Τεχνολογία /Ανακαλύψεις /

Ανταρκτική

Δημοσίευση: 13 Οκτωβρίου 2016 10:42

Ανακαλύφθηκε απολίθωμα του αρχαιότερου φωνητικού οργάνου πουλιού

Χρονολογείται προ περίπου 66 έως 68 εκατατομμυρίων ετών, λίγο προτού εξαφανισθούν οι δεινόσαυροι. Ανήκε σε ένα πρόγονο των πουλιών που έμοιαζε με πάπια ή χήνα.

απολίθωμα - Vegavis - πουλί - Nature

Οι παλαιοντολόγοι ανακάλυψαν στην Ανταρκτική το αρχαιότερο απολίθωμα φωνητικού οργάνου (σύρριγγας) πουλιού που έχει βρεθεί μέχρι σήμερα. Χρονολογείται προ περίπου 66 έως 68 εκατατομμυρίων ετών (λίγο προτού εξαφανισθούν οι δεινόσαυροι) και ανήκε σε ένα πρόγονο των πουλιών που έμοιαζε με πάπια ή χήνα.

Τα πουλιά είναι απόγονοι των δεινοσαύρων. Όμως το εν λόγω φωνητικό όργανο δεν έχει βρεθεί ποτέ έως τώρα σε δεινόσαυρους (ιπτάμενους ή μη) της ίδιας εποχής. Αυτό οδηγεί πλέον τους επιστήμονες σε τρεις εκτιμήσεις: ότι η σύριγξ (ή σύριγγα) εμφανίσθηκε σχετικά αργά στην εξέλιξη των πουλιών, ότι οι δεινόσαυροι δεν έβγαζαν κραυγές όπως τα σημερινά πουλιά και ότι μερικοί τουλάχιστον πρόγονοι των πουλιών έβγαζαν ήχους παρόμοιους με τους σημερινούς.

Η σύριγγα (το αντίστοιχο του λάρυγγα στα θηλαστικά), η οποία δεν περιέχει φωνητικές χορδές, βρίσκεται στη βάση της τραχείας, πριν τη διακλάδωσή της προς τους πνεύμονες, και επιτρέπει στα πουλιά να βγάζουν διάφορους ήχους. Αποτελείται από διαδοχικούς δακτυλίους από χόνδρο, καθώς και από μαλακούς μυικούς ιστούς που δονούνται.

Οι ερευνητές από τις ΗΠΑ, την Αργεντινή και την Κίνα, με επικεφαλής την Τζούλια Κλαρκ της Σχολής Γεωεπιστημών του Πανεπιστημίου του Τέξας-Όστιν, έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό "Nature".

Το απολίθωμα του πουλιού Vegavis iaai είχε ανακαλυφθεί από το 1992, από επιστήμονες του Ανταρκτικού Ινστιτούτου της Αργεντινής, στην ανταρκτική νήσο Βέγκα, αλλά μόλις πρόσφατα οι ερευνητές συνειδητοποίησαν περί τίνος επρόκειτο.

Σημαντικότερες ειδήσεις στη κατηγορία