LATEST NEWS
 
Ειδήσεις /ΠολιτισμόςΔημοσίευση: 02 Οκτωβρίου 2022 12:45

Ναυάγιο Liberty: Ο “Αφρικανός Μαρκήσιος” ταυτοποιήθηκε στον βυθό του Αιγαίου (εικόνες)

Ανεκτίμητης αξίας θεωρείται το ναυάγιο, ένα από τα σημαντικότερα στους ελληνικούς βυθούς, καθώς σήμερα δεν διασώζεται κανένα από τα πλοία αυτού του τύπου.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Φως σε ένα από τα πιο σημαντικά ναυάγια που «φιλοξενούνται» στον βυθό του Αιγαίου έριξε η έρευνα, καθώς ταυτοποιήθηκε ο «Αφρικανός Μαρκήσιος» (AFRICAN MARQUIS), ένα εξαιρετικά σπάνιο «καναδέζικο liberty», που κείτεται στα νερά της βραχονησίδας Πλάτη, στα νοτιοδυτικά Δωδεκάνησα, από το 1958.

Όπως σημειώνει στο ΑΠΕ - ΜΠΕ ο ερευνητής Κώστας Θωκταρίδης, πρόκειται για ένα ανεκτίμητης αξίας ναυάγιο καθώς πλέον δεν διασώζεται κανένα από τα 356 πλοία αυτού του τύπου που ναυπηγήθηκαν στον Καναδά κατά τη διάρκεια του πολέμου. «Τα Liberty, καναδέζικα ή αμερικάνικα, ουσιαστικά έκριναν την έκβαση της μάχης για την τροφοδοσία της Μεγάλης Βρετανίας δια θαλάσσης» προσθέτει ίδιος.

Στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο

Αν έπιανε κανείς το νήμα της ιστορίας, θα ξεκινούσε από το γεγονός ότι οι μεγάλες απώλειες εμπορικών πλοίων που προκαλούσαν τα γερμανικά υποβρύχια είχαν γύρει την πλάστιγγα στην μεριά του Άξονα θέτοντας σε κίνδυνο την έκβαση της Μάχης του Ατλαντικού. Έτσι η βρετανική κυβέρνηση προχώρησε το 1940 στην ναυπήγηση φορτηγών πλοίων ενός τύπου βασισμένου στο προπολεμικό σχέδιο «North Sands». Αυτό επιλέχθηκε καθώς ήταν απλό, οικονομικό και ταυτόχρονα με μεγάλη μεταφορική ικανότητα επιτρέποντας τη μεταφορά φορτίου 10.000 τόνων. Χρησιμοποιώντας το ναυπηγικό σχέδιο των «North Sands», ναυπηγήθηκαν στον Καναδά 204 εμπορικά πλοία για λογαριασμό του Βρετανικού Υπουργείου Πολεμικών Μεταφορών, στα οποία δόθηκαν ονόματα με το πρόθεμα «Fort», καθώς και 21 βοηθητικά στόλου. Επιπλέον 135 πλοία του ιδίου τύπου ναυπηγήθηκαν για λογαριασμό της Καναδικής κυβέρνησης στα οποία δόθηκαν ονόματα με το πρόθεμα «Park».

ναυάγιο - Αιγαίο - Αφρικανός Μαρκήσιος - AFRICAN MARQUIS - liberty

Το σχέδιο «North Sands» κατόπιν χρησιμοποιήθηκε από τις ΗΠΑ σε μια πιο βελτιωμένη μορφή για τις ανάγκες του δικού τους ναυπηγικού προγράμματος. Συνολικά ολοκληρωθήκαν 2.710 πλοία τύπου EC2-S-C1 που έμειναν γνωστά ως Liberty. Οπτικά, η βασική διαφοροποίηση τους ήταν στη διάταξη του κομοδέσιου τους που ήταν σε μια ενιαία δομή, ενώ στα καναδέζικα πλοία και στα Ocean ένα επιπλέον αμπάρι χώριζε τη γέφυρα από το υπόλοιπο κομοδέσιο.

Τα Liberty στην Ελλάδα

Από τα καναδέζικης ναυπήγησης πλοία τύπου Fort και Park τα τριάντα ένα απολέσθηκαν από πολεμικές αιτίες και τέσσερα ακόμη σε ναυτικά ατυχήματα. Μετά το τέλος του πολέμου τα «επί δανεισμό» πλοία επιστράφηκαν από τη Βρετανία στις ΗΠΑ και τον Καναδά και εκποιήθηκαν σε ιδιώτες εφοπλιστές προκειμένου να αναπληρώσουν κάποιες από τις απώλειες που είχαν υποστεί στα έξι χρόνια του πολέμου.

