LATEST NEWS
 
Ειδήσεις /ΟικονομίαΔημοσίευση: 01 Νοεμβρίου 2024 12:55

Ακρίβεια - ΙΕΛΚΑ: Αυξήθηκαν οι τιμές στα ψάρια λόγω... παρατεταμένης ζέστης

Οριακή μείωση 0,03% παρουσίασαν τον Οκτώβριο οι τιμές των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ σε σχέση με τον Οκτώβριο 2023, σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ.

Σούπερ Μάρκετ - Ράφια

Στο πλαίσιο στοχευμένης έρευνας του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) αποκλειστικά στο κανάλι των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ σχετικά με τις πληθωριστικές τάσεις στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων, εξετάστηκε η πορεία των τιμών ανάμεσα στον Οκτώβριο 2024 και τον Οκτώβριο 2023.

ΙΕΛΚΑ - ΠΙΝΑΚΕΣ

Από την έρευνα προέκυψαν τα ακόλουθα συμπεράσματα:

  • Ο πληθωρισμός στις αλυσίδες σουπερμάρκετ είναι της τάξης του -0,03% τον Οκτώβριο 2024.


Η μεταβολή του Οκτωβρίου οφείλεται στην αμοιβαία εξουδετέρωση της επίδρασης από τις αυξήσεις και μειώσεις στις επιμέρους κατηγορίες (βλ. παρακάτω). Οι μειώσεις αφορούν είδη κυρίως μη τροφίμων, ενώ οι αυξήσεις είδη που έχουν να κάνουν με το κακάο και τον καφέ και σε συγκεκριμένα νωπά είδη λόγω της παρατεταμένης ξηρασίας.

Μεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφονται στις κατηγορίες:

  • Τροφές και είδη για κατοικίδια: -10,18%
  • Απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού: –8,00%
  • Χαρτικά, καλλυντικά και είδη προσωπικής υγιεινής: -4,69%
  • Βρεφικές και παιδικές τροφές: -3,78%
  • Ζύμες νωπές και καταψυγμένες: -2,77%

Οι μειώσεις που καταγράφονται είναι αποτέλεσμα τόσο της ομαλοποίησης της αγοράς μετά την πανδημία και της μείωσης στις τιμές παραγωγού σε ορισμένα προϊόντα.

Μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στις κατηγορίες:

  • Φρέσκα ψάρια και θαλασσινά: +11,31%
  • Ορεκτικά, αλίπαστα και άλλα σερβιριζομενα είδη: +5,79%
  • Μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη: +4,78%
  • Είδη πρωινού και ροφήματα: +3,72%
  • Αλκοολούχα ποτά: +3,49%

Σε σχέση με τις αυξήσεις στα ψάρια, λόγω της παρατεταμένης ζέστης, δεν υπήρχαν αρκετά ψάρια προς αλίευση, με αποτέλεσμα ελλείψεις στην αγορά και την αύξηση της τιμής τους, ενώ και οι ιχθυοκαλλιέργειες οριακά επαρκούν για την κάλυψη της ζήτησης. Οι διεθνείς τιμές του κακάο και του καφέ, σίγουρα επηρεάζουν τις κατηγορίες των γλυκών και των ροφημάτων, αλλά και την κατηγορία με τα είδη πρωϊνού, που περιλαμβάνει και πολλά είδη με σοκολάτα. Σε σχέση με τα αλκοολούχα ποτά η μειωμένη παραγωγή σταφυλιών 2023 οδηγεί σε αύξηση στο 2024, καθώς τα προϊόντα ωρίμανσης μπαίνουν στην αγορά.

Από τις 23 κατηγορίες που εξετάζονται οι 11 κατέγραψαν μείωση και οι 12 αύξηση.

ΙΕΛΚΑ - ΠΙΝΑΚΕΣ

Οι λόγοι στους οποίους αποδίδεται η τάση συγκράτησης των τιμών προϊόντων στα σουπερμάρκετ:

