LATEST NEWS
 
Ειδήσεις /ΠολιτικήΔημοσίευση: 20 Μαρτίου 2023 15:15

Τέμπη - Σπίρτζης: Προσωποιημένες οι ευθύνες που οδήγησαν στην τραγωδία

Ο πρώην Υπουργός Μεταφορών στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής.

Τέμπη - σύγκρουση τρένων - νυχτερινή φωτογραφία

Για μεθοδεύσεις με άθλια δημοσιεύματα με στόχο να διαχυθούν οι ευθύνες, παραπληροφόρηση αλλά και ψέματα είτε από άγνοια είτε από σκοπιμότητα έκανε λόγο στην Επιτροπή Θεσμών της βουλής, ο πρώην υπουργός Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων και βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Χρήστος Σπίρτζης, στην οποία είχαν κληθεί όλοι οι πρώην και νυν αρμόδιοι υπουργοί να ενημερώσουν σχετικά με την πορεία και την εξέλιξη των έργων της σύμβασης 717.

«Δεν είμαστε όλοι ίδιοι ούτε έχουμε όλοι ευθύνη», ανέφερε ο κ. Σπίρτζης και τόνισε ότι «υπάρχουν ευθύνες και είναι προσωποποιημένες που οδήγησαν σε απαξίωση το σιδηρόδρομο», ανέφερε χαρακτηριστικά. Ο κ. Σπίρτζης χαρακτήρισε πολύ κακή, πλημμελή και μη συμβατή με τη νέα τεχνολογία η οποία όπως οδήγησε στην ανάγκη συμπληρωματικής σύμβασης, ενώ υποστήριξε ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ παρέδωσε εγκατεστημένο το σύστημα gsmr.

«Είναι προφανές ότι από την επόμενη μέρα του δυστυχήματος υπήρχε μεθόδευση να διαχυθούν οι ευθύνες πριν καν ταφούν τα 57 παιδιά. Υπήρχε μία προσπάθεια με άθλια δημοσιεύματα και μπαράζ ανακοινώσεων. Η σημερινή συνεδρίαση με μόνη συζήτηση τη σύμβαση 717 με ευθύνη της ΝΔ αδικεί τη βουλή. Δεν είμαστε όλοι ίδιοι ούτε έχουμε όλοi ευθύνη. Η λογική του όλοι ίδιοι είμαστε αι όλοι έχουμε ευθύνη οδηγεί στο κανείς δεν έχει ευθύνη. Και υπάρχουν πολιτικές ευθύνες και είναι οι συντηρητικές πολιτικές σε όλη την Ευρώπη που οδήγησαν σε παθογένειες. Πολλά ακούγονται που περισσότερο παραπληροφορούν παρά φωτίζουν την υπόθεση και λέγονται ψέματα είτε από άγνοια είτε από σκοπιμότητα και μάλιστα από επίσημα χείλη», τόνισε ο κ. Σπίρτζης.

Όπως υποστήριξε «το σύστημα gsmr, παραδόθηκε τον Ιούλιο του 2019 εγκατεστημένο και έγιναν όλες οι δοκιμές και οι εκπαιδεύσεις όλων των εργαζομένων και έμεινε μόνο η πιστοποίηση, αλλά μέχρι σήμερα δυστυχώς δεν μπήκε σε λειτουργία».

