Τεχνολογία - Επιστήμη /ΑνακαλύψειςΔημοσίευση: 17 Μαρτίου 2016 09:49

Επιστήμονες επανέφεραν μνήμες σε πειραματόζωα με Αλτσχάιμερ

Η επαναφορά μνήμης επιτεύχθηκε χάρη στην ενεργοποίηση εγκεφαλικών κυττάρων μέσω φωτός! Ελπίδες για ασθενείς με Αλτσχάιμερ και άνοια.

Αλτσχαιμερ - έρευνα σε ποντίκια

Επιστήμονες από τις ΗΠΑ και την Ιαπωνία κατάφεραν να επαναφέρουν «χαμένες» μνήμες σε πειραματόζωα (ποντίκια), τα οποία έπασχαν από απώλεια μνήμης τύπου Αλτσχάιμερ. Η επαναφορά της μνήμης επιτεύχθηκε χάρη στην ενεργοποίηση των εγκεφαλικών κυττάρων τους με φως, μέσω της τεχνικής της οπτογενετικής.

Η οπτογενετική επιτρέπει τη χειραγώγηση των γονιδίων των νευρικών κυττάρων, ώστε οι νευρώνες να γίνονται ευαίσθητοι στο μπλε φως, μέσω οπτικής ίνας που εισάγεται στον εγκέφαλο. Ενεργοποιούνται έτσι κατάλληλα τα εγκεφαλικά κύτταρα, ώστε να αναπτύξουν νέες νευρωνικές συνδέσεις και να «ξαναθυμηθούν».

Το επίτευγμα μπορεί μελλοντικά να αξιοποιηθεί στην περίπτωση ασθενών με Αλτσχάιμερ και άνοια, καθώς δημιουργεί ελπίδες ότι ίσως είναι εφικτό να επαναφερθεί η μνήμη τους, τουλάχιστον στα αρχικά στάδια της νόσου.

Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου ΜΙΤ των ΗΠΑ και του ιαπωνικού Ινστιτούτου Επιστήμης του Εγκεφάλου RIKEN, με επικεφαλής τον νομπελίστα (από το 1987) καθηγητή βιολογίας και νευροεπιστήμης Σουσούμου Τονεγκάβα, διευθυντή του κοινού Κέντρου RIKEN-MIT για τη Γενετική των Νευρωνικών Κυκλωμάτων, έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό "Nature".

Οι ερευνητές επεσήμαναν ότι στα πρώτα στάδια του Αλτσχάιμερ οι ασθενείς συχνά αδυνατούν να θυμηθούν πρόσφατα συμβάντα. Η νέα μελέτη δείχνει ότι πιθανώς οι αντίστοιχες μνήμες είναι ακόμη αποθηκευμένες στον εγκέφαλο, απλώς ο ασθενής δεν έχει πρόσβαση σε αυτές λίγες μέρες μετά. Όμως ίσως μελλοντικά καταστεί εφικτή η τεχνητή ενεργοποίηση αυτών των «χαμένων» αναμνήσεων, ώστε, έστω εν μέρει, οι ασθενείς να επανακτήσουν την μνήμη τους.

Αλτσχάιμερ - Γιαγιά

«Το βασικό που δείξαμε, είναι ότι ακόμη κι αν μια μνήμη φαίνεται χαμένη, στην πραγματικότητα υπάρχει ακόμη. Είναι απλώς θέμα πώς θα την ανακαλέσει κανείς» δήλωσε ο Τονεγκάβα. Η ίδια ερευνητική ομάδα έχει ήδη δείξει στο παρελθόν ότι είναι δυνατό να επέμβει κανείς στα νευρωνικά αποτυπώματα των αναμνήσεων στον ιππόκαμπο του εγκεφάλου, «φυτεύοντας» πλαστές αναμνήσεις ή αλλάζοντας το συναισθηματικό «φορτίο» μιας μνήμης και, τώρα, ενεργοποιώντας μια ξεχασμένη ανάμνηση.

