LATEST NEWS
 
Ειδήσεις /ΟικονομίαΔημοσίευση: 14 Απριλίου 2024 12:11

“Πράσινη” ακτοπλοΐα: Πρωτοβουλίες για επενδύσεις

Με ευρωπαϊκά κονδύλια θα στηριχθούν οι πράσινες επενδύσεις και στη χώρα μας.

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ - ΚΤΗΡΙΟ

Σε εξέλιξη βρίσκονται το τελευταίο διάστημα πρωτοβουλίες του υπουργείου Ναυτιλίας, προκειμένου να προχωρήσουν οι πράσινες επενδύσεις στην ακτοπλοΐα με παράλληλη αξιοποίηση των ευρωπαϊκών κονδυλίων.

Ήδη το υπουργείο Ναυτιλίας μετά από πρόταση της μονάδας Β της επιτελικής δομής ΕΣΠΑ στις 05/04, προχώρησε μετά από σχετική προκήρυξη και διαγωνισμό, στην έγκριση εκπόνησης μελέτης σε ιδιωτική εταιρεία για συγκεκριμένες αντιπροσωπευτικές άγονες γραμμές και στο πλαίσιο σύμπραξης δημοσίου - ιδιωτικού τομέα.

Η συγκεκριμένη μελέτη που δεν αφορά τα πορθμεία και θα πρέπει να παραδοθεί από την ημερομηνία υπογραφής της σύμβασης σε τέσσερις μήνες, θα πρέπει να προσδιορίσει τον τύπο του πράσινου πλοίου το εναλλακτικό καύσιμο που θα μπορεί να χρησιμοποιεί αλλά και να προσδιορίσει το σχήμα που θα εκτελεί τον εφοπλισμό που θα πρέπει είναι σε συνεργασία ιδιώτη επιχειρηματία και δημοσίου(δήμοι-περιφέρειες κ.τλ)

Επίσης αναφορικά με τις γραμμές που θα καλύπτονται θα πρέπει να προσδιοριστούν οι απαιτήσεις που χρειάζονται αναφορικά με το θέμα των λιμενικών υποδομών.

Στην πρόσκληση περιγράφονται αναλυτικά οι γενικοί και ειδικοί όροι που διέπουν τις δημόσιες συμβάσεις.

Να σημειωθεί ότι σε πρώτη φάση το υπουργείο Ναυτιλίας για το θέμα αυτό έχει εξασφαλίσει ένα κονδύλι 80 εκατ. από το ΕΣΠΑ, αλλά για να μπορέσει να εκταμιευθούν περισσότερα χρήματα θα πρέπει να παρουσιαστούν συγκεκριμένα προτάσεις στις Βρυξέλλες.

Επίσης σημειώνεται ότι για πρώτη φορά σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης έχει γίνει δεκτό τα πλοία της ακτοπλοΐας να μπορούν να χρησιμοποιούν συμβατικά καύσιμα μέχρι και 5% και να λαμβάνουν παράλληλα χρηματοδότηση από τα ευρωπαϊκά Ταμεία.

Μέχρι πρόσφατα η Ε.Ε. κρατούσε αυστηρή θέση, υπέρ της χρηματοδότησης πλοίων που θα χρησιμοποιούν 100% καύσιμα μηδενικών εκπομπών.

Διεθνής διαγωνισμός και από το ΤΑΙΠΕΔ

Παράλληλα με τη συγκεκριμένη μελέτη το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) αναμένεται να προχωρήσει σύντομα και στην προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού που αφορά την κατάρτιση αναλυτικής μελέτης, στρατηγικής και ανάπτυξης μηχανισμού χρηματοδότησης για τη σταδιακή ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου της χώρας, με στόχο τη μείωση εκπομπών CΟ2 και την επιτάχυνση και εξομάλυνση της πράσινης μετάβασης στον κρίσιμο αυτό κλάδο.

Το σύνολο του προϋπολογισμού για το έργο ανέρχεται στο ποσό των 1.233.180 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ), ενώ σύμφωνα με τον ορίζοντα υλοποίησης αναμένεται να παραδοθεί έως το δεύτερο τρίμηνο του 2025.

