Τεχνολογία - Επιστήμη /ΑνακαλύψειςΔημοσίευση: 03 Ιουνίου 2016 23:10

Λύθηκε το μυστήριο με τη “βυθισμένη πόλη” στη Ζάκυνθο (Βίντεο)

Δεν είναι απομεινάρι ενός αρχαίου πολιτισμού, αποφάνθηκαν οι ειδικοί. Δημιουργήθηκε πριν από 3-5 εκατομμύρια χρόνια.

Ζάκυνθος - υποθαλάσσια πόλη - θάλασσα - πόλη

Αυτό που πολλοί νόμιζαν -ή ήλπιζαν- ότι είναι μια βυθισμένη πόλη στον βυθό του Αλικανά Ζακύνθου, στην πραγματικότητα δεν είναι παρά ένα περίεργο γεωλογικό και βιολογικό φαινόμενο: σχηματισμοί που δημιουργήθηκαν πριν από τρία έως πέντε εκατομμύρια χρόνια με τη βοήθεια ενός αρχαίου «πολιτισμού»… υποθαλάσσιων μικροβίων!

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον καθηγητή γεωχημείας Τζούλιαν Άντριους της Σχολής Περιβαλλοντικών Επιστημών του βρετανικού Πανεπιστημίου East Anglia, έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό θαλάσσιας γεωλογίας “Marine and Petroleum Geology”. Στην έρευνα συμμετείχαν και επιστήμονες του Πανεπιστημίου Αθηνών με επικεφαλής τον καθηγητή Μιχάλη Σταματάκη του Τμήματος Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος.

Η «πόλη» είχε ανακαλυφθεί πριν από λίγα χρόνια σε βάθος δύο έως πέντε μέτρων από δύτες, οι οποίοι είδαν “κατασκευές” που θύμιζαν βάσεις κιόνων, πεζοδρόμια, αυλές κ.α. Η κατοπινή αυτοψία που έκαναν αρχαιολόγοι της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων δεν έδειξε ίχνη κάποιου αρχαίου οικισμού, καθώς δεν βρέθηκαν κεραμικά ή νομίσματα.

Ζάκυνθος - υποθαλάσσια πόλη - θάλασσα - πόλη

Η νέα μελέτη έρχεται να επιβεβαιώσει την μη ανθρώπινη προέλευση αυτών των “κατασκευών”, που ανάγονται στην Πλειόκαινο γεωλογική περίοδο.

Οι επιστήμονες συνέλεξαν δείγματα από τον βυθό και τα μελέτησαν με διάφορες τεχνικές (μικροσκόπια, ακτίνες-Χ, γεωχημικές αναλύσεις κ.α.). Η εκτίμησή τους είναι ότι τα «ερείπια» είναι απολιθωμένα απομεινάρια ενός φυσικού υδραυλικού συστήματος, που υπήρχε κάποτε κάτω από τον βυθό και το οποίο επέτρεπε στο μεθάνιο και σε άλλους υδρογονάνθρακες να δραπετεύουν στο νερό.

Στη συνέχεια, μικρόβια χρησιμοποιούσαν τον άνθρακα του μεθανίου και των άλλων υδρογονανθράκων ως “καύσιμο” για να σχηματίσουν ένα είδος φυσικού τσιμέντου γύρω από τους γεωλογικούς σχηματισμούς από δολομίτη. Η σταδιακή διάβρωση έδωσε το τελικό σχήμα στους σχηματισμούς αυτούς, που μοιάζουν με ανθρώπινο έργο, αλλά δεν είναι.

Ζάκυνθος - υποθαλάσσια πόλη - θάλασσα - πόλη

Όπως είπε ο Άντριους, μπορεί να μην πρόκειται για μια αρχαία πόλη, όμως το γεωλογικό αυτό φαινόμενο είναι σπάνιο σε ρηχά νερά, καθώς κάτι ανάλογο συνήθως έχει εντοπισθεί σε βάθη εκατοντάδων ή και χιλιάδων μέτρων, π.χ. στη Βόρεια Θάλασσα.

Σύνοδος Κορυφής ΕΕ: Ο Ρούτε, η βιογραφία του Σοπέν και το διαφαινόμενο αδιέξοδο18:55Ομόνοια όπως… παλιά: Γέμισε νερό το συντριβάνι (εικόνες)18:43Το ΜέΡΑ25 αποκάλυψε πότε θα δοθούν στη δημοσιότητα οι ηχογραφήσεις των Eurogroup18:31Επίθεση με μαχαίρι σε τέμενος στο Λονδίνο18:20Αστυνομικοί σε κύκλωμα που πουλούσε διαβατήρια σε καταζητούμενους κακοποιούς18:08Εκδηλώσεις για την 199η επέτειο από την Κήρυξη της Επανάστασης17:57Γραφείο Προϋπολογισμού: “Ναι” στην αύξηση του κατώτατου μισθού17:49Ο Τσαβούσογλου άναψε “φωτιές” για Δένδια και Τσίπρα17:38Ο καιρός για τους αγρότες17:26ΝΔ και Πατούλης κατά Τσίπρα για παράνομη αφισοκόλληση17:15ΣΕΒ: η μεσαία τάξη καταβάλει το 51% των φορολογικών εσόδων17:03Ματίνα Νικολάου και Λάμπρος Φισφής κάνουν... Τσικνοπέμπτη στο “The 2Night Show” (εικόνες)16:54Μητσοτάκης: Διεκδικούμε έμπρακτη αλληλεγγύη για την φύλαξη των συνόρων16:42Γεννηματά: Να δοθεί τέλος στο δράμα που βιώνουν τα ελληνικά νησιά16:30Τσίπρας: ο Μητσοτάκης δεν διεκδίκησε επιπρόσθετα κονδύλια για την Ελλάδα16:19Μουτζούρης στον ΑΝΤ1: Δεν πρόκειται να κάνουμε ρήξη – Δε θέλουμε νέες δομές16:07Θανατηφόρο τροχαίο με εγκατάλειψη στην παραλιακή15:59Πρόστιμο στον ΠΑΟΚ για τα επεισόδια στο Κύπελλο15:47ΑΣΟΕΕ: επίθεση με πέτρες σε αστυνομικούς15:36Νεκροί από εκτροχιασμό τρένου στην Αυστραλία (εικόνες)15:25