Τα πειράματα της νέας μελέτης έγιναν με δύο ομάδες ποντικιών. Η μία ήταν υγιής και η άλλη αποτελείτο από ζώα που είχαν τροποποιηθεί γενετικά για να εμφανίζουν αμνησία τύπου Αλτσχάιμερ. Όταν υποβλήθηκαν στα ίδια ηλεκτρικά σοκ που τους προκάλεσαν φόβο, μόνο τα πρώτα φαίνονταν να θυμούνται την επώδυνη εμπειρία τους μετά από ώρες. Όμως, μετά από την κατάλληλη χειραγώγηση των νευρώνων των ποντικιών με Αλτσχάιμερ μέσω της μεθόδου της οπτογενετικής, και αυτά πλέον θυμούνταν την οδυνηρή εμπειρία μετά από ώρες, με άλλα λόγια η σχετική ανάμνηση είχε ανασυρθεί από τη λήθη και μαζί με αυτήν ο φόβος.

Προς το παρόν, η οπτογενετική, αν και ακριβής τεχνική, θεωρείται απαγορευτικά επεμβατική για να χρησιμοποιηθεί σε ανθρώπους. Οπότε, όπως είπε ο Τονεγκάβα, αναζητείται μια εναλλακτική αποδεκτή μέθοδος, που θα ενεργοποιεί ή απενεργοποιεί τα κύτταρα βαθιά στον ανθρώπινο εγκέφαλο. «Το Αλτσχάιμερ αρχικού σταδίου ίσως μπορεί να θεραπευθεί στο μέλλον, αν αναπτυχθεί μια νέα τεχνολογία που πληροί τις αναγκαίες προδιαγραφές ηθικής και ασφάλειας για τους ανθρώπους», τόνισε.

“Ελπίδα” – Αττική: Χιονίζει σε όλο τον νομό (εικόνες)09:43Καλημέρα Ελλάδα - Άδωνις Γεωργιάδης: Τι είπε για την αύξηση των τιμών09:29"Ελπίδα" - Νάξος: Οδηγοί εγκλωβίστηκαν στο χιόνι (βίντεο)09:15Ουκρανία – ΗΠΑ: Εντολή αποχώρησης από οικογενειών των διπλωματών από το Κίεβο09:01Χαλκίδα: Γυναίκα βρέθηκε νεκρή στο σπίτι της08:48“Καλημέρα Ελλάδα”: έξαλλος ο Παπαδάκης για την αήθη επίθεση από δικηγόρο (βίντεο)08:34Θεσσαλονίκη - Διαλυνάς: καταθέτω στοιχεία για κυκλώματα μαστροπείας (βίντεο)08:20"Ελπίδα": Χιονοπόλεμος σε κατάστρωμα πλοίου (βίντεο)08:06Σήφης Βαλυράκης: το ανήσυχο πνεύμα, το ΠΑΣΟΚ και ο τραγικός θάνατος07:53“Ελπίδα” - Παίδων Πεντέλης: Αλλαγή στον προγραμματισμό εμβολιασμών07:40“Ελπίδα” - Σχολεία : Που θα είναι κλειστά την Δευτέρα (βίντεο)07:26“Ελπίδα”: Δεύτερο κύμα κακοκαιρίας με πιο έντονα φαινόμενα (εικόνες)07:13Αγωνία για εξαφάνιση 13χρονης06:59Πέθανε ο Τιερί Μιγκλέρ06:46Γουλβς - “Μολινό”: Μεγάλη φωτιά στο γήπεδο (βίντεο)06:33ΕΟΔΥ: Rapid test δωρεάν την Δευτέρα σε 155 σημεία06:19Καιρός - “Ελπίδα”: πυκνό χιόνι, παγωνιά και ισχυροί άνεμοι την Δευτέρα06:06Πάμελα Άντερσον: Χωρίζει και με τον πέμπτο συζυγό της Dan Hayhurst23:59Ριάνα: Ποζάρει με “καυτά” εσώρουχα για την ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου!23:47“Ελευθέριος Βενιζέλος”: Η παρέα που καλλιεργεί... μια πιο ανοιχτή και δίκαιη κοινωνία23:35