LATEST NEWS
 
Ειδήσεις /ΠολιτικήΔημοσίευση: 10 Μαρτίου 2024 15:01

Εξεταστική για τα Τέμπη – Πλειοψηφία ΝΔ: Δεν εντοπίζουμε υπαιτιότητα σε πολιτικά πρόσωπα

Τι αναφέρει το πόρισμα της πλειοψηφίας της Επιτροπής για τις πολιτικές ευθύνες, τη Σύμβαση 717 αλλά και το "μπάζωμα" του σημείου.

Εξεταστική Επιτροπή - Τέμπη

Υποβλήθηκαν στη Βουλή και δόθηκαν στη δημοσιότητα την Κυριακή το μεσημέρι, στην εκπνοή της σχετικής προθεσμίας, τα πορίσματα όλων των κομμάτων τα οποία συμμετείχαν στην Εξεταστική Επιτροπή για τη διερεύνηση του τραγικού σιδηροδρομικού δυστυχήματος το οποίο συνέβη το Φεβρουάριο 2023 στα Τέμπη. Όπως είναι γνωστό η Επιτροπή διαπίστωσε την αδυναμία της να καταλήξει σε ομόφωνο πόρισμα και έτσι καθένα από τα κόμματα τα οποία συμμετείχαν, εξέδωσε δικό του πόρισμα.

Το πόρισμα της πλειοψηφίας της επιτροπής, η οποία, βάσει της κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας, συμπληρώνεται από βουλευτές της ΝΔ, εντοπίζει την υπαιτιότητα για το δυστύχημα, κατά κύριο λόγο στο σταθμάρχη και στους μηχανοδηγούς. Διαπιστώνει ότι όλες οι αποφάσεις της πολιτικής ηγεσίας ελήφθησαν με την τήρηση των προβλεπομένων διαδικασιών, με εισηγήσεις των αρμοδίων υπηρεσιών, και με κριτήριο το δημόσιο συμφέρον, ότι η παράταση της προθεσμίας του παραδοτέου έργου της Σύμβασης 717 πραγματοποιήθηκε για αιτίες οι οποίες ήταν εύλογες για την ολοκλήρωση του έργου, και ότι η ανάλυση από την Επιτροπή δεν ανέδειξε πράξεις, ούτε παραλείψεις πολιτικών προσώπων οι οποίες να κρίνονται υπαίτιες για το δυστύχημα. Το πόρισμα αναλυτικά τονίζει:

«ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ

1. Ο Γενικός Κανονισμός Κινήσεως παραβιάστηκε 7 φορές, με αποτέλεσμα το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών:

i. ο σταθμάρχης Λάρισας ΔΕΝ χρησιμοποίησε τον απολύτως λειτουργικό πίνακα τηλεχειρισμού για να κάνει αυτόματη χάραξη διαδρομής, αλλά έβαλε τη μοιραία αμαξοστοιχία ανάποδα στη γραμμή καθόδου

ii. ο σταθμάρχης Λάρισας ΔΕΝ παρακολουθούσε τον πίνακα τηλεχειρισμού, όπου ήταν συνεχώς ευκρινής η εσφαλμένη αλλαγή τροχιάς

iii. ο σταθμάρχης Λάρισας ΔΕΝ ενημέρωσε τον μηχανοδηγό με την παράδοση σε αυτόν του εντύπου 1001, το οποίο απαιτείται σε κάθε περίπτωση ανωμαλίας ή κινδύνου στην γραμμή

iv. οι μηχανοδηγοί της μοιραίας αμαξοστοιχίας IC62 εισήλθαν σε γραμμή καθόδου ΧΩΡΙΣ έντυπο 1001

v. οι μηχανοδηγοί ΔΕΝ ακινητοποίησαν το τρένο ως όφειλαν

vi. οι μηχανοδηγοί ΔΕΝ επικοινώνησαν με τον σταθμάρχη Λάρισας για να διευκρινίσουν ότι η αμαξοστοιχία έχει μπει ανάποδα στη γραμμή καθόδου

vii. οι μηχανοδηγοί ΔΕΝ έκαναν αναγγελία αναφορικά με τη θέση της αμαξοστοιχίας καθώς περνούσαν από τους ενδιάμεσους σταθμούς

