Ινδία: Βλάβη στο κάθισμα του κυβερνήτη οδήγησε σε απώλεια ελέγχου - Γλίστρησε προς τα πίσω
Μια μηχανική δυσλειτουργία στο κάθισμα του κυβερνήτη φαίνεται να είναι η βασική αιτία για τη συντριβή του Boeing 787 της Air India, που πραγματοποιούσε την πτήση AI-171, σύμφωνα με το προκαταρκτικό πόρισμα της ινδικής Αρχής Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων (AAIB), το οποίο δόθηκε στη δημοσιότητα στις 15 Ιουνίου.
Η τραγωδία εκτυλίχθηκε όταν το αεροσκάφος συνετρίβη πάνω σε φοιτητικό ξενώνα, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους 247 άνθρωποι.
Το κρίσιμο σφάλμα στο κάθισμα
Κατά τη διάρκεια της απογείωσης, και συγκεκριμένα στη φάση της ανύψωσης, το κάθισμα του κυβερνήτη μετακινήθηκε απότομα προς τα πίσω, λόγω αποτυχίας του μηχανισμού ασφάλισης της ράγας. Αυτή η μετακίνηση είχε ως αποτέλεσμα το σώμα του πιλότου να τραβήξει αθέλητα τους μοχλούς ώθησης των κινητήρων στη θέση μηδενικής ισχύος (idle), μειώνοντας αιφνίδια τη δύναμη των μηχανών.
Ο συγκυβερνήτης κατέβαλε προσπάθεια να επαναφέρει την ώθηση, ωστόσο δεν κατάφερε να ξεπεράσει την πίεση που ασκούσε το βάρος του κυβερνήτη στους μοχλούς.
Η χρονική ακολουθία των γεγονότων
Η καταγραφή από το «μαύρο κουτί» και τα δεδομένα πτήσης καταγράφουν δευτερόλεπτο προς δευτερόλεπτο την κρίσιμη εξέλιξη:
• +12’’: Έναρξη περιστροφής. Το κάθισμα γλιστρά απότομα προς τα πίσω.
• +15’’: Τα χειριστήρια ώθησης τραβιούνται πίσω. Ο συγκυβερνήτης φωνάζει: «Πέφτει η ώθηση!»
• +18’’: Ο κυβερνήτης αναφωνεί: «Η θέση μου!». Ακούγονται ήχοι πάλης.
• +26’’: Ο συγκυβερνήτης επιχειρεί επαναφορά ώθησης. Το αεροσκάφος έχει ήδη φτάσει τα 214 πόδια και πέφτει σε stall.
• +38’’: Η πρόσκρουση.
Τεχνικά ευρήματα από την έρευνα
Κατά την εξέταση των συντριμμιών, εντοπίστηκαν φθαρμένοι και σπασμένοι πείροι (BACB30LN5S02) στο κάθισμα του κυβερνήτη. Το συγκεκριμένο κάθισμα είχε υποβληθεί σε τεχνική συντήρηση μόλις 11 ημέρες πριν το δυστύχημα λόγω «δυσκαμψίας ρύθμισης», όμως δεν είχε πραγματοποιηθεί δοκιμή λειτουργικότητας μετά την επισκευή.
Πρόσθετοι παράγοντες που επιβάρυναν την κατάσταση:
- Η υψηλή θερμοκρασία (43°C) μείωσε την απόδοση των κινητήρων.
- Δεν εκδόθηκε εντολή «go-around» ή χρήση του συστήματος σταθεροποίησης (STAB TRIM).
- Το συγκεκριμένο μοντέλο Boeing 787 δεν διαθέτει μηχανισμούς ασφαλείας στους μοχλούς ώθησης, όπως weight-lock ή σύστημα αντίστασης στην αντίστροφη ροπή.
Η δημοσίευση της προκαταρκτικής έκθεσης κινητοποίησε διεθνείς ρυθμιστικές αρχές:
- Οι FAA και EASA διέταξαν άμεσες επιθεωρήσεις σε όλα τα καθίσματα πιλότων των Boeing 787 εντός 72 ωρών.
- Η Air India καθηλώνει προσωρινά 12 αεροσκάφη με παρόμοιο ιστορικό συντήρησης.
- Η Boeing ανακοίνωσε επανασχεδίαση του μηχανισμού κλειδώματος του καθίσματος και ενίσχυση της αντίστασης στους μοχλούς ώθησης, με εφαρμογή από το τρίτο τρίμηνο του 2026.

Η τελική, πλήρης τεχνική έκθεση για το δυστύχημα αναμένεται να δημοσιευτεί στις 30 Ιουλίου 2025, ενώ για τον Αύγουστο έχει προγραμματιστεί διεθνής διάσκεψη για την ασφάλεια πτήσεων και τη βελτίωση της εργονομίας στο πιλοτήριο.
Θεσσαλονίκη: Άφησαν βρέφος μόνο του στο μπαλκόνι ενώ κοιμόντουσαν
Άδεια διαμονής στους γονείς του 12χρονου που πνίγηκε στον Άραχθο