“Πρόσωπο με Πρόσωπο”: Η τραγωδία των Τεμπών και τα αναπάντητα ερωτήματα
Πρόσωπα της Πολιτικής, πρόσωπα της πρώτης γραμμής, από την Οικονομία και την Κοινωνία, πρόσωπα της επικαιρότητας διασταύρωσαν τα ξίφη τους και τα επιχειρήματά τους στην εκπομπή «Πρόσωπο με πρόσωπο», με τον Νίκο Χατζηνικολάου.
Το βράδυ της Πέμπτης ο Νίκος Χατζηνικολάου και οι καλεσμένοι του έβαλαν στο επίκεντρο της εκπομπής την τραγωδία στα Τέμπη. Δύο χρόνια από την τραγωδία στα Τέμπη, τα μεγάλα ερωτήματα παραμένουν αναπάντητα. Τι δείχνουν τα πορίσματα για το φορτίο της εμπορικής αμαξοστοιχίας και ποιοι ευθύνονται, τελικά, για τον μαρτυρικό θάνατο 57 ανθρώπων; Συγγενείς θυμάτων, πολιτικοί και δημοσιογράφοι ήρθαν «ΠΡΟΣΩΠΟ ΜΕ ΠΡΟΣΩΠΟ» με το μεγάλο θέμα των ημερών.
Ψαρόπουλος: Με ξένισε η παρέμβαση στον τόπο του δυστυχήματος – Στα χώματα ίσως υπήρχαν χημικά που δεν έπρεπε να βρεθούν
Ο δικηγόρος και πατέρας της αδικοχαμένης Μάρθης, Αντώνης Ψαρόπουλος, μιλώντας στην εκπομπή, τόνισε ότι τον ξένισε η παρέμβαση στον τόπο του δυστυχήματος.
«Πρακτικά έχω διαμορφώσει την άποψη ότι δεν υπάρχει κανένα είδος ασφάλειας στον ελληνικό σιδηρόδρομο. Δεν λειτουργούσε κανένα σύστημα ασφάλειας. Τουλάχιστον μέχρι εκείνο το χρονικό σημείο. Και ειδικά στο κομμάτι από Λάρισα μέχρι Πλατύ. Και αυτό είχε ως αποτέλεσμα τα τρένα να πηγαίνουν στα “τυφλά”.
Ωστόσο προέκυψαν και πολλά ερωτήματα κατά τη διάρκεια της διερεύνησης της υπόθεσης. Ερωτήματα από την πρώτη στιγμή τα οποία εμένα προσωπικά με ενόχλησαν, με ξένισαν και προσπάθησα με όποιον τρόπο μπορούσα να βρω το γιατί. Το πρώτο πράγμα που μου έκανε μεγάλη εντύπωση ήταν μετά τη σύγκρουση η ανάφλεξη, η πυρόσφαιρα και η φωτιά που ακολούθησε, η οποία, δεν πρέπει να κρυβόμαστε πίσω από το δάκτυλό μας, αποτέλεσε την αιτία για τον χαμό αρκετών επιβατών. Ήταν κάτι το οποίο με ξένισε, διότι πραγματικά πρόκειται για ηλεκτροκίνητα τρένα τα οποία δεν θα έπρεπε κατά την άποψή μου με τις μέχρι τότε γνώσεις μου να έχει προκληθεί αυτή η φωτιά. Στην πορεία αποδείχθηκε κατόπιν πολλών ερευνών από εξειδικευμένους τεχνικούς συμβούλους που διόρισα εγώ και πάρα πολλές άλλες οικογένειες ότι πραγματικά η αρχική εκτίμηση ότι επρόκειτο για έλαια σιλικόνης μετασχηματιστών των ηλεκτρομηχανών, δεν ευσταθούσε. Αυτό είναι το ένα κομμάτι. Το δεύτερο κομμάτι, το οποίο με ξένισε και με ενόχλησε ιδιαίτερα, ήταν η παρέμβαση που έγινε στον τόπο του δυστυχήματος. Λόγω και της ιδιότητάς μου…» τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Ψαρόπουλος, ενώ μιλώντας για το λεγόμενο “μπάζωμα” σε άλλο σημείο τόνισε μεταξύ άλλων:
«Η δική μου εκτίμηση είναι το εξής. Σε αυτά τα χώματα το πιθανότερο είναι ότι είχαν χυθεί χημικά υλικά τα οποία δεν έπρεπε να βρεθούν. Παρ’ όλα αυτά, οι δειγματοληψίες που έγιναν μετά από αυτή την περαιτέρω παρέμβαση, μετά από 29 μέρες, ανέδειξαν ότι υπήρχαν χημικές ουσίες οι οποίες δεν έπρεπε να υπάρχουν στο σημείο.