ναυάγιο - Αιγαίο - Αφρικανός Μαρκήσιος - AFRICAN MARQUIS - liberty

Περί τα πενήντα τέσσερα από τα Fort και περί τα εβδομήντα από τα Park, περιήλθαν σταδιακά σε Έλληνες εφοπλιστές και έμειναν γνωστά ως «καναδέζικα λίμπερτυ». Εφοπλιστικοί οίκοι όπως των Ρεθύμνη & Κουλουκουντή, Λύρα, Λαιμού, Γουλανδρή, Πατέρα και Λύρα απέκτησαν αρκετά από τα καναδέζικα πλοία αναγνωρίζοντας επιτυχώς τις δυνατότητες επικερδούς εκμετάλλευσης τους. Το AFRICAN MARQUIS είναι το μοναδικό από αυτά που βυθίστηκε στην ελληνική επικράτεια.

Το African Marquis

Το AFRICAN MARQUIS είχε ναυπηγηθεί το 1943 στο Vancouver ως FORT GLENORA. Το διαστάσεων 134,1 x 17,4 μέτρων σκάφος διέθετε πριτσινωτό κύτος και τρεις λέβητες που έκαιγαν κάρβουνο. Ως FORT GLENORA συμμετείχε κατά τη διάρκεια του πολέμου σε πενήντα τέσσερις νηοπομπές. Τον Ιούνιο του 1943 πραγματοποίησε τον πρώτο του υπερατλαντικό διάπλου, από την Νέα Υόρκη στο Λίβερπουλ και από εκεί μετέβη στο Γιβραλτάρ και το Πορτ Σάιδ. Συνέχισε να συμμετέχει σε νηοπομπές μεταξύ Βρετανίας, Μεσογείου, βόρειας Αφρικής και ανατολικών ακτών των ΗΠΑ, μέχρι το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου που το βρήκε στην Ινδία.

ναυάγιο - Αιγαίο - Αφρικανός Μαρκήσιος - AFRICAN MARQUIS - liberty

Το 1950 εκποιήθηκε και περιήλθε στην N.G.Kyriakides Shipping Co. Ltd. με έδρα το Λονδίνο και μετονομάστηκε GEORGE K. Προτού ξεκινήσει τα ταξίδια του, το σκάφος στάλθηκε στα ναυπηγεία όπου μετατράπηκε για να καίει πετρέλαιο στους λέβητες του. Το 1956 το σκάφος ύψωσε σημαία Λιβερίας κατόπιν πώλησης του στην ιταλικών συμφερόντων West Africa Navigation Ltd. και μετονομάστηκε AFRICAN MARQUIS. Στις 25 Φεβρουαρίου 1958 βυθίστηκε στη νησίδα Πλατή, ενώ μετέφερε μετάλλευμα από τη Μόρφου της Κύπρου στο Αμβούργο. Την επομένη ημέρα το πλοίο έσπασε σε δυο τμήματα και βυθίστηκε, οπότε εγκαταλείφθηκε ως τεκμαρτή κατασκευαστική απώλεια.

Το πολύτιμο φορτίο του ανελκύστηκε από την εταιρία ναυαγιαιρεσιών των αδελφών Ξηραδάκη. Δυο δύτες που συμμετείχαν στις εργασίες ήταν οι αδελφοί Θεόφιλος και Νικήτας Κλήμης, ένα δυναμικό δίδυμο που είχε στον απολογισμό του την ανέλκυση δεκάδων ναυαγίων. Ο ίδιος θα ανέφερε ότι τα κουβούσια των αμπαριών βρίσκονταν στα 20-22 μέτρα βάθους και πως είχε χρειαστεί να κοπούν τμήματα που εμπόδιζαν στην ανέλκυση του φορτίου χαλκού, το οποίο κατόπιν μεταφέρθηκε στα Πηγάδια της Καρπάθου.

ναυάγιο - Αιγαίο - Αφρικανός Μαρκήσιος - AFRICAN MARQUIS - liberty

Στον βυθό του Αιγαίου

«Το βυθισμένο AFRICAN MARQUIS μήκους 134 μέτρων ξεπροβάλλει από τα 32 μέτρα βάθος εντυπωσιάζοντας τον δύτη με τον όγκο του. Παρατηρώντας προσεκτικά κάποιος θα διαπιστώσει ότι τα ελάσματα είναι πριτσινωτά στο κύτος. Η πλώρη προκαλεί δέος καθώς ακουμπάει με έμπλωρη κλίση στον βυθό, ενώ η καδένα της άγκυρας κρέμεται στο κατάστρωμα» λέει ο Κώστας Θωκταρίδης ο οποίος, εκτός επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας Planet Blue, πραγματοποίησε την ιστορική και αρχειακή έρευνα μαζί με τον Άρη Μπιλάλη.