Η Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (PPF) του ΤΑΙΠΕΔ αναλαμβάνει την ωρίμανση και τη διενέργεια της διαγωνιστικής διαδικασίας, με δικαιούχο το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ως υπουργείο ευθύνης. Το έργο συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Ήδη σχετική σύμβαση υπεγράφη μεταξύ του υπουργείου Ναυτιλίας και της Μονάδας Ωρίμανσης Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (Project Preparation Facility - PPF).

Ο στόχος της μελέτης που θα εκπονηθεί είναι να μπορέσουν να αξιοποιηθούν κονδύλια από το Ταμείο Ανάκαμψης και το Innovation Fund κυρίως για μεγάλες εταιρείες.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο σύμβουλος που θα επιλεγεί από τη σχετική διαδικασία θα πρέπει μέσω της μελέτης αυτής να προσδιορίζει τις χρηματοδοτικές ανάγκες, την προτεινόμενη τεχνολογία, αλλά και τα χαρακτηριστικά του υφιστάμενου στόλου. Επίσης θα πρέπει να περιλάβει μελέτη κόστους - οφέλους και να παραδώσει επιχειρησιακό σχέδιο για το εργαλείο χρηματοδότησης με στόχους χρηματοοικονομικής πρόβλεψης.

Επισημαίνεται ότι ο κύριος στόχος της Ευρωπαϊκής πρωτοβουλίας «FuelEU Maritime», είναι έως το 2030 να αυξηθεί η χρήση καυσίμων χαμηλών εκπομπών άνθρακα στη ναυτιλία , διασφαλίζοντας παράλληλα την ομαλή λειτουργία της θαλάσσιας κυκλοφορίας και την αποφυγή στρεβλώσεων στην εσωτερική αγορά. Για την Ελλάδα, αναφορικά με τον κανονισμό «FuelEU Maritime», έχει δοθεί εξαίρεση έως τις 31 Δεκεμβρίου του 2029 στα πλοία της ακτοπλοΐας που προσεγγίζουν λιμάνια νησιών με λιγότερους από 200.000 κατοίκους. Ωστόσο, τα πλοία που εκτελούν δρομολόγια στις γραμμές Πάτρας-Ιταλίας και σε νησιά άνω των 200.000 κατοίκων, από το 2024 θα πρέπει να εφαρμόζουν τους δύο κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης που αφορούν το σύστημα εμπορίας ρύπων ETS (Emission Trading System) και το «FuelEU Maritime».

Σύμφωνα με το σύστημα εμπορίας ρύπων ETS, είναι αυτό που η κάθε ακτοπλοϊκή εταιρία θα πρέπει να αγοράζει για κάθε τόνο καυσίμου που καίει, τη χρηματιστηριακή αξία του διοξειδίου του άνθρακα που εκπέμπει, ενώ παράλληλα η εφαρμογή του κανονισμού της Ε.Ε. «FuelEU Maritime» υποχρεώνει τα πλοία της ακτοπλοΐας να καταναλώνουν καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, που είναι και ακριβότερα από το κοινό μαζούτ.

Ενώ στην ποντοπόρο ναυτιλία το πλεονέκτημα της εξαγοράς εμπορίας ρύπων ETS είναι ότι η ευθύνη αυτή περνά στον ναυλωτή (ο ρυπαίνων πληρώνει), ωστόσο κάτι τέτοιο δεν ισχύει για την ακτοπλοΐα καθώς οι ίδιες οι εταιρίες είναι και οι διαχειριστές των πλοίων.

Ειδήσεις σήμερα:

Φωτιά στη Λιοσίων: Εντοπίστηκε σορός σε ξενοδοχείο

Πατήσια: Άγρια δολοφονία άνδρα μέσα στο σπίτι του

Μόντε Κάρλο Masters: Ο Τσιτσιπάς στο θρόνο για 3η φορά

Σημαντικότερες ειδήσεις στη κατηγορίαΜητσοτάκης – Ζελένσκι: Οι τελευταίες εξελίξεις στην Ουκρανία στο επίκεντρο της συνάντησης – Οι κοινές δηλώσεις των δύο ηγετώνΧθες 17:02 | Ειδήσεις

Ο πρωθυπουργός επανέλαβε την ανάγκη για άμεση και άνευ όρων κατάπαυση των εχθροπραξιών, ως το πρώτο βήμα για την έναρξη μιας διαδικασίας που θα οδηγήσει σε μία βιώσιμη και διαρκή ειρήνη.