Φανταστείτε λοιπόν, 300 ή 400 κυβικά χώμα που μεταφέρθηκαν, με τον τρόπο που μεταφέρθηκαν, εν κρυπτώ και σε σημείο το οποίο δεν φυλασσόταν, ενώ υπήρχε και το σημείο για να φυλαχθούν μαζί τα υπόλοιπα συντρίμμια, σε ένα ιδιόκτητο οικόπεδο, τι ποσότητες χημικών μπορεί να υπήρχαν».
Στην ερώτηση γιατί η κυβέρνηση ή η τοπική διοίκηση να θέλει να συγκαλύψει ο κ. Ψαρόπουλος, τόνισε: «Η εκτίμηση μου είναι ότι η συγκάλυψη αυτή δεν έχει να κάνει ντε και καλά με το θέμα ότι είχαν κάποιο όφελος ή ήθελε να συγκαλύψει κάποιον ενδεχομένως που εμπλέκεται στη μεταφορά κάποιου παράνομου φορτίου.
Αυτό για μένα αποτελεί ακόμη ένα πολύ μεγάλο ερωτηματικό. Για ποιο λόγο έγινε αυτή η παρέμβαση. Γιατί δεν δικαιολογείται ούτε από τις δικονομικές διατάξεις του ποινικού δικαίου.
Δεν δικαιολογείται ούτε από τις στοιχειώδεις. Προσωπικά το συνδέω με την Hellenic Train. Εγώ το έχω πει πολλές φορές δημοσίως. Ότι προφανώς η συγκεκριμένη εταιρεία γνώριζε ότι κάτι δεν γίνεται σωστά στα τρένα της.
Και το συνδέω ευθέως και με την απώλεια βιντεοληπτικού υλικού το οποίο είναι ένα δεύτερο φλέγον ζήτημα. Το οποίο το έχω θέσει πολλές φορές και δημοσίως. Αλλά το έχω θέσει και ενώπιον των αρμοδίων ανακριτικών Αρχών.
Συνεπώς, τυχαία ήταν η παρέμβαση αυτή, η οποία τελικά αποδείχθηκε ότι ήταν άχρηστη; Δεν έπρεπε να γίνει; Γι’ αυτό και ασκήθηκαν ποινικές διώξεις. Τυχαία ήταν η απώλεια βιντεοληπτικού υλικού για το οποίο η δική μου εκτίμηση είναι ότι σε σύντομο χρονικό διάστημα θα ασκηθούν ποινικές διώξεις σε αυτούς που ήταν υπόχρεοι να παραδώσουν το βιντεοληπτικό υλικό;».
Πλακιάς: Να γίνει προανακριτική για όλα τα πολιτικά πρόσωπα που εμπλέκονται
Την αντίθεσή του σχετικά με τον χρόνο που γίνεται η Προανακριτική για την τραγωδία των Τεμπών εξέφρασε ο Νίκος Πλακιάς. «Νιώθουμε ότι τώρα αρχίζει. Νιώθω από τη μία θυμωμένος και από την άλλη οργισμένος. Δηλαδή θα έπρεπε να βγούμε στον δρόμο ένα εκατομμύριο Έλληνες για να ασκηθεί κάποια πίεση στην κυβέρνηση για να γίνουν αυτά που φωνάζουμε εδώ και δύο χρόνια; Από την αρχή έπρεπε να γίνουν αυτά. Όλα αυτά που έχουν γίνει τις τελευταίες ημέρες έπρεπε να γίνουν από την αρχή», είπε αρχικά.