Όπως επιβεβαιώθηκε από όλους τους μάρτυρες που κατέθεσαν ενώπιον της Επιτροπής, εάν είχαν τηρηθεί απαρέγκλιτα οι κανόνες του Γενικού Κανονισμού Κινήσεως (ΓΚΚ) από όλα τα εμπλεκόμενα μέρη, το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί. Μάλιστα, έστω μία από αυτές τις παραβιάσεις του ΓΚΚ αν δεν είχε συμβεί, θα μπορούσε να αποσοβήσει το δυστύχημα.

Σημειωτέον ότι ο ΓΚΚ του ΟΣΕ, ο οποίος εφόσον τηρείται πιστά εγγυάται την ασφαλή κυκλοφορία στο σιδηροδρομικό δίκτυο, είναι νομικά δεσμευτικός και χαρακτηρίστηκε από ειδικούς που κατέθεσαν στην Επιτροπή ως «ο ΚΟΚ του σιδηροδρόμου», «οι 10 Εντολές του Μωυσή», ακόμα και «Ευαγγέλιο» για το σιδηρόδρομο.

ΤΕΜΠΗ - ΝΔ

2. Τα αυτοματοποιημένα συστήματα διαχείρισης κυκλοφορίας -που σήμερα χρησιμοποιούνται σε μικρό μέρος του ευρωπαϊκού δικτύου- αναβαθμίζουν την ασφάλεια αλλά δεν εκμηδενίζουν τον κίνδυνο.

Τα συστήματα αυτά (σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση, ETCS, GSMR) συμβάλουν στην ασφαλέστερη λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου. Βέβαια δεν εκμηδενίζουν τον κίνδυνο, άλλωστε οι χειριστές τους είναι άνθρωποι. Όλα μαζί, συνδυαστικά, όπως προβλέπεται από το ERTMS, δηλαδή το ευρωπαϊκό σύστημα διαχείρισης της κυκλοφορίας των τραίνων, προσεγγίζουν πολύ μεγάλο βαθμό ασφάλειας και αποφυγής ατυχημάτων, εφόσον ταυτόχρονα τηρείται πιστά ο Γενικός Κανονισμός Κίνησης.

Η εφαρμογή του ERTMS θα είναι υποχρεωτική στις ευρωπαϊκές χώρες από το 2030. Μικρό ποσοστό των σιδηροδρομικών συστημάτων στις χώρες της ΕΕ εφαρμόζουν σήμερα στο σύνολο του το ERTMS. Είναι χαρακτηριστικό ότι το ETCS, το πιο αποτελεσματικό σύστημα, που παρέχει τη δυνατότητα αυτόματης ακινητοποίησης του τραίνου, είναι σε λειτουργία μόνο στο 14% των ευρωπαϊκών σιδηροδρόμων.

Επομένως, με βάση το ισχύον ευρωπαϊκό και εθνικό νομοθετικό πλαίσιο, η λειτουργία του σιδηροδρόμου χωρίς τα προαναφερόμενα συστήματα θεωρείται επιτρεπτή και ασφαλής, εφόσον τηρείται ο ΓΚΚ, όπως κατέθεσε το σύνολο σχεδόν των μαρτύρων που εξετάστηκαν.

ΤΕΜΠΗ - ΝΔ

3. Η εκτέλεση των συμβάσεων για την εγκατάσταση συστημάτων διαχείρισης κυκλοφορίας στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο υπήρξε για μεγάλη χρονική περίοδο προβληματική.

Από το 1985 έως το 2001 εγκαταστάθηκαν συστήματα που δεν τέθηκαν ποτέ ενιαία σε λειτουργία, η ανάταξή τους προβλέφθηκε με τη Σύμβαση 717 το 2014, ενώ άλλα συστήματα προβλέφθηκαν με συμβάσεις του 2006 και του 2007, που η ολοκλήρωσή τους καθυστέρησε.