«Έγγραφο της Κοινοπραξίας των εργοληπτών που ζητάνε απομείωση των εγγυητικών τους στο 72%, αποδεικνύει ότι δεν μπορεί να μη έχουμε υλοποιήσει το έργο. Στους κανόνες του δημόσιου χρήματος δεν μπορεί να γίνει. Αν το κάνει κάποια υπηρεσία πρέπει να πάνε φυλακή. Αν απομειώσουν εγγυητικές περισσότερο από το ποσοστό του έργου που έχει υλοποιηθεί είναι για να πάνε φυλακή. Αν το έκανε κανείς αυτό εδώ είμαστε για να τον στείλομε φυλακή. Επίσης, στο πρακτικό 9/10/2020 λέει ότι το ποσοστό υλοποίησης του έργου είναι στο 74%. Στη συμπληρωματική που έχει υπογραφεί το 2023 έχει υλοποιηθεί σε ποσοστό 17% ενώ είχε 14 μήνες χρόνο περαίωσης», επεσήμανε και συνέχισε: «Η 717 ήταν μια κακή σύμβαση με ελλιπείς μελέτες, με αμφιβόλου ακρίβειας προϋπολογισμό και αυτό το επιβεβαιώνει, όχι ο ΣΥΡΙΖΑ και ο Σπίρτζης, αλλά η ΕΔΕΛ και το ελεγκτικό Συνέδριο. Το πόρισμα της ΕΔΕΛ αναφέρει απίστευτα κενά της σύμβασης και για αυτό έκρινε τον αναθεωρητικό πίνακα. Οι λόγοι καθυστέρησης, όπως αναλύονται σε σειρά από τις εισηγήσεις της υπηρεσίας προς το διοικητικό συμβούλιο, είναι ότι οι μελέτες που έπρεπε να γίνουν δεν έχουν σχέση με τη πραγματικότητα, ότι ο υπάρχον ηλεκτρονικός εξοπλισμός είναι παλιός και δεν υποστηρίζεται από τους κατασκευαστές. Δηλαδή υπήρχαν υλικά που δεν παράγονταν πια και έπρεπε να πάρει ο ανάδοχος και να τα αντικαταστήσει. Αδυναμία διασύνδεσης του νέου υφιστάμενου ηλεκτρονικού εξοπλισμού. Ακούω ότι αυτά που δεν έχουν εγκατασταθεί από τον 717 δεν μπορούσαν να συνεργαστούν. Όχι, αυτά που προϋπήρχαν εγκατεστημένα δεν μπορούσαν να συνεργαστούν με τα νέα συστήματα. Υπήρχε μη συμβατότητα μεταξύ αναλογικών και ψηφιακών. Το ελεγκτικό συνέδριο λέει ότι "συνεπώς από τα ως άνω έγγραφα προκύπτει ότι στις συμπληρωματικές εργασίες της ελεγχόμενης πρώτης συμπληρωματικής σύμβασης εργασιών δεν περιλαμβάνονται στην αρχική σύμβαση και είναι αναγκαίες για την εκτέλεση του. Αντίθετα από τα στοιχεία του φακέλου, προκύπτει ότι η μελέτη με βάσει την οποία προσδιορίστηκε το τεχνικό αντικείμενο του έργου και οι λύσεις που επιλέχθηκαν, ήταν πλημμελείς"».

Ακόμα, ανέφερε ότι «από κανένα στοιχείο του φακέλου δεν προκύπτει ότι η ομάδα αυτή προέβη σε οποιαδήποτε επικοινωνία με τις εταιρίες -προμηθευτές της ΕΡΓΟΣΕ. δηλαδή δεν επικοινώνησαν καν με τους προμηθευτές των συστημάτων αν υπάρχουν τα υλικά». «Στις 29/12/2017 η Ρυθμιστική αρχή, μετά από πολύ καιρό διαπραγματεύσεων απαντά ότι δεν επιτρέπει την εκτέλεση των εργασιών και ότι περιμένει, για να μπορέσει να υπογράψει η ΕΡΓΟΣΕ τη συμπληρωματική σύμβαση και να κάνει και την αναθεώρηση του πίνακα, να έχει απόφαση του ελεγκτικού συνεδρίου. Το ελεγκτικό συνέδριο βγάζει 3 αποφάσεις, με τις δύο πρώτες να είναι απορριπτικές ενώ η τρίτη εγκρίνεται για άλλο λόγο και απαντά θετικά στη 1/8/ 2018. Τα ίδια ακριβώς και χειρότερα λέει το πόρισμα της ΕΔΕΛ», σημείωσε και συμπλήρωσε: «Όταν έχουμε ένα συγχρηματοδοτούμενο έργο και έχουμε συμπληρωματική σύμβαση, προκειμένου να δοθεί η χρηματοδότηση από ευρωπαϊκούς πόρους με έκδοση απόφαση έγκρισης από τη διαχειριστική, η ΕΔΕΛ κάνει τακτικό έλεγχο όχι μόνο στην αρχική σύμβαση αλλά και στη συμπληρωματική και στον ανακεφαλαιοτικό πίνακα».

Ο κ. Σπίρτζης συνέχισε: «Από τις 10 Οκτωβρίου του 2018 ως τις 8 Νοεμβρίου 2018 πραγματοποιείται εξονυχιστικός έλεγχος από την ΕΔΕΛ όχι μόνο για τα οικονομικά και την καλή διαχείριση αλλά και επί τόπου του έργου και τα οριστικά αποτελέσματα του διαβιβάζονται στην ΕΡΓΟΣΕ 8 Φεβρουαρίου 2018. Όμως η κοινοπραξία λέει δεν μπορεί να συμμορφωθεί με τις υποδείξεις της ΕΔΕΛ για συνυπογραφή των μελετών. Η ΕΔΕΛ είχε βάλει πρόστιμο 2,5 εκ ευρώ στην ΕΡΓΟΣΕ λόγω της κακής σύμβασης που είχε».