Για το γεγονός ότι μπορεί να αργήσει ακόμη έναν χρόνο προκειμένου να αρχίσει η δίκη ο κ. Πλακιάς είπε: «Ισχύει. Και μένα άμα μου λέγατε το φθινόπωρο θα σας έλεγα ότι έως τον Μάιο, Ιούνιο θα ήμασταν έτοιμοι να πάμε σε μία δίκη. Τώρα με τις τελευταίες εξελίξεις, βλέπω… από το 2026 και βλέπουμε. Αυτό δεν μας ενοχλεί. Εμείς θέλουμε να πάμε σε μία δίκη με μία δικογραφία ολοκληρωμένη. Να είναι όλοι οι υπεύθυνοι στην δικογραφία. Αυτό είναι που φωνάζω και τόσο καιρό. Ότι σε σχέση με την προανακριτική, θα ήθελα να ξεκινήσει μία προανακριτική όταν θα φτάσει η δικογραφία στην Βουλή ολοκληρωμένη με όλα τα πολιτικά πρόσωπα που εμπλέκονται. Να γίνει μία προανακριτική για όλα αυτά τα πρόσωπα. Γιατί αυτή η προανακριτική που πάει να γίνει, είναι ελλιπέστατη.
Σχετικά με το για ποιο λόγο τον ανησυχεί η προανακριτική που πάει να γίνει τώρα, ο κ. Πλακιάς απάντησε: «Με ενοχλούν πάρα πολλά. Έχουμε πάρα πολλά ερωτήματα. Μιλάμε για μία δικογραφία, η οποία έχει πάει στην Βουλή από τον Μάιο. Δεν είναι κάτι καινούριο. Η πρώτη πήγε τον Μάρτιο, ολοκληρώθηκε η συμπληρωματική τον Αύγουστο. Δηλαδή έπρεπε να περάσουν 8 μήνες για να καταλάβουν ότι υπήρχε αυτή η δικογραφία στη Βουλή; Και η δικογραφία αυτή, δεν εμπεριέχει μόνο το όνομα του κ. Τριαντόπουλου. Είναι λάθος. Και δεν το λέει κανένας. Είναι κι άλλοι τρεις πολιτικοί. Είναι ο κ. Πλεύρης, η κυρία Ζωή Ράπτη και ο κ. Καραγιάννης ως υφυπουργός Μεταφορών. Ο κ. Καραγιάννης γιατί να είναι εκτός προανακριτικής; Δεν ήταν υφυπουργός Μεταφορών; Είναι πάρα πολύ ευαίσθητα σημεία, τα οποία εμείς τα γνωρίζουμε καλύτερα απ’ όλους. Τώρα έτσι όπως είναι η κατάσταση αν θέλουν να πάμε σε μία προανακριτική, θα την παρακολουθήσω, αλλά δεν θα μου κάνει ούτε κρύο ούτε ζέστη».
Λακαφώσης για Τέμπη: Ξέρουμε ακριβώς πώς έγινε το δυστύχημα – Τι είπε για το “μπάζωμα”
Ο Κώστας Λακαφώσης, μέλος της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων οικογενειών θυμάτων στα Τέμπη, αναφέρθηκε στη διαδρομή των δύο τρένων, επισημαίνοντας ότι «αυτή τη στιγμή ξέρουμε με απόλυτη ακρίβεια πώς φτάσαμε να πηγαίνουν δύο τρένα για 12 λεπτά στην ίδια γραμμή και να μην το έχει καταλάβει κανένας», ανέφερε χαρακτηριστικά. Τόνισε ότι δεν πρόκειται για μεμονωμένο ανθρώπινο λάθος, αλλά για ένα πολύπλοκο ζήτημα με πολλές παραμέτρους. «Δεν είναι ένα απλό πράγμα. Δεν είναι το λάθος ενός ανθρώπου, δεν είναι το λάθος ενός δεύτερου ανθρώπου. Είναι πολλά, πολυπαραμετρικό το θέμα», υπογράμμισε.