ΤΕΜΠΗ - ΝΔ

4. Η διάσπαση του ΟΣΕ το 1996 με τη δημιουργία των θυγατρικών του εταιρειών ΕΡΓΟΣΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΓΑΙΑΟΣΕ, συνέτεινε στην προβληματικότητα εκτέλεσης των σιδηροδρομικών έργων.

Το πρόβλημα επιτάθηκε με την «πώληση» το 2017 της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με δυσμενέστατους για το Ελληνικό Δημόσιο όρους, στον κρατικό ιταλικό σιδηρόδρομο και στη συνέχεια με την πώληση το 2018 της ΕΕΣΣΤΥ στην ιδιωτική πλέον ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με εξίσου δυσμενείς όρους.

5. Η υλοποίηση των συμβάσεων για τα αυτοματοποιημένα συστήματα επισπεύστηκε σημαντικά επί Υπουργίας Καραμανλή, ενώ ειδικά το έργο της 717 θα είχε καθυστερήσει κατά πολύ ακόμα, αν δεν είχε δοθεί παράταση αλλά είχε διαλυθεί και επαναπροκηρυχθεί.

Η σύμβαση 717/2014, για τα συστήματα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης, ενώ έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί έως το 2016, είχε υλοποιηθεί μόνο σε ποσοστό 18%. Δόθηκε παράταση με αναγνώριση της αποκλειστικής υπαιτιότητας της ΕΡΓΟΣΕ για τις καθυστερήσεις και στη συνέχεια, έως το 2019 χορηγήθηκαν άλλες 5 παρατάσεις με συνυπευθυνότητα του Ελληνικού Δημοσίου.

Μετά τον Ιούλιο του 2019 έγινε σημαντική προσπάθεια να επιλυθούν τα χρονίζοντα προβλήματα, με αποτέλεσμα την ολοκλήρωση της 717 το Σεπτέμβριο 2023, παρά τα προβλήματα λόγω της πανδημίας COVID, της παγκόσμιας κρίσης και των καθυστερήσεων στην εφοδιαστική αλυσίδα.

Σχετικά με τη χορήγηση της 7ης παράτασης της Σύμβασης 717, μετά την αποδοχή σχετικής ένστασης από τον τότε Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κ. Καραμανλή, θεωρείται απολύτως βέβαιο από την Επιτροπή ότι αν η παράταση αυτή δεν είχε δοθεί και η εργολαβία είχε διαλυθεί, το έργο της σύμβασης 717 δεν θα είχε ολοκληρωθεί ακόμη έως σήμερα.

Οι υπόλοιπες χρονίζουσες συμβάσεις για τα αυτοματοποιημένα συστήματα -που εκκρεμούσαν υπό πολλές Κυβερνήσεις- προχώρησαν αποφασιστικά την τελευταία 4ετία με αποτέλεσμα σήμερα να έχουν όλες ολοκληρωθεί στο μεγαλύτερο μέρος τους. Συγκεκριμένα το GSMR παραδόθηκε τελικά το 2021 και το ETCS τον Δεκέμβριο του 2023. Εκκρεμεί το GSMR και το ETCS επί των συρμών, όπου απαιτούνται ενέργειες της Hellenic Train, της ΓΑΙΑΟΣΕ και της ΡΑΣ.

Όλες οι αποφάσεις της πολιτικής ηγεσίας ελήφθησαν με την τήρηση των προβλεπομένων διαδικασιών με εισηγήσεις των αρμοδίων υπηρεσιών και με κριτήριο το δημόσιο συμφέρον.

6. Οι μηχανισμοί ελέγχου ασφαλείας των σιδηροδρομικών μεταφορών πρέπει να ενισχυθούν. Η ΡΑΣ αποτελεί τον πυλώνα ασφάλειας τόσο κατά την κοινοτική όσο και την εθνική νομοθεσία στα ζητήματα ασφάλειας του σιδηροδρόμου. Εφόσον είχε διαπιστώσει πολύ σοβαρά κενά ή ελλείψεις μπορούσε να προχωρήσει ακόμη και σε αναστολή της λειτουργίας του σιδηροδρόμου.