Παράλληλα, ανέφερε ότι «η ΕΡΓΟΣΕ δεν μπορούσε να κάνει τίποτα άλλο εκτός από το να υλοποιεί τη σύμβαση που είχε και να παλεύει να περάσει με νομιμότητα τη συμπληρωματική σύμβαση, γιατί αν τέλειωνε τη σύμβαση 717 χωρίς την συμπληρωματική σύμβαση θα είχαμε ένα έργο το οποίο δεν θα μπορούσε να λειτουργήσει, έπρεπε να γίνει άλλος διαγωνισμός, θα έχανε η χώρα τα λεφτά γιατί δεν θα ήταν λειτουργικό το έργο και θα συνέχιζε αυτό που γινόταν στο παρελθόν, δηλαδή διαγωνισμοί που δεν θα υλοποιούνταν».

Επίσης είπε ότι «κάποιος εξοπλισμός που μπήκε ήταν υποχρέωση της κοινοπραξίας από το 2019 από τη στιγμή που η Κοινοπραξία έδινε τις μελέτες είχε και όλη την ευθύνη για τις όποιες αλλαγές είτε είχε υπογράψει είτε δεν είχε υπογράψει». Όπως τόνισε, «τον Οκτώβρη του 2019 που άλλαξε η διοίκηση υπήρχε μία σύμβαση, η πρώτη η κύρια που είχε υλοποιηθεί στο 72% και υπήρχε και μία συμπληρωματική σύμβαση που είχε περάσει όλους τους ελέγχους που προβλέπονται και για τα συγχρηματοδοτούμενα έργα και από το ελεγκτικό συνέδριο και είχε χρόνο υλοποίησης 14 μήνες».

ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΘΕΣΜΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ - ΥΠΟΥΡΓΟΙ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ - ΤΕΜΠΗ

Απαντώντας στον υπουργό Επικρατείας Γιώργο Γεραπετρίτη σχετικά με το ποσοστό ολοκλήρωσης του έργου, ο κ. Σπίρτζης αντέτεινε ότι «η απορρόφηση χρημάτων είναι πάντα ίση ή λιγότερη από το υλοποιημένο έργο και σύμφωνα με την σύμβαση που είχε εκτελεστεί είχαν γίνει επιμετρήσεις από την υπηρεσία, πρωτόκολλα αφανών εργασιών».

«Σύμφωνα με τα πρωτοκόλλα οι απορροφήσεις για την 717 ήταν; Το 2014 μηδέν, το 2015 9,73% , το 2016 ήταν 11,56, το 2017 ήταν 2,16% το 2018 είναι 5,54% που αποδεικνύει ότι το έργο δεν είχε σταματήσει ποτέ. Το έργο σταμάτησε από τον ανάδοχο μετά τον Φεβρουάριο του 2019 και μπορούσε να είχε ξεκινήσει μετά την παράδοση των μελετών και την έγκριση τους από την ΕΡΓΟΣΕ», υπογράμμισε και πρόσθεσε: «Καταθέτω επίσης το έγγραφο που δείχνει ότι μετά τις 14 Φεβρουαρίου του 2023 το ποσοστό υλοποίησης ήτανε στο 77% και ενώ υπεγράφη, τελικά δεν ξέρω για ποιο λόγο καθυστέρησε. Νομίζω ότι θα μπορούσε να υπογραφεί από τον Μάιο του 2021 η συμπληρωματική σύμβαση. Αλλά έστω και το Μάιο είχε 14 μήνες υλοποποίησης. Στις 23 Φεβρουαρίου, η συμπληρωματική είχε υλοποιηθεί σε ποσοστό μόλις 17%».

Σημείωσε επίσης ότι «το Δεκέμβριο του 2019, με κυβέρνηση της ΝΔ, η Διαχειριστική Αρχή με έγγραφο της χτυπάει καμπανάκι για το ότι δε έχει υπογραφεί η συμπληρωματική σύμβαση». «Η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ απέστειλε σε κάποια φάση τη συμπληρωματική τελική σύμβαση, γιατί ζήτησαν κάποιες αλλαγές οι ανάδοχοι στο 717, στο ελεγκτικό συνέδριο και είναι κόλαφος η απάντηση του», τόνισε ο ίδιος..