Δρακόντεια τα μέτρα ασφαλείας για την επέτειο του ΠολυτεχνείουΧθες 22:04 | Ειδήσεις

Περισσότεροι από 5.000 αστυνομικοί από τα ΜΑΤ, την Ομάδα ΔΙΑΣ, τη ΔΡΑΣΗ, των ΟΠΚΕ, την Ασφάλεια, και την Τροχαία θα βρίσκονται επί ποδός. 

Δολοφονία Γιάννη Λάλα: Ποινική δίωξη για σωρεία κατηγοριών στους συλληφθέντεςΧθες 18:05 | Ειδήσεις

Εκτιμάται ότι η δολοφονία του 42χρονου έγινε σε εκτέλεση «συμβολαίου θανάτου».

Αλαφούζος: Από τα μεγαλύτερα λάθη μου η αντικατάσταση του Γιοβάνοβιτς – Η ερώτηση του ΑΝΤ1 στον πρόεδρο της ΠΑΕ ΠαναθηναϊκόςΣήμερα 00:07 | Ειδήσεις

Για τα μεγαλύτερα λάθη του στην πορεία του με τον Παναθηναϊκό ερωτήθηκε ο πρόεδρος της ΠΑΕ, Γιάννης Αλαφούζος, από τον δημοσιογράφο του ΑΝΤ1, Γιώργο Τριανταφυλλίδη.

Pοή στη κατηγορία: Ειδήσεις
Αλαφούζος: Από τα μεγαλύτερα λάθη μου η αντικατάσταση του Γιοβάνοβιτς – Η ερώτηση του ΑΝΤ1 στον πρόεδρο της ΠΑΕ Παναθηναϊκός00:13Οι πρώτες εικονικές δίκες ανηλίκων στο Πρωτοδικείο Χανίων23:59F1: Στα 3,42 δισ. δολάρια η μέση αξία μιας ομάδας23:45Η Ρωσία δηλώνει ότι κατέλαβε δύο ακόμη χωριά στη νότια Ουκρανία23:31David Gilmour: Ο ήχος, το όραμα και η μεταμόρφωση των Pink Floyd23:17Κονγκό: Δεκάδες νεκροί σε ορυχείο κοβαλτίου έπειτα από κατάρρευση γέφυρας (βίντεο)23:03ΕΦΚΑ - ΔΥΠΑ: Ο "χάρτης" των πληρωμών μέχρι 21 Νοεμβρίου22:49Λίβανος: Ισραηλινές δυνάμεις άνοιξαν πυρ εναντίον μελών της ειρηνευτικής δύναμης του ΟΗΕ22:35Δρακόντεια τα μέτρα ασφαλείας για την επέτειο του Πολυτεχνείου22:21Ιμάμογλου: Η Γαλλία εκφράζει την ανησυχία της για την νέα δίωξη σε βάρος του22:07Τροχαίο δυστύχημα με ένα νεκρό στη Νάξο - Μοτοσυκλέτα συγκρούστηκε με αγροτικό21:54Ολυμπιακός – Προμηθέας 88-64: Ερυθρόλευκος "περίπατος" στην Πάτρα21:40Νέα Τουρκική πρόκληση στην Κύπρο -Τουρκικά F16 παραβίασαν τον εναέριο χώρο της Λευκωσίας21:26Παναθηναϊκός – Άρης 82-77: Ίδρωσε για τη νίκη το "τριφύλλι"21:12Συναγερμός στη Γαύδο: Εντοπίστηκαν δύο ακόμη σοροί ανοιχτά του νησιού20:58Hellenic Train: 24ωρη πανελλαδική απεργία την Τρίτη 18 Νοεμβρίου20:44Συναγερμός για την εξαφάνιση 31χρονης20:30Ιράν: Ψεκάζουν τα σύννεφα για βροχή – Η χειρότερη ξηρασία των τελευταίων δεκαετιών 20:16Τι καιρό θα κάνει τη Δευτέρα20:02Νετανιάχου: Η αντίθεσή μας σε ένα παλαιστινιακό κράτος σε οποιοδήποτε έδαφος δεν έχει αλλάξει19:48
Δεν υπάρχει καταχώρηση
BlogsΔεν υπάρχει περιεχόμενο