Επιπλέον, η Hellenic Train, εφόσον δεν διεκδικούσε απλώς υψηλότερες αποζημιώσεις αλλά είχε πράγματι διαπιστώσει σοβαρά ζητήματα ασφάλειας λόγω της κατάστασης της υποδομής και μη ολοκλήρωσης των συστημάτων, θα έπρεπε να είχε προχωρήσει σε άμεση αναστολή δρομολογίων.

Σε σχέση δε με τους Εθνικούς Κανόνες Ασφαλείας η Επιτροπή διαπίστωσε ότι η χώρα διαθέτει κανόνες εν ισχύ στον τομέα της ασφάλειας, με σημαντικότερο το Γενικό Κανονισμό Κίνησης, δηλαδή τον κανονισμό που παραβιάστηκε τη νύχτα του μοιραίου δυστυχήματος.

Σχετικά με τους Εθνικούς Κανόνες Ασφαλείας η Επιτροπή διαπίστωσε ότι η χωρα διαθέτει κανόνες εν ισχύ στον τομέα της ασφάλειας, με σημαντικότερο το Γενικό Κανονισμό Κίνησης, δηλαδή τον κανονισμό που παραβιάστηκε τη νύχτα του μοιραίου δυστυχήματος.

ΤΕΜΠΗ - ΝΔ

7. Ο ΟΣΕ πρέπει να ενισχυθεί, τόσο χρηματοδοτικά όσο και με ανθρώπινο δυναμικό.

Ο ΟΣΕ έχει υπάρξει εδώ και πολλά χρόνια ένας από τους μεγαλύτερους «ασθενείς» του Ελληνικού Δημοσίου. Οι δε μνημονιακές πολιτικές από το 2010 και μετά τον αποδυνάμωσαν, αφού έχασε πάνω από τους μισούς του εργαζομένους. Τα μέτρα που ελήφθησαν από το 2019 και μετά για αύξηση της χρηματοδότησης και των εργαζομένων πρέπει να συνεχιστούν με μεγαλύτερη ένταση.

ΤΕΜΠΗ - ΝΔ

8. Τα αίτια του δυστυχήματος πρέπει να διερευνηθούν ψύχραιμα, μακριά από πολιτική εκμετάλλευση, για να αποδοθεί δικαιοσύνη, όπως επιθυμεί η ελληνική κοινωνία.

Οι ευθύνες όλων των άμεσα εμπλεκομένων στο τραγικό δυστύχημα, καθώς και των προσώπων που κατείχαν υπεύθυνες θέσεις στους αρμόδιους οργανισμούς και εταιρίες, ελέγχονται ήδη από την τακτική δικαιοσύνη. Η ανάλυση από την Επιτροπή δεν ανέδειξε πράξεις ή παραλείψεις πολιτικών προσώπων που να συνδέονται με το δυστύχημα. Η πολιτική ευθύνη, αντικειμενικά αναλήφθηκε από τον τότε Υπουργό Κ. Καραμανλή με την άμεση παραίτησή του την ημέρα του τραγικού δυστυχήματος, πράξη που εκτός των άλλων διευκόλυνε τον έλεγχο της υπόθεσης.

ΤΕΜΠΗ - ΝΔ

9. Δεν υπήρξε προσπάθεια συγκάλυψης με παρεμβάσεις στον χώρο της μοιραίας σύγκρουσης.

Οι επιχειρησιακές παρεμβάσεις στο χώρο έγιναν με απόφαση των αρμοδίων επιχειρησιακών συλλογικών οργάνων με γνώμονα την ανάγκη μετακίνησης των κατεστραμμένων συρμών με βαρέως τύπου μηχανήματα, τα οποία έπρεπε να επιχειρούν σε ασφαλές και σταθερό έδαφος. Πάντως, διεξάγεται και έρευνα της δικαιοσύνης για τις επεμβάσεις των αρμοδίων οργάνων».