«Κατέθεσα όλα τα έγγραφα για το τι ακριβώς κάναμε για την 717 του 2014 η οποία ήταν δυστυχώς μία πλημελλέστατη και κακή σύμβαση και νομίζω ότι ταλαιπωρείται η χώρα για τις αμαρτίες του πριν του 2014. Δεν ρίχνω ευθύνη στον κ. Χρυσοχοϊδη για αυτό. Δεν ήταν καν υπηρεσία του υπουργείου ο διαγωνισμός και νομίζω ότι πρέπει να ανταποκριθείτε στο αίτημα μας να έρθουν στην Επιτροπή και για την 717 και για όλα τα άλλα όλες οι διοικήσεις της ΕΡΓΟΣΕ. Υποκλινόμενος και με απόλυτο σεβασμό απέναντι στις 57 οικογένειες που ζουν το δράμα τους κλείνω με την ευχή να μας ξανακαλέσετε για να μπορέσουμε να πούμε όλες τις πτυχές του δυστυχήματος των Τεμπών, να πούμε αλήθειες με πραγματικά στοιχεία και όχι με λογική επικοινωνιακού τύπου ή κομματική, πολιτική ή προσωπική σκοπιμότητα» κατέληξε ο κ. Σπίρτζης.

Νέα Δημοκρατία για Σπίρτζη: δεν απηύθυνε ούτε μια «συγγνώμη» προς τις οικογένειες των θυμάτων

Από το Γραφείο Τύπου της Νέας Δημοκρατίας εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση σχετικά με τα όσα δήλωσε ο Χρήστος Σπίρτζης: "Χωρίς ίχνος αυτοκριτικής και ευαισθησίας, ο πρώην υπουργός και βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Χρήστος Σπίρτζης εμφανίστηκε στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής για να υπερασπιστεί τον εαυτό του και να αποτινάξει τις πολιτικές του ευθύνες, αλλά και τις ευθύνες της κυβέρνησης των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ.

Αν και μίλησε περισσότερο από 107 λεπτά συνολικά, δεν απηύθυνε ούτε μια «συγγνώμη» προς τις οικογένειες των θυμάτων της τραγωδίας αλλά παρέμεινε θλιβερά προσκολλημένος στην γραμμή του Αλέξη Τσίπρα ότι «για όλα φταίνε οι άλλοι».

Πρωταρχικής σημασίας για τον υπουργό της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ ήταν να καταγγείλει ότι… στοχοποιήθηκε καθώς μόλις πήρε το λόγο, έσπευσε να μιλήσει για «μεθόδευση διάχυσης ευθυνών», «άθλια δημοσιεύματα» και μπαράζ αναρτήσεων στο διαδίκτυο προς το πρόσωπό του.

Με κυνικό τρόπο και σε μια ομιλία γεμάτη αντιφάσεις και ανύπαρκτα δεδομένα και αριθμούς δήλωσε ότι «οι ευθύνες για το τραγικό δυστύχημα είναι προσωποποιημένες».

Χαρακτήρισε «πολύ κακή τη σύμβαση 717» αλλά δεν εξήγησε γιατί ήταν ο ίδιος που έδωσε 6 παρατάσεις σε αυτή τη δήθεν τόσο «κακή σύμβαση», ενώ δεν είχε καμία πειστική απάντηση στο κρίσιμο ερώτημα «γιατί δεν έλαβε υπόψη τις παρατηρήσεις των ελεγκτών αν και είχε το πόρισμα της ΕΔΕΛ από το 2018» και τέλος, παραδέχθηκε ότι η συμπληρωματική σύμβαση υπεγράφη τον Μάιο του 2021.

Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν μπορεί πια να κρύβεται. Τα έγγραφα που παρουσίασε η κυβέρνηση στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής είναι αδιαμφισβήτητα και αποδεικνύουν ότι υπήρχαν όλες οι απαραίτητες δικλείδες ασφαλείας ώστε να μη συμβεί το δυστύχημα στα Τέμπη.

Παράλληλα καταρρίφθηκαν με αποδείξεις και τεκμήρια όλα τα μυθεύματα της αξιωματικής αντιπολίτευσης η οποία επιμένει να στήνει επικοινωνιακά σόου προσβλέποντας σε μικροπολιτικά οφέλη από μια αδιανόητη τραγωδία που μας έχει συνταράξει όλους.

Ο Υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης κατέθεσε στην Επιτροπή, επίσημο έγγραφο του ΟΣΕ που αποδεικνύει ότι ο τοπικός σταθμός τηλεδιοίκησης λειτούργησε την ημέρα του τραγικού δυστυχήματος από όλους τους σταθμάρχες σύμφωνα και με την εγκύκλιο του ΟΣΕ και το μόνο διάστημα που κακώς δεν χρησιμοποιήθηκε αλλά έγινε χειροκίνητα, ήταν στη βάρδια του ακατάλληλου σταθμάρχη.