Όσον αφορά στην ανάφλεξη που σημειώθηκε κατά τη σύγκρουση, ανέφερε ότι η ανάλυση των στοιχείων έχει φτάσει πολύ κοντά στην απάντηση του μυστηρίου. «Πιστεύω ότι έχουμε προσεγγίσει τη λύση του μυστηρίου… Νομίζω ότι έχουμε στοιχεία και δεδομένα και δεν είναι η στιγμή να πούμε με απόλυτη ακρίβεια για τα ευρήματα και τις μετρήσεις», είπε χαρακτηριστικά.
Ωστόσο, επεσήμανε ότι η πλήρης αλήθεια ίσως να μην αποκαλυφθεί ποτέ, καθώς από την πρώτη στιγμή δεν συλλέχθηκαν όλα τα απαραίτητα στοιχεία. «Το 100% νομίζω θα μας ξεφύγει γιατί μας λείπουν στοιχεία και πράγματα που έπρεπε να γίνουν από την πρώτη στιγμή», τόνισε.
Σταϊκούρας: Θα έχουμε τηλεδιοίκηση στο 100% μέχρι το καλοκαίρι του 2026 – Τι είπε για τις συμβάσεις με την Hellenic Train
Το αποτέλεσμα της Δικαιοσύνης θα κρίνει τις συμβάσεις με την Hellenic Train, δήλωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας.
«Τα προβλήματα του ελληνικού σιδηροδρόμου είναι πολλά, μεγάλα αλλά και διαχρονικά. Η ασφάλεια των ελληνικών σιδηροδρόμων έχει ενισχυθεί μετά τα Τέμπη. Ποιο ήταν το ζητούμενο; Αν είχαμε συστήματα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης ίσως να είχε αποφευχθεί το δυστύχημα. Η απάντηση είναι ότι τον Σεπτέμβριο του 2023, σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση στον σιδηροδρομικό άξονα από Αθήνα μέχρι Θεσσαλονίκη είχαμε σε ποσοστό 100% . Κατ’ αντιστοιχία, τα συστήματα ETCS ήταν εγκατεστημένα και είχε ολοκληρωθεί η σύμβαση τον Νοέμβριο του 2023. Δυστυχώς, εξαιτίας της κακοκαιρίας Daniel στην κεντρική Ελλάδα, καταστράφηκε ολοσχερώς το σύστημα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης, καθώς και η μία εκ των δύο γραμμών από τον Δομοκό μέχρι τη Λάρισα. Το επόμενο χρονικό διάστημα και έως το καλοκαίρι του 2026 θα έχει αποκατασταθεί πλήρως και θα έχουν γίνει ακόμα πιο ανθεκτικές οι υποδομές» είπε μεταξύ άλλων ο κ. Σταϊκούρας.
Ερωτηθείς πότε θα έχουμε τηλεδιοίκηση στο 100% του δικτύου, απάντησε: «Στο 100% του δικτύου από Αθήνα μέχρι Θεσσαλονίκη, εκτιμώ ότι θα έχουμε το καλοκαίρι του 2026. Στο κομμάτι που δεν υπάρχει, ο σιδηρόδρομος λειτουργεί με ασφάλεια σήμερα γιατί σταματούν τα τρένα στις δύο άκρες, περίπου στον Δομοκό και στην Λάρισα. Ακόμη, για πρώτη φορά το καλοκαίρι του 2024 εξασφαλίσαμε χρηματοδότηση για σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση σε άλλα τμήματα εκτός του Αθήνα – Θεσσαλονίκη, όπως είναι το Κιάτο μέχρι τα Λιόσια. Επίσης, να προσθέσω ότι είχαμε ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, ΓΑΙΑΟΣΕ και τώρα, τον Δεκέμβριο του 2024, ψηφίσαμε, συμφωνημένα με τους Ευρωπαίους, με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης, συστήματα με τα οποία θα έχουμε έναν φορέα που θα λογοδοτεί κιόλας».
