολογία από το Πανεπιστήμιο του Μάντσεστερ το 2016 και έκτοτε είναι ερευνήτρια στο Ινστιτούτο Βιοτεχνολογίας του ίδιου πανεπιστημίου.

Ο ΑΝΤ1 στο πιο στολισμένο σπίτι της Ελλάδας (βίντεο)23:59Υποβρύχιος Άγιος Βασίλης παρέα με... καρχαρίες (βίντεο)23:48Σταϊκούρας: θα διεκδικήσουμε με ασφάλεια χαμηλότερα πρωτογενή πλεονάσματα23:38Στο πνεύμα των Χριστουγέννων ο ποδοσφαιρικός “πλανήτης” (βίντεο)23:24Κέρδισε τις εντυπώσεις ο λαβύρινθος από πάγο (βίντεο)23:10Η “Barbie της Θήβας” με το τεχνητό μέλος που κλέβει καρδιές (εικόνες)22:56Ληστές ξυλοκόπησαν 40χρονο μέσα στο σπίτι του22:42Μις Κόσμος 2019: Η πιο όμορφη γυναίκα στον κόσμο (εικόνες)22:28Θύμα τροχαίου στον ΑΝΤ1 για τον αγώνα του να…νουθετήσει τους οδηγούς (βίντεο)22:14Με το διπλό βγήκε η ΑΕΚ από τα … “Πηγάδια” 22:00Φοβερό τροχαίο! Αγροτικό καρφώθηκε σε βενζινάδικο (εικόνες)21:46Σε θέση… play off ο Παναθηναϊκός21:33Γιώργος Καπουτζίδης και Νικήτας Κωνσταντέλλος στο “Thrive”21:19Νέος ΚΟΚ: Πρόστιμα “φωτιά” για τους πεζούς (βίντεο)21:05“Επιτέλους γύρισα σπίτι μου”, λέει ο Έλληνας ναυτικός που απήχθη από πειρατές (εικόνες)20:51Στήθηκε η μεγαλύτερη ρόδα της Λατινικής Αμερικής (βίντεο)20:39Τα σκυλιά της ΕΜΑΚ που σώζουν ζωές (βίντεο)20:25“Βουτιά” 16χρονου από γέφυρα της Αττικής Οδού20:11“Βυθίζεται” ο ΠΑΟΚ19:57Σκωτία: Ζητά νέο δημοψήφισμα για ανεξαρτησία19:43