  • Σταδιακή αποκλιμάκωση πληθωρισμού. Οι τιμές παρουσιάζουν συγκράτηση τους τελευταίους μήνες στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων λόγω των μεγάλων όγκων προϊόντων που διακινούν, των οικονομιών κλίμακας, της οργανωσιακής/τεχνολογικής ετοιμότητας τους και της γκάμας των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
  • Η πορεία των τιμών των πρώτων υλών τους προηγούμενους μήνες στις διεθνείς αγορές και η ομαλοποίηση της αγοράς. Οι διεθνείς δείκτες πρώτων υλών τροφίμων (π.χ. FAO Food Price Index) καταγράφουν μείωση τους πρώτους μήνες του 2024 στις περισσότερες περιπτώσεις. Σε περιπτώσεις όπως ο καφές και το κακάο όμως, η επίδραση είναι αντίστροφη.
  • Κυβερνητικές θεσμικές παρεμβάσεις. Οι αλυσίδες σουπερμάρκετ λειτουργούν σε αυστηρό θεσμικό πλαίσιο (π.χ. Απαγόρευση προωθητικών ενεργειών σε περίπτωση ανατιμήσεων 6969/2024). Παράλληλα τον Οκτώβριο ξεκίνησε η εφαρμογή της εθελοντικής πρωτοβουλίας για μειώσεις τιμών σε συγκεκριμένα προϊόντα.
  • Προσφορές και εκπτώσεις. Οι προσφορές και οι εκπτώσεις στο κανάλι του οργανωμένου λιανεμπορίου είναι περισσότερες σε αριθμό, σε ένταση και σε ποσοστιαία έκπτωση, κάτι που επηρεάζει τις τελικές τιμές των προϊόντων.
  • Υψηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεμάτων. Η συγκράτηση στις τιμές εμφανίζεται πολύ πιο γρήγορα στα μεγάλα σημεία πώλησης λόγω μεγαλύτερης κυκλοφοριακής ταχύτητας αποθεμάτων. Δηλαδή διακινούν πιο γρήγορα το απόθεμα τους και προβαίνουν πιο σύντομα σε νέες αγορές για αναπλήρωση των αποθεμάτων.
  • Επίδραση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Τα μερίδια πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι μεγαλύτερα στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ λόγω μεγαλύτερου εύρους κωδικολογίου, ενώ την τελευταία διετία καταγράφουν αύξηση.
Pοή στη κατηγορία: Ειδήσεις
Ασπρόπυργος: Κομμωτήριο παρείχε “ροζ” υπηρεσίες10:43Πέθανε ο Αντώνης Λυμπέρης10:29Μαθητές μέθυσαν σε σχολικό πάρτι - Τρεις χρειάστηκαν ιατρική βοήθεια10:16Black Friday με προσφορές από την Hisense10:03Νεκρά βρέφη - Ειρήνη Μουρτζούκου: Οι κατηγορίες της μητέρας της, η έρευνα και η πνευμονίτιδα (βίντεο)09:50Κορωπί: Φωτιά σε εργοστάσιο ανακύκλωσης - Τραυματίστηκαν υπάλληλοι09:36Παγκόσμια Ημέρα για την εξάλειψη της βίας κατά των γυναικών - ΕΕΣ: Οδηγίες προστασίας σε θύματα βίας09:23Αγία Αικατερίνη: Τα βασανιστήρια, η φυλάκιση και οι θρύλοι09:10Κρήτη: Η σύλληψη γαμπρού και πεθεράς, η δήλωση της νύφης και το τάπερ με τα... ναρκωτικά!08:57Κίνηση: Μποτιλιάρισμα χιλιομέτρων στον Κηφισό - Καθυστερήσεις στην Αττική Οδό08:43Σέρρες: Άλογο εγκλωβίστηκε σε φρεάτιο (εικόνες)08:29ΣΥΡΙΖΑ: Ο Φάμελλος, η ενότητα και η επόμενη ημέρα (βίντεο)08:15ΕΦΚΑ - ΔΥΠΑ: Οι πληρωμές έως τις 29 Νοεμβρίου08:02Λιθουανία: Φονική συντριβή αεροσκάφους07:48Εορτολόγιο - 25 Νοεμβρίου: Ποιοι γιορτάζουν σήμερα07:34Υπουργικό Συμβούλιο: Η ατζέντα της συνεδρίασης07:21Πάτρα: Γυναίκα βρέθηκε νεκρή στο αυτοκίνητο της07:09Σημεία για rapid test δωρεάν τη Δευτέρα 06:58ΝΑΤΟ: Ο Ρούτε επισκέπτεται διαδοχικά Τουρκία και Ελλάδα06:45Κρήτη - Τροχαίο: Στη ΜΕΘ ανήλικος που οδηγούσε μηχανή 06:34
Δεν υπάρχει καταχώρηση
BlogsΔεν υπάρχει περιεχόμενο