Οι συμβάσεις με την Hellenic Train
«Σήμερα έχουμε τρεις συμβάσεις με την Hellenic Train. Η μία είναι του Ελληνικού Δημοσίου για τη μετακίνηση των επιβατών. Υπάρχει μία σύμβαση της ΓΑΙΑΟΣΕ με την Hellenic Train για την ενοικίαση τροχαίου υλικού και υπάρχει και μία σύμβαση του ΟΣΕ με την Hellenic Train για την υποδομή. Αυτή τη στιγμή οφείλουμε να σεβαστούμε τις συμβάσεις που ψηφίστηκαν το 2022 και ισχύουν. Άλλωστε, ένα κομμάτι της χρηματοδότησης προς την Hellenic Train, που ακόμα έχουμε εκκρεμότητες του παρελθόντος, σε ποσοστό 60%, πηγαίνει στον ΟΣΕ, τη ΓΑΙΑΟΣΕ, ένα άλλο κομμάτι πάει στους εργαζόμενους στην Hellenic Train, αλλά και σε προμηθευτές, όπως η ΔΕΗ που δίνει ρεύμα στην υποδομή».
«Τον Σεπτέμβριο του 2024 πληρώσαμε τις οφειλές του 2022, και αυτή τη στιγμή ολοκληρώνουμε τη διαδικασία για το 2023, με το 60% να πηγαίνει σε φορείς του Δημοσίου. Το τι θα κάνουμε μελλοντικά, εξαρτάται από το αποτέλεσμα της ελληνικής Δικαιοσύνης. Αν η ελληνική Δικαιοσύνη βγάλει ένα αποτέλεσμα στο οποίο επιρρίπτει ευθύνες στην Hellenic Train, προφανώς θα επαναξιολογήσουμε όλες αυτές τις συμβάσεις για τις οποίες μιλάμε. Μέχρι τότε όμως, υπάρχουν κάποιες συμβάσεις. Έχουμε κάνει τις κινήσεις που πρέπει ως ελληνική κυβέρνηση, έτσι ώστε όσο συνεπείς είμαστε εμείς απέναντί τους, αν και ακόμα έχουμε εκκρεμότητες του παρελθόντος, αυτοί να φέρουν καλύτερο, καινούριο τροχαίο υλικό στην Ελλάδα».
Κωνσταντοπούλου για Τέμπη: Θα στηρίξουμε κάθε πρόταση διερεύνησης – Θα βγει η αλήθεια στο τέλος
Την πρόθεση της Πλεύσης Ελευθερίας να στηρίξει κάθε πρόταση διερεύνησης της τραγωδίας των Τεμπών εξέφρασε η Ζωή Κωνσταντοπούλου.
«Η προσπάθεια συγκάλυψης γίνεται από πριν από το έγκλημα. Η συγκάλυψη ξεκινάει από τις ψεύτικες δηλώσεις ότι έχουμε ασφάλεια στα τρένα, από τον κ. Καραμανλή που κουνούσε το δάχτυλο λέγοντας “ντροπή να αμφισβητείτε την ασφάλεια στα τρένα”, συνεχίζεται από το βράδυ της σύγκρουσης που αμέσως ενεργοποιείται ο ίδιος ο κ. Μητσοτάκης, ο οποίος ειδοποιείται από την πρώτη στιγμή και σπεύδει στον τόπο του εγκλήματος και παράλληλα ενεργοποιεί κάθε μηχανισμό για να μην μάθει κανείς τι πραγματικά έχει συμβεί» τόνισε η πρόεδρος της Πλεύσης Ελευθερίας και δικηγόρος συγγενών θυμάτων της τραγωδίας των Τεμπών, Ζωή Κωνσταντοπούλου.