Ειδήσεις σήμερα

Ινδία: Διπλή μεταμόσχευση χεριών γυναίκας σε άνδρα

Ημιμαραθώνιος: Αλλαγές σε δρομολόγια αστικών συγκοινωνιών

Ζωγράφου: Επεισόδια με μολότοφ, εμπρησμούς και φωτοβολίδες κατά αστυνομικών (βίντεο)

Σημαντικότερες ειδήσεις στη κατηγορίαΜητσοτάκης: Η Μονή της χώρας, το panic button για εφήβους και τα... “λεφτόδεντρα”Χθες 17:27 | Ειδήσεις

Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, μίλησε για όλα τα ζητήματα της επικαιρότητας, ενώ έκανε και έναν απολογισμό της κυβέρνησής του σε συνέντευξη που παραχώρησε.

Ράμα: Η…ανεπίσημη επίσκεψη στην Αθήνα και οι αντιδράσειςΧθες 20:20 | Ειδήσεις

Η Κομισιόν και η Αθήνα για την υπόθεση Μπελέρη. Το ψάξιμο Ράμα για προεκλογική συγκέντρωση στην Αθήνα και οι «πόρτες» που «έφαγε».

Γάζα: Ομαδικός τάφος βρέθηκε στο νοσοκομείο Αλ- ΣιφάΧθες 21:08 | Ειδήσεις

Εκατοντάδες πτώματα έχουν βρεθεί σε επτά ομαδικούς τάφους στη Γάζα.

Astra Zeneca – Μαγιορκίνης στον ΑΝΤ1: Όσοι δεν είχαν επιπλοκές τις 30 πρώτες μέρες, είναι ασφαλείς (βίντεο)Χθες 19:24 | Ειδήσεις

Ο εκπρόσωπος της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων τόνισε ότι ο στατιστικός κίνδυνος εκδήλωσης παρενεργειών ήταν εξαρχής πολύ χαμηλός.

Pοή στη κατηγορία: Ειδήσεις
Euroleague: Ο Ολυμπιακός στο Final 4 μετά το θρίλερ με την Μπαρτσελόνα23:59Βόρεια Μακεδονία – διπλές εκλογές: Μεγάλο προβάδισμα της δεξιάς παράταξης (εικόνες)23:44Τελικό Κυπέλλου με φιλάθλους ζητεί ο Άρης23:30Γκρέτα Τούνμπεργκ: “έφαγε” πρόστιμο γιατί απέκλεισε την είσοδο κοινοβουλίου23:19Euroleague: Η Φενερμπαχτσέ αντίπαλος του Παναθηναϊκού στο Final 423:05Βουλή: Φωταγωγήθηκε στα χρώματα του Ερυθρού Σταυρού (εικόνες)22:52Η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας κάνει πρεμιέρα στις λαϊκές αγορές22:38Τροχαία – Μήνυμα ασφάλειας: Ωραίο το makeup, πιο ωραίο το κεφάλι σου. Φόρα κράνος!22:25Τσίπρας: Σημείο καμπής οι ευρωεκλογές22:11Βέλγιο: 14χρονη βιάστηκε ομαδικά σε δάσος21:58Μητσοτάκης: Το βίντεο στο TikTok για το “Ζάρι” της Σάττι και τον Πίνατ21:44Πέθανε η Ιφιγένεια Αστεριάδη21:31Γάζα: Ομαδικός τάφος βρέθηκε στο νοσοκομείο Αλ- Σιφά21:17Επιστολική ψήφος: Ξεκινά η αποστολή φακέλων στους εκλογείς21:04Καιρός: Βροχές, σκόνη και πτώση θερμοκρασίας την Πέμπτη20:50Ράμα: Η…ανεπίσημη επίσκεψη στην Αθήνα και οι αντιδράσεις20:36Δούκας – Ιμάμογλου: Αθήνα και Πόλη θα συνεργαστούν κόντρα στη μισαλλοδοξία (εικόνες)20:23Σητεία: Συνελήφθη ανήλικος και η μητέρα του για απειλή κατά νεαρού20:09Εύβοια: Έδειρε τον πατέρα του, συνελήφθη και την άλλη μέρα “τα ίδια”19:56ΣΥΡΙΖΑ για Ράμα: Προκλητική η επίσκεψη, εθνικά επικίνδυνος ο Μητσοτάκης19:42
Δεν υπάρχει καταχώρηση
BlogsΔεν υπάρχει περιεχόμενο