«Μεγάλο μέρος του κύτους έχει καταπέσει στο βυθό και ανάμεσα στην πλώρη και το κομοδεσίου βρίσκονται διάσπαρτες λαμαρίνες, και σωληνώσεις από το άλλοτε δίκτυο ατμού. Η πρύμνη του ναυαγίου είναι ανεστραμμένη με το κατάστρωμα να ακουμπάει το βυθό. Η προπέλα δεν βρίσκεται στη θέση τους μιας και η υψηλή αξία της την κατέστησε έναν από τους πρώτους στόχους των ανελκυστών» προσθέτει ακόμη. Όσο για το θέαμα, κάθε άλλο παρά αδιάφορο μπορεί να αφήσει τον επισκέπτη: «Ο χώρος του ναυαγίου βρίθει από θαλάσσια ζωή προσφέροντας στον δύτη μια σπάνια καταδυτική εμπειρία με την υποβρύχια ορατότητα να ξεπερνά τα τριάντα μέτρα».

Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ / Αρχείο Κώστα Θωκταρίδη

Ειδήσεις σήμερα:

Ινδονησία: Εκατοντάδες νεκροί σε αγώνα ποδοσφαίρου (εικόνες)

Θεσσαλονίκη: “Φίλος” έκλεψε 3 φορές “φίλη” του μέσα σε λίγες ημέρες

Κρήτη - Γάμος: διαρρήκτες "γλέντησαν" στα σπίτια καλεσμένων στην δεξίωση

Pοή στη κατηγορία: Ειδήσεις
Συμμορία στα Πατήσια: Παγίδευε θύματα μέσω ψεύτικου προφίλ σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τα εκβίαζε22:11ΠΑΟΚ – Μπραν: Ψυχρολουσία λίγο πριν το φινάλε21:57Συλλογικές Συμβάσεις: Με επιφύλαξη έγινε δεκτή από τους εργαζόμενους η επαναφορά του διαλόγου υπαλλήλων - εργοδοτών21:43Χονγκ Κονγκ: Σε τουλάχιστον 83 αυξήθηκε ο αριθμός των νεκρών από πυρκαγιά σε πολυώροφο συγκρότημα κατοικιών21:29Η κλήρωση για τα 1.000 ευρώ σε 8.500 κατόχους προπληρωμένων καρτών επιδομάτων21:15Επίδομα παιδιού: Ανοίγει η πλατφόρμα για την υποβολή αιτήσεων21:01Εθνική Ελλάδας: Με το δεξί… στα προκριματικά για το Μουντομπάσκετ20:47Παπαδάκης: Να ελέγξουμε τις "γερασμένες" υποδομές20:32Παναθηναϊκός - Μπενίτεθ: Όσο κερδίζεις γίνεσαι όλο και πιο δυνατός 20:16Υπό βροχή η φωταγώγηση του χριστουγεννιάτικου δέντρου στο Σύνταγμα20:02Κακοκαιρία Adel: Καταρρακτώδης βροχή στην Αττική - Προβλήματα στην κυκλοφορία 19:48Τι καιρό θα κάνει την Παρασκευή19:34Την Παρασκευή η συνάντηση Μητσοτάκη - Μέτσολα στο Μαξίμου19:20ΠΑΟΚ - Μιχαηλίδης: Η δουλειά που έγινε και πέρυσι και φέτος είναι πολύ μεγάλη19:06Πάπας Λέων - Ερντογάν: Κρίσιμη συνάντηση στην Άγκυρα με φόντο τις παγκόσμιες εντάσεις 18:52Τροχαίο ατύχημα στον Περιφερειακό Θεσσαλονίκης18:38ΕΟΔΥ: 138 νέες εισαγωγές COVID19 και 12 θάνατοι την τελευταία εβδομάδα18:24ΑΑΔΕ: Πρόστιμα σε ιδιοκτήτες πολυτελών αυτοκινήτων για παραβίαση του καθεστώτος ακινησίας18:10Συνελήφθη 23χρονος οπαδός που έκανε χρήση λέιζερ σε βάρος αθλητών κατά τη διάρκεια αγώνα17:57ANT1 sports: Ευρωπαϊκές “μάχες” για ΠΑΟΚ, Παναθηναϊκό και ΑΕΚ17:43
Δεν υπάρχει καταχώρηση
BlogsΔεν υπάρχει περιεχόμενο