«Παρακολουθούμε μία οργιαστική προσπάθεια αποπροσανατολισμού και προπαγάνδας. Ο μεν πρωθυπουργός μιλά για ανθρώπινο λάθος, ενώ είναι ξεκάθαρο ότι ανεξαρτήτως της εγκληματικής συμπεριφοράς του σταθμάρχη, δεν είναι ούτε ο πρώτος, ούτε ο μόνος υπεύθυνος. Είναι μάλλον ένα μικρό γρανάζι σε μία εγκληματική δράση δεκαετιών με πολύ υψηλά ιστάμενους εμπλεκόμενους» τόνισε η κυρία Κωνσταντοπούλου, προσθέτοντας ότι «παράλληλα διοχετεύεται στα ΜΜΕ μονταρισμένο το ηχητικό υλικό στο οποίο είχαν πρόσβαση η κυβέρνηση και οι επιτελείς της». «Το μονταρισμένο υλικό ενισχύει την εκδοχή του ανθρώπινου λάθους, ότι είναι ο σταθμάρχης και τίποτα άλλο. Να αποκρυβεί δηλαδή ότι τα τρένα πήγαιναν χωρίς τηλεδιοίκηση, χωρίς φωτοσήμανση, ότι υπήρχαν πολλά περιστατικά συγκρούσεων και παρ’ ολίγον συγκρούσεων αμαξοστοιχιών τα τελευταία έτη».
Ερωτηθείσα αν θα υπάρξουν απαντήσεις στα μεγάλα ερωτήματα της κοινής γνώμης για την τραγωδία στα Τέμπη, η κυρία Κωνσταντοπούλου είπε: «Η αλήθεια πάντα βγαίνει και εδώ έχουμε σύμμαχό μας τον χρόνο που όσο περνά αποκαλύπτει, γι’ αυτό και η κυβέρνηση ήθελε άρον άρον να κλείσει η ανάκριση και να πάμε σε δίκη. Πίεζαν αφόρητα για να γίνει η δίκη ακριβώς για να μην βγουν στο φως όλες αυτές οι αποκαλύψεις».
«Είμαι σίγουρη ότι θα φτάσουμε στο τέλος. Τα στοιχεία είναι αποκαλυπτικά και κάθε ημέρα που περνά, ενισχύονται. Η κυβέρνηση έχει αντιληφθεί σε πόσο δύσκολη θέση βρίσκεται για όλες τις παρεμβάσεις που έκανε και στην ίδια την δικαιοσύνη. Να μην ξεχνάμε ότι με ενέργειες της κυβέρνησης η δικογραφία άλλαξε τρεις φορές χέρια τις πρώτες κρίσιμες ημέρες, την ώρα που μπάζωναν τον τόπο του εγκλήματος».
Η πρόεδρος της Πλεύσης Ελευθερίας είπε ότι το κόμμα της θα στηρίξει κάθε πρόταση διερεύνησης της υπόθεσης. «Έχουμε κάνει κι εμείς αυτοτελείς ενέργειες. Έχω ζητήσει από τον πρόεδρο της Βουλής να διαβιβάσει όλες τις ποινικές δικογραφίες στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας, και να γίνει η οφειλόμενη έρευνα σχετικά με το πόσες είναι αυτές οι δικογραφίες που διαβιβάστηκαν και γιατί δεν ανακοινώθηκαν. Φαίνεται ότι είναι πολλές αυτές που δεν ανακοινώθηκαν κι όχι μόνο η επίδικη για το μπάζωμα και τον κ. Τριαντόπουλο. Η προανακριτική έχει την αξία της διερεύνησης και για αυτό θα την στηρίξουμε, όπως θα στηρίξουμε κάθε ενέργεια που ανοίγει έστω μία χαραμάδα στην αλήθεια», δήλωσε η κυρία Κωνσταντοπούλου.
Πλατανιώτη: Αναδείχθηκε κορυφαία αθλήτρια του κόσμου για το 2024 στην καλλιτεχνική κολύμβηση
Λέκκας για σεισμούς: Δεν περιμένουμε δόνηση μεγαλύτερη των 6 Ρίχτερ
Τροχαίο - Πλατεία Ομονοίας: Μεθυσμένος οδηγός παρέσυρε αστυνομικό σε μπλόκο της αστυνομίας