Επίσης, ο πρώην υπουργός Υποδομών Κώστας Αχ. Καραμανλής ανέδειξε τις 5 δικλείδες ασφαλείας που υπήρχαν αλλά δυστυχώς παρακάμφθηκαν ενώ κατέρριψε ψεύδη και ισχυρισμούς που, συνειδητά, κυρίως ο ΣΥΡΙΖΑ καλλιεργεί στους πολίτες το τελευταίο διάστημα.

Όπως είπε, δεν χρησιμοποιήθηκε, ενώ έπρεπε, το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης, δεν ήταν εκεί, αδικαιολόγητα ο δεύτερος και ο τρίτος σταθμάρχης, δεν εφαρμόστηκε ο Γενικός Κανονισμός Κινήσεως του ΟΣΕ, δεν έγινε η επικοινωνία για τα δρομολόγια όπως ορίζουν τα πρωτόκολλα ασφαλείας, δεν είδαν οι υπεύθυνοι στον πίνακα ότι επί 12' το τραίνο βρίσκεται σε λάθος πορεία, παρά το ότι είχαν την τεχνική δυνατότητα.

Όμως, ούτε αυτά τα ατράνταχτα στοιχεία ο κ. Σπίρτζης βρήκε το θάρρος να τα παραδεχτεί.

Η κυβέρνηση δεν κρύφτηκε ποτέ και δεν πρόκειται να το κάνει. Ανέλαβε από την πρώτη στιγμή τις ευθύνες που της αναλογούν και έχει την πολιτική βούληση να αντιμετωπίσει τις παθογένειες, γυρίζοντας σελίδα στο μέλλον. Το οφείλουμε στα αθώα θύματα αυτής της τραγωδίας, στους πολίτες αυτής της Χώρας και σε όλους τους συγγενείς των θυμάτων."

Ειδήσεις σήμερα:

Ενδοοικογενειακή βία: παππούς χτυπούσε κι έσερνε παιδί στο πεζοδρόμιο

Η Τουρκία θα ψηφίσει την Ελλάδα για το Συμβούλιο του ΟΗΕ

Τροχαίο στην Λεωφόρο Μεσογείων: Αυτοκίνητο παρέσυρε και σκότωσε πεζό

Pοή στη κατηγορία: Ειδήσεις
Ασπρόπυργος: Κομμωτήριο παρείχε “ροζ” υπηρεσίες10:43Πέθανε ο Αντώνης Λυμπέρης10:29Μαθητές μέθυσαν σε σχολικό πάρτι - Τρεις χρειάστηκαν ιατρική βοήθεια10:16Black Friday με προσφορές από την Hisense10:03Νεκρά βρέφη - Ειρήνη Μουρτζούκου: Οι κατηγορίες της μητέρας της, η έρευνα και η πνευμονίτιδα (βίντεο)09:50Κορωπί: Φωτιά σε εργοστάσιο ανακύκλωσης - Τραυματίστηκαν υπάλληλοι09:36Παγκόσμια Ημέρα για την εξάλειψη της βίας κατά των γυναικών - ΕΕΣ: Οδηγίες προστασίας σε θύματα βίας09:23Αγία Αικατερίνη: Τα βασανιστήρια, η φυλάκιση και οι θρύλοι09:10Κρήτη: Η σύλληψη γαμπρού και πεθεράς, η δήλωση της νύφης και το τάπερ με τα... ναρκωτικά!08:57Κίνηση: Μποτιλιάρισμα χιλιομέτρων στον Κηφισό - Καθυστερήσεις στην Αττική Οδό08:43Σέρρες: Άλογο εγκλωβίστηκε σε φρεάτιο (εικόνες)08:29ΣΥΡΙΖΑ: Ο Φάμελλος, η ενότητα και η επόμενη ημέρα (βίντεο)08:15ΕΦΚΑ - ΔΥΠΑ: Οι πληρωμές έως τις 29 Νοεμβρίου08:02Λιθουανία: Φονική συντριβή αεροσκάφους07:48Εορτολόγιο - 25 Νοεμβρίου: Ποιοι γιορτάζουν σήμερα07:34Υπουργικό Συμβούλιο: Η ατζέντα της συνεδρίασης07:21Πάτρα: Γυναίκα βρέθηκε νεκρή στο αυτοκίνητο της07:09Σημεία για rapid test δωρεάν τη Δευτέρα 06:58ΝΑΤΟ: Ο Ρούτε επισκέπτεται διαδοχικά Τουρκία και Ελλάδα06:45Κρήτη - Τροχαίο: Στη ΜΕΘ ανήλικος που οδηγούσε μηχανή 06:34
Δεν υπάρχει καταχώρηση
BlogsΔεν υπάρχει περιεχόμενο